Bygga jätteakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MickeA
    Användare
    • June 2003
    • 456

    #31
    Grejen är ju att om man ska bygga så stort så måste man ha rejäl plywood och den är hur djäkla dyr som helst. Visst kan det räcka med vanlig plywood som man bara målar, men jag vill inte ta några onödiga risker alls.

    Dessutom är min gamla farsgubbe expert på våtrum, så det får han fixa åt mig. Han har nog hållit på med det i närmnare 40 år.

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • July 2004
      • 428

      #32
      citat:Ursprungligen skickat av MickeA

      Grejen är ju att om man ska bygga så stort så måste man ha rejäl plywood och den är hur djäkla dyr som helst. Visst kan det räcka med vanlig plywood som man bara målar, men jag vill inte ta några onödiga risker alls.

      Dessutom är min gamla farsgubbe expert på våtrum, så det får han fixa åt mig. Han har nog hållit på med det i närmnare 40 år.
      Ok! Kör dina våtrums mattor (Jag tror det funkar alldeles utmärkt)

      Kommentar

      • MickeA
        Användare
        • June 2003
        • 456

        #33
        Tja, jag vet inte jag. Någonting säger mig att jag inte kommer att gilla det i längden. Jag är rädd att det är för mjukt material liksom. Så att när det har växt alger på det i tio år så har dom luckrat upp materialet och det blir poröst. Jag tycker det känns som att ingen fyller upp sin dusch med 3000 liter vatten och låter den stå så i 15 år. Men jag ver ju inte hur bra grejer det finns heller.

        Och så har jag en känsla av att det kommer att se väldigt plastigt och "fyrkantigt" ut. Såvida man inte hittar en matta med något väldigt bra mönster som gör att den smälter in otroligt bra.

        Men det är ju snart helg, så jag ska höra med gubben. Och kolla igenom vad han har kvar för grejer sen han hade firman. Jag hade nog ändå velat köra på reglar-marinplywood-glasfiber, men om det blir betydligt billigare att köra våtrumsbeklädnad, plus att jag inte kan ett jota om glasfiber, men har både proffsutrustning och erfarenhet för våtrum, plus gratis arbetskraft, bara 20 minuters bilresa bort så kanske man skulle köra på det i alla fall.

        Ska forska mera i ämnet i alla fall, var så säkra.

        Kommentar

        • roccster
          Användare
          • August 2004
          • 583

          #34
          Har du dumpat lättbetong?

          Att mura en ram av lättbetong borde inte vara så svårt. Blir ganska modulärt också. Det där med plywood låter lurigt men du löser det säkert.

          En fräck sak man kan göra mom man murar är ju att skapa "bakgrunden" direkt. Bara att knacka sönder lättbetongen och slabba på murbruk. Snacka om inga begränsningar.
          MVH

          / Richard
          http://www.ornemark.com

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

            #35
            Åter igen en idé från en ICKE kunning akvariebyggare!

            Varför inte kolla upp hur man bygger en utomhuspool dvs vilket material man använder?? Du kommer i.o.f.s bygga det hela fyrkantigt utan mjuka kanter, men där får du iallafall reda på hur man kan bygga konstruktionen fast i mindre skala?!?!?

            Jag hade def. gått på Roccsters linje dvs antingen lättbetong eller gjutit en typ form av något slag som armeras!

            Kanske ett knepigt förslag, men där pratat man 30.000L och betydligt högre slitage...så bara en tanke från mig!

            Vänligen Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • TH
              Användare
              • January 2004
              • 9

              #36
              Hei.
              Her er en som har bygget et 4000 L akvarie i kryssfiner.


              Anbefaler å lese igjennom den tråden selvom den er lang.

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

                #37
                Mura i lättbetong är det som låter mest lockande för mig. Billigt och modulärt. Kan dock inte riktigt föreställa mig hur framsidan med glaskivorna skall se ut. I mitt fall kanske tre/fyra rutor.
                Jag skulle nog fästa tjock frigolit på lock, botten, sidorna och baksidan. Tänker inte värma upp rummet i någon större uppfattning, känns bättre att värma direkt där behövs. Värmen från framrutan lär ge sitt bidrag till rumsvärme ändå.
                Fantiserar om att ha en sektion öppen med en gigantisk rot som sticker upp med diverse växter... det lär bli fuktigt
                Gäller hur som helst att ha en noggrant utänkt ide/ritning innan man startar! Bara filtreringen gör en yr...
                Anders L

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • January 2003
                  • 4526

                  #38
                  Varför ska man ha en ritning som man inte kommer att följa?
                  Jag själv skulle aldrig klara av att följa den till punkt och pricka. Ritningen gör jag bara för att se hur mycket material jag ska köpa. Sen får det gå som det går.

                  Förövrigt är mina fiskar friska nu och allt är frid och fröjd så här lagom till luciahelgen.
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • Leopoldi
                    Användare
                    • February 2004
                    • 1082

                    #39

                    Kommentar

                    • MickeA
                      Användare
                      • June 2003
                      • 456

                      #40
                      Robin> Jag håller med dig fullständigt här. Ritningar är ett gissel. Men man måste nog ändå ha en för att se ungefär hur man tänkt sig.

