Fler lysrör, kommentarer från växtnördar tack ;)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • februari 2003
    • 708

    #16
    Det finns inga gamla blad. Det är bara små nya blad som knappt växer något. De gamla var jag tvungen att plocka bort för det gick sönder. Men de var mörkgröna och normala när jag köpte plantan, de få nya som kom när jag hade den var/är väldigt ljusa och sköra.


    MVH Martin

    http://m1.271.telia.com/~u27102612/

    Kommentar

    • defdac
      Användare
      • april 2002
      • 865

      #17
      Mm.. Jag kom dessutom att tänka på efter att jag skickat frågan att det mest är kuriosa för din del huruvida de nya eller gamla bladen som är mest drabbade. Om det är dom gamla bladen är det förmodligen varit största delen kaliumbrist och är det dom nya så är det ofta största delen mikrobrist.

      Då du använder TMG så har det ingen betydelse eftersom TMG innehåller både kalium och mikroämnen (inkl järn). Kväve har du uppenbarligen väldigt gått om med tanke på nitrahalten, och har man mycket nitrat från fiskar brukar man även ha rätt friskt med fosfat.

      Blir svärdsplantorna inte bättre med TMG är det bara två möjligheter kvar: Kol eller ljusbrist.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • walle_1
        Användare
        • februari 2003
        • 708

        #18
        Co2 kan jag ju fixa, mer ljus kommer inom någon vecka så nog ska vi fixa det här problemet. Att leda Co2 in i ytterfiltrets insug borde väl vara bra för att få bra lösning på den. Borde väl lösa sig rejält och den virvlar runt i ytterfiltret? Men hur blir det när den blåses ut igen, kommer co2:n vädras ut eller kommer den stanna i vattnet?

        Håller på och kör exemplet på aqua botanic-sidan nu för att se hur mycket uE/s/m2 jag har i mitt kar med belysningen jag har nu och hur den skulle förändras med fler rör. Kommer med resultaten snart.


        MVH Martin

        http://m1.271.telia.com/~u27102612/

        Kommentar

        • So
          NCS Medlem
          • augusti 2003
          • 177

          #19
          Här är en sida som belyser det som Fredrik H. skriver lite om:

          Kommentar

          • walle_1
            Användare
            • februari 2003
            • 708

            #20
            Med min nuvarande belysning hamnar jag på ca 24,4 uE/s/m2.

            Skulle jag utöka den med ytterligare en aquarelle och en powerglo så skulle jag hamna på ca 54,6 uE/s/m2. Dessa siffror säger väl inte så mycket om man inte läst igenom artikeln defdac tipsade om men här kommer ett litet citat från sidan.

            citatata posted on the APD suggest that the compensation point for photosynthesis in aquatic plants is in between 15 and 80 uE/s/m2, and that anything below 100 uE/s/m2 should be considered low light
            Alltså ett värde under 100 tyder på lågt ljus, men för att få växterna att fotosyntetisera så bör man ligga mellan 15-80 uE/s/m2. Det visar alltså att jag ligger mycket lågt och att växterna knappt kan fotosyntetisera med den belysningen jag har just nu. För att få ett värde över hundra skulle jag troligen behöva gå upp till 8 rör men det blir nog knepigt att få plats med så många på en 375:a. Hamnar jag på 54,6 uE/s/m2 så bör jag väl ändå kunna hålla växter som kräver normalljus.

            Har jag tolkat det hela rätt eller är det någon som har invändningar?


            MVH Martin

            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

            Kommentar

            • defdac
              Användare
              • april 2002
              • 865

              #21
              citat:Att leda Co2 in i ytterfiltrets insug borde väl vara bra för att få bra lösning på den. Borde väl lösa sig rejält och den virvlar runt i ytterfiltret? Men hur blir det när den blåses ut igen, kommer co2:n vädras ut eller kommer den stanna i vattnet?
              Jag gör så i min Fluval404 och det fungerar jäkligt bra för mig, men jag kan finjustera antalet bubblor per sekund med nålventilen så att pH:t blir lagom. Jag stänger av på natten och sätter på 2 timmar innan ljuset tänds med timer via magnetventil.

              Coolt med dina ljusberäkningar, hur gjorde du dom? Är det på bottnen eller vid ytan?

              Reflektorer ökar ljusmängden rejält. Man brukar höfta med antal "fullspektrumwatt per liter", vilket är det mått jag har mest känsla för. Jag har 6 stycken 36 wattare ovanför min 310-litrare (ca 0.7 watt/liter) faktiskt utan vettiga reflektorer (lite högreflektiv Biltema tejp som har sett sina bästa dagar) och med det klarar jag av att trycka ner Glossistigma och få fjutt på de flesta växter med en höjd på akvariet på 50 cm.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #22
                Walle_1: bara en sak - kompensationspunkten är den punkt där växten går precis runt, dvs den kan precis hålla sig vid liv men inte växa. Mindre ljus så går den back, och dör till slut.

