Malawitråden 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #31
    Man måste nog lära sig att prioritera och att värdera.

    Vilken art skall vara den primära (nr1) i ditt kar?
    Vilken art skall vara den sekundära (nr2) i ditt kar?
    Skall du vara primär eller sekundär i din hobby?

    Om man tar dessa faktorer och spelar ut dom så får man fram vilket akvariet skall vara anpassat för.

    Jag försöker alltid välja en art som är den primära för mitt akvarium och sedan styr jag de andra arterna efter denna arts egenskaper och behov.
    Detsamma gäller dig som akvarist...ska du sätta dina egna önskemål om hur det skall se ut och vilka arter som skall finnas oavsett om de går att kombinera eller skall du koncentrera dig på att göra miljön bäst för dina fiskar trots att du själv kanske inte vill ha fullt med stenrösen eller dylikt?

    Det är detta som jag ser är den svåra balansen som akvarist.

    Alldeles för många, inklusive mig själv, lockas ständigt av att köpa nya arter och genom detta riskera invånarnas harmoni...bara för att den fisken ääääär såååå enoooormt snygg!

    Just nu så är jag själv i valet och kvalet över om jag skall fortsätta med Mbuna eller om jag skall gå över till "Haplis/Utaka"-gruppen. Just nu har jag Golden som min primära art i akvariet, vilket gör min kombinationsmöjlighet stor då denna art passar tillsammans med de flesta arter. De behöver inte heller någon speciell interiör så där är jag också öppen...

    Hoppas att nåååågon förstår vad jag menar med det jag skrivit...

    Steg två är att "göra som man lär", vilket är ett enormt stort hinder att ta sig förbi.

    Kommentar

    • malawi_voodoo
      Användare
      • juli 2002
      • 790

      #32
      bra skrivet Stefan!

      Men JAG är så himla trött på alla dessa Golden, röd zebra å demasoni. lixom ALLA har dom, boooring..
      vad tycker ni andra?
      /Glenn Wouda

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #33
        Jag håller med dig om att de blivit "för" poppis och "för" många har dom för att det skall kännas speciellt och unikt. Å andra sidan så är det ändå fiskar som är värda uppmärksamhet pga dess enkelhet (Golden, Röd Zebra). Demasoni känns som en nypopulär art och finns inte alls i samma utsträckning som de andra hos hobbyakvarister.

        Speciella arter kräver ofta speciella förhållanden som man måste ta hänsyn till och därför förekommer de mindre...

        För min del så känns dessa arter helt ok då jag ibland gett mig in på arter som gjort hobbyn svårare än storleken på mitt intresse. Jag har t ex inte varit speciellt lyckosam med VF Discus eller VF Tropheus...och där tror jag nog att jag gjort mitt på det området.

        Discus och Tropheus kommer finnas i mina tankar och troligtvis i mina akvarier i framtiden...men då i odlad form.

        Kommentar

        • terjfan
          Användare
          • februari 2004
          • 16

          #34
          nu när vi talar om bland annat golden så har jag typ 3-10 golden. de leker hela tiden MEN jag tycker inte att de har någon som helst yngelvård! är det fler än jag som har märkt detta lr är det bara mina ex som inte har lärt sig hur man ska göra lr är det för att dom inte e helt färdigväxta ännu (mina honor är mellan 6-8cm)

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #35
            citat:så har jag typ 3-10 golden.
            Vet du inte hur många du har? 3-10 verkar underligt...

            Annars så kan det vara så att de tappat känslan för yngelvård om de genom generationer "tömts" på yngel istället för att de fått gå hela vägen. Mina Golden har släppt yngel och de har inte haft nämnvärd yngelvård efteråt. Däremot har de som löpt linan ut haft ynglen i munnen längre tid än normalt och det kan nog kopplas samman med att det är yngelvård. De släpper sedan av ynglen vid något stenröse eller någon snårig växt.

            Kommentar

            • terjfan
              Användare
              • februari 2004
              • 16

              #36
              det jag menade me "typ 3-10" va att vissa e jag inte säker på om de e hannar lr honor

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #37
                Ok...

                P.s. Robin och andra fotbollsintresserade: Villa vann igen...2-0!

                Kommentar

                • malawi_voodoo
                  Användare
                  • juli 2002
                  • 790

                  #38
                  citat:Ursprungligen skickat av Tricella

                  Demasoni känns som en nypopulär art och finns inte alls i samma utsträckning som de andra hos hobbyakvarister.
                  Hmm endå är bland de vanligaste inläggen här på forumet: "Hej jag ska börja med malawi i mitt 200liters, jag vill ha demasoni, golden och rödzebra" känns det bekant?
                  /Glenn Wouda

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                  Kommentar

                  • Niclas Larsson
                    Användare
                    • januari 2004
                    • 546

                    #39
                    Känns väldigt bekant har varit där själv fast jag ännu ej startat karet (mekat i 3 månader). Har läst på detta forum sedan en längre tid och jag började planera för precis de tre arter som Malawi_W.... nämner men det har svängt. Nu är bara Golden kvar med lite tvekan men jag tycker att det är underbart vacker fisk.
                    Men jag förstår att man tänker på just de tre arter som nämns ovan
                    När man går in i en zooaffär och kikar slås man Demasomis färgprakt.
                    Läser man sedan om arter verkar Golden Och Röd Zebra enkla nybörjar fiskar.

