Ciklider är för billigt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #46
    citatet jag sade var att det var för många butiker i göteborg som är anledningen till de lägre priserna, jag utelämnade efterfrågan som jag diskuterar senare i detta inlägg
    Ovanstående och din slutsats stämmer säkert som en allmän analys men det finns många mer faktorer som spelar in.

    Det viktigaste är att efterfrågan inte är statisk - utan varierar högst väsentligt.
    Om t.ex. 10 affärer på en ort säljer vildfångad malawi så kommer antalet sålda malawi på orten att stiga oerhört jämfört med om det bara finns 2 affärer.
    En gång i tiden så öppnade jag europas största zooaffär i den lilla staden Kalmar. Vi sålde oerhört bra och man kan ju då fundera vad det innebar för vår "huvudkonkurrent" i Kalmar när plötsligt en jätteaffär öppnade - ja faktiskt nästan ingenting ( i alla fall sjönk inte hans omsättning) och helt plötsligt så såldes det 4 gånger så mycket fiskar, fåglar, smådjur och terrariedjur i Kalmar trots att folkmängden fortfarande var lika stor. Efter några år så sålde jag min del av jätteaffären och flyttade upp till Göteborg - ca. 2 år därefter så slog min "gamla" affär igen. Innebar det då att "konkurrentens" omsättning ökade - ja visserligen en del i början men i det det långa loppet marginellt. Så efter något år var återigen efterfrågan bara 25% av vad den varit några år tidigare.

    Det är väl helt enkelt som så att vår bransch är så pass liten att den inte alls följer de ekonomiska lagarna på samma sätt som stora branscher.
    Därför kan ju också siffrorna om att det finns betydligt fler affärer per capita i Stockholm ha förändrat sig från när jag var aktiv (ca. 10 år sen) och beställde utdrag över zooaffärer via PAR (Postens adressregister).
    Ciklidhälsningar
    Kjell

    Kommentar

    • 56ovwal
      Användare
      • mars 2004
      • 664

      #47
      Hehe, ja du Kjell, förklaringen till den ökade omsättningen i Kalmar under den här perioden var att jag och många, många fler körde åtskilliga mil för att besöka din butik. Tror alltså att det var icke Kalmar-bor som såg till att den totala omsättningen i Kalmar ökade.... Förmodligen på bekostnad av omsättningen i andra butiker runt om i Sverige.
      Pigge
      Bygger ny akvarielokal:
      http://ovwali.blogg.se/
      Uppdaterad:2011-12-23

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #48
        Ja delvis var det så som du skriver, men det är definitivt långtifrån hela sanningen eftersom av vår omsättning så stod kalmarborna för ca. 75%. Så kanske fyrdubblades inte omsättningen i Kalmar som jag skrev ovan utan "bara" tredubblades.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #49
          citat:Hehe, ja du Kjell, förklaringen till den ökade omsättningen i Kalmar under den här perioden var att jag och många, många fler körde åtskilliga mil för att besöka din butik.
          Västervik - Kalmar = 14 mil
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • 56ovwal
            Användare
            • mars 2004
            • 664

            #50
            Ystad - Kalmar = 26 mil
            Men vad jag minns var det värt varje meter !
            Pigge
            Bygger ny akvarielokal:
            http://ovwali.blogg.se/
            Uppdaterad:2011-12-23

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #51
              citat:1: Stockholm har generellt sett en högre kostnadsbild. Det står exempelvis i kollektivavtal att sthlm skall ha högre lön efterssom det är dyrare i sthlm, detta leder givetvis till ännu högre efterfrågan och därmed högre priser.
              Vilket kollektivavtal gäller det? Inte universitetslärare i alla fall, vi har betydligt lägre löner än ute i landet...