                      Jag åkte hem till mina föräldrar idag och tänkte diskutera våtrumsbeklädnader med faderskapet, men det visade sig att han hade åkt till fjollträsk på rådjursjakt och kommer inte hem förrän på söndag. Jag som ville veta NU! :-)

                      Det jag är mest orolig för med våtrumstapet är att den inte kommer att se så fräsch ut efter 10 år. Men samtidigt så vill man ju inte att den ska synas alls, så det blir nog någon form av hemmasnickrad bakgrund också.

                      Men jag undrar jag hur tätt det går an att få det kring ut/inlopp för filtersystemet. Jag vägrar ju att ha några fula slangar som går över kanten. Bygger man själv så ska man borra hål för sådant. Jag hade tänkt ha flera både ut och inlopp, både vid ytan och vid botten så man får bra genomströmning. Och ha någon sorts ytavrinning också så man slipper den här "hinnan" som gärna vill bli på ytan.

                      Om jag börjar bygga nu när det blir lite julledigt från jobbet, vilket jag planerar att göra, så tror jag inte att jag kommer att inreda det, mer än väldigt simpelt tills i sommar när man kan plocka sten och rötter ute i naturen. Ska man ha en riktig sjuhelsikes sydamerikabiotop så går det ju åt enorma mängder rötter och det blir man ju ruinerad på att köpa i butik, dessutom lär det gå åt flera hundra liter grus och det blir svårt att skaffa så länge det är snö och tjäle.

                      Vad ska man ha för belysning? Lysrör är ju väldigt praktiskt och ska man ha sydamerikabiotop med stora feta oscars och deras polare så lär de ju vara ganska svårt med växter, kanske några vanliga svärdsplantor som man kilar fast bland stenarna, och dom har ju inga enorma krav på ljuset. Men visst är väl lysrör ganska trist också? Det ger ju liksom ett helt sterilt ljus utan "vågeffekter" under ytan som spotlights gör. Jag har för mig att jag har en sprillans ny metallhalogenlampa liggandes här nånstans som jag skulle kunna använda. Och så snackade jag med en försäljare som bara använde vanliga bygghalogenlampor i sina saltvattenskar och menade att det funkade precis lika bra, fast till en bråkdel av priset. Ska man sen inte ha några svåra växter så tycker jag att det borde duga med ett par såna lampor? Det skulle vara för att begränsa algtillväxten man kanske skulle satsa på något annat, men jag tycker att i ett sånt stort kar så ska det inte vara några problem alls att hålla en bra balans på vattenvärdena så man slipper algexplosioner i alla fall.

                      Har någon byggt egna stenar förresten? Man vill ju ha riktiga bumlingar i ett sådant kar, men dom lär jag inte orka lyfta i utan en travers i taket. :-) Men man kanske kan gjuta egna ihåliga stenar?

                      Kommentar

                      • WaterBoy
                        Användare
                        • November 2004
                        • 39

                        #41
                        Har projektet framåtskridit?
                        Egna ihåliga stenar fixar du ganska lätt med bl.a lite "mjölklim" och sika top-seal.

                        *Drömmer om min 3000liters betongbalja i brasrummet *
                        Ett stort bankkonto är tecken på utebliven glädje.

                        Kommentar

                        • tseppae
                          Användare
                          • March 2005
                          • 104

                          #42
                          Tjenare jag har tänkt att bygga en jätte tank sen när jag hittar ett lämplig stuga att bygga den i... Varför tar du inte o köper RF plåt o svetsar hela tanken det räcker om du har 2-3 mm plåt..sen behöver du bara att köpa framglaset... men det är ju min ide o det är ju litte enklare för mig när man är svetsare sen ett antal år bakåt..LYCKA TILL

                          Kommentar

                          • Johan
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3029

                            #43
                            tusan , var halvägs inne i den norska tråden så bara upphör den att funka :O

                            Kommentar

                            • MickeA
                              Användare
                              • June 2003
                              • 456

                              #44
                              @Waterboy
                              Jodå, det framskrider så sakteliga, men just nu går det lite sakta på grund av olika orsaker.

                              Själva "ramen" av fyrkantsprofil är klar och står på plats och jag har börjat klä den med plywood. Bakstycket och botten sitter i, sidorna ska jag skruva i antingen idag eller imorgon.

                              Det blev bara 3000 liter mot ursprungsplanen 3600 liter på grund av ett missförstånd mellan mig och min far, som jag anlitade till att kapa upp bitarna till metallramen. Men så här i efterhand känns det nästan bättre, rummet där det står är litet nog ändå. Men det ser "smalt" ut nu.

                              Stenarna är faktiskt det jag oroar mig mest för. Jag är aldeles för pedantnoga med att dom ska se helt naturliga ut för att våga göra dem själv. Jag är helt enkelt för klåpig för det. :-/

                              @tseppae
                              Nja, jag funderade på det också, men det blev billigare att göra som jag gjort. Hittills har det faktiskt inte kostat ett öre, mer än lite lim och lite skruv.

                              Kommentar

                              • sloman
                                Användare
                                • January 2005
                                • 52

                                #45
                                Hur har det gått med bygget?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...