Hjälp grabbar, nya fiskar, problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias-D
    Styrelsemedlem
    • januari 2003
    • 510

    #46
    citat:
    leif får flytta in i 80 liters imorrn och gå in sig där, ska ha rejält med stenar och grottor, när han är herre på täppan där så skall jag flytta ner den vi tror är honoan, kanite flytta snäcklekarna nu, de har bott in sig rejält och hanen där ("pappa" börjar bli både stöddig och revirtänkande, vill inte störa honom och han lilla harem (bestående av flickan och lillan)]
    Brevis är väll inte harem bildande? det är väll par bildande?
    Har du nån bild på dina L.Brevis??
    Undrar hur man ser skillnad men det skilljer ju rätt mycket mellan ursprungs platserna...jag har 6 st "Katabe Aquarium" http://cichlidpress.pair.com/cichlid...atabe-aq01.jpg .

    Kommentar

    • LadyTiera

      #47
      tar bild, men har ingen usb sladd till kameran, den ahr tappats bort, skall leta efter denm

      Kommentar

      • thomas1wallen
        Användare
        • oktober 2004
        • 121

        #48
        Heja!
        På dem igen Lady t. Vi vill bara ha fiskprat i trådarna, allt annat skitsnack undanbedes...

        Jag har J. marlieri, men inte tillsammans med brevisar..Jag har dem med Tropheusar och då slår de bara ihjäl varandra (endast ibland märk väl), inte Tropheusarna... Men å andra sidan dog mina Lamprologus signatus oförklarligt, nu när jag tänker efter. Alltså kan man nog "ta det lugnt" och INTE mixa snäcklekare med Julidochromisar...för säkerhets skull...

        Lycka till.
        Thomas

        Kommentar

        • LadyTiera

          #49
          Jag skall aldrig mer ha jullar, jag råkade skada fisken "elak" idag när jag skulle flytta henne och min man fick ta livet av henne (genom att skära bort huvudet snabbt) jag fick panik och grät i en halvtimme, har fortf dåligt samvete och mår dålig, tycker så synd om henne.

          Den sista jullen lilla beskedliga leif bor med sin mal tryggve i en 80 liters, vet inte vad jag skall göra av honom, kan inte köpa en annan julel till honom, då kanske det blir fight igen, tycker synd om honom när han är ensam.

          snäcklekarna bor alena i 112 liters nu.

          Kommentar

          • Mathias-D
            Styrelsemedlem
            • januari 2003
            • 510

            #50
            Oj då, Det är ju alldrig roligt
            Vad hände med den då?
            Jaja så då blir det ett 112l snäcklekare och 80L jullar då?

            Kommentar

            • LadyTiera

              #51
              citat:Ursprungligen skickat av Mathias Dahlström

              Oj då, Det är ju alldrig roligt
              Vad hände med den då?
              Jaja så då blir det ett 112l snäcklekare och 80L jullar då?
              jag gjorde illa den med en sten när jag skulle ommöblera för att underlätta infångande.

              jag kommer inte att våga stoppa ner en annan julle till leif, vet inte vad jag skall göra med honom nu, han har visst sällskap av tryggve hans lilla husmal och verkar vara pigg och kry, är lite i limbo över 80liters nu, helst skulle jag vilja skänka bort leif eller ge honom någon annan sällskapsfisk.

              Kommentar

              • Larry Stockholm
                Användare
                • november 2004
                • 343

                #52
                Jag känner med dig Sweet Lady, alltid tråkigt när man råkar trycka till nån fisk i akvariet. Samma sak om man lagt stenarna så att de kan rasa och klämma någon.
                Lasse Omfors

                Akvaristiken går i vågor

                Kommentar

                • LadyTiera

                  #53
                  citat:Ursprungligen skickat av Larry Stockholm

                  Jag känner med dig Sweet Lady, alltid tråkigt när man råkar trycka till nån fisk i akvariet. Samma sak om man lagt stenarna så att de kan rasa och klämma någon.
                  så det är fler som har gjort det? *lättad*
                  jag som kände mig helt värdelös, jag ville bara göra mig av med akvariet igår.

