Tips på Tanganyika ciklider i 350L akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TobiasH
    Användare
    • januari 2023
    • 10

    Tips på Tanganyika ciklider i 350L akvarium

    Hej,
    Några tips på Tanganyika ciklider i 350 liters Jewel Lido akvarium? Akvariet är 120 cm långt. Vill gärna ha en mix av några olika sorter.
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8597

    #2
    Hur skulle det vara med:
    Två par Julidochromis dickfeldi (https://www.ciklid.org/artregister/art.php?ID=957) eller Neolamprologus leleupi (https://www.ciklid.org/artregister/art.php?ID=207) inne bland stenarna
    Ett par Lamprologus stappersi (https://www.ciklid.org/artregister/art.php?ID=211) och ett par snäckskal
    Ett-två par Altolamprologus calvus (https://www.ciklid.org/artregister/art.php?ID=779), gärna en riktigt svart variant, och var sitt stort snäckskal (de hjälper till att hålla yngelproduktionen i schack)
    Ett stim Paracyprichromis nigripinnis (https://www.ciklid.org/artregister/art.php?ID=1255) i de övre utrymmena.


    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • TobiasH
      Användare
      • januari 2023
      • 10

      #3
      Stort tack för förslaget, gillar idén med Paracyprichromis nigripinnis​. Tror de det går att ha ett par prinsessor med dessa eller blir det för mycket och för trångt?

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8597

        #4
        Ursprungligen postat av TobiasH
        Stort tack för förslaget, gillar idén med Paracyprichromis nigripinnis​. Tror de det går att ha ett par prinsessor med dessa eller blir det för mycket och för trångt?
        Lämnade med avsikt bort prinsessorna ur uppsättningen. Risken är stor att de tar över hela akvariet. Men har du ett ledigt akvarium på 250 liter eller uppåt, kunde du ha det som artakvarium för en prinsessfamilj. Det finns en handfull arter att välja mellan.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Katharina Seger
          NCS Medlem
          • december 2023
          • 22

          #5
          Ursprungligen postat av Mikael W

          Lämnade med avsikt bort prinsessorna ur uppsättningen. Risken är stor att de tar över hela akvariet. Men har du ett ledigt akvarium på 250 liter eller uppåt, kunde du ha det som artakvarium för en prinsessfamilj. Det finns en handfull arter att välja mellan.
          Jag är lite intresserad av prinsessorna, hur många kan man ha i ett 250 liters akvarium, alltså hur många sorter och hur många av varje sort. Är intresserad av Blåögd prinsessa och Prinsessan av Zambia.

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8597

            #6
            Ursprungligen postat av Katharina Seger

            Jag är lite intresserad av prinsessorna, hur många kan man ha i ett 250 liters akvarium, alltså hur många sorter och hur många av varje sort. Är intresserad av Blåögd prinsessa och Prinsessan av Zambia.
            Hej

            Jag skulle aldrig ens komma på tanken att ha fler än en prinsess-art i ett akvarium. Dels för att de är så nära släkt med varandra, att risken för korsningar är akut. Dels för att de är familjebildande och detta beteende är intressant att följa med i akvariet.

            I ett så pass litet akvarium som 250 liter skulle jag börja med 4-6 unga fiskar av samma art och låta dem växa upp och bilda par. De kommer sedan snabbt att föröka sig och fylla upp akvariet. Efter ett tag kommer du att tycka att de är alltför många, och sedan inträder en sorts balans och förökningen avtar.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Katharina Seger
              NCS Medlem
              • december 2023
              • 22

              #7
              Ursprungligen postat av Mikael W

              Hej

              Jag skulle aldrig ens komma på tanken att ha fler än en prinsess-art i ett akvarium. Dels för att de är så nära släkt med varandra, att risken för korsningar är akut. Dels för att de är familjebildande och detta beteende är intressant att följa med i akvariet.

              I ett så pass litet akvarium som 250 liter skulle jag börja med 4-6 unga fiskar av samma art och låta dem växa upp och bilda par. De kommer sedan snabbt att föröka sig och fylla upp akvariet. Efter ett tag kommer du att tycka att de är alltför många, och sedan inträder en sorts balans och förökningen avtar.
              Oj, vilken tur att jag hittade den här sidan, jag hade lätt löpt iväg och köpt ett helt gäng :O. Men kan jag ha andra ciklider som inte är prinsessor i samma akvarium, bildar prinsessorna eget stim då?
              Senast redigerad av Katharina Seger; 06 december 2023, 23:17.

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • augusti 2002
                • 8597

                #8
                Ursprungligen postat av Katharina Seger

                Oj, vilken tur att jag hittade den här sidan, jag hade lätt löpt iväg och köpt ett helt gäng :O. Men kan jag ha andra ciklider som inte är prinsessor i samma akvarium, bildar prinsessorna eget stim då?
                Ja, i princip. Men en grupp prinsessor tag nog snabbt över hela akvariet, så det kanske inte blir så mycket livsrum över för andra i ett så pass litet akvarium som 250 liter. Och prinsessorna är grottlekare, så man ska nog inte välja en annan art som också vill bo i grottor. Det man kunde tänka sig är någon snäcklekare. Trots att de är små är de tuffa, och borde kunna stå på sig. Ett annat alternativ, ifall akvariet var större, kunde vara en grupp Paracyprichromis nigripinnis, de är varken grott- eller bottenorienterade. (Men jag ser i den andra tråden, att du redan har skaffat ett akvarium av bättre storlek, och gjort ditt fiskval utgående från det. Bra så!)
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • GKn
                  NCS Medlem
                  • december 2023
                  • 17

                  #9
                  Hej, jag hade prinsessor, som snabbt tog kontroll över akvariet, ca 450 liter, precis som Mikael skrev.
                  Jag hade även Julodochromis Marlieri och Leulupi. Prinsessorna samlade alla 3 sorters yngel i grop i sanden och vaktade alla yngel. Men när de första Prinsessynglen kom upp lite i storlek, så motade de bort yngel som inte var Prinsessor. Ville jag ha kvar yngel av Marlieri och Leulupi, så var det bara att slanga upp lite yngel och ha i ett annat akvarium. Leulupihannen patrullerade hela akvariets botten. Marlierin höll till på sitt ställe. Roligt var det att se iaf.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...