Sälja till affärer.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jolo
    Användare
    • september 2003
    • 35

    #61
    Ser man till andra föreningar som t.ex Killis, så råder det omvända där upplever man "fabrikstillverkad" fisk som lite udda och den fina fisken tillhandahålls av sanna akvarister med engagemang och kunnande!

    Varför är just ciklidvännerna så dåliga på att följa riktlinjerna för en sund odlingsmiljö, urval och uppföljning.....[?]

    Kommentar

    • GoSatta
      Användare
      • februari 2003
      • 1686

      #62
      antagerligen för att många ciklider ynglar av sig läika lätt som guppys =) . .då blir det självklart en hel del skitfisk som kommer ut.
      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
      http://www.gosatta.org

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #63
        Jag tror inte enbart att det är så lätt att säga att hobbyodlarna står till svars för dålig kvalitet på avkomman. Någonstans kommer de första dåliga generna ifrån och där har handlarna ett stort ansvar.

        Det säljs t ex en hel del Röd Zebra med pigmentfel (svarta fläckar...och bedrövligt dåliga färger)...Golden med dåliga färggener osv som kommer från grossist. Det är verkligen inte så enkelt som det låter här att säga att hobbyodlarna drar upp bristfälliga gener hos fisk.

        Däremot kan jag hålla med om att det sällan sker selektiv urvalsodling hos t ex Malawiodlare. Jag har själv inte alltid tagit bort yngel som har små defekter i färgerna...men oftast gör jag det.

        Vill jag sälja yngel så får jag också se till att det är kvalitet på det jag har att sälja. Så är det med allt och det är förvånande att det inte är uppenbart hos alla.
        Om man som handlare får förfrågningar om att köpa yngel från privatodlare så vill man verkligen ha fisk som ger god reklam för butiken och inte en massa smådefekter här och där. En handlare kan utan skrupler sälja missbildade neontetror, men är väldigt petiga när det gäller ciklider...en underlig dubbelmoral. Jag upplever det därför som att handlare har större krav på privatodlare än vad de har på grossister och t o m sig själva.

        Jag har ofta kritiserat handlare på detta forum och det fortsätter jag att göra då det finns oerhört många "hobbykladdare" som har zooaffär och inte visar genuint intresse vare sig för kunder eller den produkt de säljer...
        Därför bör man som köpare vara lika selektiv när det gäller inköp av fisk och vart man gör dessa inköp. Det är dock oerhört svårt att låta bli att köpa en fisk som man vill ha och som finns i ens närhet på den lokala zooaffären än att åka några mil för kvalitet.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #64
          citatet säljs t ex en hel del Röd Zebra med pigmentfel (svarta fläckar...och bedrövligt dåliga färger)...Golden med dåliga färggener osv som kommer från grossist. Det är verkligen inte så enkelt som det låter här att säga att hobbyodlarna drar upp bristfälliga gener hos fisk.
          Jodå så är det, men var har affärerna köpt dessa fiskar ifrån - jo hobbyodlare.
          Tycker att det är bägges fel - odlare som odlar skräp och affärer som köper in och säljer skräp.
          citat:En handlare kan utan skrupler sälja missbildade neontetror, men är väldigt petiga när det gäller ciklider...en underlig dubbelmoral.
          Jasg upplerver det snarare som tvärtom - dvs de är väldigt noga med att inte sälja några missbildade neontetror, men när det gäller ciklider så slinker det mesta igenom (nu pratar jag inte om de få specialaffärer som finns).

          citat:Jag tycker att det vore kul med en "checklista" som visar hur man får kvalitetsfisk. En artikel om detta i CB hade inte varit fel. Rubrik tex: Odla kvalitetsfisk
          Som jag skrev ovan så hade jag hoppats att denna diskussion skulle få denna inriktning, men tyvärr verkar det mest handla om vem som är "ansvarig" vilket är rätt poänglöst eftersom det är alla som har ansvaret och om man bara är vill diskutera vem som är skurken istället för hur det skall bli bättre så lär det inte bli någon förbättring.
          Ciklidhälsningar
          Kjell

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #65
            citat:Jodå så är det, men var har affärerna köpt dessa fiskar ifrån - jo hobbyodlare.
            Nej du Kjell...om du läste min rad där så såg du att jag påpekade att fiskarna kom ifrån GROSSIST.
            Business är business även för grossister så de slinker banne mig inte undan min kritik.

