Parachromis Motaguense/Friedrichstahlii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #31
    Nej, jaguarciklid är populärnamnet för Parachromis Managuense. Motaguensen är en helt annan art. Den blir inte lika stor (max 35 cm), inte lika kraftigt byggd och mer gul. Den variant som jag har, red tiger, har en hel del rött i sig speciellt då på buken och kinderna.
    Motaguensen är också aggressivare än vad jaguaren är, de är också betydligt snabbare.
    Med andra ord, som en dovii i mellanklassen!
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #32
      Jag har bett min lokale handlare att ta hem ett gäng Friedrichstahlii, som kommer nästa vecka. Vet inte riktigt hur många jag skall ta att börja med... 5-6 är det lagom för att hitta ett par?
      Eller 10? Hur svårparade är de?
      Tänkte låta dom gå med Trimaculatum, eller eventuell Midas (900 resp 400).
      Dessa funkar rätt bra med mindre ciklider (Nicaragua, Paratilapia, menarambo), de uppfattar inte dessa som konkurrenter (än så länge i alla fall)
      Anders L

      Kommentar

      • Laesk
        Användare
        • februari 2004
        • 2447

        #33
        Assa jag far bara mer o mer hemlaengtan her fran thailand ner ni skriver om era intressanta ca:s

        Ja vill hem o se hur min flowerhorn utvecklats o resten av packet ... gaaah

        aker hem pa tisdag....

        Blev me sugen pa att selja 260 karet + ett av 375rna, o flytta om lite o kopa ett 720 ! hem hem hem !
        Lennart "Laesk" Axelsson
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

        With CANON you can!

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #34
          anli: Om det är friedrichstahlii då får så är det bara att gratulera. Men jag skulle inte vara för säker på detta. Jag har under de senaste 2 månaderna sett friedrichstahlii i hela två (2) affärer...men...det var managuense och absolut INGA friedrichstahlii. Kolla noga först innan du köper dem!!!
          Vad det gäller att få ut par från de så hade inte jag några problem. Mitt par bytte jag till mig från vår norske vän motaguensis.
          Annars så har jag aldrig upplevt någon parachromis som har haft problem med att bilda par. Men jag hade nog ändå satsat på 10 st => större chans att hitta praktexemplar. Det kan låta mycket men det skall inte vara några problem med att sälja återstående fiskar, de är så pass ovanliga i Sverige.

          laesk: jag hade gärnat bytat med dig, snålblåst och 5 grader varmt, nä fy fasen.
          Människan är inte skapt för något sådant, då hade vi haft tjock päls istället.
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • anli
            Användare
            • mars 2003
            • 3740

            #35
            citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

            anli: Om det är friedrichstahlii då får så är det bara att gratulera. Men jag skulle inte vara för säker på detta. Jag har under de senaste 2 månaderna sett friedrichstahlii i hela två (2) affärer...men...det var managuense och absolut INGA friedrichstahlii. Kolla noga först innan du köper dem!!!
            Ok, de är från Simontorp och man tycker ju att de skall veta vad de säljer
            Vi får se vad som finns i påsen nästa vecka
            Tar väl 10 stycken i så fall om det verkar stämma.
            Hur ser man skilland på jaguarar å freddies när de e typ 5 cm?
            Anders L

            Kommentar

            • Motaguensis
              Användare
              • juni 2003
              • 250

              #36
              Gratulerer, Jinnarparen Kjekt å høre at de la egg, og får håpe de klarer å passe på skikelig. Mine blir ekstremt aggresive mot andre fisk når de har yngel, de har jo tatt livet av alle nedi sitt akvarie utenom en 20cm L-196a, som alltid må gjemme seg om dagen. Så følg med, selv om du har et mye større akvarium

              Anli: Jeg fikk 8 F1 Friedrichsthalii fra en venn når de var 4-7cm, og disse ble det 3par av, det ene har jinnarparen, det ene har jeg, og det siste har en venn av meg, de siste to er solgt til forskjellige folk før de rakk å danne par. De dannet par når de var ca.10-15 måneder gamle, og da var hannene 14-16cm og hunnene 10-13cm. Det var egentlig ganske enkelt til å få til å danne par, som de med alle de andre Parachromis artene som Jinnarparen sa Som også jinnarparen nevnte har det kommet inn friedrichsthalii til dyrebutikkene i Norge også, men det var managuense. Bare de som stammer fra det VF paret mine kommer fra har jeg sett rundt omkring i Norge. Så se nøye på de før du tar de med deg hjem! Lykke til

