Sälja till affärer.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    Ursprungligen postat av malawijanne
    ja det är delvis rätt att marknaden bestämmer, men sedan så kan man lura marknaden
    , med tex väldigt färggranna fiskar i burkarna istället för små sillar.
    och enligt kjell så tjänade ju inte ciklidaffärer så mycket pengar på sina fiskar.
    dom kanske skulle ändra taktik. mvh janne
    Att lura marknaden kallas reklam. Det är lite naivt att tro att det är köparen som bestämmer vad som skall handlas i en affär.
    I modevärlden har köparen inte en suck att värja sig mot vad säljaren vill sälja. Nya trender skapas hela tiden och där har köparen mycket lite att säga till om.
    Tyvärr är det så att det finns väldigt lite reklam och lobbyverksamhet i ciklidvärlden.
    Vi har en bra tidning i Ciklidbladet som vi borde kunna få ut till fler.
    Vi har ett ciklidforum där lockande bilder, en hjälpande hand och inspiration finns.
    Man kan alltid säga att det är "andra" faktorer som styr som ligger utanför vår räckvid. Men jag tror att om "vi" tillsammans kan tala för t.e.x Svensk odlad kvallitetsfisk som uppvisar färgprakt och beteende som köparen inte visste fanns så har vi en möjlighet att påverka.

    Jag har nu i juletid fått hem minst 500 sidor reklam som visar vad jag själv "väljer att köpa.
    Hade inte reklamen varit styrande i vårt val så hade jag inte fått någon reklam helt enkelt.
    Vi köper det någon styr oss att köpa.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • keno
      Användare
      • oktober 2006
      • 119

      Mycket smått i hyllorna tyckte jag också, därför inriktade jag min odling till att dra upp fiskarna till större storlek ca 5-8 cm innan butiken köpte dom, även ansistrus malarna, som mättes innan packning ( min 4 cm ) nackdelen var att jag fick hålla fisken längre tid hemma vilket medförde större kostnader och att dom låste en massa plats, fördelarna blev att jag under många år sålde fisk till en och samma kund, fiskar som var i attraktiv storlek och kunde levereras i en jämn ström, vilket resulterade att jag fick bra betalt för mina fiskar i slutändan med kvitto och allt ( tetra burken fick jag på köpet ) En långsiktigare variant som i början kostar, men betalar sig med tiden, sälj/köpare relation, fungerade utmärkt för oss!

      Kommentar

      • Ante
        Användare
        • november 2002
        • 571

        faktum är väl att vi som hänger här utgör en mycket liten del av lokalbutikens omsättning, gnälliga är vi också så om dom inte sålde guldfiskar med utstående ögon och gyppy på löpande band så hade vi nog ingen lokalbutik att gå till.
        min lokala handlare är aldrig oäven att ta hem det man vill ha på beställning och han borde inte vara unik för det tror jag.
        Man får gärna kryssa i hans beställningslistor så får man det han överhuvudtaget kan få tag på.

        Kommentar

        • jonre723
          Användare
          • oktober 2004
          • 439

          Kjell har redan poängterat det viktigaste ett flertal gånger - odla något som folka vill betala för. Föreningsmänniskor i allmänhet och ciklidioter i synnerhet är dåliga butikskunder. Om Malawijanne nu tycker att det är så viktigt att odla fisk och att det samtidigt ska gå runt så kanske det är dags att lägga av med mbunas? Fina guppys, platys, scalarer och ancistrus är fisken som det finns pengar att hämta på av det som är lättodlat. Mer krävande fisk som Discus och Tropheus kommer förhoppningsvis att vara dyra i all framtid, men mbunapriserna kan hobbyisterna tacka sig själva för! Hobbyodlarna binder ris åt sin egen rygg i större utsträckning än vad handlarna gör. Jag odlar fisk i väldigt liten skala, men jag ger hellre bort - alternativt slår ihjäl - fisken än säljer den till en dålig butik eller privatpersoner som inte har förstånd att uppskatta den tid och energi jag lagt på att hitta, hålla och odla min fisk.
          Och så är det.
          /J

          Kommentar

          • Ante
            Användare
            • november 2002
            • 571

            man ska ju förvisso hålla på med dom firrar man personligen gillar, men om man odlar rödzebra och liknande väldigt vanliga ciklider så får man nog inte heller förvänta sig att det är storkovan som simmar i ens burkar.

