Tropheus i mindre grupper?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #46
    En fråga till er som använder hårdare ciklider för att hindra Tropheus från att slakta varandra - får ni inte problem med att troffarna? T.ex. att de slutar äta & leka?
    Min mycket begränsade erfarenhet av troffar är att de tar mycket illa vid sig av att bli dominerade av andra fiskar. Jag hade iofs inte malawis, utan prinsessor, och de slåss inte på skoj.

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #47
      jag hade inga problem med mina Ikola och fuelleborni så jag tror inte att det skall vara några problem. Dock vet jag inte med vissa överaggressiva arter som jag hört att m.auratus skall vara.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Fredrik H.
        Användare
        • april 2002
        • 1884

        #48
        Det du säger Mike, är intressant. Jag har N. pulcher med Troffar just nu och pulchern har börjat bråka på allvar men det ser inte ut som om den ser Troffarna. Det verkar som om de bor i helt olika kar, som om de är osynliga för varandra. Pulchern jagar Jullar och annat men tar inte ens notis om Troffarna. Hoppas det förblir så.

        På vilket sätt dominerade dina princessor Troffarna? Vad skulle Troffarna på grottrevir att göra?
        Fredrik H.
        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
        www.cichlidgallery.org
        www.tropheini.com

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • augusti 2004
          • 33

          #49
          Hallå!

          Jag förstår inte tjusningen riktigt med tropheus´ar, de verkar bara vara ngr mesiga stimfiskar. Eller vad ligger tjusningen i dem?

          Är det för att de är lite krångliga att sköta? Eller för utseendet? Beteendemässigt är de inga höjdare, i vilket fall..

          Sluta böga & skaffa ngt coolare!

          [B)]

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • december 2002
            • 1934

            #50
            Kan även säga att min blandning av röd zebra,golden,auloncara,flavus samt thumbi west och frontosor.
            Dtta har fungerat utan slakt nu i 3 veckor .
            Kan medla betrygande att detta är bara en tillfälig lösning

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • december 2002
              • 1339

              #51
              Fredrik:
              Gillar inte din tropheus grottor? Eller vad menar du?
              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #52
                Tja... Det var inte alls fråga om konstant jagande, utan en attack då och då, men man såg att troffarna blev fruktansvärt stressade. De blev inte ihjälslagna, utan hispiga & tynade liksom bort.
                Troffarna hade vid det laget dessutom slaktat ner varandra så det var bara ett fåtal kvar, vilket knappast gjorde saken bättre.

                Du har rätt i att troffarna enkelt kunnat hålla sig i andra änden av akvariet - men det gjorde de inte.

                Hela episoden fick mig att betrakta troffar som lite av tanganyikasjöns fjärilsciklider: they can dish it out, but they can't take it.

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #53
                  Stelin: Nej, jag har aldrig haft Troffar som intresserat sig för grottor. Möjligen har en och annat tagit en snäv sväng genom ett stenparti för att skaka av sig en förföljare eller så har en hane vaktat ett stenparti som den lagt beslag på som revirgräns men aldrig har jag sett dem vistas i grottor. Till saken hör ju även att Neolamprologus arterna (åtminstone för lek) gillar grottor som med nöd och näppe släpper in deras tunna kroppar och dessutom grottor som är tilltäppta i andra änden. Det kan jag inte föreställa mig skulle falla ens den allra mest mobbade Troffen i smaken.

                  De där blixthuggen som du nämner Mike ser jag också titt som tätt. Jag misstänker trots det att det var huvudsakligen Troffarna som stressade ihjäl varandra även i ditt fall, men vem vet. Jag ska i alla fall hålla ögonen öppna.

                  Jag har väldigt svårt att dra paraleller mellan Troffar och Fjärilsciklider. Troffar är nästan irriterande ignoranta mot allt i sin omgivning medans "fjärilar" verkar rädda för sin egen mat.
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1339

                    #54
                    Fredrik:

                    Ok, mina verkar däremot tycka om att ha sina revir i grottor. 2st(av 3 dominanta) har tagit revir just i varsin grotta(de jag har är relativt rejäla grottor). Där flyr dom också in när dom söker skydd efter revirstrider. Dom fixar även till sanden och lockar in honorna där... (Nu är dom dock, tillsammans med alla andra fiskar i gruppen, däremot bortkörda av fuellebornihanen och får överhuvudtaget inte vistas i mitt "grottsystem")
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • thomas1wallen
                      Användare
                      • oktober 2004
                      • 121

                      #55
                      Hej!
                      Nu har det gått ett tag. Hur har det gått?

                      Kommentar

                      • Bilbo
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 1159

                        #56
                        För min del som lade in ämnet från början så har intresset för troffar i karet svalnat lite, jag inser att det nog är dumt att blanda in troffar i ett väl fungerande kar, jag kommer nog att utöka mina befintliga grupper istället, speciellt Callochromis-gruppen, som tyvärr minskat till 3 st planerna är att skaffa typ 5 till. Speciellt om allt går i lås och jag kan ha ett 720 till mina Tanganyika! Troffarna kommer nog förr eller senare men då blir det nog på ett mer traditionellt sätt!
                        Det är dock alltid intressant med den här typen av diskussioner!
                        // Magnus Arvidsson

                        Kommentar

                        Arbetssätt...