              Jeg har lagt ut noen nye bilder på hjemmesiden min, alle bildene er av motaguense paret med yngel De har kommet seg veldig i farger siden sist gang jeg tok bilder, og hannen er nå 17cm og hunnen 15cm. De går i et 325L alene sammen med en L-196a på 20cm. Nå har de endelig begynt å vise litt aggresion mot meg når jeg er i nærheten av yngelen, noe av det som fasinerer meg mest med denne hobbyen er når cichlidene beskytter sine unger, og til og med tør å våge å angripe et menneske for å beskytte dem Håper dere liker bildene og fiskene.... http://www.freewebs.com/american_cichlids/index.htm

              Preben

              Kommentar

              • Lundensis
                Användare
                • mars 2004
                • 2262

                #37
                Anli: Är de från Simontorp är det managuensis. Det var ett tag sen de kom in och jag har sett dem. Pratade med Lasse idag och det enda nya som precis kommit in är synspilum.

                Kommentar

                • anli
                  Användare
                  • mars 2003
                  • 3740

                  #38
                  citat:Ursprungligen skickat av Lundensis

                  Anli: Är de från Simontorp är det managuensis. Det var ett tag sen de kom in och jag har sett dem. Pratade med Lasse idag och det enda nya som precis kommit in är synspilum.
                  Äsch.. så de ljuger altså!
                  Anders L

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    #39
                    De har förmodligen själva köpt in dem som friedrichstahlii och kör väl bara vidare på det.
                    Fast är det managuensis (så skall den tydligen heta nu enligt fishbase, de här fiskarna byter ju namn fortare än vad man hinner lära sig dem) så är det väl inget fel i det heller. De var ovanligt bleka i grundfärgen, så vem vet kanske är det från den "vita färgvarianten" av managuensis.
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 3740

                      #40
                      Jaja... handlarn har jag i min tur lurat att ta hem dom... kostade ju bara 60 kr styck, så ett liten gäng kan man väl testa ändå!
                      Skall hämta hem några som påstås vara cichlasoma Istlanum under dagen... få se väl vad det är i verkligheten


                      Anders L

                      Kommentar

                      • Lundensis
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 2262

                        #41
                        Jinnarparen: Grattis till motaguensisleken. Nu blir det livat i karet, men det är du ju van vid efter doviiparets härjningar.

                        Anli: Grattis till moderatorsutnämningen.

                        Kommentar

                        • Motaguensis
                          Användare
                          • juni 2003
                          • 250

                          #42
                          Er det noen av dere som har vært og sett på Istlantumene? Var det virkelig Istlanum eller hadde de tatt feil?

                          Anli: Gratulerer med moderatorutnemningen.
                          Preben

                          Kommentar

                          • anli
                            Användare
                            • mars 2003
                            • 3740

                            #43
                            Har bokat av beställningen av fejk-freddisarna, men hämtade i stället upp 3 sycken mycket små "cichlasoma Istlanum" på Akvarielagret nyss. Kan faktiskt vara det... ska googla runt å se om jag hittar någon bra yngelbild å jämföra med. Fart på de små liven i alla fall! Troders inte släppa i dom med Midas eller Trimac. De får gå i ett på mitt jobb istället och äta upp sig (med ett par lite väl stora chokladciklider... hoppas det funkar!).

                            Ps 3 stycken kvar i butiken...Edit: 2 stycken var det

                            pss tack för gratulationerna .. jag kommer att sköta det som mina ungar... let them run with the wind
                            Anders L

                            Kommentar

                            • Lundensis
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 2262

                              #44
                              Hittade en länk med några schyssta fiskbilder, bla istlanum.

                              Kommentar

                              • jinnarparen
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 2670

                                #45
                                anli: Du tog 3 istlanum och det var 3 kvar. Varför tog du inte alla?
                                Åter till CA

                                Det är där jag hör hemma

                                Kommentar

                                Arbetssätt...