Ciklider är för billigt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #31
    Efterfrågan och tillgång styr priserna oftast...

    150-160kr/st för odlad Golden är ett högt pris...(om man nu kan säga högt pris om priser på liv).

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • juli 2003
      • 1827

      #32
      citat:Efterfrågan och tillgång styr priserna oftast...
      Precis vad jag menade.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      • TJOOla

        #33
        Tycker ciklider är alldeles fördyra i förhållande till kvalitet, ialla fall här i halmstad. När man sedan ber om honor får man en jädra massa hannar. Okej nu är det ju inte alltid så lätt att se skillnaden varken för dem eller mej. Men då kan de ju ge fan i att sälja för unga djur. Har provat alla akvarieaffärer här i halmstad utan nöjt resultat och då jag varken har bil eller så mycke pengar får jag väl dras med gäng skabbiga ciklider som slåss.

        Kommentar

        • 56ovwal
          Användare
          • mars 2004
          • 664

          #34
          TJOOla, om en butik säljer "garanterat honor" och det visar sig vara hanar är det bara att byta. Säljer butiken däremot "förmodade honor" har de så att säga "ryggen fri". Du kan gnälla på butiken och de kanske låter dig byta för att inte tappa dig som kund, men de behöver inte göra det.
          Tror du är inne på fel spår när du begär att butiken ska sälja vuxna djur som går att könsbestämma om du samtidigt inte är beredd (har råd) att betala för det. Köp tillräckligt många ungdjur istället och gallra bort överskottet av hanar när du själv kan könsbestämma dom.
          Vad beträffar kvalitet på ciklider i Halmstad kan jag inte uttala mig om, men är det så dåligt som du säger är mitt råd att du sätter dig på tåget och gör ett besök i någon av Göteborgs butiker istället. De butiker jag besökt i Göteborg håller bra kvalitet på sina ciklider och tar inte hutlöst betalt för det. Vem vet, du kanske tjänar in tågbiljetten på att handla i Göteborg istället ?
          Pigge
          Bygger ny akvarielokal:
          http://ovwali.blogg.se/
          Uppdaterad:2011-12-23

          Kommentar

          • 56ovwal
            Användare
            • mars 2004
            • 664

            #35
            "Det är ju häller inte menigen att man ska tjäna på sin hobby, en hobby är en hobby....blir trött på personer som ska göra sig en hacka när dom säljer fisk, akvarium eller annat...familjen bästa vän kostade ingenting....en fisk är alltså dyrare än en vanlig katt. Borde inte katter vara dyrare att driva upp...dom håller längre och för mig helt ovärdeliga...men åter igen gratis att köpa..."
            Vad menar du Mård ?
            Tror du på fullt allvar att en odlare skulle GE dig ett gäng Tropheus-yngel exempelvis bara för att du kan få en "bonnakatt" alldeles gratis ? Prova att FÅ en renrasig Perser av en uppfödare !
            Om du är så trött på personer som vill göra sig en hacka när du vill köpa fisk av dom, håll dig då till katter !
            Pigge
            Bygger ny akvarielokal:
            http://ovwali.blogg.se/
            Uppdaterad:2011-12-23

            Kommentar

            • TJOOla

              #36
              [quote]Ursprungligen skickat av Rögla

              Köp tillräckligt många ungdjur istället och gallra bort överskottet av hanar när du själv kan könsbestämma dom.
              Vad skall jag göra av alla mina hannar då? Vill ju inte döda dem...


              De butiker jag besökt i Göteborg håller bra kvalitet på sina ciklider och tar inte hutlöst betalt för det. Vem vet, du kanske tjänar in tågbiljetten på att handla i Göteborg istället ?

              Skall dit till liseberg i sommar man kanske kunde ta sig in till nån bra affär. Finns det någon speciell som du kan rekomendera? är den svår att hitta?
              kan jag få tag i Aulonocara korneliae där?

