Tropheus i mindre grupper?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    #31
    Ska kolla lite mer på de arterna du tipsar om, tricella. (Jag är främst ute efter sådana som i huvudak är växtätare(algätare))

    Fuelleborni(13-14cm) varianten som jag fick tag på verkar vara en hit. Han verkar inte alls gilla tropheus, han har redan satt sig i respekt hos 2 av mina tre dominanta hanar. Däremot har han stor respekt för socolofi-hanen som jag också köpte. Efter att ha läst lite på Zoopet och micke P. sida så tvivlar jag nu på att socolofi-gruppen verkligen är VF. En av honorna är 13cm och hanen 11-12. Tydligen så ska dom max kunna bli 10cm i sjön.

    Jag kommer att testa det här en tid och tycker jag inte det fungerar bra så får nog "Malawina" ha 720 karet själva och Tropheusarna får istället flytta till ett (kommande)mindre kar.
    //Stefan Lindstedt

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #32
      Jag förstod att du letade främst efter algätande Mbunas, men då tror jag nog att du redan köpt den mest aggressiva arten...dvs Labeotropheus Fulleborni.

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • augusti 2002
        • 330

        #33
        citat:Ursprungligen skickat av Tricella

        Jag förstod att du letade främst efter algätande Mbunas, men då tror jag nog att du redan köpt den mest aggressiva arten...dvs Labeotropheus Fulleborni.
        Tror inte fuelliborni ä r den mest aggresiva,även trewavase är rent av olidlig,dom flesta melanochromis slår dessa i aggro,ooch är inte utpräglade algbetare,tropheops har jag haft o dom är tuffa,men algbetare utpräglat är jag inte säker på,detn värsta jag har haft är.M.,auratus behöver typ bara gå ronden så vet övriga att coola ner sig,annars blir det vedergällning...chipokae är mer stor och rovgirig,inte alls auratus kaliber ang typ ta det lugnt nu annars smäller det

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • december 2002
          • 1339

          #34
          Jag funderar även på den som heter Metriaclima Lombardoi(som jag förväxlade med PS. Aurora som jag skrev om i tidigare inlägg) vad tror ni om den, den ska väl också vara en "hårding".
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • augusti 2002
            • 330

            #35
            Ja den är en tuffing,väldigt också pga av sin stl,men du vill väl värna lite om dina troffar?Typ inte ta in för stora "galningar"....typ är inte säker på denna art(vad den gör med övrigt)(länge sen) på den tiden kallades den lilliancinus.Koncentrera dig på algätande mbunas i första hand,fuelliborni,trewavase,kan jag lova att dom håller koll om nog stora...Melanochromis auratus kan en hel del,och är ej en utpräglad växtätare(men funkar till 100% som polis,vilket den är duktig på.

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • december 2002
              • 1339

              #36
              citat:Ja den är en tuffing,väldigt också pga av sin stl,men du vill väl värna lite om dina troffar?
              hehe, ja man får kanske lugna sig lite...
              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • december 2002
                • 1339

                #37
                Tricella, du skrev:
                citat:Jag vet en odlare (Tropheus) som använder sig av Labeotropheus Fulleborni som aggro-avdelare...det fungerar tydligen bra.
                Vet du om den odlaren enbart använde sig av hanar?

                Jonas:
                citatet var de sista 8 ikola jag hade kvar som slogs något ofantligt mycket, sagt o gjort så öste jag ner fyra fullvuxna Labeotropheus fuelleborni hannanr.
                Hade du några problem med aggressioner mellan hanarna?
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #38
                  citat:Vet du om den odlaren enbart använde sig av hanar?
                  Nej han hade även honor. Jag kommer inte ihåg om han hade fler hanar än en. Troligen så styrde hanen upp Troffarna och Troffarna var så pass ivägen att Labben lät honorna vara...annars så är ju Labbar rätt tuffa mot honorna.

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1339

                    #39
                    Tricella:
                    Ok.

                    Till intresseklubben:
                    Min hane har nu injagat "skräck" även i den tredje och sista dominta tropheus-hanen. (Hade det inte varit för den där socolofi-hanen så vore han kung i karet.) Om min lilla tropheus-odling kan fungerara trots detta återstår att se.
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #40
                      Jag hade ju fyra hannar, inga honor av fuellebornig, det vart kanske därför det funkade med fyra hannar. de jagade varandra en aning men inte mer än en normalfungerade tropheusgrupp.

                      *det jag skrivit här innan har mailats till stelin*
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1339

                        #41
                        citat:*det jag skrivit här innan har mailats till stelin*
                        ok, maila på bara...
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #42
                          det har mailats, har du fått något?
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • Stelin
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1339

                            #43
                            Nej
                            //Stefan Lindstedt

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2533

                              #44
                              ok, mailen har konstrat hela helgen så jag provar igen.
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              • Stelin
                                Användare
                                • december 2002
                                • 1339

                                #45
                                Nu har jag fått ditt mail. Det hade hamnat i min antispam mapp av ngn dunkel anledning.
                                //Stefan Lindstedt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...