Vattenbyten för diskus A ock O

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    #31
    Lite löjlig diskussion detta.
    Visst kan man mycket väl framgångsrikt odla diskus utan att byta 50% med vatten om dan. Att det skall vara nödvändigt med 50% dagliga vattenbyten är struntprat.
    Men i vissa fall (om inte vattenvärdena är alltför felaktiga) så kan man man mycket väl ersätta filtret med stora dagliga vattenbyten vilket man gör i många kommersiella odlingar i Asien. Detta trots att deras kranvatten inte har för diskus optimala värden (som bs anger). Det går faktiskt mycket bra att odla avelsformerna av diskus i vatten som har ett pH-värde på 7.5.
    Varför gör man då inte på detta sätt i Sverige då - jo här är det andra faktorer som påverkar som att vattnet ofta innehåller klor, att det kostar mycket pengar att dagligen byta 50% uppvärmt kranvatten.
    Därför finns det ingen anledning till att göra på detta sätt i Sverige - jag skulle t.o.m. vilja påstå att den som gör så är en "miljöbov" som slösar med energi.
    Ciklidhälsningar
    Kjell
    PS: Så här står det i Back to Nature Malawiciklider sid. 31 - Oavsett vilket sorts filter man använder, glöm aldrig att inte något filter kan ersätta kontinuerliga vattenbyten.

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • October 2002
      • 405

      #32
      Jag vet att det går utmärkt att odla framavlade Discus utan att behöva ta speciell hänsyn till vattenvärden. (Det finns en "Jack W- wannabee i en källare i alla hålor i sverige som drar upp Discus i all regnbågens färger och använder kranvatten.)
      Men frågan är fortfarande: många vattenbyten och "fel" värden eller få byten och "rätta värden?
      Jag håller på det sistnämda under förutsättning att man har koll på belastningen av vattnet.

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • October 2002
        • 405

        #33
        Jag vet att det går utmärkt att odla framavlade Discus utan att behöva ta speciell hänsyn till vattenvärden. (Det finns en "Jack W- wannabee i en källare i alla hålor i sverige som drar upp Discus i all regnbågens färger och använder kranvatten.)
        Men frågan är fortfarande: många vattenbyten och "fel" värden eller få byten och "rätta värden?
        Jag håller på det sistnämda under förutsättning att man har koll på belastningen av vattnet.

        Kommentar

        • mrgreed
          Användare
          • July 2002
          • 494

          #34
          Att byta halva vattenmängden varje dag är vansinne.Det finns ingen som helst anledning att göra det.Det enda det frambringar är mer stressade fiskar i.o.m alla ständiga vattenbyten.
          Dummaste jag hört på länge...

          //Danne

          Kommentar

          • mrgreed
            Användare
            • July 2002
            • 494

            #35
            Att byta halva vattenmängden varje dag är vansinne.Det finns ingen som helst anledning att göra det.Det enda det frambringar är mer stressade fiskar i.o.m alla ständiga vattenbyten.
            Dummaste jag hört på länge...

            //Danne

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

              #36
              citat:Ursprungligen skickat av mrgreed

              Att byta halva vattenmängden varje dag är vansinne.Det finns ingen som helst anledning att göra det.Det enda det frambringar är mer stressade fiskar i.o.m alla ständiga vattenbyten.
              Dummaste jag hört på länge...

              //Danne

              Jo precis eftersom i naturen blir dom ju inte ett dugg stressade utan kan lungt o fint bara stå o jäsa =) Inga delfiner eller storkar eller pirayor eller annat som stör dom i deras sinnesfrid =)
              plzzz
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • September 2002
                • 5394

                #37
                citat:Ursprungligen skickat av mrgreed

                Att byta halva vattenmängden varje dag är vansinne.Det finns ingen som helst anledning att göra det.Det enda det frambringar är mer stressade fiskar i.o.m alla ständiga vattenbyten.
                Dummaste jag hört på länge...

                //Danne

                Jo precis eftersom i naturen blir dom ju inte ett dugg stressade utan kan lungt o fint bara stå o jäsa =) Inga delfiner eller storkar eller pirayor eller annat som stör dom i deras sinnesfrid =)
                plzzz
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • salar
                  Användare
                  • June 2002
                  • 227

                  #38
                  Citerar ingen och ingen behöver ta åt sig men, alkolås på datorn vore inte helt fel. Har själv skrivit en del saker jag ångrat efteråt. En riktig besserwisser kan jag vara.