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              Ursprungligen postat av HazelCR
              Jodå, Patrik , jag satt och läste igenom hela tråden imorse och blev nyfiken på om det hänt mer. De tipsen som finns i tråden har jag iaf läst. Det mesta matnyttiga stod Kjell för, sedan kom aldrig tråden igång ordentligt. Men det är väl så med många trådar att diskussionen ebbar ut.

              Något tänkvärt i sammanhanget fick jag höra av en akvarist för ett tag sedan. Han formulerade sig så här ungefär.

              "Det behövs 12 akvarium till varje fiskart för att man skall kunna tillhandahålla ständig tillgång till fisk i säljstorlek."

              Det är ett ganska häftigt uttalande och jag tror att väldigt många inte alls tänkt sig att det behövs SÅ många kar till bara en art. Nu behöver ju inte hobbyodlare ordna ständig tillgång till säljbara yngel, men nog behövs det oftast fler kar än vad man förfogar över.
              Mm, tolv kar är lite att ta i tycker jag, men att fler kar behövs än många hobbyodlare har tillgång till är sant i allafall - om målet är att kunna dra in lite pengar.

              Funderade lite mer under gårdagen, och för att återvända till din ursprungsfråga om att odla kvalitetsfisk så finns det ett sätt även för de som enbart har ett enda akvarium: permantent lekakvarium. Glöm bara allt vad tjäna pengar heter, men en del verkligt fin fisk kan man få upp. Många tetror och barber förökar sig villigt i kar som är rätt inredda, och de få som växer upp blir oftast väldans granna. Förstafoder får ynglen genom att gå i stora sjok med t ex javamossa (mängder med smådjur i sådana sjok) och det blir en hel del rom att knapra i sig också. En liten artemiaodling kan vara "kronan på verket". Har läst artiklar om kar med "Troffehylla" också, så det borde gå med permanenta lekakvarier för Troffar med. Fast man får kanske jobba om inredningen något om jag ska kika på hur många verkar hålla sina Troffar. Jag har funderat på någon form av permanent lekakvarie för Mbunas också, men inte hunnit prova än. Nackdelen med permanenta lekakvarium är att man oftast får hålla sig till en eller ett par arter. Det är i vart fall fräckt att se.

              Kanske är det så att mer och mer försäljning framöver kommer att gå direkt från privatperson (odlare) till privatperson (köpare) när vi pratar kvalitetsfisk. Om nu bara odlarna vill släppa in folk i lokalen - själv känner jag mig mer och mer tveksam till det. Utvecklingen finns i allafall redan. Stoby tycker jag annars har valt en bra lösning - i många av deras kar går några/flera fullt utväxta firrar tillsammans med mängder med mindre fisk som inte färgat ut än. De har även en del bilder på vuxen/utfärgad fisk samt ett antal show-akvarium. Men, men - det finns ju stora odlingar i Tyskland fortfarande, så att det går att få snurr på en lokal är jag ändå övertygad om. Gäller "bara" att välja rätt fisk, tror inte det går om man kör på enbart det man själv tycker om. Ska man ligga i "framkant" så är det nog saltvatten som gäller, fler och fler arter har börjat odlas där. Det kräver i vart fall en hel del trixande som många ciklidioter knappt ens vet vad det är... Ciklidyngel är MYCKET stora i relation till massa andra arter, och att få dem att överleva den första tiden är en baggis jämfört med massa annan fisk. Att få dem verkligt snygga kräver dock ungefär samma skötsel som med annan fisk, och det är väl en av anledningarna till att vi ser fisk med dassiga färger i butikerna - inte alla som sköter cikliderna som t ex Malawijanne.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                [QUOTE=jonre723]Kjell har redan poängterat det viktigaste ett flertal gånger - odla något som folka vill betala för. Föreningsmänniskor i allmänhet och ciklidioter i synnerhet är dåliga butikskunder. Om Malawijanne nu tycker att det är så viktigt att odla fisk och att det samtidigt ska gå runt så kanske det är dags att lägga av med mbunas?




