Malawitråden 2004

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi_voodoo
    Användare
    • juli 2002
    • 790

    #91
    citat:Ursprungligen skickat av Fredrik H.

    malawi voodoo: Hur vore det om du slutade att fokusera på allt som du ogillar i våra kar och trådar här på forumet, och satte igång med att ge goda råd? Du har ju 6 års erfarenhet av Malawiciklider så det finns nog många som skulle vilja ta del av ditt kunnande om du bara slutade berätta för dem att deras sand är ful och att deras öppningstrådar är ointressanta.

    mvh,
    Om jag säger såhär då:
    Jag ogillar ljus sand (speciellt marmor och korallkross) av två anledningar:
    1. Det är väldigt onaturligt. (fast det är ju iåför sej lavasten med, fast när de är algbeklädda så ser de ut som malawi-klippor)
    2. Det ljusa gruset gör att fiskarna syns mer och därför blir skygga/tappar färg. Är MIN erarenhet! Detsamma gäller med för stark belysning...

    Personen ifråga hade tillverkat en bakgrund som var otroligt läcker (snyggare än BtN enligt min mening). Men när slutresultatet blev malawisjön mäter stora barriärrevet så måste jag reagara.

    Och jag ger (om jag minns rätt) väldigt många goda råd.

    Om jag har gjort någon upprörd så ber jag naturligtvis om ursäkt, men man måste ju kunna ge kritik samt kunna ta emot kritik. Ni får gärna säga att mitt akvarium ser ut som skit, och det tycker jag själv med. Mitt grus är för ljust och det SKA bytas ut när jag flyttar. och jag HAR ej biotopriktiga växter (microsorium), av den enkla andlening att jag tycker att de gör lite biogolisk nytta..
    /Glenn Wouda

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #92
      citat:
      Om jag har gjort någon upprörd så ber jag naturligtvis om ursäkt, men man måste ju kunna ge kritik samt kunna ta emot kritik.
      Jag tror inte att kritiken var riktad mot din åsikt utan ditt sätt att framföra den på. Visst måste man kunna både ge och ta kritik i en diskussion men man bör ge kritik på ett hövligt sätt och gärna ge förslag på konstruktiva lösningar.
      Nu har du bett om ursäkt , och jag hoppas att diskussionen om malawiciklder fortsätter.
      Precis som Fredrik skriver tror också jag att du har mycket nyttiga erfarenheter att dela med dig av.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • terjfan
        Användare
        • februari 2004
        • 16

        #93
        hoppas att dtta gills som malawi frågor
        jag har nu målat min frigolitbakgrund med vattenfärg, blev ganska nöjd med det. jag undrar bara om vattenfärgen kommer att blada sig med lacken lr om jag ska spruta på ett lager spraylack innan?

        Kommentar

        • Robin
          Användare
          • januari 2003
          • 4526

          #94
          det skulle jag inte tro...inte om vattenfärgen torkat innan.
          Mvh
          Robin

          Kommentar

          • Mård
            Användare
            • februari 2004
            • 285

            #95
            Nu är jag inne igen..tycker också att BTN är snuggast men vill inte slänga ut så mycket pengar sen så vill jag ha en som är mer åt det svarta hållet...svar till Henkedeh..jag ska ha (och har)lombardoi, röd hongi ett politpar, men de är bara honon som trivs hanen är för mesig, ska alltså inte ha fler av den arten lombardoi är för tuffa för dom....sen så funderar jag på att skaffa fulleborni (hur det nu stavas)eftersom att det är en större mabuna....men jag skulle också vilja ha en riktigt stor art men vet inte om det finns någon som skulle passa in....lagom agressiv som inte äter upp min mabuna yngel. Håller med om att bakgrunden jag fick länkar till var lyckat....har ni några tips arter...det skulle vara välkomna
            Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • september 2002
              • 1913

              #96
              Tjo igen Mård!
              Visst BTN är dyra men man kan alltid försöka hitta en begangnad på annonser!..Annars är pangea ett allternativ men enligt mig inte alls lika snygg men jag kanske ändrar mig när jag får se en "live"...Att måla bakrutan och sidorutorna är också ett allternativ snyggt och billigt!..Fuelleborni kommer nog passa bra i ett så stort kar!Den kan ibland vara mycket aggresiv men i stora kar burkar inte det vara några problem!..Själv gillar jag Trewavsae mer än fuelleborni men det är jag det och har du fastnat för fuelleborni så ska du absolut ta den ..
              En riktigt stor art hum det är inte så lätt att hitta en riktigt stor Mbuna så då skulle jag nog välja en Happlis istället och där är 2 utav mina stora favoriter P.Electra & C.moorii som verkar gå ihop med det mesta!Dom vill dock ha lite kraftigare mat och Mbunas tvärtom men men!..Om du inte vill ha annat än Mbunas så är nog Melanochromis chipocae ett bra allternativ snygg och lite kraftigare!...Men även den vill ha mer "kött" i mixen!

