Tips om bra web-butik mottages!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    Om man rent generellt tittar på priserna i svensk zoohandel och jämför med Tyskland så är tillbehör en bra bit billigare i Tyskland än i Sverige, medan fisken tvärtom i allmänhet faktikst är en bra bit billigare i Sverige än i Tyskland. Detta senare pratas det nästan aldrig om av någon underlig anledning.

    Ganska givet är också att internet/postorderföretag skall vara billigare än traditionella affärer eftersom de har betydligt lägre omkostnader (som flera också tagit upp).
    Sedan är det väl också som så att affärer som ligger på "dyra gatan" också ofta är något dyrare än de som ligger avsides. 100 kvm på dyra gatan kostar kanske 600.000 att hyra om året, medan det på "billiga gatan" kostar kanske 30.000 om året för samma utrymme. För att dra in 570.000 extra så måste man då sälja för 1.2-1.5 miljoner mer än "billiga gatan affären" och då måste man dessutom ha fler anställda och man måste då dra in ännu mer pengar för att avlöna dom osv.

    Varför är det då betydligt lägre pris på TILLBEHÖR i Tyskland än i Sverige. Ja det beror inte på att lönerna är högre i Sverige för det är tvärt om och knappast inte på att hyrorna är högre i Sverige för där är det ungefär lika och inte heller på att skatter och avgifter till staten är högre i Sverige.
    Istället tror jag att detta är några av anledningarna -
    Tradition - inledningsvis nämnde jag att det levande är billigare i Sverige än i Tyskland. Av någon underlig anledning (säkerligen tradition) så har djur alltid varit billigt här (trots åtkilligt högre transportkostnader på djur här än i t.ex. Tyskland) och tillbehör dyrt. Denna tradition tror jag hämmar utvecklingen, men traditionens makt är nog svår att bryta.
    Grossister - Sverige har en också tradition med stora grossister som är ovanligt i Tyskland. Där finns det visserligen också grossister men dessa är betydligt mer nischade än här. Marknaden är där också betydligt vilket gör att dessa grossister kan pressa priserna. Själv har jag tidigare drivit grossistföretag inom akvaristik både i Sverige och i Tyskland. Inom 10 mils radie från mitt företag i Tyskland så fanns det fler akvarieaffärer än i HELA Sverige. Självklart bidrog detta till att omkostnaderna blev lägre i Tyskland och därmed priserna.
    Direktleverans - många stora "affärer" i Tyskland kan handla direkt från producenterna (speciellt de stora som t.ex. Eheim). Dessa stora företag handlar ofta mer än vad som säljs i hela Sverige och självklart blir då priserna därefter. Deras inköpspriser kan då bli lägre än den svenske grossistens.
    Kedjor - Visserligen finns det några zooaffärskedjor i Sverige som gör gemensamma inköp för att pressa priserna. De största svenska kedjorna har ca. 50 affärer, de största tyska en bra bit över 1.000 affärer. Dessutom har en tysk affär högre omsättning än en svensk. Detta gör att de tyska kedjorna kan beställa för kanske 30 till 40 gånger mer än en svensk. Självklart påverkar detta priset rejält.

    Vare sig vi vill eller inte så påverkar dessa faktorer den svenska prisbilden. Jag tror också att de kommer att hända en hel del i Sverige inom den närmaste 10 års perioden.
    Internet-försäljningen kommer säkert att öka rejält vilket kommer att innebära att många akvarieaffärer kommer att slås ut.
    Faktum är ju faktiskt att detta är just vad som händer i Tyskland just nu (trots de uppenbarligen låga tillbehörspriserna där). Tillbakagången inom akvaristik har varit rejäl under de senaste åren. Det mest tråkiga är att det i stort sett enbart är den specialiserade fackhandeln som gått bakåt (många pratar här om en halvering) medan internet och Zoosupermarkets faktiskt ökat.
    Vad som ökat rejält är också försäljningen av typ sjunkna skeppsvrak medan varor som typ CO2 anläggningar minskat. Vad som också minskat är kunskapen eftersom ofta de som jobbar i specialiserade fackaffärer har mer kunskap än de som jobbar i supermarkets. Dessutom har utbudet av udda fisk också minskat eftersom supermarkets bara säljer de fiskar som går mest (svärdbärare, guppy, platy etc.).

