Fler lysrör, kommentarer från växtnördar tack ;)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • februari 2003
    • 708

    Fler lysrör, kommentarer från växtnördar tack ;)

    Just nu har jag ett powerglo och ett sunglo i mitt 375 liters, men mina växter växer inte speciellt bra och blir fulla av alger så jag vill få bättring på problemet. Nu har jag varit och beställt TMG från hjortgatan och även några snabbväxande växter för att få bukt med algerna. Då det kommer att bli några ganska stora växter så tänkte jag öka på lysrörens antal till 4 st istället för 2.

    Just nu har jag tre rör på 120 cm (varav endast två får plats i rampen). Dessutom tänkte jag bygga en till ramp och köpa ytterligare ett rör för att få mer ljus åt växterna. Om jag då köper ett sunglo till så kommer kombinationen se ut som såhär.

    2 st sunglo
    1 st powerglo
    1 st aquarelle

    Är detta en bra kombination för att få växterna att gro?

    Sunglo ger ju ett fullspektraljus medan aqaurelle tar hand om den röda biten och powerglo tar hand om den blå (vilket ska vara viktigt enligt defdac). Då får jag ju mycket ljus och dessutom alla olika färger. Eventuellt byter jag powerglo mot ett marineglo för att karet inte ska se för gult ut, vad tros om det?

    Jag kan även tänka mig att dra igång co2-gödning igen om det behövs. Senast jag provade hände inget (beror antagligen på för lite ljus)

    Vill höra mycket kommentarer på det här nu för jag är trött på växter som står absolut stilla i växten.

    MVH Martin

    http://m1.271.telia.com/~u27102612/
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    Två rör på ett 375 låter väldigt lite. Fyra är nog OK, se bara upp med att du kan få algproblem. Här är en hemlis: växterna bryr sig egentligen inte så mycket om färgen på ljuset, bara det är tillräckligt starkt.

    Sunglo har samma färg som solsken, dvs något gult. Aquarelle ger vitt ljus med svagt blå ton (fast många säger att de får svagt rosa ton - enligt specarna skall inte röret ha det, men...). Powerglo måste jag kolla upp, ett ögonblick... Hmmm det verkar vara en variant av groluxrör... Det är ett rör som har färgtemperatur 18000K, dvs det ger ett mycket kraftigt blått ljus, men som ändå har mycket rött i sig. Jag vet inte hur det ljuset kommer att se ut, men det bör förstärka alla blå och röda färger.

    Marineglo är ett nästan rent blått rör, som Powerglo utan det röda.

    Här är en fantastiskt bra länk jag just hittade. Prova att klicka på höger eller vänster pilen, så får du se hur ett akvarium ser ut med olika rör!



    (Vad skönt att se att min gamla favvis Philips TL-D 965 fortfarande är bland de bästa vad gäller naturlig färgåtergivning!)

    Kommentar

    • David Johansson
      Användare
      • april 2002
      • 581

      #3
      Jag tar mig friheten att svara utan att vara växtnörd.

      4 rör måste vara ett minimum för ett 375 liters växtakvarium. Tänker du ändå bygga en ramp bör du se till att det finns utrymme för många fler rör, kanske ända upp till 8 st. Alger tar gärna över i akvariet speciellt om det finns för lite ljus för att växterna skall trivas.

      Kör du med fräscha "solljus" rör finns det ingen anledning att misstänka att det skulle vara fel på ljuset, bara mängden ljus.

      Alltså öka mängen ljus så blir du av både med alger och skapar förutsättningar för att dina växter skall sätta fart.
      David

      Kommentar

      • walle_1
        Användare
        • februari 2003
        • 708

        #4
        Skulle jag våga köra 1 sunglo och 3 stycken powerglo/aquarelle/marineglo? Eller är det bättre att köra två sunglo och sedan komplettera med riktigt blå rör, såsom marineglo eller bluemoon (eller vad dom heter)?


        MVH Martin

        http://m1.271.telia.com/~u27102612/

        Kommentar

        • walle_1
          Användare
          • februari 2003
          • 708

          #5
          Kanske skulle det till och med fungera med 2 st powerglo och 2 st aquarelle? Då får jag ju mycket blått och mycket rött som tydligen ska vara de viktigaste ljuset för växterna?

