Tips om bra web-butik mottages!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joakim
    Användare
    • oktober 2004
    • 10

    -----------saxat från gibbon.se----------------
    Information / Bli kund
    För att bli kund hos Gibbon AB måste du uppfylla följande kriterier.

    Registrerat företag
    Zooligisk inriktning med (tex. zoo, häst, hund)
    Vedertagna butiksöppettider
    Butikslokal
    -------------------slutsaxat--------------------

    Jag hävdar fortfarande med bestämdhet att om man inte har lagerkostnader, inga lönekostnader, inga affärsytrymmeshyror
    så kan man hålla otroligt låga priser, men det jag menar är
    fortfarande, eftersom du inte verkar förstått vad jag menat, att
    om jag om 10 år (eller kanske mindre??) ville gå in i en välsorterad
    butik och titta på massa fina fiskar så tror iallafall inte jag att det är många som kommer ha den turen att ha en "riktigt affär" i sin stad.

    Jag har aldrig påstått att det är kundens fel heller så jag vet inte riktigt vart du fick den informationen, resultatet blir bara att om en affär inte har kunder så kommer de slå igen, enkel matematik.

    Det som jag vänder mig mot är att företag såsom pwss och akvakompis SÅKLART kan hålla väldigt mycket lägre priser pga att de inte har de omkostnaderna som jag nämnde ovan, dvs det är Gibbons och resten av återförsäljarnas fel som säljer direkt till företag som ej har lokal. Såklart gynner det mig som köpare i det korta loppet, men vad händer på lång sikt?

    /Joakim

    p.s som sagt, jag hycklar ju iofs då även jag letar bra priser, men frågeställningen och rädslan om vad som händer i framtiden är nog befogad.

    Systemadministratör, Kalmarsunds Gymnasieförbund

    Kommentar

    • joakim
      Användare
      • oktober 2004
      • 10

      Oveb, profilen uppdaterad och nej jag jobbar ej i butik, men är nöjd med två av de tre butikerna vi har här i stan.

      /Joakim
      Systemadministratör, Kalmarsunds Gymnasieförbund

      Kommentar

      • oveb
        Användare
        • juli 2004
        • 125


        Kanonseriöst !

        Nu har vi bara olika åsikter, bra är väl det att inte alla tycker lika
        Min blog

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • augusti 2004
          • 1639

          Joakim; du , nu hugger du rakt ut i ingenstans

          först, så GNÄLLER du över att det finns svenska företag som har låga priser, och att dom inte ligger med något lager (vilket du uppenbart INTE har någon som hellst grund för, JAG vet), men om du som handlare skulle hålla sisodär 3000 artiklar i lager för att gå alla kunder till mötes....så skulle du få lov att sälja enormt mycket - DOM HAR ETT LAGER!

          Sen så säger du att om ett antal år så kommer det inte finnas några seriösa butiker kvar p.g.a detta??? VAKNA! 99% av alla åsikter här är av den typen att "hur kan dessa j_vlar ta ut så höga priser?", "inte min produkt på hylla när jag kommer in" osv DET beror på att folk TROR att bara för att jag är kund, och vill ha "det det specialfiltre för lugnfiskar som går på land-prylen" och det inte finns på hylla så är det en dåååålig butik, och sen har dom MAGE att TA BETALT för att ta in den??

          Jag har talat med flera handlare, det har diskuterats till LEDA här på ciklid.se MEN ingen SERIÖS handlare driver en välgörenhetsorganisation eller hjälpverksamhet för då skulle dom inte överleva. Handlare sätter sina EGNA priser och väljer vilka marginaler dom vill ha, och det varierar enormt beroende på plats och förutsättning (fri marknad du vet?)

          Sen kan jag bara avslutningvis säga att innan du hoppas på handlare som Akvariekompis och PWSS, så tar reda på vad det är dom gentligen gör!
          Partik på PWSS tillsammans med sin fru driver en STOR lantgård (kor m.m) samt ser till att vi kan köpa djurtillbehör genom att du kan ringa dom när som hellst (hem..till dom) för att dom har ett brinnande intresse och är entreprenörer, och tycker du det är fel - STARTA EGET och SLUTA gnäll på folk som försöker hjälpa till!

