Vad kan detta vara för ciklid??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #31
    Google går på högvarv här och ju fler bilder jag hittar på longimanus desto säkrare blir jag på att det inte är det jag har. Kroppsformen stämmer inte.
    Och ju fler bilder jag hittar på lyonsi desto säkrare blir jag på att de alltid har sju fläckar efter sidolinjen, även som ungfiskar.
    Så här.

    Men en av mina har i bästa fall fyra fläckar men ofta bleknar de bort och då har den bara en enda fläck som på den här bilden.

    Moga, hade alla dina lyonsi sju sidofläckar?

    De får några månader till på sig att växa till sig och få lite mer färger men sedan tvingas jag nog stämpla dem som hybrider så vida inte någon av er kan komma på någon annan art det kan vara.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #32
      citat:stämpla dem som hybrider
      Hybrider mellan vad? Varifrån kommer fisken? Folk sitter väl inte och föder upp hybrider på samma sätt som hos Malawi? Fast om ett par helt olika sorter flowerhorn parar sig och någon sparar yngel så kan det förstås bli så. Eller hur är det i USA? Någon som vet? Jag har inte uppfattat att vi har ett hybridproblem bland SA/CA/NA bortsett från att ett gäng populationer (och då förstås arter) av det vi uppfattar som samma art förstås korsas hej vilt.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #33
        Ola Svensson: Mest troligt så kommer de från Akvarieteknik men jag är inte helt säkert, jag har hur som helst mailat dem så förhoppningsvis så vet de vad det är.
        Jag mailade även precis Juan Miguel på The Cichlid Room Companion och hoppas att även han har något bra att säga som kan hjälpa mig.

        Det är möjligt att jag överdriver då jag pratar om att det kan vara någon form av hybrid, faktum är väl att det är svårare att hitta en hybrid här i Sverige än även de mest eftertraktade centralamerikanarna.
        Men i USA verkar marknaden vara överfull av hybrider och på forumen så gapar de givetvis hybrid eller flowerhorn så fort minsta lilla avvikelse upptäcks. Så har de gjort även då jag postade bilder på dessa fiskar. Det tycks nästan inte gå att få tag på rena arter annat än från Jeff Rapps och liknande seriösa odlare. Så sägs det i alla fall.
        Men det kanske är helt galet att tänka i dessa banor här i Sverige.


        Om man då skulle leka med tanken att det är en ren Amphilophus lyonsi, kan det då vara pga inavel eller ovanlig geografisk härkomst som gör att de inte helt och hållet ser ut som de lyonsi man ser på bilder på nätet? Kan utseendet variera då det gäller fläckarna på sidorna?
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • mrgreed
          Användare
          • juli 2002
          • 494

          #34
          Av F1
          Om man då skulle leka med tanken att det är en ren Amphilophus lyonsi, kan det då vara pga inavel eller ovanlig geografisk härkomst som gör att de inte helt och hållet ser ut som de lyonsi man ser på bilder på nätet? Kan utseendet variera då det gäller fläckarna på sidorna?

          Kolla bara skillnaden mellan dem extremt snygga managuense jänkarna ofta har jämfört med våra extremt mycket tråkigare till utseendet jaguarer vi får dras med här i sverige.Ser knappt ut som samma fisk.
          Jaguarerna man ser i svenska affärer liknar oftast mer Splendida än dem amerikanska jaguarerna..märkligt värre..

          Mvh
          Danne

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #35
            På den här bilden är inte fläckarna hur tydliga som helst och du har ju faktiskt antydningar till sju fläckar på dina. Eller åtta, det är två på stjärtroten på alla exemplar. Du får nog vänta tills de färgar ut tills du kan bli helt säker.

            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #36
              Jo jag kanske inte borde vara så ivrig, förhoppningsvis så visar det sig vad det är då de blir större, de är ju rätt små än så länge.
              De är i alla fall aggressiva och äter bra så jag behöver nog inte oroa mig för att de ska försvinna. Och hinner karet bli trångt innan de går att identifiera så finns det andra fiskar jag hellre plockar bort, de här små rackarna är just nu de roligaste firrarna jag har.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #37
                Den ena börjar faktiskt bli riktigt vacker, den har bråkat lite med en festae och har en del jack i fenorna osv men i övrigt så är den riktigt fin om jag själv får säga.