          Skulle gärna vilja se att typ defdac kommenterar det hela men allas kommentarer är givetvis MYCKET välkomna.

          nämnas ska väl också att det inte är ett växtkar. Det innehåller central och sydamerikaner och ganska mycket rötter så det kommer inte att bli helt grönt, men eftersom det växer så dåligt nu så antar jag att ljuset är för klent.


          MVH Martin

          http://m1.271.telia.com/~u27102612/

          Kommentar

          • Kenneth
            Användare
            • april 2002
            • 277

            #6
            Jag är ingen växtnörd, men på vårt senaste föreningsmöte diskuterade vi växter och vår egen växtnörd Daniel "defdac" Larsson ansåg att de som ofta saknas i en växtburk är koldioxid. Om han har fel kan de lärde tvista om men ni är välkomna till hans växtdagbok och andra trådar i Linköpings Akvarieförenings forum:

            Dagböcker och Journaler:


            Växter:


            Lycka till!
            MVH
            /Kenneth Johansson,

            ordförande
            Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
            Ansvarig för Ciklidstämman 2007

            Kommentar

            • defdac
              Användare
              • april 2002
              • 865

              #7
              Ni bara *måste* kolla in följande sida, hittad av Mike Noren:


              Där ser man direkt vilken lysrörskombination man skulle kunna leva med smakmässigt.

              Växtmässigt verkar Aquarelle svårslaget vad gäller tillväxt, ljusstyrka och förmåga att frambringa fina röda färger. Jämför ni t ex Aquarelle med Aquastar (som tidigare ansetts vara helt likvärdiga) så ser ni att Aquastaren saknar den markanta röda spiken längst till höger i spektrat - jag gissar att det är denna spik som lyckas få fram de röda pigmenten enbart grundat på att SunGlo misslyckas med att få fram rött och Aquarelle är helt lysande på det:



              Att dessutom Aquarellen är ett av några få rör som ger det mest naturliga, vita och ickefärgade ljuset framgår med all tydlighet i länken ovan

              (När jag skickat detta mess såg jag att Mike redan tipsat om länken, och att Aquastaren har marginellt lägre 620 nm-spik, men trots allt lägre. Mitt huvud snurrar av spektra just nu - förlåt =)
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                citat:Aquastaren har marginellt lägre 620 nm-spik, men trots allt lägre.
                Defdac, har du kollat på marinewhite rörets spektrum...?

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #9
                  Sidan som ni rekomenderar är ju oerhört underhållande men man kan ju givetvis inte gå efter något sådant. Man måste då veta exakt hur bilderna är framställda och beakta en enorm mängd korrigeringar som det mänskliga ögat har förmågan att göra. Kul sida trots allt.

                  mvh,
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • walle_1
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 708

                    #10
                    Defdac: Jag har också sett att aquarelle ger mycket fina röda färger på fiskarna. Min oscar praktiskt taget lyste rött från sina små röda fläckar, mycket snyggt.

                    Men menar du att aquarelle är ett bra växtrör?

                    Skulle kombinationen
                    2 st aquarelle
                    1 st powerglo
                    1 st sunglo
                    vara en bättre kombination än
                    2 st sunglo
                    1 st powerglo
                    1 st aquarelle


                    Det kombinationen med två aquarelle skulle iaf ge en extremt snyggt färg i karet skulle jag tro.

                    Så åter till frågan, vilken är den optimala blandningen av 4 st rör i en 375:a? Kanske man rentav kan köra 4 st aquarelle?