            Sedan finns det oändligt många exempel som jag både upplevt genom egna inköp och genom vänners inköp att de (handlarna) ger blanka f*n i om de plockar in defekta neontetra i påsen...
            De jag pratar om nu är inte de specialaffärer utan "vanliga" zooaffärer. Där finns en enorm brist på kunskap och servicekänsla...
            Jag har varit, och blir fortfarande grymt besviken (för*****d) på handlares nonchalans gentemot sina kunder. Det finns sååå många exempel på undermålig service och undermålig kunskap om det som de säljer. Jag tror det är värre på mindre orter än i storstäderna där det är hårdare konkurrens.

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 1913

              #66
              Det är juh heller inte så svårt att inte köpa från affärer som har "skit"
              Själv köper jag bara på affärer som jag tycker har bra fisk,
              Finns 2 sådanna enligt mig..

              Ett av problemen till att det blir mycket "skit" är nog att folk vill få upp så mycket yngel som möjligt och proppar i 200 golden yngel i ett 100 liters kar och vägrar att gallra bort sånt som inte ser bra ut!,
              Andra problemet är enligt mig att folk inte odlar på fisk som ser helt 100% bra ut!,
              Och att köpa fisk i 2cm sizen då man inte ens ser om färg,form ränder och övrigt är rätt tycker inte jag heller är bra!.
              Och att skicka efter fisk på internet utan att ens sett fiskarna förstår jag heller inte.

              Men att säga att det bara är 5% av all hemodlad fisk som är bra är nog en rejäl överdrift!

              Ha de gött!

              Kommentar

              • Jolo
                Användare
                • september 2003
                • 35

                #67
                Ja de var ju i elfte timmen, Kjell!

                Nu när du själv med eftertryck har sågat 95% av alla hemodlare till förmån för kembadade, i sterila miljöer och med delvis mycket långa transporter odlade fiskar - (som man skulle kunna utrycka om man vill vara osaklig och rent ut sagt partisk)....

                Var din avsikt bara att skjuta fram positionerna hos de förra eller de senare?

                Skulle själv inte vilja generalisera kring frågan i ordalag som att den ena har bättre fisk än den andre. Det måste ju rimligtvis avgöras från fall till fall eller från grupp av fisk! Tanken att hemodlare är sekunda leverantörer måste ju ses ur ett retroperspektiv, där dina tidigare erfarenheter satt så djupa spår att du ogärna vill tillstå att det finns vare sig en förhoppning eller utveckling kring frågan: odling av fisk i närmiljö av dagen ciklidägare. För f.. grabbarna idag lägger ju ner en förmögenhet och mycket tid och arbete just på detta.

                Svängningen ligger inom räckhåll - "Nej tack till indrustriodlat" eller "Hör med medlemmarna på Nordiska Ciklidsällskapet"

                Visst kan man växa av uppmuntran! Fast helst hade jag ju sett att dessa ord kommit från ordförande själv.





                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #68
                  Jolo:

                  Nu tycker jag att du är snett ute med din kritik. Kjell är ordförande i NCS, men det innebär inte att han inte får ha en egen personlig åsikt. Om Kjell enbart svarade med syften att göra sig själv populär eller NCS så blir hobbyn och föreningen utarmad pga att det endast finns en schablon att gå efter genom alla dessa ja-sägare.

                  Man behöver inte hålla med Kjell eller någon annan, utan det bästa är att man objektivt skaffar sig erfarenhet och kunskap som man sedan delar med sig av...rätt eller fel.

