Tropheus i mindre grupper?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #16
    Mbvunas har jag haft som aggressionsavledare tilsammans med Tropheus. Det var de sista 8 ikola jag hade kvar som slogs något ofantligt mycket, sagt o gjort så öste jag ner fyra fullvuxna Labeotropheus fuelleborni hannanr. Efter det vart det inte en enda utmobbad liten firre i karet. Dock är den fisksammansättningen nerlagd sen 8 månader.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • december 2002
      • 1339

      #17
      Ja det vore kanske något för mig att prova på. Min grupp fungerar inte speciellt bra längre. Har en hel del aggressioner bland fiskarna och tog för c:a en vecka sedan ut alla stenar för att se om det hjälpte. Men icke, istället kanske detta med malawi vore något.
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • spec_mats

        #18
        får jag då föreslå en auratus-hanne!? den har kapacitet att dämpa det mesta

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • december 2002
          • 1339

          #19
          Jag är lite insnöad på utpräglade algätande fiskar och auratus är väl inte riktigt en sådan, eller?
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • spec_mats

            #20
            i sjön betar den alger liksom de flesta andra mbunas, Melanochromis innehåller 2 typer, den ena typen som auratus, johanni osv har ett runt huvud med en kompakt kropp dessa lever av alger, den andra typen som chipokae, vermivorus osv har en mer långsmal kropp och avlångt lite rovfiskaktigt-huvud, och är allätare med tyngd på småfisk, det är kanske dessa du tänker på?

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • december 2002
              • 1339

              #21
              jag vet inte, det var rätt längesedan jag hade några malawiciklider och men då hade jag bla just auratus. Jag har ett svaaagt minne av att den inte gick o betade alger men tydligen så minns jag fel.

              Det får nog bli en tur till "min" handlare för att se vad dom har inne. Kanske man kommer hem med en hel dröse malawiciklider
              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • thomas1wallen
                Användare
                • oktober 2004
                • 121

                #22
                Varför då, det funkar ju.../Hank
                Visst, men det vore kul om gruppen av tropheus växte till, plus att jag vill ha ett gäng t.duboisi åxå...

                Kommentar

                • peter
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 161

                  #23
                  mitt svar på fredriks inlägg exempel ventralis.
                  biotopen för dessa fiskar är helt olika.
                  jag tror inte att ventralisen skulle leka ihop med en grupp tropheusar och då anser jag att man har misslyckats man skall se till att fisken får det så bra som möjligt och leker inte bara överlever.
                  det finns nästan alltid de som frångår regler och lyckas men de flesta misslyckas och de får ett dåligt rykte vilkket ofta är fel
                  typ tropheus som är en av de tåligaste fiskarna.peter

                  Kommentar

                  • thomas1wallen
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 121

                    #24
                    Jag tycker att det vore tråkigt om du "behövde" slänga i en massa Malawiciklider bara för att Tropheusarna är lite elaka med varann...
                    Testa i stället att bygga upp ett stenrösre med MÅNGA grottor och prång (altså av småstenar) så att "mobbade"individer kan ta vägen någonstans, jag tror att det blir helt fel om man tar bort all sten för att de mobbas lite...snacka om att den mobbade fisken får svårt att klara sig då!!!!

                    Att de "mobbas" kan ju bero på att hanarna är lekberedda och honorna inte! Testa att ge mycket veg. kost (testa spenat!!! Fövälld och hackad!) då kanske honorna "kommer igång" också...

                    Kommentar

                    • peter
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 161

                      #25
                      hej magnus läs sista sidan i cb 2004 nr 1 där är en artikel om ventralis som kjell skrivit där står det bla att de inte passar ihop med tropheusar.peter

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1339

                        #26
                        Thomas:
                        Stenröse i karet hade jag. Att man har mycket grottor och gömställe i tropheuskar betyder inte att dom mobbade fiskarna kan fly undan där.
                        Lek(och yngel)har jag mycket så det är inte ngt problem.

                        Felet är egentligen rätt simpelt, jag har för lite fiskar i mitt kar i förhållande till storleken på det.

                        Malawiciklider skulle vara rätt kul och ha igen så jag tror nog att det blir några sådana.(är hemma sjuk för tillfället men tar mig nog en runda i nästa vecka för att se vad som finns inne)
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • spec_mats

                          #27
                          en del sk tropheus-experter rekommenderar att använda mbunas för att jämna ut aggressionen, och det fungerade bra för mej-jag kommer ihåg att mbunas hindrade tropheusarna att slåss men i övrigt lät dom vara ifred

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 330

                            #28
                            citat:Ursprungligen skickat av Bilbo

                            I anslutning till Ciklidstämman i våras kom jag att tala med en kille som odlade Tropheus, han pratade om att man framgångsrikt kunde hålla dessa fiskar i mindre grupper, exempelvis 2+8, eller tom 1+5.
                            Jag är riktigt sugen på att hålla Tropheus i mitt Tanganyika-kar. Detta innehåller nu 4 st C. pleurospilus "Kigoma" (ungdjur), 15 st C. leptosoma "Utinta fluo", 2+3 O. ventralis "Tembwe" och 2+2 A. calvus "Kapamba".

                            Min tanke är att hålla en liten grupp med Troffar, ex. "Ikola", eller liknande. Är detta praktiskt genomförbart?

                            Att ge ett svar som är "Släng ut alla andra och satsa på enbart Troffar" uppfattar inte jag som seriöst!

                            Tacksam för svar!
                            Jag har hållt en liten grupp på 5 st på just ikola,men det var i ett tre meters kar med lite grottor,simmade ilag med ett större antal "D maszva" o det gick(visst var dom aggro).Men,,, mycket svårt att råda.pga av sällskap,inredning,kar stl.osvMan får prova sig fram(om man nu har en del kar i tillgång,kan underlätta om problem)

                            Kommentar

                            • Stelin
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1339

                              #29
                              Mats:
                              Var iväg en sväng idag och köpte några Labeotropheus fuelleborni och några Vf Ps. socolofi. (Den senare blev nog lite fel...) Hittade tyvärr inga stora arautus.
                              Ps Aurora ska väl vara en riktig tuffing, eller? Dom olika varianterna av PS Zebra. Typ Mbenji. Vad tror du om dessa? Fler tips på riktigt "tuffa" Mbunas välkomnas. (det hade varit lite bra med alternativ när man är ute o letar.)
                              //Stefan Lindstedt

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                #30
                                De flesta Melanochromis arterna är tuffa. Ett tips kan vara Melanochromis Chipokae.


                                En annan art som jag har haft och som var förvånansvärt tuff var Labidochromis sp. "Red Top Kimpuma" (Hongi). Den måste nog vara fullvuxen för att den skall vara så tuff...



                                Även Tropheops arterna är tuffa...


                                Jag vet en odlare (Tropheus) som använder sig av Labeotropheus Fulleborni som aggro-avdelare...det fungerar tydligen bra.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...