Vattenbyten för diskus A ock O

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • oktober 2002
    • 405

    #16
    50% om dagen??????
    Nytt vatten stressar alltid mer eller mindre, dessutom rubbar man den osmotiska balansen.
    Det finns effektiva nitratfilter i handeln.
    Jag rekommenderar att Du läser boken "Aquarium Ecologi"(ISBN 3-9333-9902-5,så kanske Du också lär Dig lite om Discushållning.

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • oktober 2002
      • 405

      #17
      50% om dagen??????
      Nytt vatten stressar alltid mer eller mindre, dessutom rubbar man den osmotiska balansen.
      Det finns effektiva nitratfilter i handeln.
      Jag rekommenderar att Du läser boken "Aquarium Ecologi"(ISBN 3-9333-9902-5,så kanske Du också lär Dig lite om Discushållning.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #18
        Många proffessionella odlingar av diskus byter faktiskt 50% av vattnet varje dag, men att det skulle var nödvändigt är helt fel och om man överhuvudtaget ens kan göra det beror självklart på vilka vattenvärden man har på kranvattnet, hur mycket klor etc. det innehåller.
        Men som flera har påpekat så är det definitivt inte nödvändigt med så stora vattenbyten för att lyckas med diskus, den som säger DET begriper ingenting.
        Hur ofta och hur mycket man skall byta beror på flera faktorer som Svante har nämnt
        "hur mycket vatten man behöver byta handlar ju bla. om hur hårt belastat karet är(antal fiskat samt storleken på karet) samt hur mycket man matar och vilka filter man har."
        Skulle vilja tillägga ytterligare en faktor - vilket foder man använder. Foder som oxhjärta smutsar ner otroligt mycket och om man använder foder som detta så måste man göra täta och stora vattenbyten.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          #19
          Många proffessionella odlingar av diskus byter faktiskt 50% av vattnet varje dag, men att det skulle var nödvändigt är helt fel och om man överhuvudtaget ens kan göra det beror självklart på vilka vattenvärden man har på kranvattnet, hur mycket klor etc. det innehåller.
          Men som flera har påpekat så är det definitivt inte nödvändigt med så stora vattenbyten för att lyckas med diskus, den som säger DET begriper ingenting.
          Hur ofta och hur mycket man skall byta beror på flera faktorer som Svante har nämnt
          "hur mycket vatten man behöver byta handlar ju bla. om hur hårt belastat karet är(antal fiskat samt storleken på karet) samt hur mycket man matar och vilka filter man har."
          Skulle vilja tillägga ytterligare en faktor - vilket foder man använder. Foder som oxhjärta smutsar ner otroligt mycket och om man använder foder som detta så måste man göra täta och stora vattenbyten.
          Ciklidhälsningar
          Kjell

          Kommentar

          • Fiskar.nu
            Användare
            • september 2003
            • 442

            #20
            Om man har typ nån kran nära akvarie så är det inte specielt jobbigt... Annars får man typ ha link och bära fram och tillbaka för att kunna byta vatten, och om man har typ 1000 liter skulle väl ta timmar.
            375 liter till L-malar

            Kommentar

            • Fiskar.nu
              Användare
              • september 2003
              • 442

              #21
              Om man har typ nån kran nära akvarie så är det inte specielt jobbigt... Annars får man typ ha link och bära fram och tillbaka för att kunna byta vatten, och om man har typ 1000 liter skulle väl ta timmar.
              375 liter till L-malar

              Kommentar

              • matt.is
                Användare
                • september 2003
                • 386

                #22
                Så här skrev du ju tidigare Ann-Marie

                /matt.is

                Skapat - 2003/01/25 : 21:26:23
                ----------------------------------------------------------------------

                Hej!
                Jag vill skriva om ett ämne som många säkert undrar över, och det är
                det här med att det som är riktigt för en akvarist inte alls behöver
                vara sant för en annan akvarist, jag har under alla år som akvarist
                tittat i mängder med böcker och det som står i en bok står inte på
                samma sätt i en annan bok, en vän till mig behövde i princip bara
                lägga ner lekpar med diskus i vanligt kranvatten och dom lekte på en
                gång, en annan vän körde med osmos och surt vatten och fick knappt någon lek. Grunderna bör vi ha klara för oss men vi bör vara på det
                klara att ingen har patent på något i den här hobbyn,det som är rätt för den ena behöver inte vara rätt för den andre.Jag måste hitta min väg till odling, min väg till att hålla sällskapsakvarium,när jag gjort det då följer jag den linjen.Jag har mitt sätt och det har fungerat bra för mig. Lycka till mvh Ann-Marie


                Kommentar

                • matt.is
                  Användare
                  • september 2003
                  • 386

                  #23
                  Så här skrev du ju tidigare Ann-Marie

                  /matt.is

                  Skapat - 2003/01/25 : 21:26:23
                  ----------------------------------------------------------------------

                  Hej!
                  Jag vill skriva om ett ämne som många säkert undrar över, och det är
                  det här med att det som är riktigt för en akvarist inte alls behöver
                  vara sant för en annan akvarist, jag har under alla år som akvarist
                  tittat i mängder med böcker och det som står i en bok står inte på
                  samma sätt i en annan bok, en vän till mig behövde i princip bara
                  lägga ner lekpar med diskus i vanligt kranvatten och dom lekte på en
                  gång, en annan vän körde med osmos och surt vatten och fick knappt någon lek. Grunderna bör vi ha klara för oss men vi bör vara på det
                  klara att ingen har patent på något i den här hobbyn,det som är rätt för den ena behöver inte vara rätt för den andre.Jag måste hitta min väg till odling, min väg till att hålla sällskapsakvarium,när jag gjort det då följer jag den linjen.Jag har mitt sätt och det har fungerat bra för mig. Lycka till mvh Ann-Marie


                  Kommentar

                  • Hill
                    Användare
                    • december 2002
                    • 52

                    #24
                    Jag har ett 540-liters med 10 st 7 månaders discus, ca 60 kardinaltetror och ett gäng Apistogramma.