                    Sedan följer man Forumet då sorteras Demasoni först bort, verkar vara en sjukdoms känlig, svår att gruppera och aggressiv fisk (OBS min uppfattning är bara skapad genom läsning här i forumet.

                    sedan faller Röd Zebra vilket mer är ett val mellan denna och Golden genom att man hittar sååå många fler intressanta arter
                    Så för att unvika att hamna i något som proffsen verkar kalla fisksoppa så stryker man en firre och stoppar in en annan som förnärvarande verkar för den perfekta cikliden.

                    Jag har själv hållit på så här i tre månader nu.
                    Men nu har jag bestämt mig att färgen i akvariumet är mitt primära tema.Vilket resulterat en stor grupp Golden och 1 stor grupp Moori som huvudattraktionen. sedan kanske någon sekudär grupp/par till dessa.

                    Malawi_woodoo rätta mig om jag har fel men har inte du varit där i nybörjartankarna också.
                    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #40
                      Glöm inte att ALLA kan få problem med vilken fisk som helst beroende på en massa olika faktorer.

                      * Felaktiga vattenvärden
                      * Dålig Skötsel
                      * Dålig kvalitet på fisken
                      * Felkomponerad könsfördelning
                      * För små akvarium/ För mycket fisk
                      * För lite fisk
                      * Foder

                      Det finns säkert fler faktorer, men faktum är att samtliga akvarister kan få problem med vilken art som helst om det råkar slå fel i någon av ovanstående punkter.

                      Vissa arter är känsligare än andra, men då krävs det att man har just den känsligare arten som den primära* i sitt akvarium och skapar miljön efter denna arts krav.

                      * Se tidigare inlägg om detta...

                      Kommentar

                      • Niclas Larsson
                        Användare
                        • januari 2004
                        • 546

                        #41
                        Jag menade inte att dömma ut Demasoni som en skitfisk. jag bara förmedlade MIN tillästa uppfattning utifrån en nybörjar synvinkel. Sedan har du ju helt rätt som Stefan skriver att skapar rätt förutsättningar trivs vilken fisk som helst.

                        Hur är det annars med detta vårat käraste problem. År ni nöjda med era nuvarande besättningar eller är de bara ett led mot något nytt.
                        Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #42
                          Det är många som känner som du larssonn. Jag har själv beställt 15st Demasoni för att precis ändra mig i sista stund...pga det jag läst här. Nu är jag tillbaka till känslan att vilja skaffa denna art trots alla varningslampor.

                          Ett akvarium som jag sett var väldigt snyggt och det var ett akvarium endast innehållande Golden och Demasoni...två stora grupper. Det var snyggt!!

                          Men som sagt...jag står i valet och kvalet om jag skall inrikta mig på Mbuna eller Utaka/Haplis/Aulonocara.

                          Kommentar

                          • malawi_voodoo
                            Användare
                            • juli 2002
                            • 790

                            #43
                            Utaka/Haplis/Aulonocara är en annan dimension Stefan, du KAN inte bli missnöjd.
                            Har du skaffat ditt 600liters än?
                            /Glenn Wouda

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #44
                              Nej inget 600 än pga att vi inte hittat ny lägenhet...[V]

                              Jag vet att Utaka/Haplis/Aulo är speciella. Jag har haft ett antal Aulonocara...C.Moori...och Protomelas "Fire Blue". Dessa var trevliga och snygga, men det som "störde" var honornas gråbleka färg (Aulonocara, Protomelas). För att man skall få bra utdelning från dessa arter tror jag att man måste upp i 500L-klassen och då också ha fler hanar. Färgprakten blir något helt annat då...

                              Det är meningen att dessa skall få husera i 600L.

                              Kommentar

                              • Jonas E
                                Användare
                                • februari 2003
                                • 2533

                                #45
                                Jag såg att folk tycker att det känns som om Golden finns överallt. De må finnas på många ställen men hur många av de man ser i butiker är inte sönderavlade med grådaskiga färger och vita magar?

                                Om man vill ha golden och vara lite "speciell", leta upp helt gula goldens, jag gjorde det och har nu 22 fina avelsdjur som är helt underbara i sina färger. Det är de finaste fiskarna jag någonsin köpt och de mest underbara i sitt beteende. Alla andra fiskar jag har eller har haft har antinge varit för aggressiva eller för slöa. Dessa ligger perfekt på mitten-nivån och är extret vackra med sin gula färg och svarta markeringar i fenorna. Jag har endast haft en anna fisk med så vackra färger och det var Melanochromis johanni men de vägrade sluta jaga varandra så jag sålde dem till en kille som hade en större grupp.

                                Golden och rödzebra är ju så populära eftersom de är lättskötta och vackra fiskar så självklart är de populära. Gillar man fiskarna så skall man såklart köpa dem om de passar in i akvariet och får plats och sen kvittar det om vartenda ciklidägare har några i sitt malawiakvarium. Deras fiskar är ju inte hemma hos dig =)
                                /Jonas
                                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...