Parachromis Motaguense/Friedrichstahlii

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    Parachromis Motaguense/Friedrichstahlii

    I Parachromistråden dök det upp lite frågor om just dessa två arter.
    Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter.
    Jag har ett par av varje gående i samma kar. De är ungefär lika stora men Friedrichstahliin är nog äldre.
    Vad det gäller aggressiviteten så skulle jag vilja hävda att de är likvärdiga. Skillnaden är hur de visar den. Motaguensen är en fisk som troligtvis håller till i mer strömmande vatten. Den är slankare än vad Friedrichstahliin är. Jag har också noterat denna skillnad i mitt kar då M rör sig över större ytor än vad F gör. Det märks också när de håller revir, M tar större revir än vad F gör. Mina M höll nästan halva karet som sitt revir när de hade chansen. Inte ens när mina F hade lagt ägg så höll de ett särskilt stort revir.
    Bägge arterna är däremot väldigt kapabla till att försvara sig om det skulle bli slagsmål så de blir ganska lätt de dominerande fiskarna i ett kar.
    Jag skulle vilja dra paralleller till förhållandet Dovii och Managuense, fast dessa blir betydligt större (doviin blir det åtminstone).
    Både F och M blir runt 30 cm. En del stora hanar kan nog bli uppemot 35 cm också.
    Färgmässigt är de också rätt så lika, gult med svarta ränder och markeringar är de dominerande kännetecknen.
    Att ha dem som jag har, i samma kar, är inte att rekommendera. Den dominanta arten kommer tveklöst att vara mycket dominant. Jag har idag mycket svårt att se att mina M skulle kunna ta ett revir i karet så länge F finns kvar där. Detta på grund av att de är så lika. Mina M bråkar en hel del med de andra fiskarna i karet men mot F:en så viker de sig och ser riktigt ynkliga ut. De har aldrig ens testat F:en för att se om de fortfarande håller måttet.
    Sammanhållningen hos bägge paren är exemplarisk, hanen buffar på honan ibland men det är också allt.
    Tanken är att M:en skall få ett eget kar att vara i så småningom men jag vill först att de skall växa till sig lite till. I dagsläget är de ca 20+17 cm. Motsvarande för F:en är 21+18 cm.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma
  • anli
    Användare
    • mars 2003
    • 3740

    #2
    Tack för infon, precis vad jag ville höra.
    Jag är ju lite sugen på Friedrichstahlii, som komplement till Midas och Trimac faktiskt! Vil inte ha en superaggro fisk men nåt som kan försvara sig så att säga.
    I mitt kar går nu även ett par små Nicaraguarensis och det funkar väldigt bra. De nonchaleras totalt!
    Har börjat tro på ideen att ha fler stora ciklider för att sprida Midasens mobbtendenser lite.
    Har du fotat nåt nyligen... Friedrichstahlii bilder vil jag se!
    Anders L

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      #3
      Anli:
      Freddien kan helt klart försvara sig. När jag släppte ner dem i karet så hade de problem med labiatumhanen som gick där. När de efter några dagar hade etablerat sig så gjorde labiatum- och freddiehanen upp. Nu ser jag inga aggressioner mellan dessa två. Labiatumen vet sin plats

      Några foton har jag inte tagit på ett tag.
      Har för mig att jag länkade till ett foto på F i Parachromistråden.

      Skall hem till Lundensis imorgon och hade då tänkt ta med kameran. Förhoppningsvis så dyker det upp några bilder på hans fiskar så småningom. Hans Pearsi är helt klart mycket imponernade att se på.

      Om du vill ha något som kan försvara sig så kan du ju alltid stoppa i en stor doviihane
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

        Anli:
        Om du vill ha något som kan försvara sig så kan du ju alltid stoppa i en stor doviihane
        jag har fast funderat på det, någon gång skall jag lura av dig lite yngel! Idealbiotopen:
        -Ett par Dovii i symbios med Hypsophrys nicaraguensis som vaktar boet
        -Ett gäng Midas som försöker sno äggen (läser ju den där boken av GEORGE W.BARLOW: CICHLID FISHES)
        Undrar hur stor det karet skulle va!
        Byter 720 med ett större kar snart, men det blir inte längre än 2 m i alla fall troligen ett 900 L 200x75*60

        Angående aggression så funkar den nya lilla trimacen hyfsat med Midas... det går bätter och bättre. Inga nya bett och trimacen får simma omkring lite ibland. Och så äter den allt den kommer över!

        Friedrichstahlii blir nog ett bra komplement.. kanske ett par tom.
        Letar ju en röd hona åt Midasen så det kan bli livat värre

        Anders L

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #5
          Det är ju livsfarligt att läsa här på forumet!... Jag är alldeles för lättpåverkad... Jag sitter ärligt talat just nu och leker med tanken att dumpa alla mina firrar och skaffa ett gäng friedrichsthalii.