              Kommentar

              • fredrikr
                Användare
                • oktober 2002
                • 985

                #52
                Det är faktiskt orimligt att akvariefisk och -tillbehör ska vara dyrast i Stockholm. Den större konkurrensen borde driva ner priserna. Om det nu inte är så att priset på rödzebra och Eheimpumpar bestäms vid en årlig sammankomst i en skum lägenhet i Bredäng...
                Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #53
                  citat:citat:
                  --------------------------------------------------------------------------------
                  1: Stockholm har generellt sett en högre kostnadsbild. Det står exempelvis i kollektivavtal att sthlm skall ha högre lön efterssom det är dyrare i sthlm, detta leder givetvis till ännu högre efterfrågan och därmed högre priser.
                  --------------------------------------------------------------------------------

                  Vilket kollektivavtal gäller det? Inte universitetslärare i alla fall, vi har betydligt lägre löner än ute i landet
                  Jag kanske skulle skrivit att det förekom kolektivavtal med högkostnadsparagrafer när jag arbetade, det är länge sedan nu. Kanske har saker och ting ändrats? Kanske gällde det bara fastighetsanställda?

                  citat:citat:
                  --------------------------------------------------------------------------------
                  Det jag sade var att det var för många butiker i göteborg som är anledningen till de lägre priserna, jag utelämnade efterfrågan som jag diskuterar senare i detta inlägg
                  --------------------------------------------------------------------------------



                  Ovanstående och din slutsats stämmer säkert som en allmän analys men det finns många mer faktorer som spelar in.
                  Jag nämnde bara dom faktorerna jag trodde var relevanta i jämförelsen mellan Göteborg och Stockholm. Jag vet om att det kan finnas hur många faktorer som helst som påverkar utbud och efterfrågan.


                  citatet viktigaste är att efterfrågan inte är statisk - utan varierar högst väsentligt.
                  Var skrev jag att efterfrågan är statisk? Att den varierar tror jag att varje mäniska förstår även utan några kunskaper om ekonomi. Att den varierar "högst väsentligt" vet jag inte, det är dina ord. Men jag tycker nog att det krävs en viss kunskap om andra brancher för att kunna utala sig så.

                  citat:Om t.ex. 10 affärer på en ort säljer vildfångad malawi så kommer antalet sålda malawi på orten att stiga oerhört jämfört med om det bara finns 2 affärer.
                  När fler affärer säljer samma varor så ökar utbudet, priset sjunker och såld kvantitet ökar. Inte heller här finns det någon motsättning mellan teori och verklighet.


                  citat:En gång i tiden så öppnade jag europas största zooaffär i den lilla staden Kalmar. Vi sålde oerhört bra och man kan ju då fundera vad det innebar för vår "huvudkonkurrent" i Kalmar när plötsligt en jätteaffär öppnade - ja faktiskt nästan ingenting ( i alla fall sjönk inte hans omsättning) och helt plötsligt så såldes det 4 gånger så mycket fiskar, fåglar, smådjur och terrariedjur i Kalmar trots att folkmängden fortfarande var lika stor. Efter några år så sålde jag min del av jätteaffären och flyttade upp till Göteborg - ca. 2 år därefter så slog min "gamla" affär igen. Innebar det då att "konkurrentens" omsättning ökade - ja visserligen en del i början men i det det långa loppet marginellt. Så efter något år var återigen efterfrågan bara 25% av vad den varit några år tidigare.
                  Om det bara finns 2 affärer på en ort så gäller inte teorierna om fri konkurans. Det krävs fler än så. Med så dålig konkurans så har man ett oligopol. Att börja med att diskutera Göteborg för att sedan dra paraleller till Stockholm och senare till Kalmar kommer aldrig att ge en rättvisande bild.

                  citatet är väl helt enkelt som så att vår bransch är så pass liten att den inte alls följer de ekonomiska lagarna på samma sätt som stora branscher.
                  Det gör den visst. Det finns massor av forskning på marknader med mindre volymer och ingenting tyder på att dom skulle fungera på något annat sätt än marknader med större volymer.


                  citatärför kan ju också siffrorna om att det finns betydligt fler affärer per capita i Stockholm ha förändrat sig från när jag var aktiv (ca. 10 år sen) och beställde utdrag över zooaffärer via PAR (Postens adressregister).
                  Aktuella eller inte spelar ingen roll efterssom en sådan siffra är totalt orelevant.

                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4594

                    #54
                    Börjar det inte bli en aningen onödig tråd? En vara brukar få det pris konsumenterna är villiga att betala. Hade en rödzebra vart för dyr i Stockholm hade ingen köpt den, men eftersom det trots allt säljs en del sådana där uppe är ju priset relevant.

