Vad kan detta vara för ciklid??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #16
    Jo jag börjar också misstänka en korsning av något slag.
    De är lite för snälla för att vara Flowerhorns men det kanske kan vara en korsning mellan lyonsi och något mindre aggressivt. Eller också har de bara inte kommit igång ännu, de har bara varit i karet sedan i fredags.
    De ser i alla fall ut att kunna få en kraftfull kroppsbyggnad och man kan se likheter med både trimaculatum och lyonsi så de har definitivt potential att bli vackra fiskar.

    Mvh Fredrik
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #17
      inte helleri, inte eldbuk, inte salvini, inte carpinte iallafall.

      Lyonsi ... möjligt. Flowerhorn nä, men kanske nån hybrid.
      fish r friend

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #18
        Daniel: Kul att du hittade tråden, är det avsaknaden av huvudfläck som gör att du inte tror det är en Flowerhorn? Har även "low grade" Flowerhorns huvudfläck likt det man ser på trimaculatum?

        Det som gör mig osäker på att det är lyonsi är att fisken på senaste bilden jag postade bara har 4 stora sidofläckar och två pyttesmå punkter, medan den andra fisken har 7 sidofläckar precis som lyonsin ska ha. Den med rätt antal sidofläckar har också ett antal blå skimmrande fläckar på bakre delen av kroppen som jag inte har sett på de lyonsi-bilder jag hitills har hittat.
        Klurigt...

        Det hjälper förmodligen inte men jag ska se om jag kan fixa en bättre bild på fisken med fler sidofläckar.

        Mvh Fredrik
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          #19
          Jag tror inte det är en FH för att FH är linjeavlade/hybridiserade enligt standarder av riktiga uppfödare. En vuxen FH måste uppfylla vissa kriterier för att vara en FH. En korsning av 2 ciklider blir inte en FH, det blir en hybrid.
          fish r friend

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #20
            Okej jag kanske uttryckte mig lite klumpigt, jag skapade en tråd på predatoryfish också och där gapar de Flowerhorn som vanligt så till slut börjar man göra likadant själv...

            Här är några nya bilder.






            På sista bilden ser man svaga linjer och att sidofläckarna kan försvinna nästan helt och hållet beroende på hur de känner sig, säkert pga stress i detta fall då festaen är på dem hela tiden.

            Det här löser vi nog inte just nu men jag uppdaterar tråden allt eftersom de växer.

            Mvh Fredrik
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Mattias Nilsson
              Användare
              • april 2002
              • 467

              #21
              jag antar du kollat efter bilder på P-fish, såg några bilder på firrar som liknar dina, sök på Lyonsi i picture galleriet, om du inte gjort det
              Mvh
              Mattias

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #22
                Jo det finns en del fiskar som liknar mina där, men bara delvis, det är det här med de blå prickarna på den ena och de få sidofläckarna på den andra som förbryllar mig. Jag vet inte hur stor variation det är på lyonsi, om de kan se lite olika ut beroende på population eller nåt sånt, de liknar ju helt klart lyonsi men kanske inte till minsta detalj...

                Mvh Fredrik
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #23
                  Det låter på dom på predatoryfish som att det mest troligt är en hybrid, ingen har pratat om lyonsi än så länge, däremot har många pratat om hybrider av alla de slag.
                  En pratade om att han hade sett Flowerhorns som liknade mina fiskar, de gick under handelsnamnet Purple Rose Queen Cichlid. Kamfa enligt någon Flowerhorn-sida. Men jag har tyvärr inte hittat några bilder på ungfiskar ännu, de vuxna färgar om och blir nästan helt rosa.
                  Men ärligt talat så känns det rätt osannolikt att äkta Kamfa Flowerhorns har skickats av misstag upp till Luleå...

                  Hur som helst så är det skojiga firrar även om jag nu inte känner till deras ursprung, de är minst sagt aktiva i karet och de är riktiga matvrak, först till maten och sist därifrån. De kommer nog att växa snabbt.
                  Tyvärr så har de visat sig vara aggressiva... Mycket har hänt under den senaste veckan, förra veckan var de nästan längst ned i hierarkin men nu är det bara en festae-hane de tvingas vika sig för, alla andra knuffar de runt som de vill. Mycket oroväckande utveckling. Vad är det egentligen jag har gett mig in i?

                  Här är i alla fall en ny bild på den som jag först trodde var en Amphilophus lyonsi.


                  Mvh Fredrik
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Moga_
                    Användare
                    • september 2003
                    • 98

                    #24
                    minner litt om A.longimanus.

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #25
                      Jo jag håller med, jag fick ett tips om detta på predatoryfish också så jag har kikat på en del bilder, de har stora likheter med Amphilophus longimanus. Men det stämmer inte helt och hållet, på bilderna jag har sett så ser longimanus ut att ha lite spetsigare huvud och mer nedåtvinklad mun än mina fiskar. Men det är väldigt nära.
                      Klurigt.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Moga_
                        Användare
                        • september 2003
                        • 98

                        #26
                        Ja så det samme, men tenkte på arten da jeg ser at akvarie teknikk som likker i sverige har arten inne!!

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #27
                          Tufft! Tack så jättemycket för den infon. Då kan det mycket väl vara longimanus, butiken jag köpte fiskarna hos beställer normalt endast från Akvarieteknik. De kanske får spetsigare huvud då de blir större. Inte helt otänkbart. Jag ska genast dammsuga nätet på mer info och bilder.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Moga_
                            Användare
                            • september 2003
                            • 98

                            #28
                            Hvis det er longimanus du har så er det iallefall en knall fisk!! Den er jo ikke så aggresiv som mange andre ciklider fra central-A.
                            Hvordan går det med festaen din? Er den blitt noe større?

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              #29
                              Jag har inte hittat några bra bilder på longimanus ännu, det finns lite bilder i Aqualog Southamerican Cichlids III där någon av ungfiskarna liknar mina en hel del, men de jag har hittat på nätet ser inte alls likadana ut. Men de liknar på många sätt eldbuken och det var det som butiken egentligen hade beställt. Trots olikheterna på bilderna på nätet så är detta ett av de bättre idéerna så här långt.

                              Men... Här är en bild på en lyonsi som färgmässigt är väldigt lik fisken på bilden ovan.

                              Är det helt uteslutet att det är lyonsi? Jämför den här bilden med bilden jag postade tidigare. De är ju så lika på många sätt, mer så än longimanus tycker jag. Fast de där skimmrande prickarna har jag ännu inte sett på lyonsin...


                              Jodå Festaen har säkert vuxit litegrann men den växer långsamt jämfört med de andra fiskarna. Den är lite småjobbig tycker jag, väldigt aggressiv och den envisas med att bita de andra fiskarna på ovansidan av huvudet. Se t.ex. på senaste bilden jag postade i den här tråden, liknande små sår på huvudet har nästan alla fiskar i karet just nu... Trist.
                              Festaen må vara en vacker och eftertraktad art men just nu tycker jag inte alls om den. För mycket problem.
                              Men det kanske ändras, de nya fiskarna sätter festaen på prov hela tiden och de äter mer och kommer säkert att växa snabbare, så förhoppningsvis så lugnar festaen ner sig om han inte längre får vara kung i karet.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • Moga_
                                Användare
                                • september 2003
                                • 98

                                #30
                                Jeg har hatt et par av lyonsi for et års tid siden og de hadde ikke den blåfargen på kroppen som din har. Kanskje er det en yngeldrakt?
                                Vil anbefale deg å sende et bilde til Artigaz i Mexico eller noen andre som er stor på slike fisker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...