          Så....då var det sagt med massa stavfel och meningsuppbyggnad![]

          Deathdealer "bzzzzzzz"
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • augusti 2004
            • 1639

            joakim; du, jag glömde en sak....du kan räkna? Förlåt, glömde att du var systemadmin, så det var ju givet....
            Ta en så enkel sak som kar....glasburkar du vet?
            Finns kanske ett par hundra olika uppsättningar och modeller....
            Räkna lågt....säg 500:-/kar x 200 = 100.000:- + benställningar bänkar = 40.000:- + lika mycket belysning = 40.000:-, ger dig den NÄTTA summan av 180.000:- ( så mycket i underkant att du säkert kan dubbla summan) ...
            Ta sedan vilken volym dessa produkter behöver för att lagerhållas!!!

            BETÄNK sedan att det finns tusentals andra artiklar, så ett par miljoner vore inte alls orimligt att det skulle kosta att ha ett juste lager!!!

            Vilken BANK eller privatperson TROR du skulle hosta upp dessa pengar? Hur många företag i Sverige tror du ligger med dessa pengar på sitt konto? (nu talar vi fåmansbolag)...har du någon som hellst uppfattning om detta??
            Löner och lokalhyra osv osv.....

            Nu kan du börja gnälla....(om du vill framstå som en I_ _ ot)!

            Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • deathdealer
              Användare
              • augusti 2004
              • 1639

              jo...Joakim; mina inlägg mot dig är INTE personliga!!
              Det är en diskussion, och jag kanske ska lätta på trycket lite...[]

              Så ta till det du tycker stämmer, och det som du inte håller med om =

              Det är bara så att om man inte själv sitter i samma båt dvs försöker driva en verksamhet, så kan det te sig väldigt banalt och enkelt sett utifrån, och väldigt många har starka åsikter (vilket man är fullt berättigad att ha) om hur andra ska driva sina företag, men jag kan lova dig att det inte är någon dans på rosor! De flesta företagare (inkluderat akvariehandlare) har en arbetsbelastning och arbetstider som de flesta aldrig skulle drömma om eller orka med! Det är inte bara tiden utan även den enorma press du har på dig, som gör att alla inte klarar av att driva ett företag!

              Vänligen Deathdealer
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

              Kommentar

              • joakim
                Användare
                • oktober 2004
                • 10

                Eftersom du inte heller verkar fatta vad jag menar klistrar jag åter in vad som står på Gibbons sida:
                -----------saxat från gibbon.se----------------
                Information / Bli kund
                För att bli kund hos Gibbon AB måste du uppfylla följande kriterier.

                Registrerat företag
                Zooligisk inriktning med (tex. zoo, häst, hund)
                Vedertagna butiksöppettider
                Butikslokal
                -------------------slutsaxat--------------------

                Du får ursäkta, men jag skiter fullständigt i vad folk gör vid sidan om sina vanliga jobb. Om man så förser hela världen med olja, eller om man letar daggmask i Nepal är egalt för detta forumet, här diskuteras akvaristik, så om någon håller på med kossor och liknande som vanligt jobb får stå för dem. Jag hoppas det går bra för dem.

                Jag antar det jag är konfunderad över är att Gibbon och andra grossister frångår sina egna regler (varesig de anpassar sig till marknaden eller ej). Vill de frångå reglerna tycker iallafall jag att de inte ska ljuga rakt ut på sin sajt.

                200 kar i lager? Öhhh tror inte en enda vettig handlare skulle ha så många hemma utan snarare få kar av de större storlekarna och många mindre "lockbetes"-kar.

                Faktum kvarstår vad du än dravlar till försvar:
                1. Gibbon gör fel som säljer till PWSS och Akvakompis (vet inte om det finns fler)
                2. Företag som nämnts ovan kommer göra det omöjligt i framtiden för akvariebutiker såsom de är upplagda idag.

                Du påpekar att jag inte verkar ha någon koll, men du sitter allvarligt och menar att du VET att ingen akvariehandlare i Sverige har ett lager på över 100.000 kr? Bra koll måste jag erkänna isåfall.