                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • fredrikr
                      Användare
                      • oktober 2002
                      • 985

                      #55
                      Tony: Inte enligt ekonomins teorier. Om butikerna på orten tar ut mer än minsta möjliga vinst för en produkt ska det komma en ny butik som tar ut ett lägre pris, eller också ska någon av de existerande butikerna sänka sitt pris. Det största hotet mot en sådan utveckling är om handlarna har en tyst eller uttalad överenskommelse om att inte pressa priserna. Sådant kallas kartellbildning och är förbjudet enligt lag, i alla fall om det är en uttalad överenskommelse.

                      Sedan ska det sägas att dessa lagar bara gäller på en perfekt marknad, och då ingår bland annat att alla köpare och säljare hela tiden ska ha tillgång till all information om prissättning i alla butiker. De flesta akvarieaffärer gör inte särskilt mycket väsen av sig, så dessa lagar gäller uppenbarligen inte fullt ut på denna marknad, men jag tycker Stockholms akvarieaffärer är slående långt ifrån en frisk prisbild. Jag anklagar ingen för kartellbildning, men jag är överraskad över att landets billigaste akvariebutiker inte ligger i Stockholm. Kanske har akvariehandlarna här inte fattat än att de m h a priskrig och rätt marknadsföring skulle kunna plocka grymma marknadsandelar?
                      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                      Kommentar

                      • tropfrog
                        Användare
                        • juli 2003
                        • 1827

                        #56
                        citatedan ska det sägas att dessa lagar bara gäller på en perfekt marknad, och då ingår bland annat att alla köpare och säljare hela tiden ska ha tillgång till all information om prissättning i alla butiker
                        Faktum är att teorin går längre än så när det gäller information. För att fri konkurans skall gälla så krävs det att alla konsumenter har enbart perfekt information. Då gäller det inte bara pris utan även en himla massa annat såsom skillnaden mellan olika produkter, kvalité osv. Detta och en massa andra faktorer som krävs för att det skall vara "perfekt konkurans gör att man lika gärna kan kalla det för nirvana, dvs något man strävar efter men aldrig når.

                        MEN, lagarna om tillgång och efterfrågan gäller alltid oavsett fri konkurans eller inte, men det blir alokeringsförluster (välfärdsförluster för sammhället) när man frångår den "perfekta konkuransen". Om priset är så högt så att företagen tjänar mer än "normalvinst" kommer det givetvis att leda till nyetableringar på marknaden oavsett hur perfekt information konsumenterna har.
                        MVH
                        Magnus

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          #57
                          Frlorade för länge sen intresset för denna tråd, men lägger i alla fall in en länk till en gammal (från 92) ciklidbladsartikel som lite berör ämnet http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...R=9204&LOPNR=7
                          Förresten rätt kul att då och då gå in och kolla på de gamla godingar (dvs gamla ciklidbladsartiklar) som slumpas fram på första sidan. När jag på så sätt läste ovanstående "goding" så kom jag att tänka på denna tråd.
                          Ha en bra helg - själv drar jag nu upp till Norge över hela helgen eftersom en av NCS revisorer passar på att gifta sig i morgon eftermiddag.
                          Ciklidhälsningar
                          Kjell

                          Kommentar

                          • spec_mats

                            #58
                            " Börjar det inte bli en aningen onödig tråd"

                            jag har observerat att när inläggen blir lite mer seriösa och ingående så klagas det..Varför? Är det en generell uppfattning att inlägg ska vara ytliga och oseriösa?

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #59
                              citat:[i] Om det nu inte är så att priset på rödzebra och Eheimpumpar bestäms vid en årlig sammankomst i en skum lägenhet i Bredäng...
                              Jag förstår att det är ett skämt, men det är kanske inte alldeles så långt från sanningen. Jag tror inte att zooaffärer i stockholm har större påslag än affärer i Göteborg (eller Malmö), men jag misstäner att zoobranschen, precis som dagligvarubranschen, lider av att ha alldeles för få grossister. Jag vet att så var fallet med saltvattensutrustning för ett par år sedan.

                              Fast det är svårt att peka finger när varje länk i kedjan lägger på ett påslag på 200-400% på priset.

                              Kommentar

                              • imported_n/a
                                Användare
                                • oktober 2002
                                • 405

                                #60
                                Helt rätt!!!!
                                Gibbon rekommenderar affärerna ett påslag på 100% och tar själva samma pris som detaljisterna i Tyskland.[B)]

                                Kommentar

                                Arbetssätt...