Julidochromis lågt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilsonomeister
    Användare
    • januari 2023
    • 3

    Julidochromis lågt akvarium

    Hej

    Ett akvarium med måtten 71x41x18 cm. (BxDxH) hur skulle det fungera. Är det för lågt i höjden för en Julidochromis ornatus/transcriptus? (någon av dom mindre)
    Skulle en liten snäcklekare passa måtten bättre eller passar det inte tanganyika alls?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Den storleken borde ju fungera för flera av arterna.


    Även snäcklekare generellt går ju bra.


    Vet inte om denna är användbar för dig: https://www.ciklid.org/nyborjare/nyb...nyikaciklider/
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Wilsonomeister
      Användare
      • januari 2023
      • 3

      #3
      Va roligt då kan jag ju tänka vidare i dom banorna. Till och leta stenar och blida stenröse senare då. Med många springor och vad. Nooks and crannies på engelska.

      Har sett noll Tanganyika kar i verkligheten kan jag säga men när man ska bygga ett stenröse eller en bra klippbiotop vad ska man tänka på? Kommer nog få till det ganska bra men underlättar om man har sett några tidigare. Så man får en liten känsla för hur ska det bli. Så är jag i alla fall behöver vara lite hands on approach.

      Kommentar

      • riktlinjer
        Användare
        • augusti 2013
        • 335

        #4
        Ursprungligen postat av Wilsonomeister
        Va roligt då kan jag ju tänka vidare i dom banorna. Till och leta stenar och blida stenröse senare då. Med många springor och vad. Nooks and crannies på engelska.

        Har sett noll Tanganyika kar i verkligheten kan jag säga men när man ska bygga ett stenröse eller en bra klippbiotop vad ska man tänka på? Kommer nog få till det ganska bra men underlättar om man har sett några tidigare. Så man får en liten känsla för hur ska det bli. Så är jag i alla fall behöver vara lite hands on approach.
        Bygg direkt på glaset och häll dit sand/grus efteråt. Då kan inte stenarna rasa ned NÄR fiskarna gräver.

        Lägg ett gäng stenar i olika storlekar på varandra, det spelar ingen roll om du tänker ut bra platser för fiskarna så kommer fiskarna ändå välja andra platser.

        Ha i tanke om du kommer vilja håva/fiska upp invånare i akvariet, kan du enkelt lyfta ur stenröset? Eller gör stenröset så du lätt kan ta bort några få stenar och ändå håva upp.

        Lycka till, skicka in lite bilder på dina testinredningar så får du säkert lite tips

        Kommentar

        • Wilsonomeister
          Användare
          • januari 2023
          • 3

          #5
          Ursprungligen postat av riktlinjer

          Bygg direkt på glaset och häll dit sand/grus efteråt. Då kan inte stenarna rasa ned NÄR fiskarna gräver.

          Lägg ett gäng stenar i olika storlekar på varandra, det spelar ingen roll om du tänker ut bra platser för fiskarna så kommer fiskarna ändå välja andra platser.

          Ha i tanke om du kommer vilja håva/fiska upp invånare i akvariet, kan du enkelt lyfta ur stenröset? Eller gör stenröset så du lätt kan ta bort några få stenar och ändå håva upp.

          Lycka till, skicka in lite bilder på dina testinredningar så får du säkert lite tips
          Det var bra råd och tips.
          Ja absolut

          Kommentar

          Arbetssätt...