          Men det blir nog först om några år, jag har några små monster som kan bli skoj då de blir lite större. Men det vore helt klart skoj med ett gäng friedrichsthalii, ett gäng svartvita jaggor är väl kanske drömscenariot men friedrichsthalii skulle förmodligen vara mer lämpat för mitt lilla kar.
          Vad tror du jinnarparen, går det att ha ett lekpar friedrichsthalii i en 375a? Bråkar de sinsemellan så att man måste ha strykfiskar eller går de att ha för sig själva?
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Motaguensis
            Användare
            • juni 2003
            • 250

            #6
            FI: Jeg har jo selv et F1 Parachromis friedrichsthalii par som jeg har hatt yngel på mange ganger (søskene til Jinnarparen sine). De gikk lenge i en 325L sammen, og det var akkurat stort nok men mitt par er ikke helt harmoniske hvis det ikke er noe annet i akvariet som de kan jage på, så jeg tok de ut (nå går motaguense paret mitt der sammen med yngel). Et 375L er jo 20cm lengere, og jeg mener det burde gå bra, men du bør ha en annen art nedi der som de kan jage på som de ikke får inni munnen, for å unngå aggresioner mot hunnen i tilfelle hannen begynner å jage henne. Akvariet er stortnok, men du bør helst ha noen fisk de kan jage på for å være helt sikker, friedrichsthalii er ikke spesielt aggresiv så hvis de andre fiskene tåler litt småjaging skal det nok gå bra.

            Nå har jeg 5-10 motaguense yngel til oppvekst, de er 1-1,5cm og trives og vokser bra Så nå skal jeg la en hann vokse oppp til den ekstra hunnen sånn at jeg kan avle på to par, og noen av ynglene er allerede låvet bort til en venn av meg. Skal prøve å få opp litt friedrichsthalii yngel igjen også
            Preben

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              Motaguensis: Tack för svaret, kanske kan sebror vara bra strykfiskar rill ett friedrichsthalii-par, de brukar ju kunna stå emot det mesta.
              Men det här är som sagt ett framtidsprojekt, innan jag börjar med friedrichsthalii så ska jag dra upp bl.a. festaen till ett riktigt monster.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Motaguensis
                Användare
                • juni 2003
                • 250

                #8
                Hey
                Tenkte at jeg også kunne dele litt av mine erfaringer med disse to artene, min erfaring med disse artene er stortsett de samme som Jinnarparen sine erfaringer
                Jeg har et Par av begge artene. Motaguense paret er ikke like gamle og store enda, men vokser bra. Motaguense har større revir, mere aktiv og er kjappere enn friedrichsthalii, og også mere aggresiv mot andre fisk (hos meg har motaene drept de fiskene som har nektet å gi seg i kamp mot de, blant annet en stor salvini hann gikk tapt mot mota huennen i løpet av en time). Så det er ikke så positivt for andre fisk at de er så kjappe og i tilegg aggresive.
                Selv om friedrichsthalii ikke er like aggresiv syns jeg den er like tøff, og kan passe på seg selv mot større Vieja, Amphilophus og Nandopsis. Den er sjelden den som starter en kamp, men blir gjerne med hvis den noen prøver seg. Begge artene er sterkere og tøffere enn managuense i forskjell til størrelsen etter min erfaring.
                Som Jinnarparen sier lever mota i vann, som ikke er så stillestående, som oftest i elver, mens friedrichsthalii lever i litt stillere vann, dette kan man også se på kroppsformen siden freddie er høyere og kraftigere mens mota er slanke og kjappe. Mota blir lengst og hannene der blir 30-35cm og hunnene 20-25cm, mens freddie hannene blir hakket mindre 25-30cm og hunnene 20-25cm. Jeg hadde freddie hunnen og den ekstra mota hunnen jeg har i samme akvarium en stund. Når mota hunnen ble 15cm, begynte hunn å sloss en del mot den 18cm store freddie hunnen, og vant, så jeg har opplevd mota som tøffere og mer aggresiv. Og som jinnarparen også mener, vil jeg ikke anbefale å ha de artene sammen på grunn av at de er så like.
                Sammenholdningen hos mota paret er helt perfekt, de har ikke kranglet siden de dannet par for 4 måneder siden, mens freddie paret krangler hvis de ikke har andre fisk å jage på, da er de også helt fredelige mot hverandre (grunnen til freddie paret kan krangle litt er vel fordi de ikke er et helt harmonisk par).

                Jeg har nå hatt yngel på begge artene, og 5-10 yngel av motaguense er i oppvekst (de er nå 2 måneder gamle og -1,5cm). Hittil har jeg opplevd begge artene som meget aggresive mot andre fisk når de har yngel, men de angriper ikke mennesker sånn som citrinellum og labiatum ofte gjør. Når friedrichsthaliiene begynte å få litt størrelse bruker de å blåse seg opp mot meg, men de angreiper aldri skikkelig (noe jeg frykter at motaene kommer til å gjøre når de blir litt større, har merket at de har blitt mindre og mindre redd meg i det siste). Motaene kommer mest sannsynlig til å legge egg igjen i dag Mota paret er nå ca. 17 og 15cm, mens freddie paret er 22-23 og 18cm. Freddiene er F1 og ble født september 2002.