              Kommentar

              • Mattias Andersson
                Användare
                • september 2003
                • 788

                #37
                TJOOla: Kolla med Kjelle på Viktoriagatan, han borde kunna ta hem dem till dig, till ett vettigt pris.

                Kommentar

                • Mård
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 285

                  #38
                  Ta det lite lungt Rögla....vem har pratat om ge??? Jag gjorde en jämförelse som låg mig nära...att den inte låg dig nära är väl ditt problem med du behöver ju inte fara ut för det...alla har väl rätt att tycka till.....

                  Fredrik H: Sen förstår ju jag också att katter blir gattis eftersom att det finns så många, min jämförelse handlade mer om att jag som person får mer utav katter än fiskar med det är ju olika...en katt har personlighet pratar medan en fisk simmar runt, men åsikter om det är ju helt individuelt...
                  Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                  Kommentar

                  • fredrikr
                    Användare
                    • oktober 2002
                    • 985

                    #39
                    Ciklidkorsningar är gratis, om det kan vara till någon tröst.
                    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                    Kommentar

                    • Mård
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 285

                      #40
                      Hehehe.....nja låter inte så lockande....
                      Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                      Kommentar

                      • anli
                        Användare
                        • mars 2003
                        • 3740

                        #41
                        citat:Ursprungligen skickat av fredrikr

                        Ciklidkorsningar är gratis, om det kan vara till någon tröst.
                        Låter kanon, foderfisk e ju så dyrt annars!
                        Anders L

                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • juli 2003
                          • 1827

                          #42
                          Ciklidkorsningar och bonnkatter är gratis.
                          Renrasiga katter och renrasiga ciklider kostar pengar
                          Ovanligt fina exemplar av både katter och ciklider kostar mer än mindre fina exemplar.

                          Detta är för att vi är beredda att betala mer för renrasigt och för fina exemplar. Frågan är då varför handlarna skall sänka priset när folk är villiga att betala? Enda sättet att få ner priserna är genom att öppna fler butiker och konkurera med dom som finns. Om det är för billigt så beror det på att det finns för få butiker.

                          I Göteborg till exempel är priserna mycket lägre och det beror på för många butiker. I vanliga fall brukar lägre pris tvinga affärerna till att spara på kostnaderna och därmed sälja sämre kvalité, men jag tror inte det gäller akvariebranchen efterssom högre omsättning förmodligen ger bättre kvalité.

                          Jag kan i vilket fall konstatera att priset är generellt lägre OCH kvalitén högre i Göteborg än där jag bor.

                          Så om ni vill ha lägre pris på fisk se till att öppna fler butiker och sätt press på dom som redan finns.

                          MVH
                          Magnus
                          "Ekonomen"

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #43
                            citat Göteborg till exempel är priserna mycket lägre och det beror på för många butiker.
                            Gör det?????
                            I Stockholm har du dubbelt så många zooaffärer satt i relation till folkmängden än vad det finns i Göteborg.
                            Enligt ditt resonemang skulle då priserna vara lägre i Stcokholm än i Göteborg vilket knappast är fallet.

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 330

                              #44
                              citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

                              citat Göteborg till exempel är priserna mycket lägre och det beror på för många butiker.
                              Gör det?????
                              I Stockholm har du dubbelt så många zooaffärer satt i relation till folkmängden än vad det finns i Göteborg.
                              Enligt ditt resonemang skulle då priserna vara lägre i Stcokholm än i Göteborg vilket knappast är fallet.
                              Finns det? hur många finns det då?i stockholm vs göteborg?(folkmängden vet jag,men the shops?

