Malawitråden 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi_voodoo
    Användare
    • juli 2002
    • 790

    #46
    Jag har då aldrig sett en fullvuxen golden med "vit mage"...

    Tricella: En utfärgad Haplis/aulonocara hane är grannare än 10st demasoni, tycker jag. Man ser fisken bättre lixom =) Men det är klart, man vill ju ha nån färg i karet. Därför har jag Msobo eftersom de är "ovanliga" + gulaoranga honor (synd bara att man inta har några kvar).

    Jag hoppas du hittar en lägenhet snart stefan!
    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #47
      citat:Jag såg att folk tycker att det känns som om Golden finns överallt. De må finnas på många ställen men hur många av de man ser i butiker är inte sönderavlade med grådaskiga färger och vita magar?
      Det beror nog till stor del på att det är så svårt att få tag i VF golden,och då odlar även dom flesta bra odlarn på odlade golden!
      Jag tycker det vore kanon bra ifall det kom in mer VF och F1or av golden i sverige så kvaliten på dom höjs,och jag håller helt med det är skit svårt att hitta riktigt fina golden!,när jag hade ca 10 golden så var dock dom flesta av dom kanon fina men annars har jag nog aldrig sett riktigt fina golden annat än på bilder...

      citat:En utfärgad Haplis/aulonocara hane är grannare än 10st demasoni,
      Kan bara hålla med

      Kommentar

      • Trigger
        Användare
        • oktober 2003
        • 34

        #48
        Blandar mig i debatten med en fråga i lite annan riktning:

        Jag är gått och sneglat på Dimidiochromis Compressiceps en tid och är sugen på att införskaffa några sådana till mitt kar. De har ett lite speciellt utseende (helcoolt i mitt tycke [8D]) och vad jag förstått även ett dito beteende.

        Frågan är om någon här har erfarenhet av denna fisk och kan ge lite tips på vad man ska tänka på. I ärlighetens namn så är jag inte helt hundra på att de alls passar i min burk, men om det skulle funka någorlunda så vill jag gärna ha dem.

        Mitt kar är på knappa 700liter och för närvarande befolkat enligt signaturen nedan. Med undantag av Trewavasaerna, vilka är halvvuxna, så är samtliga ungdjur på ca 3-5cm. Skulle man stoppa i ett par Compressiceps så kanske det inte blir så många Mbuna-yngel kvar när dessa väl börjar leka, men ett och annat borde väl klara sig. [B)]

        Nå, vad tror ni? Kan det funka, och i så fall hur många Compressiceps kan vara lämpligt? [?]
        Kan tillägga att de jag funderar på att köpa också är ungdjur, ca 7cm stora.

        Mvh
        /Mats
        ___________________
        * 672l Malawi - Gradvis ökning av invånarantalet pågår.
        - Labeotropheus Trewavasae, "Chilumba" (2+4)
        - Labidochromis Caeruleus, "Golden" (3+4)
        - Melanochromis Cyaneorhabdos, "Maingano" (x+x = 8st...)
        - Copadichromis Azureus (1+1)
        - Ancistrus sp (1+1)

        Kommentar

        • Henrik Dehlin
          NCS Medlem
          • september 2002
          • 1913

          #49
          Compressiceps är hel sköna!,

          Jag tycker man ska hålla alla rov-malawi med fiskar i ungefär samma storlek som dom själva alltså över 20-30 cm i dom flesta fall!..
          Eftersom fiskar är stora så är även stora kar nödvändigt för dom minsta rov-malawisarna är 150-200cm långa kar bra och för dom största så bör akvariumena vara en bit över 2meter(gärna så stort som möjligt såklart!)

          Man bör heller inte bland rov-malawisar med med M'bunas aluoncara och sånt för det första är det stor chans att dom blir mat och om dom inte blir det så passar inte maten du ger fiskarna bra för bägge sorter!,Rov-malawisarna äter mycket fisk och en 50/50 eller kanske t.o.m 60/50 mix med fisk eller musslor i med är bra foder för dessa fiskar,Man bör även ge dom levande enligt min åsikt dock inget måste tycker många men det tycker jag!.

          700Liter som ditt kar är räcker för Compressiceps men jag tycker att dom övriga invånarna inte passar in..

          1hane och 3-5 Honor skulle vara bra i ett sånt kar tycker jag!Men vill du ha compressiceps så bör du nog byta sällskap till tuffa happlisar/rov-malawisar!

          Kommentar

          • Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • september 2002
            • 1913

            #50
            Stefan:
            Vore kul och höra vad du ska ha i ditt 600liters kar??
            kanske du redan sakt i nån tråd 10ggr men isf har jag missat det =]

            Kommentar

            • Trigger
              Användare
              • oktober 2003
              • 34

              #51
              citat:Man bör heller inte bland rov-malawisar med med M'bunas aluoncara och sånt för det första är det stor chans att dom blir mat och om dom inte blir det så passar inte maten du ger fiskarna bra för bägge sorter!
              citat:700Liter som ditt kar är räcker för Compressiceps men jag tycker att dom övriga invånarna inte passar in..
              Mmm... tack för svaret och de olika vinklar du tog upp. Har själv funderat i liknande banor redan, men andras åsikter och erfarenheter hjälper mycket.

              Vad gäller fodret så tycker jag det borde gå att hantera. Har redan ganska mycket räkor och fisk i min mix och den uppskattas (iaf hittills) mycket även av de algbetande Trewavasaerna.

              Ungefär hur stor måste en fisk vara för att en fullvuxen Compressiceps inte skall betrakta den som mat? Jag har fått intrycket att de mest käkar yngel, typ inte större fisk än ett par centimeter eller så. Är det så, eller kan även t.ex. en 5-centimetersfirre stryka med om den är oförsiktig?