                Jag har inte heller nämnt att det inte skulle finnas några seriösa butiker kvar om några år utan det är min rädsla. Om du ska hugga på mig så hugg för tusan rätt utan att förvanska vad jag skriver.

                Slutligen säger jag bara att jag vidhåller med bestämdhet att så länge grossister säljer till gud vet vad så kommer näringen dö ut då butikerna i sig inte längre kommer vilja ligga på lager på någonting.

                Svårt förresten att inte ta det som personliga påhopp då du spyr ur dig kommentarer som "Nu kan du börja gnälla....(om du vill framstå som en I_ _ ot)"

                /Joakim

                Systemadministratör, Kalmarsunds Gymnasieförbund

                Kommentar

                • Torsten
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 647

                  citat:Ursprungligen skickat av joakim

                  Om en handlare köper akvarier från Polen så är det ju massvis med saker som spelar in för att de har högre pris här i Sverige.

                  Exempelvis lager, lön (jo detta spelar en jäklar stor roll), garantier (jag är övertygad om att en svensk handlare löser eventuella problem bra mycket bättre in en polsk bärplockare som förmodligen enbart kan prata polska iallafall. Samma killar gör akvarierna ja, men du menar alltså att de svenska handlarna ska vända pengar bara? DÅ förstår jag du främjar affärer som har öppettider mellan typ 17.00-17.05 kvällstid varannan fredag (ok, lite ironi).

                  Jag tror inte enbart det är Gibbons och de andras fel utan det svenska skatte/moms systemet.

                  Jag tror iofs som dig Torsten att endel av påslagen inte alltid är legitima, men jag tror samtidigt inte jag blir blåst.

                  Vad det gäller PWSS och Akvakompis så tycker iallafall jag att det är helfel att de ens får köpa av gibbon o de andra (ok jag har inet de andra i huvudet). Företag såsom dessa kommer förmodligen enbart påskynda döendet av den vanliga zoologiska handeln, tyvärr.

                  Prispress är inte alltid bra.

                  /Joakim

                  Så alla i Polen är Bärplockare och pratar bara polska?
                  Lika sant som att alla i Sverige är bidragstagare och helst inte pratar alls... SKITSNACK!
                  Klart som korvspad att dom löser ett garatiproblem lika bra som en butik här. Det ser man ju till att avtala om när man köper en vara.

                  Sen tror jag det är bra att PWSS och Akvakompis köper via svenska grossister. Förhoppningsvis säljer dom ju en j-kla massa och då kan man ju hoppas på att grossisterna sänker priserna till dom "vanliga" butikerna oxå.

                  Fast om PWSS och Akvakompis skulle vara sämre butiker än ett "krypin" på ett stort köpcentrum vet jag inte. Det är ju knappast öppettiderna som sätter nivån för butiken, väl?

                  Kommentar

                  • Centurion
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 210

                    citat:
                    Faktum kvarstår vad du än dravlar till försvar:
                    1. Gibbon gör fel som säljer till PWSS och Akvakompis (vet inte om det finns fler)
                    2. Företag som nämnts ovan kommer göra det omöjligt i framtiden för akvariebutiker såsom de är upplagda idag.
                    För det första, ovanstående är inte "faktum" utan dina åsikter.

                    För det andra så har både tex pwss och akvakompis lokaler där man kan hämta sina saker personligen... öppettider däremot är det ju lite sämre med jämfört med din lokala ica-affär, men ringer du pwss så kan jag nästan slå vad om att han håller öppet för just dig den där söndagen då du behöver hämta din vara.

                    http://www.adelgren.se/akvarium/

                    Kommentar

                    • deathdealer
                      Användare
                      • augusti 2004
                      • 1639

                      rock on Joakim!

                      1. Skapat - 2004/10/19 :  12:12:32        
                      ------------------------------------------------------------------------
                      Eftersom du inte heller verkar fatta vad jag menar klistrar jag åter in vad som står på Gibbons sida:
                      -----------saxat från gibbon.se----------------
                      Information / Bli kund
                      För att bli kund hos Gibbon AB måste du uppfylla följande kriterier.
                      Registrerat företag
                      Zooligisk inriktning med (tex. zoo, häst, hund)
                      Vedertagna butiksöppettider
                      Butikslokal

                      hmmmm...om jag fattar det hela rätt så ska man fylla de ovanstående kriterierna???

