Ciklider är för billigt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CRAYLEONE
    Användare
    • maj 2003
    • 145

    #16
    *s*
    Jodå, jag tänker på att dom skickar lådvis med fisk. Fin jämförelse med ett A4-papper . Fast jag skiljer på levande djur och papper, det är svårt att hantera fiskar som man hanterar ett A4-papper..

    Allså, kontentan är att jag tycker det är förhållandevis billigt med VF ciklider från Afrika, fast det kan vara mycket pengar. Mycket pengar behöver inte vara dyrt. För att snurra till det ännu mer kan jag göra en jämförelse till, 100:- kan vara skitdyrt för en 3" galvad spik men väldigt billigt för en stridvagn.

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #17
      citat:Ursprungligen skickat av Rawburt

      *s*
      Jodå, jag tänker på att dom skickar lådvis med fisk. Fin jämförelse med ett A4-papper . Fast jag skiljer på levande djur och papper,
      Många påstår att papper är ett levande material
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • 56ovwal
        Användare
        • mars 2004
        • 664

        #18
        Jämförelsen med papper låter sig inte göras i en handvändning. Svinnet på papper är väl inte i närheten av levande djur för att lägga in ytterligare en faktor. Sällan man öppnar en kartong A4-papper och finner att 25% inte överlevt transporten. Inte heller brukar pappersarken slå ihjäl varandra i kopieringsmaskinen eller insjukna i "soten"....
        Kunde inte låta bli, inte allvarligt menat !
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #19
          Haha, det var roligt. Va? har du 100% på alla dina papper?

          Det jag ville säga var att det är inte lätt för oss att sitta här och uppskatta marginaler hos fångsstationer, distributörer, logistiker och detaljister...
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • 56ovwal
            Användare
            • mars 2004
            • 664

            #20
            100% ? Nja, en och annan blir skrynklig. För att inte snacka om hur många man skriver fel på...
            Som sagt, inte speciellt allvarligt menat från min sida. Förstod vad du menade.
            Väldigt intressant diskussion dock. Om firrarna i butiken är för billiga alltså. Det beror ju helt vem man frågar. Odlaren tycker de är för billiga när han vill ha betalt för sina yngel, men klagar inte när det ska inhandlas nya avelsdjur.
            Pigge
            Bygger ny akvarielokal:
            http://ovwali.blogg.se/
            Uppdaterad:2011-12-23

            Kommentar

            • Mård
              Användare
              • februari 2004
              • 285

              #21
              Tycker nog ändå att 80 kr är för mycket när det gäller små djur sen är det ju inte så kul om man ska ha typ hälst 20-30 st...men det är ju bara min åsikt...
              Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

              Kommentar

              • supermick
                Användare
                • maj 2002
                • 151

                #22
                varför skulle man behöva 20-30 st Lomardoi ? det skulle ju generera
                minst 150-200 yngel i månaden å det täcker nog mer än vad hela marknanden i sverige sväljer
                hej hopp i plurret

                Kommentar

                • Mård
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 285

                  #23
                  Det är ju häller inte menigen att man ska tjäna på sin hobby, en hobby är en hobby....blir trött på personer som ska göra sig en hacka när dom säljer fisk, akvarium eller annat...familjen bästa vän kostade ingenting....en fisk är alltså dyrare än en vanlig katt. Borde inte katter vara dyrare att driva upp...dom håller längre och för mig helt ovärdeliga...men åter igen gratis att köpa...
                  Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                  Kommentar

                  • Mård
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 285

                    #24
                    Haha...vill ha en massa ungdjur till mitt 800L...och sen gallra så att jag får massor med honor....funkar bättre med den arten om man har en hel drös inbillar jag mig[:p]
                    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                    Kommentar

                    • Fredrik H.
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1884

                      #25
                      Vissa personer, som jag tex, fungerar så att när vi blir riktigt intresserade av något så genomför vi det oavsett eventuella hinder. Om man inte har råd med alla de kar och fiskar som man vill ha så finns det sätt att lösa det på.

                      Det som ter sig mest lockande då är givetvis att hålla en mindre odlig som går jämnt ihop. Men man kan förstås även låna pengar eller göra något brottsligt. Sen vet jag inte när något upphör att vara hobby och blir till en last? Själv känner jag fortfarande njutning och sällan baksmälla (sista omgången bukvatten är undantaget) så jag är nog fortfarande hyfsat frisk. Att göra sig en "hacka" har jag inte hört någon nämna.

                      Din teori om katter förstår jag inte alls. Det finns såklart för många av dem och då blir de gratis, som sajica ungefär.

                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

                      Kommentar

                      • Jeza

                        #26
                        Ytterligare tillägg i debatten:
                        Här i "byn" är det på G att handlare ska börja ta mellan 150 - 160:-/st för odlad Golden... är inte det att överdriva?

                        Jag håller med om att jag också vill ha bra kvalite på fiskarna men vad säger att det är så mycket bättre kvalite på en odlad ciklid som kostar 80:- än en som kostar 39:-?
                        Skulle va skitglad om det fanns ciklider här för 39:- så kunde jag gå och kolla dom själv och avgöra om dom ser pigga och friska ut.

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 330

                          #27
                          Jag förstår inte frågebildningen riktigt.Om nu grossist och återförsäljare har för dom rätt prisbild.Varför o en en gång Varför,ska man då som tredje part klaga över att det är för billigt??
                          Enligt min mening så måste det vara något annat som "man" inte tycker är rimligt.Kan det vara att jag minnsan har köpt dyrt(egentligen)och jag tar inte igen det på ynglen? dvs svarta affärer,för hur många redovisar detta?Märk väl att grossister(kanske inte) o handlare lägger på sisådär 400-500% på många arter,räcker inte det?För är det inte så att handlarn faktiskt köper från grossist för det han får ge till privat odlar(fast svart),varför ska han betala mer?Kanske dax för odlare att enbart sälja privat så får du som du vill,dyrare ciklider

                          Kommentar

                          • CRAYLEONE
                            Användare
                            • maj 2003
                            • 145

                            #28
                            Som jag startade det hela "Små tankar mitt i veckan, öppet för dikussion".. Jag vill inte ha dyrare fiskar, jag bara satt och funderade lite lätt. Om jag var otydlig i frågebilden så:

                            Fantastiskt att det inte är dyrare än det är med fina fiskar, med tanke på alla omständigheter!

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              Användare
                              • december 2003
                              • 54

                              #29
                              jag tycker det är svindyrt. en liten neontetra borde inte kosta mer än 10:-. tre neontetra och du har råd med en dansmus

                              Kommentar

                              • tropfrog
                                Användare
                                • juli 2003
                                • 1827

                                #30
                                citat:Här i "byn" är det på G att handlare ska börja ta mellan 150 - 160:-/st för odlad Golden... är inte det att överdriva?
                                Han märker ganska så snart att han säljer mindre kvantitet och att totalinkomsten för den fisken minskar radikalt. Detta kommer att tvinga honom att sänka priset igen. Om kvantiteten inte minskar så kommer det att leda till att andra affärer följer efter med högre pris. Om inget av dessa två scenarion inträffar så motsäger det all ekonomisk teori som finns.
                                MVH
                                Magnus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...