Fler lysrör, kommentarer från växtnördar tack ;)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskar.nu
    Användare
    • september 2003
    • 442

    #31
    Nja... bygga själv.. taket är för långt upp.. nja vet inte nöjer med 2 långa lyslör och ramp på 110 istället
    375 liter till L-malar

    Kommentar

    • walle_1
      Användare
      • februari 2003
      • 708

      #32
      Nu kör jag med TMG. Startade även en co2-gödning igår. pH:t hade inte sjunkit något fast jag hade det på under hela natten så det är ju bra. Gasen leds ner i ytterfiltret. Snart kommer även en till lysramp. Växterna ser iaf ut att komma igång i växten nu så det är ju helschysst=)))

      MVH Martin

      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

      Kommentar

      • walle_1
        Användare
        • februari 2003
        • 708

        #33
        I söndags var två av de nya plantorna lika höga, men igår var en av dom 3-4 cm högre så nog växer det allt =)

        MVH Martin

        http://m1.271.telia.com/~u27102612/

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #34
          Walle_1:
          Hur har du gjort för att få din CO2 att gå via ytterfiltret?

          Har du bilder eller kan du mer utförligt berätta för en novis på detta ämne hur man gör?

          Kommentar

          • defdac
            Användare
            • april 2002
            • 865

            #35
            Man släpper in bubblorna i insuget. Jag släpper in ca 2-3 bubblor/sek i insuget på min Fluval 404:a.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #36
              defdac...eller någon annan:

              Finns det någon bra sajt som visar steg för steg på ett lättförståeligt sätt hur man gör för att sätta igång en co2-anläggning??

              Kommentar

              • Leo
                Användare
                • november 2002
                • 85

                #37
                Hejsan!

                Alla mina länkar är till lätt obegripliga finska sidor, men enligt bilderna fattar man vad som gäller:

                Här är en riktigt snyggt uppbyggd jästreaktor+reningsflaska


                På sida två i samma diskussion ser man en smart co2-upplösare som fungerar med en pump dvs. pumpens ström leds igenom tuben och på vägen leds ocksp Co2 -slangen in.

                Receptet (fritt översatt):
                - 2msk gelatinpulver
                - 1 dl kokande vatten
                - 3,75 dl strösocker
                - 9 dl jlummet vatten
                - ca. 1/2 tsk torrjäst (vanlig bakningsjäst)

                1 dl vatten kokas upp, tas av plattan och gelatinet tillsätts under omrörning (gelatinet får ej koka). Sockret löses ut i dryga 9 dl ljummet vatten och blandas ordentligt. Sedan tilläggs vatten så att volymen blir 9 dl. När sockret löst sig hälls den heta gelatinmassan i och omröres snabbt (skakas ej). Resultatet blir 1l gelatin-socker-vatten. Lösningen hälls över i en 1,5 -liters flaska som ställs svalt för att stelna.

                När gelatinet stelnat låter man den varmna till rumstemperatur och tillsätter jästen utblandat i handljummet vatten (se jästpaketets instruktioner, de varierar!). Sedan riggar man upp sitt system och väntar på att bubblorna ska börja bildas (det kan ta sin tid, timmar eller ett dygn, beroende på vilken temp flaskan har). Den här satsen räcker ca. en månad.

                PS. Roligt att ni hittat Sauramas ljus-sidor! Jag berättade det för honom och det peppade honom till att ta tag i nästa projekt - att testa olika lysrörs effekt på växter, dvs. samma växtarter under samma förhållanden förutom vad gäller ljuset. Helheten kommer troligen att ställas ut nästa november i Helsingfors under Helsingfors Akvarieförenings akvarieutställning.
                -Alix-

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #38
                  Underbart! Tack Leo...

                  Kommentar

                  • walle_1
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 708

                    #39
                    Gå in på akvarieguiden och klicka på artiklar. Där finns beskrivet hur man gör en anläggning. Onödigt att använda ventiler som på den där finska sidan. Man borrar två hål i den andra flaskan istället och drar den ena slangen ner i botten där gasen går ut i vatten. Sedan stiger gasen och går sedan ut i karet. Kolla på guiden så förstår du.


                    MVH Martin

                    http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                    Kommentar

                    • walle_1
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 708

                      #40
                      Vad är gelatin bra för? Jag kör just nu utan.


                      MVH Martin

                      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                      Kommentar

                      • defdac
                        Användare
                        • april 2002
                        • 865

                        #41
                        Leo: Peppa honom ännu mer och berätta att hans artikel fick ett extremt varmt välkomnande på "Aquatic Plant Digest" där alla dom bästa växtakvaristerna hjälper oss nybörjare.

                        walle_1: Man gör en sockergelepudding i mäskflaskan och häller på lite sockerblandning+jäst som sedan måste äta sig igenom puddingen vilket tar väldigt lång tid. Man får således ett lägre puttrande mycket längre tid (över en månad i många fall).
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • walle_1
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 708

                          #42
                          DefDac: Ok men den sammanlagda mängden Co2 som lämnar mäsken är väl fortfarande densamma?


                          MVH Martin

                          http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                          Kommentar

                          • Fiskar.nu
                            Användare
                            • september 2003
                            • 442

                            #43
                            jag frågade i akvarie butiken dom sa att du räckte tillräckligt nog... beror på vad du ska typ ha för växter och fiskar... finns ju starka lyslörer också... sen nu i höst eller vår nånting så kommer en super smal lyslör som täcker hela 4 lyslörer!!! det ska nu visas i mässan nånting... vet ej var.. källa: akvarie butiken sa till mig
                            375 liter till L-malar

                            Kommentar

                            • defdac
                              Användare
                              • april 2002
                              • 865

                              #44
                              citat:
                              DefDac: Ok men den sammanlagda mängden Co2 som lämnar mäsken är väl fortfarande densamma?
                              Ja. Som jag sa: "Man får således ett lägre puttrande mycket längre tid (över en månad i många fall).".

                              Lägre bubbeltakt längre tid istället för hög bubbeltakt kort tid med vanliga metoden.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              • Juanito
                                Användare
                                • maj 2002
                                • 180

                                #45
                                Jag skulle göra så här istället för att leda in det i filtret.



                                I filtret vill vi ju ha syre åt bakterierna.
                                juanito

                                Kommentar

                                Arbetssätt...