    citat:Bojkotta svensk zoohandel!!!!!!
    Rätt tröttsamt inlägg - utan svensk zoohandel skulle det inte finnas någon svensk akvariehobby. Inga nya människor skulle tillkomma eftersom det inte finns fiskar att köpa.
    Nordiska Ciklidsällskapet skulle definitivt inte finnas - eller åtminstone inte i dess nuvarande form - utan vi 50 kvarstående medlemmar (nästa bara gamla gubbar) skulle ha en medlemstidning på 3 kopierade A4 blad. Vi skulle byta lite fisk över internet och kanske ta färdtjänst till en ciklidträff om året där vi skulle sitta och gnälla och beklaga oss över hur allt var bättre förr

    Kommentar

    • deathdealer
      Användare
      • augusti 2004
      • 1639

      Stående ovationer Kjell! *skrattar*

      Deathdealer "ska vi byta grejer, jag byter en golden mot..."
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

      Kommentar

      • joakim
        Användare
        • oktober 2004
        • 10

        Först vill jag bara säga att jag applåderar ditt inlägg Kjell, mycket välformulerat och "to the point". Håller med dig i stort sätt i allt. Jag tror med att internethandeln kommer ta över och akvarieintresset kommer minska pga färre butiker med sämre utbud.

        Jag ringde upp både Svensk Detaljhandel och Zoorf för att fråga vad de menar med vedertagen på Gibbons hemsida. Svensk detaljhandel (vilket Zoologisk handel ingår i) förordar tider som finns i samma affärskomplex eller närhet, typ 10-18.

        Zoorf sa ungefär samma sak, men de tyckte det var viktigt att understryka att man skulle ha en butik som överhuvudtaget var öppen så besökare kan komma dit, dvs att man har en affärslokal med rimliga öppettider.

        Jag hycklar som sagt eftersom jag med jagar bäst priser, men ville ta upp detta för diskussion då framtiden ju är ganska viktig, eller årminstone intressant o se vart det är på väg.

        /Joakim
        Systemadministratör, Kalmarsunds Gymnasieförbund

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • augusti 2004
          • 1639

          joakim; gillar införande till debatten MEN vad jag inte riktigt får kläm på är VARFÖR driva ärendet? VILL du INTE att dessa butiker ska få föra dessa produkter till det priset? eller?

          Alla har ju rätt till sin åsikt, men varför i hela friden sätta käppar i hjulet för folk? - jag bara undrar?

          Det enda en sånhär sak kan leda till är (om jag fattat det hela rätt) att PWSS och Akvariekompis ska sluta föra dessa produkter i sitt sortiment?

          Rätta mig gärna om jag har fel!

          Deathdealer
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            citat:Jag ringde upp både Svensk Detaljhandel och Zoorf för att fråga vad de menar med vedertagen på Gibbons hemsida. Svensk detaljhandel (vilket Zoologisk handel ingår i) förordar tider som finns i samma affärskomplex eller närhet, typ 10-18.
            "Förordar"...alltså inga krav för att få köpa eller sälja.

            Kommentar

            • joakim
              Användare
              • oktober 2004
              • 10

              Måste bara korrigera mig själv lite då jag kollat och jämfört lite på akvakompis.se resp pwss.nu.

              Pwss.nu verkar faktiskt ligga på ett litet lager även om de inte verkar ha en butikslokal.

              Akvakompis verkar däremot inte ha något alls i lager. Enligt deras egna hemsida:
              -----------------------------------------------------------------
              "Hur lång är leveranstiden?
              Din beställning levereras normalt inom två veckor. Om du valt att hämta själv i vår lokal kan du vanligtvis hämta din beställning inom 7-10 dagar. Vid eventuell försening kontaktar vi alltid dig och meddelar beräknad leveransdag."
              -----------------------------------------------------------------

              Om jag vill hämta är vara hemma på mellan 7-10 dagar. K E H

              /Joakim
              Systemadministratör, Kalmarsunds Gymnasieförbund

              Kommentar

              • deathdealer
                Användare
                • augusti 2004
                • 1639

                gott joakim - men PWSS har faktiskt en butik, och kommer att bygga ut för att få en större! (det tar lite tid att få anslag osv) *ler*

                Deathdealer
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                Kommentar

                • joakim
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 10

                  Jag är definitivt inte ute efter att sätta käppar i hjulen för folk. Jag är FÖR att akvarister ska ha massor av butiker att åka o välja o vraka från även i framtiden.

                  Tricella, jo allt verkar kunna vridas och vändas hur som helst. Jag tycer dock att det är lite ojämnt på spelplanen då rena internetbutiker har mycket större fördel.

