Vad kan detta vara för ciklid??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jompastar
    Användare
    • augusti 2003
    • 80

    #46
    Du kan prova och ga in pa denna lank. Har bilder pa honan nar hon ar yngre men somsagt...dessa far duga. Datorn paj lixom.

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #47
      citat:Ursprungligen skickat av Jompastar

      En sak till: Nar nagon annan fisk agiterar eller forsoker ta dess mat...fargar den ut svarta markanta band och blod-roda ogon?
      Jo den med färre sidofläckar brukar se ut som en beige sebraciklid då någon petar i maten i närheten av honom/henne. Blodröda ögon har jag dock inte sett ännu.
      Här är en bild.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Jompastar
        Användare
        • augusti 2003
        • 80

        #48
        Det dar ar en TrimacHybrid. Jag ar overtygad!

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #49
          Jasså du är övertygad, ja då får jag väl lita på vad du säger. Personligen så tycker jag fortfarande de liknar Amphilophus lyonsi mer än trimaculatum eftersom de inte har någon fläck uppe på pannan, men hybrider kan väl iofs se ut lite hur som helst. Det kanske är just en hybrid mellan trimaculatum och lyonsi?

          Lite bilder från nätet.
          Trimac




          Lyonsi




          Mina firrar



          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Jompastar
            Användare
            • augusti 2003
            • 80

            #50
            HE! HE! Inte overtygad langre. Antagligen en lysoni - en valdigt fin sadan.


            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #51
              Nej det var tydligen inte lyonsi heller... Jag pratade nyligen med en som hade odlat lyonsi och precis som vi har varit inne på tidigare så var det en del saker som inte stämde med lyonsi-teorin, bl.a. så var huvudformen felaktig och det var även en del andra saker som inte stämde överens med de lyonsi han hade haft. Enligt honom så var det någon form av korsning men han kunde inte ursklija vilka arter som korsats. Han lät hur som helst väldigt kunnig så jag litar på honom och lämnar alltså detta lilla problem bakom mig nu.

              Jag fortsätter givetvis uppdatera tråden med bilder allt eftersom fiskarna växer, det kanske kan vara kul att se vad det blir av dem.
              En bild tagen nu på förmiddagen.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Pangaea
                Användare
                • februari 2004
                • 390

                #52
                Hej FI,

                Precis samma fisk finns nu på Zooland i Sundbyberg... Jag bad dom kolla om de kunde få hem några Cichlasoma pearsei och dagen efter hörde de av sig och sa att de fått hem något som leverantören TRODDE var C. pearsei... eller kanske Texas sa dom...

                Men istället var det alltså såna som du tydligen fått tag i... Samma rad med "trimacfläckar"... samma svaga tvärränder... samma små blåaktiga prickar och samma rödaktiga bukparti...

                Totalt är gruppen på en 7-8 djur i 6-7 cm storlek... precis som hos dig så är det dock ett par som skiljer sig lite från de andra... En saknar nästan helt "trimacfläckarna" och har betydligt mer framträdande tvärränder än de övriga... En annan har inte heller mycket till fläckar men där är de små "texasprickarna" desto fler istället... de övriga är tämligen enhetliga även om jag tyckte att några skimrade lite mer i blågrönt än de andra...

                Vet inte riktigt hur jag ska göra nu... att köpa grisen i säcken lockar inte så där jättemycket direkt... man vill ju gärna veta vad man köper liksom... det enda jag känner mig ganska säker på är nog att det INTE är C. pearsei i alla fall...

                Hur artar sig dina då..? Hur funkar de ihop med akvariets övriga invånare..?Har du blivit något klokare på vad de kan vara för sort..? Efter att ha läst den här tråden så lutar nog jag också åt A. longimanus även om jag definitivt inte är någon expert...

                Frågan är nu bara om jag ska köpa de små liven... [?]
                "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

                Min zoon

                /Magnus

                Kommentar

                • Pangaea
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 390

                  #53
                  Hmm... Varför skrev jag longimanus..? Lyonsi menar jag ju... [:p]

                  Här hittade jag en annan möjlig kandidat... http://www.cichlid-forum.com/photoga...y.php?fish=409

                  Vad tycks om den..?
                  "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

                  Min zoon

                  /Magnus

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #54
                    Pangaea: 100% säker är det nästan omöjligt att vara men som det ser ut nu så är det någon form av korsning, kanske mellan Amphilophus lyonsi och antingen någon annan Amphilophus eller någon Vieja.