              Hur lång tid tar det på ett ungefär för en Compressiceps att nå full storlek? (Man skulle ju teoretiskt, även om det inte direkt är plan A, kunna ha dem ett tag och sedan sälja av dem om det går åt pipan...)

              /Mats
              ___________________
              * 672l Malawi - Gradvis ökning av invånarantalet pågår.
              - Labeotropheus Trewavasae, "Chilumba" (2+4)
              - Labidochromis Caeruleus, "Golden" (3+4)
              - Melanochromis Cyaneorhabdos, "Maingano" (x+x = 8st...)
              - Copadichromis Azureus (1+1)
              - Ancistrus sp (1+1)

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #52
                citattefan:
                Vore kul och höra vad du ska ha i ditt 600liters kar??
                kanske du redan sakt i nån tråd 10ggr men isf har jag missat det =]
                Menar du mig Henke? Om du läser i tråden där jag nämnde det så står det längst ned att jag planerar att ha Utaka/Haplis/Aulonocara där. Först var tanken att mina Troffar skulle få den platsen, men troffe-drömmen har krossats denna gång pga "soten"...och nu orkar jag inte återuppta troffedrömmen utan den får ligga på väntan en stund.

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 1913

                  #53
                  Jo visst trewavasae käkar gärna mix med lite mer räkor i,men är det värkligen bra för deras magar ?
                  i don't think so

                  Jag har ingen egen erfarenhet av just compressiceps men av andra stora rov malawisar och dom är faktiskt lugnare än man tror och t.o.m nästan snälla mot allt =)..
                  Men dom tror att nästan allt är mat och försöker ge sig på allt t.o.m sånt som är större än dom själva men tillslut inser dom vad det är dom klarar av och inte,men visst en fullvuxen rov-malawi får lätt i sig 5cm fisk (iaf dom flesta) men finns det gott om små fisk i karet så tar dom helst det!

                  ang storlek så beror det helt på vad du matar med och hur ofta!

                  Förövrigt kan jag säga att rovmalawisar är jäkligt roliga!
                  Men dom kräver lite mer än andra malawisar!
                  Lycka till hur du än gör

                  Jupp jag mena dig stefan!....Aha se där,bra val =]


                  Kommentar

                  • Robin
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 4526

                    #54
                    Tricella: Ska jag vara riktigt ärlig så är jag inte sp fotbollsintresserad när det gäller Villa. Tänker mer på spanien och Real..

                    Åter till malawisarna!!
                    Är det någon som haft närra näbbisar (trewavasae, fuelleborni) i ett eget kar? Hur är det i så fall? Jag hade det när jag var mindre och hade de i ett 250 liters...
                    Mvh
                    Robin

                    Kommentar

                    • spec mats

                      #55
                      angående compressiceps-så är det en trevlig art med ett spektakulärt utseende, men dom passar inte i en mbuna miljö tycker jag,iallafall inte bland de mer tuffa sorterna.för nåra år sen skaffade jag 4 st compressiceps (nästan fullvuxna) som placerades i sällskap med m.auratus och ps.flavus-efter nåra timmar var alla compressiceps totalt sönderbitna!! så dom ska nog gå bland mer fredliga sorter.

                      Kommentar

                      • Trigger
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 34

                        #56

                        Ang. Compressiceps ihop med Mbuna:

                        Som vanligt verkar det finnas olika erfarenheter. I detta forum verkar de flesta rekommendera att inte stoppa i Compressiceps med sällskapet i mitt kar (hittade en del gamla trådar i ämnet också), men jag har även pratat med folk som lycksoamt haft Compressiceps och Mbuna ihop.
                        Dvs alla fiskar har trivts och frodats fint utan speciella strider eller "få-tillräckligt-med-mat-av-rätt-sort"-problem.

                        Jag inser att det mycket väl kan gå snett, så jag ska fundera ett tag till innan jag bestämmer mig.

                        Bäst vore väl att starta en balja till och separera de större från de mindre typ. Och sen borde jag ju ha ett Tanganyikakar också, för att inte tala om några yngel- och karantänskar. Dem får jag enkelt plats med när sambon flyttar ut... [B)]

                        Tack för era åsikter!
                        /Mats
                        ___________________
                        * 672l Malawi - Gradvis ökning av invånarantalet pågår.
                        - Labeotropheus Trewavasae, "Chilumba" (2+4)
                        - Labidochromis Caeruleus, "Golden" (3+4)
                        - Melanochromis Cyaneorhabdos, "Maingano" (x+x = 8st...)
                        - Copadichromis Azureus (1+1)
                        - Ancistrus sp (1+1)

                        Kommentar

                        • Robin
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 4526

                          #57
                          det blir snart ganska många kar du!
                          Mvh
                          Robin

                          Kommentar

                          • medion
                            Användare
                            • augusti 2003
                            • 243

                            #58
                            Någon som vet om man kan hålla Labidochromis perlmutt och Labidochromis flavigulus i samma akvarie?

                            Alternativt golden och L.flavigulus?

                            Kommentar

                            • malawi_voodoo
                              Användare
                              • juli 2002
                              • 790

                              #59
                              Ja jag ser ingen anledning till att det INTE skulle gå.
                              hur stort är karet?
                              /Glenn Wouda

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                              Kommentar

                              • medion
                                Användare
                                • augusti 2003
                                • 243

                                #60
                                Akvariet som isf är aktuellt är 310 liter.

                                Tänkte på risken att dom korsar sig. För det vill jag ju givetvis inte.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...