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • oktober 2002
                    • 405

                    #69
                    Mycket märkligt detta att höja amatörverksamhet till skyarna.
                    Låt proffsen göra arbetet.
                    Svenska amatörer har inte bättre Discus än de stora odlarna i USA eller Asien. Kul om nägon kunde tala om vilka placeringar svenska amatörodlare har fått på ex.v. discuschapionat jämfört med dessa "hemska storindustrier".
                    "Skomakare bli vid din läst"

                    Kommentar

                    • Jolo
                      Användare
                      • september 2003
                      • 35

                      #70
                      Under årens lopp har tyvärr Kjell fått utstå mer kritik än den jag levererat här idag och jag utgår från att han ser den som en signal att dagens akvarister inte underordnar sig att bli negligerade och avfärdade som okunniga och oseriösa. Visst får man utrycka sig som privatperson men när den samma är ordförande blir det nog lite knepigar än så, när frågan handlar om ciklidägarnas tillförlitlighet! Att det är just Kjell som avfärdar hemodling, gör ju bara frågan än mer infekterad. Vi vet ju alla vilka kunskaper han sitter inne med.

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #71
                        bs:

                        Din inställning har jag sett tidigare och visst...du får ha din åsikt...men det finns många exempel på billiga lösningar som fungerar lika bra som de dyra. Generellt sett så är dock pengar avgörande i slutändan på hur goda produkter man kan få fram och där ligger de "professionella" före amatörerna. Men tryck inte ned amatörerna för att du vill lira i en annan liga...

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #72
                          Jolo
                          anser du att du är erfaren eller rutinerad nog att avgöra vad som är en "bra" fisk för avel eller hur bra uppdragna firrar bör se ut o bete sig osv?Inte så lätt alltid att avgöra utan många års erfareheter, sånt som kanske många tycker verkar helt ok kommer många med mer erfarenhet att rata pga tex fel proportioner avikande beteende fel färger osv.

                          Jätte kul att många dar upp fisk o så men innan man ger sig ut på försäljningsrunda ska man helst ha dragit upp en hel del o följt dom för att se vad som det blir av dom för det är lätt att få fram fisk som inte kommer klara sig så bra senare i livet.Det finns så många som drar upp yngel som dom senare vill sälja utan att ha en aning om vad dom dragit upp vad jag menar är att alla som drar upp fisk har det inte som hobby som dom som kanske hänger här för vi är endast en liten del av alla som håller fisk i detta landet och har tillgång till rutinerade personer att fråga om vissa saker för att få det så rätt som det är möjligt.

                          Känner man sig träffad att tillhöra dom 95% kanske man bör öva lite till innan man ger sig ut o kräver pengar i samma summor som "erfarna" odlare kanske får.Jag har en vän som "odlar" han har jätte fina avelsdjur men absolut helt oerfaren vilket syns på många av hans kullar när dom växer till sig lite, inget jag skulle vilja köpa kan jag tala om trots alla hans annsträngningar så behövs det lite "feeling" med för att lyckas få fram bra djur.

                          Med feeling menar jag när o hur man ska göra vad i olika situationer vilket kan kräva en viss fingertoppskänsla som tar ett tag att utveckla.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • imported_n/a
                            Användare
                            • oktober 2002
                            • 405

                            #73
                            Det som framförts här har gällt kvaliteten och där hävdar många att amatörodlat är bättre,det har väl framgått med tydlighet att jag inte delar den åsikten.
                            Men det som också gör mig beklämd är att det framskymtar åsikter om att det primära med akvariehobbyn är att odla och sälja (tjäna pengar)någon slags avsättning för det "goda" man skapar för andra med sin hobby.Jag älskar min hobby har hållit på i närmare 40 år och tänker inte sluta.
                            Jag har aldrig och kommer aldrig att odla. Jag njuter av sköneten som finns i mina akvarium och hos fiskarna, och kommer att ekonomiskt fortsätta att prioritera mina burkar.(D.v.s. göda den hemska storskaliga fisk och tillbehörsmaknaden).

                            Kommentar

                            • Mangan
                              Användare
                              • november 2003
                              • 86

                              #74
                              I 99% av alla akvarieaffärer säljs det fisk ur överfyllda 60-80L kar, dessutom är fiskarna oftast undernärda förmodligen till följd av att det e lättare att hålla rent och att det kostar en del att hålla dom med mat. Jag anser att större delen av den dåliga kvaliteten på fisk skapar handlarna själva vare sig det e proffs odlat eller hemodlat.
                              Mvh
                              Mangan

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • april 2002
                                • 4619

                                #75
                                citat:Nej du Kjell...om du läste min rad där så såg du att jag påpekade att fiskarna kom ifrån GROSSIST
                                Och hur många grossister har odlat dom själv - de allra flesta kommer faktiskt från svenska odlare. Det är säkert bara någon enstaka procent av de odlade ciklider som säljs i Sverige som t.ex. kommer från Asien.
                                Men strunt samma - ingen kan svära sig fri utan alla får ta sitt ansvar.