              Kommentar

              • Mård
                Användare
                • februari 2004
                • 285

                #97
                vad är pangea aldrig äns hört om det??...Nej bakrutan vill jag inte måla.....jag vill ha en ordentlig bakgrund...akvariumet jag ska köpa är 80 cm djupt så nu kan jag verkligen ha en ordentkig bakgrnd....i mitt nuvarande har jag limmat in en svart juwel för att den inte tar så stor plats..men ser ändå hyfsat bra ut...vad mebar du med mer kött att dom ksulle äta ygel eller???
                Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • september 2002
                  • 1913

                  #98
                  Pangea här under fisk->Bakgrunder http://www.zoosaker.se/online.html

                  Det jag menar med mer "kött" är att dom vill ha kraftigare räkmix en dom flesta Mbunas alltså mer räkor/fisk eller musslor typ!,
                  Och matar man Mbunas med för kraftig mix så brukar dom oftast bli för stora och feta!...vilket inte alls är snygg och heller inte bra!

                  Äta yngel..Det gör nog nästan alla malawi bara dom får chansen endel är dock bättre på det än andra!

                  Kommentar

                  • Mård
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 285

                    #99
                    Jo kan tänka mig det där med ygel men ingen av mina fiskar har ännu sat i sig sin avkomma ellera andras...kollar i böcker bla guide om malawi..och dåp ster det att vissa är ygel och mabuna ätare sånna tänkte jag hålla mig ifrån...men vill dock ha en stor fisk....typ kankse över 20cm.. som inte äter mina fiskar moorii verkar som ett bra förslag faktiskt....vad har du för fiskar själv?
                    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                    Kommentar

                    • Henrik Dehlin
                      NCS Medlem
                      • september 2002
                      • 1913

                      Jag har förtillfället A.Kandensee P.Electra C.Moorii A.Cristyi och P.Milomo men har haft alla möjliga Mbunas med!
                      P.Milomo Och A.cristyi är absolut inget val ifall du vill ha yngel kvar =)..Och Aulonocarer är för veka för Mbunas..
                      P.Electra och C.moorii tycker jag är riktigt roliga och går ihop med det mesta å om jag skulle välja av dom så är nog electra snyggast och roligast!

                      Kommentar

                      • Mård
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 285

                        Nu har jag nya frågor hoppas någon orkar svara.....kan man måla om BTN? Kanske en jätte dålig idè men jag vill att den ska passa mina lava och kolstenar. Det finns ju ingen som är åt det svarta hållet vad jag sätt....eller finns det? Man kan ju alltid hoppas.
                        Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                        Kommentar

                        • Henrik Dehlin
                          NCS Medlem
                          • september 2002
                          • 1913

                          Klart det går likaväl som det går att måla en frigolit bakgrund!..
                          Men är inte det lite att förstöra?..och jag skulle aldrig våga testa på en bakgrund för flera tusen och dessutom har den dyng snygg och "naturlig" färg!...Så nja..

                          Kommentar

                          • Mård
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 285

                            Tänkte göra en utflykt till Sundbyberg i morgon....har fått vittring om att det finns en bra affär där....hoppas man inte blir besviken
                            Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                            Kommentar

                            • Mård
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 285

                              Förstöra nja...det är bara så att jag vill ha den i svart/röd som mina lavastenar känns trisst att börja samla på sig helt nya stenar...men det är sant att man tar en stor risk...men jag har hittat en kille som hat tre moduler han vill byta mot de akvarium jag har....så därför började jag fundera åt det hållet bara....men antagligen är det nog inte en av mina bästa ideér men ändå...[]tycker bara att det är klantigt att man säljer massa stenar i svart röd fär men sen finns det ingen bakgrund som passar..eller är det bara jag som missat något?
                              Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                              Kommentar

                              • Robin
                                Användare
                                • januari 2003
                                • 4526

                                Nu har det gått lite segt med vår tråd.

                                Ni som vet: I vilken storlek bör Borleyi Kadango färga ut?
                                Mvh
                                Robin

                                Kommentar

                                Arbetssätt...