                    Byter ca 30% en gång per vecka och detta funkar ypperligt. Att man är tvungen att byta 50%/dag är rena, rama dumheterna (om man inte har proppfullt med fisk)

                    Kommentar

                    • Hill
                      Användare
                      • december 2002
                      • 52

                      #25
                      Jag har ett 540-liters med 10 st 7 månaders discus, ca 60 kardinaltetror och ett gäng Apistogramma.

                      Byter ca 30% en gång per vecka och detta funkar ypperligt. Att man är tvungen att byta 50%/dag är rena, rama dumheterna (om man inte har proppfullt med fisk)

                      Kommentar

                      • imported_n/a
                        Användare
                        • oktober 2002
                        • 405

                        #26
                        I kommersiella odlingar (främst i Asien)har man tillgång till vatten med samma temperatur Ph Kh Conduktivitet m.m. som man har i karen.
                        Hur många har vatten med Ph 6.0-6.8 Kh 0-2 dGh Cond. 10-70 umS/cm i kranen hemma ???
                        Att varje dag "hälla på" stora kvantiteter med avvikande vattenvärden är förkastligt.
                        Jag hoppas Ann-Marie fyller på med berett vatten, för så vitt jag vet finns det ytterst få ställen som har "Discusvatten" i kran.
                        Normalt är vattnet basiskt Ph 7.5-8.0 för att undvika frätning på rören. Conduktiviteten kan många gånger ligga på 500-1000 umS/cm många gånger högre.
                        Ett reverse osmosfilter är betydligt viktigare än oändliga vattenbyten

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • oktober 2002
                          • 405

                          #27
                          I kommersiella odlingar (främst i Asien)har man tillgång till vatten med samma temperatur Ph Kh Conduktivitet m.m. som man har i karen.
                          Hur många har vatten med Ph 6.0-6.8 Kh 0-2 dGh Cond. 10-70 umS/cm i kranen hemma ???
                          Att varje dag "hälla på" stora kvantiteter med avvikande vattenvärden är förkastligt.
                          Jag hoppas Ann-Marie fyller på med berett vatten, för så vitt jag vet finns det ytterst få ställen som har "Discusvatten" i kran.
                          Normalt är vattnet basiskt Ph 7.5-8.0 för att undvika frätning på rören. Conduktiviteten kan många gånger ligga på 500-1000 umS/cm många gånger högre.
                          Ett reverse osmosfilter är betydligt viktigare än oändliga vattenbyten

                          Kommentar

                          • Björn
                            Användare
                            • april 2002
                            • 787

                            #28
                            "Inget filter i världen kan ersätta alla vattenbyten,det måste ni fatta"

                            I Back To Nature "Malawiciklider" skriver Ad precis tvärtom. Inga vattenbyten i världen kan ersätta ett väl fungerande filter. Men somliga har kanske mer erfarenheter av ciklider och akvarier än andra...

                            Mvh
                            Björn
                            fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                            Kommentar

                            • Björn
                              Användare
                              • april 2002
                              • 787

                              #29
                              "Inget filter i världen kan ersätta alla vattenbyten,det måste ni fatta"

                              I Back To Nature "Malawiciklider" skriver Ad precis tvärtom. Inga vattenbyten i världen kan ersätta ett väl fungerande filter. Men somliga har kanske mer erfarenheter av ciklider och akvarier än andra...

                              Mvh
                              Björn
                              fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • april 2002
                                • 4619

                                #30
                                Lite löjlig diskussion detta.
                                Visst kan man mycket väl framgångsrikt odla diskus utan att byta 50% med vatten om dan. Att det skall vara nödvändigt med 50% dagliga vattenbyten är struntprat.
                                Men i vissa fall (om inte vattenvärdena är alltför felaktiga) så kan man man mycket väl ersätta filtret med stora dagliga vattenbyten vilket man gör i många kommersiella odlingar i Asien. Detta trots att deras kranvatten inte har för diskus optimala värden (som bs anger). Det går faktiskt mycket bra att odla avelsformerna av diskus i vatten som har ett pH-värde på 7.5.
                                Varför gör man då inte på detta sätt i Sverige då - jo här är det andra faktorer som påverkar som att vattnet ofta innehåller klor, att det kostar mycket pengar att dagligen byta 50% uppvärmt kranvatten.
                                Därför finns det ingen anledning till att göra på detta sätt i Sverige - jag skulle t.o.m. vilja påstå att den som gör så är en "miljöbov" som slösar med energi.
                                Ciklidhälsningar
                                Kjell
                                PS: Så här står det i Back to Nature Malawiciklider sid. 31 - Oavsett vilket sorts filter man använder, glöm aldrig att inte något filter kan ersätta kontinuerliga vattenbyten.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...