                jo jag tycker att det är ganska viktigt att odlarna skall få betalt för sin fisk, om det nu är en fisk som har bra kvalite, jag tycker inte att han ska sälja den för ett skambud bara för att han har en smartare affärsman framför sig.
                och som du skriver så har kjell påpekat flera gånger odla det folk vill ha, mbunas med bra färg säljer det vet väl alla.
                ja mina mbunas har ruskigt bra färg och oftast bra storlek, men jag begär 2 kr mer för varje fisk, till skillnad från tjeckienfisk. affärerna väljer tjeckienfisk och från dom han kan köpa fisken för en burk mat.
                men vad får han för kvalite från tjecien ofta små färglösa, fel namn satta, och bastarder med fel namn.
                det är där jag tycker affärerna gör fel att dom bara tar det billigare alternativet,
                det gynnar inte ciklidhobbyn här i sverige.
                och sedan tycker jag att det är synd att ni alltid ska hoppa på mig att jag ska sluta odla fisk om det inte passar, det var inte därför i första hand som jag skriver detta.
                jag får sålt mina fiskar ändå till andra kunder, men det är värre för den lille småodlaren. mvh janne

                Kommentar

                • Jarnis
                  Användare
                  • november 2005
                  • 415

                  Malawijanne!
                  Jag skulle gärna köpa fisk av dig med tanke på alla fina bilder du lagt upp i andra trådar! Kämpa på! Klart man betalar extra för fina fiskar i bra storlek. Det är tröttsamt att gå runt i butiker som inte "rensar" lite i karen, det simmar fisk med insjunkna magar, dimmiga ögon och stackare med knappt några fenor kvar pga olyckliga kombinationer. Inte konstigt att man ser att samma fiskar är kvar i butiken månad efter månad. Även om man skulle hitta ett fint par av någonting så känner man en viss tvekan ibland eftersom medinvånarna inte ser så krya ut.
                  (Det finns bra butiker oxå i regionen där jag bor)

                  Skulle mer än gärna köpa direkt av odlare om jag hade dom kontakterna men jag kan förstå varför odlare inte gärna släpper in privatpersoner i sina lokaler. Måste vara tröttsamt med prutare och paketpris-köpare...
                  Micke

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    Håller med Jarnis!
                    Kämpa på Malawijanne så länge du tycker att det är roligt.
                    Jag måste även jag få besöka din lokal vid tilllälle. Tyvärr så går tåget sällan med mig till västkusten men nästa gång jag är inom tio mil så slår jag dig en pling.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • blackened
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 1042

                      Jag tycker handlarna bara drar igång en ond cirkel när de är snåla med fiskinköp. Inte konstigt att de tackar nej till mbunas för att "dom ändå inte säljer", när de exemplar som simmar i butikerna är bleka, missvisande, har insjunkna magar osv. Jag tror det är väldigt, väldigt få kunder som inte skulle betala 5:- extra för en större, färgstarkare, friskare mbuna. Det är lite synd att handlarna ska sätta käppar i hjulen för sin kunder på det viset. Snart får man väl åka land och rike runt för att köpa sig en rödzebra

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        Ursprungligen postat av blackened
                        Jag tycker handlarna bara drar igång en ond cirkel när de är snåla med fiskinköp. Inte konstigt att de tackar nej till mbunas för att "dom ändå inte säljer", när de exemplar som simmar i butikerna är bleka, missvisande, har insjunkna magar osv. Jag tror det är väldigt, väldigt få kunder som inte skulle betala 5:- extra för en större, färgstarkare, friskare mbuna. Det är lite synd att handlarna ska sätta käppar i hjulen för sin kunder på det viset. Snart får man väl åka land och rike runt för att köpa sig en rödzebra
                        Precis min åsikt. Vi kanske kan köra en "Fram med Cikliden" kurs för nyfikna butiksägare.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          Ursprungligen postat av LN
                          Precis min åsikt. Vi kanske kan köra en "Fram med Cikliden" kurs för nyfikna butiksägare.
                          Tror det kanske vore bättre att satsa på att stödja de bra affärer som finns kvar istället - istället för att gnälla på de affärer som funnit det mer ekonomiskt lönsamt att strunta i att hålla ett bra sortiment av ciklider. Detta är ju en ekonomisk realitet för dessa affärer och för att få dom att ändra sig krävs det nog att det först skapas en marknad för detta.
                          Det blir också färre och färre affärer som satsar på ciklider - såg t.ex. någonstans att Micke (tror jag det var) skrev att det blir färre annonsörer i CB nästa år.