                      Registrerat företag = jepp!
                      Zoologisk inriktning = jepp!
                      Vedertagna öppentider = jepp!
                      Butikslokal = jepp! (och sörre på gång)

                      så - varför skulle dom inte få sälja då?!?!?

                      Sen var det DU som gnällde på att dom inte arbetade ENBART med försäljning av akvarieprodukter - som om det skulle vara något hinder?

                      Jag sa inte att dom hade 200 kar, det jag skrev var att om du har ett antal tusen kunder, och alla med olika behov, hur ska du då kunna gå alla till mötes? - det var bara en sak för att förstärka andemeningen i det hela!

                      DET finns inga hinder för att andra ska hålla samma priser (och om du läser de andra trådar som finns SÅ HAR JAG FÅTT MER MOTHUGG än andra, för att jag vill att folk ska stödja sina lokala handlare även om dom är lite dyrare)
                      LÄS själv!!!

                      Det finns lagar som styr vad man får och inte får göra - det blir MONOPOL annars.....kolla systembolaget!

                      Rolig diskussion!!

                      Vänligen Deathdealer
                      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        Joakim: Varför inte fråga Gibbon varför de bryter emot, som du påstår, sina egna regler?

                        Faktum är att Akvakompis och PWSS har uppfyllt alla de kategorier du pekar på här. De har registrerat företag, de har Zoologisk inriktning, de säljer från butik/lokal och har öppettider.

                        Akvarium säljes för hämtning och säkert finns det andra produkter också som säljs via direktförsäljning.

                        Jag tycker verkligen att du är ute och cyklar nu och frågan är om du är så insatt i Akvakompis och PWSS företagsstruktur så att du kan uttala dig om dom på detta sätt som du gör. Närmast förtalning av två butiker som gör vad de kan för att etablera sig.

                        Du anklagar också Gibbon för att inte vara seriösa och följa sina egna kriterier uppsatta för handel med butiker.

                        Kommentar

                        • johanssonsan
                          Användare
                          • oktober 2004
                          • 160

                          Här kan du jämföra priser http://colisa.com.pl/

                          Kommentar

                          • deathdealer
                            Användare
                            • augusti 2004
                            • 1639

                            bra johanssonsan! - denna tråd var från början en tråd för att vi skulle hitta bra butiker på nätet. Tror att det är bättre och TREVLIGARE för alla om vi fortsätter med det!

                            Glada hälsningar Deathdealer
                            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                            Kommentar

                            • Christer T

                              Joakim,
                              Gibbons skriver nog gärna sånt på sin hemsida och dom skulle nog helst slippa sälja till "prisdumpare". Men som väl är för oss konsumenter så skulle dom bryta mot lagen (tror jag med viss säkerhet) om dom inte gav PWSS och akvakompis möjlighet att handla.

                              Det finns naturligtvis olika konkurensmedel, priset är ju bara ett. Jag t.ex. köper gärna grejor på Akvarielagret för att dom är kunniga och håller god service för det mesta. Men när jag ska köpa ett nytt filter som jag kan få från Tyskland till närmaste postkontor för ca 2000 kr istället för att betala runt 3500 kr på lagret så går gränsen för min lojalitet till dom lokala butikerna. Jag personligen är inte så rik så jag kan ösa ner pengar i fickorna på handlarna.

                              Mitt senaste filterköp gjorde jag däremot hos Akvarieleasing. Det var ett Eheim 2026 som bara var 150-200 kr dyrare där än om jag köpt från Tyskland. Det vissade sig vara ett bra beslut eftersom det inte fungearde riktigt som det skulle. Det var bara att åka tillbaka till Leasing. Fixar! Lite skillnad om jag behövt sända tillbaks det till Tyskland.

                              Ett par exempel bara, var och en måste ju själv välja var man ska handla. Visst är det fantastiskt med MARKNADSEKONOMI!!

                              Kommentar

                              • anli
                                Användare
                                • mars 2003
                                • 3740

                                citat:Ursprungligen skickat av Christer C
                                Visst är det fantastiskt med MARKNADSEKONOMI!!
                                Håller med till 100%!
                                Anders L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...