                  Apropå vatten byten så varierar det väldigt mycket efter olika förhållanden. 30% en gång i veckan räcker för mig med vuxna diskusar.

                  Håll inte myten vid liv. Så svåra är de inte alls och många diskusvarianter är alldeles för dyra tycker jag.
                  SALAR

                  Kommentar

                  • Ola
                    Användare
                    • August 2002
                    • 1232

                    #39
                    "diskusvarianter är alldeles för dyra tycker jag."

                    Varför är Discusar så dyra då?
                    Ni säger här också att Discus inte är speciellt svårodlade. det borde leda till att dom inte skulle vara så dyra?

                    Kanske var dumt skrivet?

                    Mvh Ola
                    ola lindeberg

                    Kommentar

                    • chips

                      #40
                      Alltså, nu blev jag så förbannad! (ursäkta uttrycket..) Jag har inte börjat med diskus ännu, men jag har läst en hel del, å vad jag har förstått av det så är det VÄLDIGT STOR SKILLNAD PÅ HUR FOLK GÖR MED VATTENBYTEN! Och det kommer du aldrig kunna ändra på, vissa byter 1 gång i veckan, vissa flera gånger om dagen, och hur kan DU då komma å säga att det är BÄST med 50% varje dag???!!!! Det är väl en sak man får komma fram till själv? Och så tror jag väl att det beror på fisk hur bra dom mår av det? Har du testat någongång att hoppa över en dag eller 2? Mår dina diskus sämre då? Blir dom sjuka med en gång? Äter dom mindre då? Kan jag nästan lova(även att jag inte skaffat diskus än) att dom inte blir!
                      Ursäkta om det e något stötande men tycker det e helt absurt!?

                      MVH Oskar

                      Kommentar

                      • Fredrik H.
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1884

                        #41
                        n/a betyder så vitt jag vet "Not available" i sådana här sammanhang.

                        Personen som skrev ursprungsinlägget, vilken för övrigt verkar vara den enda som förespråkar dagliga vattenbyten, är inte längre medlem i detta forumet och kommer troligen inte att svara. Det känns därför onödigt att folk fortsätter att uppröras av denna tråd. Administrationen får rätta mig om jag har fel.

                        mvh,
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

                          #42
                          citat:n/a betyder så vitt jag vet "Not available" i sådana här sammanhang.
                          Personen som skrev ursprungsinlägget, vilken för övrigt verkar vara den enda som förespråkar dagliga vattenbyten, är inte längre medlem i detta forumet och kommer troligen inte att svara. Det känns därför onödigt att folk fortsätter att uppröras av denna tråd. Administrationen får rätta mig om jag har fel.
                          Helt rätt, man skall inte "sparka" på någon som inte kan försvara sig. Man kan diskutera ämnet men självklart skall det ske på ett seriöst sätt.
                          Även om jag inte förespråkar dagliga 50% dagliga vattenbyten i Sverige så har jag svårt att förstå att folk kan bli förbannade över att någon förespråkar det. Det är trots allt som så att 75% (uppskattning) av alla diskusar som säljs i Sverige är uppdragna i odlingsanläggningar där 100% eller ännu mer av vattnet byts dagligen. Om kranvattnet är OK så blir fiskarna inte ett dyft stressade efetrsom vattnet byts kontinuerligt dvs under dygnets alla 24 timmar.
                          Ciklidhälsningar
                          Kjell



                          Kommentar

                          • chips

                            #43
                            Ok, får be om ursäkt men blev så irriterad, är väl annat som spökar me så va tvungen att avreagera mig.. Sry, menade inget illa.. Men jag tycker endå att det e fel å säga vad som är bäst!

                            MVH Oskar

                            Kommentar

                            • Hill
                              Användare
                              • December 2002
                              • 52

                              #44
                              Varför är han/hon inte medlem längre? Kan man bli utkastad om man inte håller sig till "reglerna"?

                              Om så är fallet, är det väldigt bra. Då får man ett seriöst, fungerande forum utan massa trams-inlägg...

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

                                #45
                                citatå får man ett seriöst, fungerande forum utan massa trams-inlägg...
                                Om alla som någon gång skrev ett tramsinlägg skulle bli utkastade så blev det nog inte så många kvar[:p].
                                Nej det krävs nog lite mer men den som blir avstängd meddelas alltid varför.
                                Ciklidhälsningar
                                Kjell

                                Kommentar

                                Arbetssätt...