                Kommentar

                • walle_1
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 708

                  #23
                  citat:bara en sak - kompensationspunkten är den punkt där växten går precis runt, dvs den kan precis hålla sig vid liv men inte växa. Mindre ljus så går den back, och dör till slut.
                  Ok, tack för infon. Det låter ju som att det är det som händer i mitt kar. Växterna lever men växer inte.

                  citat:Coolt med dina ljusberäkningar, hur gjorde du dom? Är det på bottnen eller vid ytan?
                  Det gäller på botten.
                  Det finns ett exempel längst ner på sidan du tipsade om, under felkällorna. Om det är så rättvisande vet jag inte för det var ganska antagna siffror på vissa ställen i exemplet, t.ex. så räknade dom bort 10% när det gick genom täckglasen, dom räknade bort 50% när det gick genom 40 cm vatten (jag räknade bort 60% eftersom jag har ett 50 cm högt). Även 10% togs bort pga. att lysrör blir sämre med tiden. Dessutom räknade man i exemplet att 25% av ljuset går rakt ner i vattnet medan 75% hamnar utanför, av dessa 75% räknades det att man kunde få ner 50% med hjälp av en reflektor.

                  Jag vet ju inte hur mycket mina foliereflektorer skickar ner i vattnet men jag räknade iaf på de siffror som stod där.

                  Jag antar att jag fick ett ganska bra värde ändå, eftersom jag fick fram att dom knappt borde växa men ändå överleva som Mike säger och det stämmer ju med verkligheten.


                  MVH Martin

                  http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                  Kommentar

                  • defdac
                    Användare
                    • april 2002
                    • 865

                    #24
                    Häftigt Jag får börja göra lite mikroEinstein-beräkningar själv
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Frode
                      Användare
                      • april 2002
                      • 24

                      #25
                      Tenkte jeg skulle komme innom med en gammel tommelfinger regel fra ”akvariets barndom”.
                      Da var regelen at man måtte ha et lysrør som var like langt som akvariet per 15 cm bredde dersom akvariet var under 50 cm høyt og et rør per 10 cm bredde derom akvariet var 50 cm høyt eller høyere. Dette forutsetter selvfølgelig at man bruker gode reflektorer.

                      Når det gjelder sammensetning av forskjellige rør er jeg like gammeldags. I vår akvarie klubb hadde vi et foredrag av en ingeniør fra Phillips lys(Produsent av blant annet Aquarelle rør) Til akvarier anbefalte han simpelthen Phillips rør type 940. Relativt rimelige rør som gir et lys som passer plantene bra og som gir et behagelig lys og korrekte farger på fiskene.

                      Lykke til

                      Kommentar

                      • Fiskar.nu
                        Användare
                        • september 2003
                        • 442

                        #26
                        är du galen 4st! räcker med 2 långa starka ljus tycker jag är mycket bättre
                        375 liter till L-malar

                        Kommentar

                        • defdac
                          Användare
                          • april 2002
                          • 865

                          #27
                          citat:
                          Da var regelen at man måtte ha et lysrør som var like langt som akvariet per 15 cm bredde dersom akvariet var under 50 cm høyt og et rør per 10 cm bredde derom akvariet var 50 cm høyt eller høyere. Dette forutsetter selvfølgelig at man bruker gode reflektorer.
                          Låter precis så mycket jag har fått för mig att man bör ha i växtakvarier. Kul! Den regeln tror jag att jag ska börja använda.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2695

                            #28
                            Tre rör på ett "standard" 200 liters (50 brett, 40 högt) akvarium tycker jag knappast är galet mycket. Inte 4 heller.

                            Kommentar

                            • Fiskar.nu
                              Användare
                              • september 2003
                              • 442

                              #29
                              alltså mitt 375 är öppet och privat bygge i 12 mm glas

                              1 meter längden
                              75 hög och hur ska jag kunna köpa en ramp på 4 rör då?
                              375 liter till L-malar

                              Kommentar

                              • Mike_Noren
                                Användare
                                • februari 2003
                                • 2695

                                #30
                                Hur hade du tänkt få plats med "två långa starka" på ett 1m akvarium?

                                4x30 watt får plats på längden, vet inte säkert om bredden räcker. Tror Hjortgatanszoo har 4x30 ramper, eller så kan du ju bygga själv.

                                Fast i ett så högt akvarium är det väl frågan om inte urladdningslampor vore bäst.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...