                    Rent beteendemässigt så är de riktigt skojiga, matgladaste fiskarna i karet, väldigt orädda och simmar runt händerna då man är nere och gräver, hoppar även efter maten.
                    De är dock aggressiva och det gillar jag inte alls, de har tagit ihjäl en hel del fiskar bl.a. två synspila, två carpinte, en salvini och en dyr mal. De går mot strupen och är väldigt effektiva. Härom dagen så satt jag och snackade med brorsan i telefonen och såg att något var i göringen, de simmade båda två och jagade en Vieja synspila på ett lite _för_ metodiskt sätt, jag blev lite orolig men tänkte att jag skulle hinna prata färdigt i alla fall, då jag tittade dit ett fåtal minuter senare var fisken död med uppäten strupe.

                    Just detta beteende är något jag oroar mig för, just nu så är det bara en festae-hane som ligger över dem i rangordningen men en av dem testar festaen hela tiden och har även gett honom en del fula ärr och delade fenor osv.
                    Jag tänkte försöka spara dem bara för att se vad det blir av dem men kommer eventuellt att flytta dem till ett 222 liters om de inte lugnar ner sig.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Pangaea
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 390

                      #55
                      FI: Ojdå... Är de så aggressiva så tror jag nog att jag avstår inköp... Om det nu är samma sorts firrar som finns här förstås... Jag är inte intresserad av några mördarmaskiner... Tanken är nämligen att de ska gå tillsammans med just synspila och nicaraguense bl.a...

                      Hur stora är dina fiskar..?
                      "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

                      Min zoon

                      /Magnus

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #56
                        De käkar kopiösa mängder mat, växer snabbare än de övriga firrarna och är nu störst i karet, uppskattningsvis 11 cm eller nåt sånt. Det är sannolikt deras storlek som gör att de blir mer och mer problematiska, i början tyckte jag de var rätt lugna. Ger du synspilan och nicaraguensen lite försprång storleksmässigt så kanske du lyckas bättre än vad jag har gjort. Varken nicaraguensen eller synspilan är ju några duvungar precis.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #57
                          Tänkte bara uppdatera med lite bilder.
                          Två bilder, en i normal färgdräkt och en då den gruffar lite med en festae och är stressad och mörk.


                          Scenen som utspelar sig i den andra bilden uppstår nu nästan dagligen, festaen är kung i karet men hybriden är på honom så fort han ser ut att tappa gnistan, festaen är däremot med på noterna och får alltid övertaget som i bilden ovan. Men hybriderna är större och växer snabbare så det kommer säkert inte att fungera så många månader till.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #58
                            Jag snackade med Jeff Rapps nyligen och han bekräftade med 100% säkerhet att det inte var Amphilophus lyonsi, han tyckte däremot det såg misstänkt likt ut att vara någon Flowerhorn.
                            Jag har också lyckats luska ut att de härstammar från Tjeckien.
                            Mer än så lär jag nog inte få fram om dem.

                            För de som är intresserade så fortsätter jag uppdatera med bilder med jämna mellanrum.

                            Jag är rätt säker nu att den fulare av dem är en hona, förutom skillnaderna i mönster på fenorna och huvudformen så har den vackra visat en spetsig genitalpapill vid matning medan den fula inte har visat nåt sånt.

                            Här är två dagsfärska bilder.

                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Laesk
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 2447

                              #59
                              Dom har utvecklats fint Mkt fina!
                              Lennart "Laesk" Axelsson
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                              With CANON you can!

                              Kommentar

                              • FI
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 3743

                                #60
                                Tackar
                                Fast beteendet är nog det jag tycker är bäst med dem just nu, beteendemässigt så påminner de om citrinellum, de är lite onödigt aggressiva ibland osv men de är inte ens en gnutta skygga och de är också väldigt aktiva i karet. Riktigt trevliga fiskar.
                                Nu har jag ju inte hur mycket plats som helst i mina kar men det vore jätteskoj om jag kunde ha dem kvar tills de blir stora. Det kanske t.o.m. går att få yngel med dem...
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...