                    MVH Martin

                    http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                    Kommentar

                    • defdac
                      Användare
                      • april 2002
                      • 865

                      #11
                      citat:
                      Defdac, har du kollat på marinewhite rörets spektrum...?
                      Det verkar bra? Jag skulle vilja rigga upp 830:an eller 825:an bredvid SunGlon och Aquarellen och jämföra pigmentutvecklingen hos mina röda Ludwigior.

                      citat:
                      Man måste då veta exakt hur bilderna är framställda och beakta en enorm mängd korrigeringar som det mänskliga ögat har förmågan att göra
                      Instämmer. Förhoppningsvis har han låst vitbalansen och haft samma under alla tagningar. Men man kan inte vara säker. Kanske är bäst att maila och fråga?
                      Hur skulle du föreslå att man gör en liknande jämförelse om allt ska gå rätt till?

                      citat:
                      Men menar du att aquarelle är ett bra växtrör?
                      Jupp. Aquabotanics mer växtinriktade jämförelse med PAR/PUR-data visar att Aquarellen är ett av de bästa:


                      citat:
                      Så åter till frågan, vilken är den optimala blandningen av 4 st rör i en 375:a? Kanske man rentav kan köra 4 st aquarelle?
                      Jag kommer fasa in enbart Aquarelle mest för att det blir enklare att ställa in vitbalansen. Sätter jag ett grått papper på baksidan av akvariet blir det olika färgat beroende på var jag försöker sampla vitbalansen.

                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Fredrik H.
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1884

                        #12
                        Om man låser vitbalansen som du nämner defdac, så kan man nog få en uppfattning om rörens olikheter men hur de rent visuellt kommer att ta sig ut i var och ens akvariemiljö beror ju på så oändligt många detaljer i omgivningen.

                        Som exempel kan jag nämna att jag i veckan har fotograferat 25 tårtor på vitt underlag i studio. Dessa bilder ska nu publiceras sida vid sida och det är fruktansvärt svårt att få det tillatt se bra ut. Det vita underlaget blir rosa till jordgubbstårtor och gråbrunt till shcwarzvald osv. Man får även maska ut gräddklickar och ställa vitbalansen separat på dem för att inte färgerna ska tippa över.

                        Jag menar alltså att ett kar med ljust substrat kan kännas alldeles blått av ett aquastar medan om man har mörk substrat kan det kännas som att färgen bara intensifierar själva fisken. Det samma om man har mörk bakgrund, då kan fonden kännas svart, men är den ljus reflekerar den lysrörets ton utåt mot betraktaren och det blir alldeles för mycket.

                        mvh,
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

                        Kommentar

                        • defdac
                          Användare
                          • april 2002
                          • 865

                          #13
                          Ja nu när du säger det så har jag ofta blivit konfunderad över hur grått "suger upp" färg från omgivande färger när man pysslar med grafisk design. Man lurar ögat som du säger.

                          I detta fallet har han ju använt exakt samma "tårta" på alla bilderna - men du har helt rätt i att man kanske skulle välja en helt annan färg/rörkombination om karet varit fullt med enbart sten istället!
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • walle_1
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 708

                            #14
                            Ok, då testar jag med ett aquarelle till eftersom det ger mycket snyggare och renare färg i karet.

                            I fredags tog jag ut all inredning och blåste ren den med högtrycken så nu är det så gott som algfritt. Även växterna är helt rengjorda från smuts och alger så när jag nu får mina nya växter och växtnäringen till veckan så hoppas jag att jag ska få igång växterna så algerna inte kommer tillbaka något mer, iaf inte i lika stor skala som innan.

                            Jag misstänker att jag har fruktansvärd brist på ämnena som är i TMG, typ järn. Min svärdplanta är nämligen alldeles ljusgrön och växer absolut ingenting. Vidare har den så tunna och sköra blad at man är rädd att dom ska falla sönder bara man tar i dom, det måste väl vara näringsbrist? Jag misstänker att mitt nitrat på 25+ är väl högt i förhållande till ljusmängden och mineralämnena i vattnet. Jag kanske också drar igång en Co2-gödning om det inte växer bra efter bättre ljus och mer näring.

                            Jag har tillfälligt placerat en spotlight ovanför svärdsplantan tills den bättre belysningen kommer på plats.

                            MVH Martin

                            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                            Kommentar

                            • defdac
                              Användare
                              • april 2002
                              • 865

                              #15
                              citat:
                              Min svärdplanta är nämligen alldeles ljusgrön och växer absolut ingenting. Vidare har den så tunna och sköra blad at man är rädd att dom ska falla sönder bara man tar i dom, det måste väl vara näringsbrist?
                              Är det mestadels de gamla eller nya bladen som är ljusgröna, tunna och sköra?
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...