                Dette er i hvertfall to arter jeg vil anbefale
                Preben

                Kommentar

                • jinnarparen
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 2670

                  #9
                  FI: Jag har själv inte haft Freddies i ett 375, däremot gick de ett tag i ett 540 och där fungerade de bra. I ett 375 har jag med framgång hållt ett P Loisselei och ett Guldsömpar. Inget av paren var väl direkt fullvuxna. Hanarna runt 20 cm och honorna runt 15 cm. Men det fungerade bra och jag hade dem nog tillsammans under säkert ett år. L påminner dock väldigt mycket om F både i humör och utseende. Möjligtvis är L ännu lugnare än vad F är, de blir i alla fall inte riktigt lika stora. Men de är lika envisa när de blir utmanade av andra.
                  För min del var det Guldsömhanen som var den mest aggressiva, men då L hade ett väldigt bra teamwork vid slagsmål så avgick de nästan alltid med "segern".
                  Köper du in en grupp med ungfiskar och låter de själva välja sin partner så kommer du med största säkerhet få ett väldigt harmoniskt par.
                  Jag kan inte påminna mig om att jag någongång haft ett Parachromispar som har haft "kärleksproblem", framför allt inte när de har fått vara ifred för andra fiskar, så någon strykfisk behöver du inte skaffa dig av det skälet. Sen är det ju inte fel att ha något annat i karet också som livar upp stämningen lite. Både F och L är lite mer fördragssamma mot andra fiskar.

                  Motaguensis: Det verkar som jag fick det harmonsika paret. För mitt par fungerar riktigt bra, några små utfall från hanen ibland, men det är också allt.
                  Sen måste jag också betona skillnaderna mellan individerna, du har en M hona som dominerar över en F hona. Här är det tvärtom, även min F hona jagar bort den större M hanen.
                  Men vi är dock båda överens om att M är mer benägna att ständigt sätta andra fiskar på plats. Jag har en ensam Labiatumhane som också går i det stora karet. Under den senaste veckan har min M hane börjat dominera över L hanen. Skillnaden här syns tydligt mellan F och M. M tar varje tillfälle att ge L ett tjyvnyp så fort den kommer för nära. F bryr sig knappt om L numera.

                  Anli: Ett stort Doviipar med andra fiskar, på senare tid så har jag reviderat min syn på detta kraftigt. Så jag rekommenderar nog ett kar på minst 4 meter, troligtvis ännu längre. Men de fungerar bra tillsammans i ett 2m kar.
                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    #10
                    För de som inte vet hur Friedrchstahlii och Motaguense ser ut så har jag uppdaterat min sida med bilder på dessa.
                    Längst ner på startsidan finns det en länk till Bilder tagna 20040920. Här finns det bland annat F och M.
                    Kan passa på att rekommendera er att titta på lundensis fiskar också, titta då på länk Bilder 20040918...
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 3740

                      #11
                      Javisst ja, hade ju blockat spray på jobbet! Åkte dit på eget grepp Får kolla hemma...
                      Anders L

                      Kommentar

                      • Mattias Andersson
                        Användare
                        • september 2003
                        • 788

                        #12
                        Var inne och kollade på bilderna på lundensis fiskar, är det normalt att Salvini blir så höga i kroppen som den hanen är?? Har inte riktigt gillat dom innan då dom är så långsmala.

                        Kommentar

                        • Lundensis
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 2262

                          #13
                          Hej.
                          Salvini kan bli ganska höga i ryggen, framför allt hanarna. Det är hanen på bilden. Jag köpte min hane för drygt ett år sen och då var han ganska långsmal. I början växte han mest på längden, men sen under en viss period ökade kroppshöjden ganska markant. Han växer ganska långsamt nu, men var inte mer än 8-9 cm när jag köpte honom. Nu är han 17-18 cm (bilden är ungefär i skala 1:1). Det är helt klart det bästa exemplaret av salvini jag haft. Kolla in de röda prickarna bak på ryggfenan. Han har även såna på stjärt- och analfenan.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Var finns bilden? Hittar ingen hemsida.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Daniel Odell
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 2437

                              #15
                              Ola: http://medlem.spray.se/jinnarparen/b...hos_stefan.htm & http://medlem.spray.se/jinnarparen/bilder_20040920.htm

                              Lundensis: 1:1 på vilken storlek skärm å vilken upplösning då? hähähähä

                              Tror f.ö. att det är lite lustig vinkel på bilden som gör att den ser högre ut än vad den är, det är inte så ovanligt att det blir så på bild.
                              fish r friend

                              Kommentar

                              Arbetssätt...