Vattenbyten för diskus A ock O

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • november 2002
    • 157

    Vattenbyten för diskus A ock O

    Hej!
    God fortsättning alla ciklidister, jag vill bara säga att stora vatten
    byten för diskus är bra, givetvis är det ju olika från kommun till kommun med vattenkvaliten, jag byter 50% varje dag, har ett bra kommunvatten, nu säger väl någon vad överdrivet, det måste inte vara
    varje dag men diskusen mår bra av det, den som säger något annat begriper inget om diskushållning. Vatten,Vatten,Vatten. Inget filter i världen kan ersätta alla vattenbyten,det måste ni fatta.Ciklidhälsningar från Ann-Marie
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Minns du inte vilken olidligt tjatig och jobbig tråd det blev för något år sedan då du sade just detta Ann-Marie? Måste vi verkligen börja nu igen?

    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • april 2002
      • 1884

      #3
      Minns du inte vilken olidligt tjatig och jobbig tråd det blev för något år sedan då du sade just detta Ann-Marie? Måste vi verkligen börja nu igen?

      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • Fiskar.nu
        Användare
        • september 2003
        • 442

        #4
        Dom mår lika bra utan att byta vatten ofta.
        375 liter till L-malar

        Kommentar

        • Fiskar.nu
          Användare
          • september 2003
          • 442

          #5
          Dom mår lika bra utan att byta vatten ofta.
          375 liter till L-malar

          Kommentar

          • kaj.p
            Användare
            • april 2002
            • 2294

            #6
            Det skulle innebära att jag behöver byta runt 4 kbm per dag!!!!
            För något år sedan hade jag ett par med nyss frisimmande yngel. De gick i ett 200 literskar dock sammanföll detta med en skidsemester. Då då kullen var liten (runt 20 st)tänkte jag "so what".
            Vid hemkomsten efter 8 dagars frånvaro utan matning o vattenbyten fanns hela kullen kvar. En av dessa småttingar har idag blivit en mäktig hanne som är en av mina absoluta favoriter.
            Visst kan jag i visa fall byta 50 % per dag, men kan också låta bli att byta vatten på flera veckor. Men i varje fall finns olika anledningar för detta.
            kaj.p
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              #7
              Det skulle innebära att jag behöver byta runt 4 kbm per dag!!!!
              För något år sedan hade jag ett par med nyss frisimmande yngel. De gick i ett 200 literskar dock sammanföll detta med en skidsemester. Då då kullen var liten (runt 20 st)tänkte jag "so what".
              Vid hemkomsten efter 8 dagars frånvaro utan matning o vattenbyten fanns hela kullen kvar. En av dessa småttingar har idag blivit en mäktig hanne som är en av mina absoluta favoriter.
              Visst kan jag i visa fall byta 50 % per dag, men kan också låta bli att byta vatten på flera veckor. Men i varje fall finns olika anledningar för detta.
              kaj.p
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • april 2002
                • 1884

                #8
                Jag tycker att det är viktigt att inte skrämma bort folk från att ha fiskar som Tropheus och Discus. Om man påstår att man måste byta 50% dagligen så blir det ju en otroligt liten klick kvar som vågar sig på dem. Visst kan man byta massor av vatten men det är bara löjligt att påstå att det är nödvändigt. I varje kar man ser så finns det något att göra för att fiskarna ska få det ännu bättre men man ska nog inte känna sig som en dålig "ciklidist" bara för att allt inte är perfekt.

                mvh,
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #9
                  Jag tycker att det är viktigt att inte skrämma bort folk från att ha fiskar som Tropheus och Discus. Om man påstår att man måste byta 50% dagligen så blir det ju en otroligt liten klick kvar som vågar sig på dem. Visst kan man byta massor av vatten men det är bara löjligt att påstå att det är nödvändigt. I varje kar man ser så finns det något att göra för att fiskarna ska få det ännu bättre men man ska nog inte känna sig som en dålig "ciklidist" bara för att allt inte är perfekt.

                  mvh,
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • Svante
                    Användare
                    • april 2002
                    • 12

                    #10
                    hur mycket vatten man behöver byta handlar ju bla. om hur hårt belastat karet är(antal fiskat samt storleken på karet) samt hur mycket man matar och vilka filter man har.

                    Varför skrämma bort alla dom som är nyfikna på att testa diskus med en massa gamla myter om allt möjligt?

                    Personligen så tycker jag att det är en av dom lättaste och härdigaste fiskarna jag någonsin har haft/odlat.

                    mvh Svante
                    http://www.gubberozoo.com

                    Kommentar

                    • Svante
                      Användare
                      • april 2002
                      • 12

                      #11
                      hur mycket vatten man behöver byta handlar ju bla. om hur hårt belastat karet är(antal fiskat samt storleken på karet) samt hur mycket man matar och vilka filter man har.

                      Varför skrämma bort alla dom som är nyfikna på att testa diskus med en massa gamla myter om allt möjligt?

                      Personligen så tycker jag att det är en av dom lättaste och härdigaste fiskarna jag någonsin har haft/odlat.

                      mvh Svante
                      http://www.gubberozoo.com

                      Kommentar

                      • Leopoldi
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 1082

                        #12
                        Förstår inte vitsen med den här tråden?

                        Kommentar

                        • Leopoldi
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 1082

                          #13
                          Förstår inte vitsen med den här tråden?

                          Kommentar

                          • danneb
                            Användare
                            • december 2003
                            • 61

                            #14
                            Hejsan. Jag ska snart få hem mitt första akvarium, ett 540 liters som jag tänker ha några diskusar i. Jag har en bror som kan ge mig råd, sedan finns det mycket snällt och duktigt folk på konfen. Har hört så mycket om diskusar och dess svårigheter så att man blir helt snurrig, men jag ska ge det ett försök. Kan ingen av er skriva ner några viktiga punkter för att få det att funka i mitt diskusakvarium. Har köpt boken 'Back to nature'.

                            /Tack på förhand.

                            Kommentar

                            • danneb
                              Användare
                              • december 2003
                              • 61

                              #15
                              Hejsan. Jag ska snart få hem mitt första akvarium, ett 540 liters som jag tänker ha några diskusar i. Jag har en bror som kan ge mig råd, sedan finns det mycket snällt och duktigt folk på konfen. Har hört så mycket om diskusar och dess svårigheter så att man blir helt snurrig, men jag ska ge det ett försök. Kan ingen av er skriva ner några viktiga punkter för att få det att funka i mitt diskusakvarium. Har köpt boken 'Back to nature'.

                              /Tack på förhand.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...