Parachromis Motaguense/Friedrichstahlii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #16
    Lundensis salvini är en riktigt stabil bit, helt klart i tungviktsklassen. Så bilden ljuger inte, det kan jag intyga.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • mars 2003
      • 3740

      #17
      Äntligen hemma
      Vilka grymma fiskar ni har gubbar! Helt klart avis! Vilka färger! å fiskar med attityd dessutom... jag som gladde mig att mina små nicaraguense börjar färga ut
      Nu blev jag förstås ännu mer sugen på friedriesthallii [:p]!
      Snacka om CA reklam!
      Anders L

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #18
        Hehe jag är uppenbarligen sjukligt enkelspårig för det enda jag kan tänka på då jag ser de där bilderna är att jag vill ha en jagga igen! Ruggigt vad maffig Ludensis jagga var!! Och de där friedrichthalii väcker också ett habegär som heter duga!
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • henrikrock
          Användare
          • november 2003
          • 97

          #19
          Är det nån som vet var man kan få tag i Motaguense och Friedrichstahlii? Jag har faktiskt aldrig stött på dem men de är ju sjukt snygga och verkar lite behändigare än deras kusiner managuense/dovii.

          Kommentar

          • Lundensis
            Användare
            • mars 2004
            • 2262

            #20
            henrikrock:
            De är helt klart kanonsnygga fiskar, men behändigare än managuense och dovii vet jag inte. Motaguense är i princip lika aggressiva som dovii och tar nästan lika stora revir (åtminstone i akvarie). Managuense är faktiskt behändigare än motaguense. Om jag skulle ha två av dessa arter i samma kar skulle det vara managuense och friedrichsthalii. Jag tror att denna kombination ger minst konflikter. Har provat managuense/motaguense (hanar 30 cm, honor 20-25 cm) i ett 2 m:s 540 kar. Det var inga nådiga konflikter, speciellt inte då båda paren lekte samtidigt och yngelkullarna blandade sig. Har också provat motaguense/friedichsthalii. Det var munkamp nästan hela tiden. Samma med motaguense/dovii. När jag hade alla fyra arterna samtidigt dominerade motaguense och dovii.

            Prova dig fram, för det är skithäftiga fiskar. Köp små individer och låt dem växa upp tillsammans. Det brukar bli bäst då, men du får räkna med att gallra efterhand som de växer.

            Friedrichsthalii är svåra att få tag på. Den har kanske bara varit i Sverige två gånger. Motaguense är också svår att få tag på idag, men var vanligare på 90-talet.

            Kommentar

            • jarinen
              Användare
              • april 2003
              • 1888

              #21
              Ojojoj!!! Vilka fina Cichlasoma Pearsei!! Ruskigt fina!

              Ligger överst på min vill ha lista just nu.

              Hur är tillgången på sådana ? Har aldrig sett dom själv någonstans.


              Mvh Jari

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • januari 2003
                • 2437

                #22
                håller med, ruggigt fina! har bara sett dem en gång, det var ca 6-9 månader sen hos leasing. ett gäng 20cm fiskar som troligen lämnats in av en privatpersson.
                fish r friend

                Kommentar

                • Lundensis
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 2262

                  #23
                  Pearsi går att få tag på ca ett halvår efter att jag fått tag i honor. Annars finns de i Göteborg på Majornas zoo för 700 kr/par. De är 15-20 cm. Inte i bästa skick, men acceptabelt. Verkar som att det finns några i omlopp i Stockholmstrakten, men det är bara som jag fått för mig. Hör med leasing var de tog vägen. Kanske finns där yngel.

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #24
                    Cichlasoma Pearsei, ser ju stora och snälla ut... är de de också?
                    Anders L

                    Kommentar

                    • Daniel Odell
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 2437

                      #25
                      pearsei tillsammans med boucorti brukar kallas
                      "gentle giants"
                      fish r friend

                      Kommentar

                      • Lundensis
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 2262

                        #26
                        Pearsi är ganska lugna, men som de flesta ciklider jagar de bort inkräktare från sitt revir (som kanske inte är särskilt stort). Hur som helst, min dominanta hane fegar inte för att tvåla till managuensehanen. Men, som sagt, de tillhör inte de allra hetsigaste. För säkerhets skull, kanske de bör vara störst om man ska ha dem med lite tuffare ciklider. Har än så länge ingen erfarenhet av när de leker, så jag är lite grann ute på okänd mark. De kanske blir riktiga demoner när de leker. Någon annan som vet?

                        Kommentar

                        • anli
                          Användare
                          • mars 2003
                          • 3740

                          #27
                          CA:s motsvarighet till chokladciklider kanske!
                          Börjar bli rätt intressant då. Skönt att inte bara ha tokbråkiga centralare jämt!
                          Anders L

                          Kommentar

                          • jarinen
                            Användare
                            • april 2003
                            • 1888

                            #28
                            Låter verkligen som en intressant ciklid!!


                            Mvh Jari

                            Kommentar

                            • jinnarparen
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 2670

                              #29
                              Så har de äntligen lekt, mina Motaguense som jag köpte förra året från USA lade en rejäl laddning ägg i går kväll.
                              Jag har stora förhoppningar att det skall bli något av detta också. Honan verkar ha förstått hur man skall sköta om ägg och yngel. Hon viker inte en tum från stenen och fläktar hela tiden noggrant nytt vatten över äggen.
                              De håller nu ungefär halva 3m karet som sitt revir och man kan ju undra hur stort revir de vill ha om och när ynglen blir frisimmande, normalt sett blir det ju en revirutökning.
                              Åter till CA

                              Det är där jag hör hemma

                              Kommentar

                              • Ola
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 1232

                                #30
                                Så kul Jinnarparen!
                                Är det Jaguaren med den mer vita tekningen?

                                //Ola
                                ola lindeberg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...