                                citat:Nu när du själv med eftertryck har sågat 95% av alla hemodlare till förmån för kembadade, i sterila miljöer och med delvis mycket långa transporter odlade fiskar - (som man skulle kunna utrycka om man vill vara osaklig och rent ut sagt partisk).
                                Framhäv inte din egen okunnighet genom att visa hur lite du vet om proffesionell odling. Jag har besökt ett antal stora odlingar av t.ex. malawiciklider i Asien och kvalitén är alldeles utomordentlig (svepnade uttryck som - kembadade sterila miljöer är bara struntprat) och de ligger många klasser över den nivå som den genomsnittlige svenske odlaren håller - tvärtom om vi vore smarta så skulle vi lära oss av det som är bra i Asien, ta till oss detta så att vi blir bättre odlare.
                                Att jag ändå aldrig (på den tiden jag hade affär/var grossist) tog in odlade Asiatiska malawiciklider berodde mest på att de hade/har en annan syn på det där med korsningar än vad jag har. Dock så säljs det i dag även massor av malawikorsningar i Sverige (pga att odling sker i sällskapsakvarier) så skillnaden är inte längre så stor. Vad gäller den asiatiska odlade malawin så döljer dock dessa odlare inte på något sätt att det rör sig om korsningar (tvärtom så "skryter" de om det), till skillnad från de svenska som säljer fisk med falsk varuförteckning (sannolikt pga okunnighet).

                                citat:För f.. grabbarna idag lägger ju ner en förmögenhet och mycket tid och arbete just på detta.
                                Om en odling är bra eller dålig har marginellt med pengar att göra - jag känner flera odlare som aldrig skulle få för sig att lägga dyra pengar på VF fisk, men som ändå odlar fram yngel av utomordentlig kvalitet.
                                Hos vissa verkar det finnas en övertygelse om att det räcker med att lägga dyra pengar på VF och eller F1-fiskar så blir avkomman automatiskt bra - vilken skrämmande okunnighet.

                                citat:Under årens lopp har tyvärr Kjell fått utstå mer kritik än den jag levererat här idag och jag utgår från att han ser den som en signal att dagens akvarister inte underordnar sig att bli negligerade och avfärdade som okunniga och oseriösa.
                                Men bevisa då motsatsen genom att ta upp en diskussion om hur en bra odling skall gå till.
                                Jag tycker väldigt många är enormt fega i denna tråd. Det är det gamla vanliga, alltid är det någons annans fel när något går snett.
                                Varför inte ställa sig frågan - vad kan jag göra för att förbättra min egen odling?
                                Ingen verkar överhuvudtaget vara intresserad av att ens diskutera frågan hur de odlade cikliderna skall bli bättre i Sverige.

                                citat:Att det är just Kjell som avfärdar hemodling, gör ju bara frågan än mer infekterad.
                                Jag avfärdar definitivt inte hemodling utan jag vet att det finns många duktiga odlare runt om i Sverige, men tyvärr är (som jag skrev ovan) de allra flesta av dom helt ointresserade av att delge sin erfarenhet på internetsidor (sannolikt är de mer intresserdae av att odla fiskar, än att prata om att odla fiskar).
                                Syftet med mitt första inlägg i denna tråd var ju att flytta diskussionen från hur mycket betalt jag kan få för mina fiskar till hur skall vi bära oss åt för att odla bra fiskar.
                                INGEN har velat diskutera de punkter jag spaltade upp i mitt första inlägg här om vilka krav man skall ställa på en odling - jag kan inte tyda denna ovilja på något annat sätt att ingen här har så mycket kunskaper om fiskodling att han/hon klarar av att föra en diskusion i ämnet, eller - hoppas att jag åtminstone denna gång var så elak att får fram en diskussion i ämnet.
                                Ciklidhälsningar
                                Kjell
                                PS: Kul dock att så många läser diskussionen så förhoppningsvis får det en del att fundera till.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...