                          Men visst finns det möjligt att stimulera intresset för ciklider - en viktig del vore t.ex. att anordna utställningar som bl.a. Göteborgs Ciklidgrupp och Malmö Akvarieförening gjort det senaste året.
                          Detta är sådant som i det långa loppet ger resultat - knappast inte att klaga i ett forum över hur dåligt allting är, men det är ju så himla lätt istället för att göra något konstruktivt själv istället

                          Kommentar

                          • blackened
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 1042

                            Tyder inte detta även på en annorlunda inställning hos handlarna? Det verkar som att den andel som startar akvarieaffär med hjärtat sakta men säkert byts ut mot amatörer som har $$$ som mål. Det finns väl knappast någon inbiten akvarist som brinner för att förse svenska folket med guldfiskskålar och guppies, även om jag förstår att den delen av verksamheten är en nödvändighet.

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Tror det kanske vore bättre att satsa på att stödja de bra affärer som finns kvar istället - istället för att gnälla på de affärer som funnit det mer ekonomiskt lönsamt att strunta i att hålla ett bra sortiment av ciklider. Detta är ju en ekonomisk realitet för dessa affärer och för att få dom att ändra sig krävs det nog att det först skapas en marknad för detta.
                              Det blir också färre och färre affärer som satsar på ciklider - såg t.ex. någonstans att Micke (tror jag det var) skrev att det blir färre annonsörer i CB nästa år.

                              Men visst finns det möjligt att stimulera intresset för ciklider - en viktig del vore t.ex. att anordna utställningar som bl.a. Göteborgs Ciklidgrupp och Malmö Akvarieförening gjort det senaste året.
                              Detta är sådant som i det långa loppet ger resultat - knappast inte att klaga i ett forum över hur dåligt allting är, men det är ju så himla lätt istället för att göra något konstruktivt själv istället
                              ja självklart är det bra att ha utställningar och sådant, men det är faktiskt väldigt lite det gör för att utöka intresset att ha ciklider.
                              men däremot om zooaffärerna har bra fisk med fina färger, där har du det stora skyltfönstret som gemene man tittar på.
                              men klart då ska det inte fungera som det gjorde i en zooaffär som jag var och.
                              så tittade jag på malawiciklider, så såg jag något randigt gult, klart jag blav nyfiken vilken ny sort det var, så ja frågade.
                              fick till svar att det var en rödzebra, vilket det inte var, det var en bastard.
                              så jag sa självklart till han i affären,.
                              att det var en bastard.
                              fick till svar ja det gör inget för det spelar ingen roll för att kunden vet inte vad det är för fisk han köper ändå.
                              fisken var köpt hos en grossist uppåt landet, för det var nämligen bara där han köpte sina fiskar. mvh janne

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • april 2002
                                • 4619

                                Ursprungligen postat av blackened
                                Tyder inte detta även på en annorlunda inställning hos handlarna? Det verkar som att den andel som startar akvarieaffär med hjärtat sakta men säkert byts ut mot amatörer som har $$$ som mål. Det finns väl knappast någon inbiten akvarist som brinner för att förse svenska folket med guldfiskskålar och guppies, även om jag förstår att den delen av verksamheten är en nödvändighet.
                                Det är väl tyvärr som så att det inte går att driva en verksamhet idag med hjärtat. Detta är dock inte samma sak som att de som har affär bara skulle ha dollartecken för ögonen.
                                För att man skall ha råd med löner, sociala avgifter, hyror, el, vatten, reklam, betala de utbildningar som krävs, betala de tillstånd som krävs, förändra lokalen efter myndigheternas krav etc. etc. så krävs det faktiskt att man ser krasst ekonomiskt på verksamheten annars går det inte runt hur mycket "hjärta" man än har.

                                På den tiden jag hade affär (ca 15 år sedan) så drog mina 10 kvadratmeter med kattmat in ungefär lika mycket i överskott som mina 500 kvadratmeter med fisk och det var betydligt mindre arbete med skötseln av kattmaten än med skötseln av fisken

                                Kommentar

                                Arbetssätt...