                              Kommentar

                              • tropfrog
                                Användare
                                • juli 2003
                                • 1827

                                #45
                                citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

                                citat Göteborg till exempel är priserna mycket lägre och det beror på för många butiker.
                                Gör det?????
                                I Stockholm har du dubbelt så många zooaffärer satt i relation till folkmängden än vad det finns i Göteborg.
                                Enligt ditt resonemang skulle då priserna vara lägre i Stcokholm än i Göteborg vilket knappast är fallet.
                                Det jag sade var att det var för många butiker i göteborg som är anledningen till de lägre priserna, jag utelämnade efterfrågan som jag diskuterar senare i detta inlägg. Givetvis så menar jag då för många affärer för marknaden INTE för många affärer i förhållande till hur många affärer det finns i andra städer (som faktiskt bör ses som två helt olika marknader med helt olika förutsättningar).

                                Jag känner inte till antalet affärer i förhållande till folkmängden, inte heller antalet affärer i förhållande till antalet akvarister (som verkar vara en viktigare siffra att diskutera), men jag kan här försöka göra en generaliserande förklaring till varför prisbilderna är olika. En klockren analys kräver givetvis att man studerar marknaderna ingående, så det måste bygga på en del antagande och generaliseringar.

                                1: Stockholm har generellt sett en högre kostnadsbild. Det står exempelvis i kollektivavtal att sthlm skall ha högre lön efterssom det är dyrare i sthlm, detta leder givetvis till ännu högre efterfrågan och därmed högre priser.


                                2: Kanske kan det ha med vilka grupper som håller på med akvarium i respektive stad? DVS de olika affärerna har olika kundprofiler att arbeta med.

                                3: Affärerna i Sthlm har en högre kostnadsbild, lokaler och annat är dyrare här. Affärernas reservationspris kommer därmed att vara högre.

                                4: Fler akvarieägare per affär, dvs en högre efterfrågan. Detta tror jag är den absolut viktigaste faktorn till varför priserna är högre.

                                Nu har jag bara diskuterat efterfrågepåverkande faktorer som kan spela roll, utelämnat är utbudet som du redan påpekat inte är samma.

                                I vilket fall så gäller samma sak för Sthlm som för Göteborg. Om man vill ha lägre priser för en marknad så kan man antingen organisera aktörerna och ställa krav på motparterna, eller så kan man öppna fler affärer. Det första leder till obalans på marknaden och kan leda till mycket sämre kvalité, mindre utbud och kanske även en svart marknad, det andra är det bästa enligt mig efterssom det inte skapar någon sådan obalans.

                                Det vi kan vara helt säkra på är att både Göteborgs och Sthlms akvarieaffärer skulle förlora totalintäkter om dom höjde eller sänkte priserna. Driver man en affärsverksammhet så gör man det för att maximera vinsten och detta genom totalintäkten. Göteborgs akvarieaffärer har inte ett lägre pris för att dom vill vara justa mot Gbgs akvarister, och Sthlms affärer har inte heller ett högre pris för att jävlas med akvaristerna. För båda städerna är det vinstmaximerande priser som råder, även om dom skiljer sig åt så mycket.

                                Om man tycker att ciklider är för billigt som kund så innebär det bara att man är beredd att betala mer för fiskarna. Enligt teorin så är det större delen av marknaden som anser så. Vi tycker att vi får mer för pengarna än vad vi har gett för att få pengarna ( genom arbete), så därför slår vi till. Detta kallas för konsumentöverskott och är ett mervärde som affärna inte kan realisera i en marknadsekonomi.


                                Nu vet jag att jag skriver en del ord som inte alla förstår, så här kommer en snabb sammanfattning på svenska:
                                "I Sthlm är priserna högre än i Göteborg för att kunderna är beredda att betala mer i Stockholm och för att det finns för få affärer för att priserna skall sjunka. I Göteborg är priserna lägre dels för att kunderna inte är beredda att betala så mycket mer, dels för att det finns för många affärer för att en butik skall kunna höja priserna utan att tappa kunder och därmed förlora på det. Det kallas för tillgång och efterfrågan och det är det som styr priserna i en stad"

                                MVH
                                Magnus
                                "tråkmåns"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...