                  Kommentar

                  • Larry Stockholm
                    Användare
                    • november 2004
                    • 343

                    #54
                    "Förlorar du en står dig tusen åter"
                    Lasse Omfors

                    Akvaristiken går i vågor

                    Kommentar

                    • LadyTiera

                      #55
                      citat:Ursprungligen skickat av Larry Stockholm

                      "Förlorar du en står dig tusen åter"
                      men mina fiskar är mer än dussinfiskar, jag vill ta hand om dem på bästa sätt och iten se på dem som förbrukningsvaror

                      Kommentar

                      • Larry Stockholm
                        Användare
                        • november 2004
                        • 343

                        #56
                        Sorry- jag menar man måste gå vidare. Inget annat. Man saknar alltid en fisk, hur oansenlig den än må vara.
                        Lasse Omfors

                        Akvaristiken går i vågor

                        Kommentar

                        • thomas1wallen
                          Användare
                          • oktober 2004
                          • 121

                          #57
                          L.T:
                          GE INTE UPP, skaffa istället en eller flera nya "Jullar", gärna ungfiskar, och börja om igen, och nästa gång du vill möblera om i akvariet så lär väl inte samma sak hända igen, själv lyckaders jag i helgen ta livet på större delen av mina Tropheus och ett gäng av mina J.marlieri, jag var helt knäckt i flera timmar, ville inte göra någonting...
                          Det som hände var att jag skulle byta ut mitt gamla helglasakvarium mot ett nytt ramakvarium, jag tömde akvariet på allt och när jag flera timmar senare skulle lägga i fiskarna igen i det snygga nyinredda akvariet så hade fiskarna dött av syrebrist....
                          Kände mig snudd på som en Nazist, hade lagt alla fiskarna i EN hink tillsammans med växterna och naturligtvis hade jag struntat i alla typer av extra syresättning, ingen pump eller luftpump där inte, kände mig så otroligt dum när jag stod och plockade upp döda fiskar på löpande band....

                          Ett litet tips:
                          Vill du ha ett stabilt stenröse till dina "Jullar" så kan du skaffa en stor trädgårdsplatta av kalksten, slå sönder den med en hammare (försiktigt så det inte sprätter i ögonen) och knacka av vassa kanter med en vanlig gråsten. Sedan har du "stenar" som går väldigt lätt att stapla på varandra...

                          Lycka till och ge inte upp för en enda fisks skull...

                          Thomas.

                          Kommentar

                          • thomas1wallen
                            Användare
                            • oktober 2004
                            • 121

                            #58
                            Hur har det gått????

                            Kommentar

                            • tropfrog
                              Användare
                              • juli 2003
                              • 1827

                              #59
                              Thomas:
                              Ett litet tips på hur du kan undvika samma sak i framtiden. Efterssom växterna konsumerar syre nästan snabbare än fiskarna när dom ligger mörkt så skall man aldrig låta växterna ligga i hinken med fiskarna. Dina fiskar hade förmodligen klarat sig om du inte lagt växterna i samma hink. Givetvis hade en syrepump varit en bra kompletering, men du hade förmodligen klarat dig utan.
                              JA,ja, det är trist när det händer, jag hade ihjäl 100 kardinaltetror med väteperoxid, inte kul det heller. Cikliderna klarade sig alla i allafall.
                              MVH
                              Magnus

                              Kommentar

                              • LadyTiera

                                #60
                                citat:Ursprungligen skickat av thomas1wallen

                                Hur har det gått????
                                Leif bor ensam i 80-liters med sin ancistrus tryggve. Leif är pigg och glad, min man sitter och pratar med honom, igår när han fick nya stenar försökte även min man kela med leif, leif tackade nej genom att gömma sig bakom ciklidgräset.

                                Pappa, lillan och flickan bor i 112 liters, de är pigga och glada. flicka och lillan har tagit ena sidan av akvariet, de är nog trötta på pappasn tjurighet, nu verkar han sakna dem för han är över it som tätt och tittar till dem, men kommer de över på hans sida jagar han bor dem, han jagar dem genom att öppna munnen och lägga den runt dem, han har aldrig skadat någon elelr bitit ordentligt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...