                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • anli
                  Användare
                  • mars 2003
                  • 3740

                  #38
                  FI: vafan, det är ju fina fiskar! Kul fynd må jag säga!
                  Anders L

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #39
                    Jo den här krabaten blev inte alls dum, jag ska försöka uppdatera med nya bilder allt eftersom den växer.
                    Den andra är däremot fortfarande blek, ingen fotomodell än så länge, men den kanske blommar ut den med så småningom.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • Jompastar
                      Användare
                      • augusti 2003
                      • 80

                      #40
                      Det dar ser ut som en tidig trimac hybrid. Hadde en trimac hybrid hona som sag ganska precis ut som fisken du undrar over.

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #41
                        Intressant! Du har inga bilder på din fisk?
                        Jag tycker dock den på bilderna ovan beter sig mer som en hane än en hona om jag jämför med den andra som ser lite annorlunda ut. Fast det är bara en känsla jag har, det kan säkert vara tvärtom också.

                        Här är en mörk liten film med dassig kvalitet där fisken ovan trakasserar en liten festae. De ryker ihop litegrann i slutet men annars så är det bara en slags "dans" där den okända cikliden spänner musklerna och cirkulerar runt den stillastående festaen. 8 MB, Divx-kodad.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Jompastar
                          Användare
                          • augusti 2003
                          • 80

                          #42
                          Jag har en bild pa henne men min dator ar paj just nu. Din fisk har manga tydliga sidoflackar...fler an vad min hadde. Skicka bilden till en FlowerHorn oldlare i Honkong, Malaysia ...dom har koll pa vad det kan vara for fisk.

                          Varning! FlowerHorn's blir elaka monster efter att hormonerna razzlar till (runt 20cm). Hall dom med billiga tankmates.

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #43
                            Jo fast jag är faktiskt tveksam till att det är en Flowerhorn, de här firrarna var billiga, grossisten måste ha gjort sitt livs misstag i sådana fall. Det är också mycket ovanligt med Flowerhorns här i Sverige vad jag har förståt. Men jag har noll koll på Flowerhorns så du kan säkert ha rätt, jag har dock tittat på en del bilder sedan dessa fiskar införskaffades och det verkar vara vanligt att Flowerhorns har pannpuckel, illröda ögon samt underbett vid den här storleken.
                            Nej jag tror nog mer på att det är en skum geografisk variant av Amphilophus lyonsi eller en trimaculatum-korsning som du sa. Eller kanske något helt annat.

                            Det som stör mig mest är att jag inte vet vad de ska ha för kost, om de är köttätare, växtätare eller kanske utpräglade rovfiskar. De kastar sig över precis allt jag slänger i så man får inga ledtrådar direkt, jag har t.o.m. noterat att de glatt gnager av squash då jag matar malarna. De äter också väldigt mycket jämfört med de andra fiskarna, ser ut som pingisbollar med fenor efter varje matning... Så skulle jag mata dem med felaktig kost så skulle de säkert bli sjuka vilket oroar mig en del.
                            Jag försöker variera kosten så mycket som möjligt pga detta, kör mycket med räkmix, både räkmix med mycket grönt och räkmix helt utan grönt, samt flera olika pelletssorter och räkor och fisk osv.

                            Här är en till bild.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Lundensis
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 2262

                              #44
                              De kanske är omnivorer, dvs äter både växter och djur. Isåfall löper du ingen större risk att ge dem felaktig kost. De ser definitivt inte ut som utpräglade rovfiskar. Kanske de (liksom abborren) succesivt övergår från en zooplankton/insekter-diet till en mer fiskbaserad diet i takt med att de växer.

                              Kommentar

                              • Jompastar
                                Användare
                                • augusti 2003
                                • 80

                                #45
                                Generellt ar Flowerhorns ar mer gra tonade i overlag med markanta farg-inslag tills dom kommer till 15cm da det sprakar till ordentligt.

                                Dom illroda ogonen far dom endast vid extrem agitation eller annan excitement. Ogonen kan nastan vara gula som pa bilden nar dom inte har nagra andra hyss for sig.

                                Det du namner med underbett ar sant. However, underbettet okar med aldern. Om det verkligen ar en tricmachybrid ska det innom kort sticka ut tander ur underkaken.

                                En sak till: Nar nagon annan fisk agiterar eller forsoker ta dess mat...fargar den ut svarta markanta band och blod-roda ogon? Om inte sa ar det nog med sakerhet varken en FlowerHorn eller TrimacHybrid.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...