                  /Joakim
                  Systemadministratör, Kalmarsunds Gymnasieförbund

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    Joakim...det kan mycket väl vara ojämnt på plan som du säger, men det är faktiskt ingen annan än de svenska butiker som kan förändra den bilden. Man kan inte inskränka på onlinebutikernas möjligheter att sälja produkter och då finns det bara de redan etablerade butikerna som måste finna ett sätt att nå ut till kunder och få kunderna att välja dom. För att överleva måste man rätta sig efter rådande konkurrens...

                    Detta är givetvis ett stort dilemma för butikerna och troligen kommer det att ske förändringar i både utbud och tillgänglighet under en period innan branschen hinner rätta sig efter rådande situation. En del kanske t o m blir tvungna att slå igen, vilket alltid är tråkigt.

                    Kommentar

                    • joakim
                      Användare
                      • oktober 2004
                      • 10

                      Tyvärr tror jag med du har rätt, men jag tror massor av butiker kommer få slå igen, men resultat som Kjell sa med minskat intresse.

                      Undrar bara vad som händer då utländska handlare märker att vi inte längre har butiker (eller otroligt få) i Sverige och vi måste handla online från utlandet. Inte tror jag de kommer sänka priserna då inte, snarare tvärtom... Även internethandlare är ju ute efter att tjäna pengar.

                      /joakim
                      Systemadministratör, Kalmarsunds Gymnasieförbund

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        Användare
                        • oktober 2002
                        • 405

                        En bojkott av svenskzoohandel är det enda som finns att göra om man vill ha en ändring.
                        Det är enklare och billigare att skicka efter från Tyskland (man slipper frågor som: - Tunze vad är det, Jahaaaa? men köp ett Aquaell istället det räcker till alla akvarieägare. - AquaMedic det kan vi inte ta hem, vem för det? O.s.v. Dessa exempel har undertecknad upplevt de sista 3 månaderna.
                        Svensk zoohandel präglas av dryga, sura expediter och ägare som inte har ett uns av servicekänsla.
                        OBS detta gäller INTE Nols ciklidhobby, Akvarielagret och vissa andra specialliserade butiker. Men många har låååååångt till någon sådan butik och då får man snällt betala över 300 SEK för ett Sylvania Aquastar.
                        (Jag har förståelse för att man inte är varse problemet om man bor i storstadsregionerna).

                        Kommentar

                        • roccster
                          Användare
                          • augusti 2004
                          • 583

                          Se på Herkules Zoo i göteborg. Även om de har ett riktigt bra utbud på både fisk och utrustning så har de ändå riktigt konkurenskraftiga priser. Pumpar etc. kostar lika mycket hos Herkules som det kostar att handla på nätet när frakt etc. kommer med i bilden.
                          I vissa lägen kanske det är några spänn dyrare men det betalar jag med glädje, eller kanske inte glädje men jag gör det. Helst med tanke på att jag får produkten samma dag. Det är också värt några spänn.
                          MVH

                          / Richard
                          http://www.ornemark.com

                          Kommentar

                          • deathdealer
                            Användare
                            • augusti 2004
                            • 1639

                            minskat intresse: jag förespräkar akvarie för ALLA bekanta, fördelar finns i massor: man slipper gå ut och rasta fisken i ur och skur, man kan resa bort en längre tid utan problem, det skitar inte ner, det är vacker, det låter underbart osv osv *skrattar*. Men att intresset skulle fala beror ju inte på att det inte finns handlare utan att vi inte gör väsen av oss! Om man inte visar upp sitt intresse för vänner och bekanta, (marknadsföring igen), så försvinner detta, ja, det är BARA min åsikt!

                            Om vi slutar att handla från Svenska ÅF - klart som korvspad att dom inte kan vara kvar, skyll inte det på något annat! (jepp, om priserna är för höga osv, men det är rådande marknadsförhållanden, då måste man som handlare göra något åt det)

                            Dålig kunskap och dålig service - självsanerande!

                            Men bijkotta och så starka ord...livsfarligt! Det är människor som man gör affärer med inte företag....glöm inte det!

                            Deathdealer
                            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              Användare
                              • oktober 2002
                              • 405

                              Ok då fortsätter vi att betala över 300 för ett lysrör och köper billigast möjliga filter, men inte tror jag att det gagnar akvariehobbyn på sikt. (Möjligtvis "9åriga Lisa" som är pälsdjursallergiker och vill ha en 20liters "guppyburk").

                              Kommentar

                              • deathdealer
                                Användare
                                • augusti 2004
                                • 1639

                                bs; näääää! *skrattar"
                                Inte sagt att vi ska vara passiva för det? Fasen, detta är en evighetscirkel....vi har pratat om detta till leda *ler*

                                Deathdealer
                                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...