Jaguarciklid 2003 - del 8

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Ola

Fredrik, Köpte du bara en Zonata för att inte Zonatorna ska bilda revir också?
    Nej de hade tyvärr bara en i butiken, hade de haft fler så hade jag köpt fler. Men när jag köpte den så var planen att den skulle växa upp i 222-litrarn, att den i slutändan hamnade i 375an hade bara att göra med att den hackade på fengäddorna som var nästan 10ggr dyrare...

Kollade på dina filmer FI skit kul!! Kul att se när Zonatan simmade och nästan bråkade lite med jaggorna för den tyckte det var kul?
    Hehe, jo den är verkligen en riktig retsticka, karet är 1,5 meter långt men zonatumen måste promt simma omkring i de 50 centimetrarna där jaggorna har sitt revir... ;D
    Det blir intressant att se om jaggorna över huvud taget leker med den där "myggan" surrandes kring huvudet på dem...

Vad tror ni jag kan köpa ex.
    Texasciklid
    Oscar
    Jack d
    Salvini
    eller någon från veija släktet?
    walle har ju en oscar med sin jagga och det går ju bra, men dina är ju ett par och därför troligtvis ett par gånger aggressivare, har du tur så kan det fungera men jag personligen hade aldrig provat ha ett lekande jaguarpar med oscars...
    Jack Demseys klarar sig definitivt då jaggorna är mindre, det är snarare jaggorna som får passa sig, men det finns nog en risk att de får det tungt tillsammans med dina förhållandevis stora jaggor. De bör nog vara ganska stora om de ska klara sig i längden med dina 20-centimetrare. Det är nog samma sak med salvinin.
    Texascikliden har jag ingen erfarenhet av ännu, jag köpte ett gäng carpinte(texasciklider?) igår men de är bara 3-4cm ännu... Hur som helst så har de inga problem att klara av jaggan på 6cm men det säger kanske inte så mycket... Av det jag har hört så ska de i alla fall vara rejält tuffa och hittar du ett par som är typ 10cm eller nåt sånt så tycker jag att det åtminstone borde gå lika bra som med zonatumen hos mig.
    Sebraciklider är ju annars en beprövad art som många av oss jaguarägare har haft i samma kar som jaggorna, de är tuffa så det räcker, är inte direkt svåra att få tag på och är dessutom lekvilliga och allmänt trevliga att ha att göra med.

Ett annat alternativ är ju att skaffa ett stim av t.ex jättedanior, då slår du två flugor i en smäll och gör jaggorna mindre skygga samtidigt som de får träna upp sin jaktteknik... du får dessutom njuta av jakten om du nu har ett intresse av detta.

Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• jarinen
      Användare
      • April 2003
      • 1888

Mycket trevlig fil med Zonatan! Jädrans vad "mean" jaguarerna ser ut när dom vädrar gälarna.

Jag är klart fascinerad av Zonatan, dels av dina fina bilder på den och mpg.en, har gått och funderat på vad trevligt det skulle se ut med Zonata och Synspilum i samma kar.

Har i nuläget ett Synspila par och klurar lite på sällskap till dom, de går ihop med en Tomocichla i nuläget.

Vad tror du om Zonatumen som sällskap till synspila? Kanske en hane skulle funka eller så?

Har faktiskt inte hört talas om Zonatan förut, är den svår att få tag i?

Hoppas på överseende med att min fråga på den här tråden inte gäller Jaguarer.

Mvh Jari

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

citat:Ursprungligen skickat av jarinen

Vad tror du om Zonatumen som sällskap till synspila? Kanske en hane skulle funka eller så?

Jag har faktiskt aldrig heller hört talas om denna fisk förut, jag har inte sett den heller, det enda stället jag har sett den förutom i mitt akvarium är i en Aqualog-bok jag har och på denna sida...
        Si vous cherchez à vivre des expériences uniques lors de vos escapades, Cichlidae, À L'Aventure ! est votre guide idéal. Voyagez durant vos vacances et

Jag törs inte säga hur det går att kombinera zonatumen med synspila, jag har bara haft zonatumen i några veckor. Den jag har är hur som helst en hona men hon är som synes ganska aggressiv i alla fall, hos många arter så blir hanen ännu aggressivare och det ger mig lite dåliga vibbar då synspilan säkert inte är någon mes den heller. Det kan nog bli en del slagsmål om du har otur...
        Men samtidigt så vet man inte förrän man har provat.

Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• walle_1
          Användare
          • February 2003
          • 708

ormhuvvet

MVH Martin

http://m1.271.telia.com/~u27102612/

Kommentar

• jarinen
            Användare
            • April 2003
            • 1888

citat:Ursprungligen skickat av FI

Jag har faktiskt aldrig heller hört talas om denna fisk förut, jag har inte sett den heller, det enda stället jag har sett den förutom i mitt akvarium är i en Aqualog-bok jag har och på denna sida...
            Si vous cherchez à vivre des expériences uniques lors de vos escapades, Cichlidae, À L'Aventure ! est votre guide idéal. Voyagez durant vos vacances et

Jag törs inte säga hur det går att kombinera zonatumen med synspila, jag har bara haft zonatumen i några veckor. Den jag har är hur som helst en hona men hon är som synes ganska aggressiv i alla fall, hos många arter så blir hanen ännu aggressivare och det ger mig lite dåliga vibbar då synspilan säkert inte är någon mes den heller. Det kan nog bli en del slagsmål om du har otur...
            Men samtidigt så vet man inte förrän man har provat.

Mvh Fredrik Isaksson
            Ok, den är rätt ovanlig alltså , hursomhelst ligger den i topp i min önskelista just nu.
            Det här med att "prova" vilka ciklider som funkar ihop är jag väl medveten om och har väl haft en del erfarenheter på senare vad gäller olyckliga kombinationer, då gäller det Tomocichla och det håller jag på att skriva en artikel om som jag ska lägga på min Zoon varefter.

I nuläget råder full harmoni i karet (nästan), Synspila hanen och Gibbin har ett riktigt intressant förhållande, dom kan råka i luven på varann så det ser ut som i en tvättmaskin men än så länge inga skador bara "hard feelings".

Förresten : Hur resonerar ni vad gäller Managuense? Typ att tänka på vad gäller sällskap och inbördes könsfördelning?
            Hur beter sig en ensam hane eller hona med annat sällskap?

Är dom mer aggressiva när dom går själv eller vice versa?

Ni marknadsför ju Managuensen så bra att man kan ju inte låta bli att börja fundera på att kanske prova med en jaguar eller två.

Mvh Jari

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Förresten : Hur resonerar ni vad gäller Managuense? Typ att tänka på vad gäller sällskap och inbördes könsfördelning?
              Hur beter sig en ensam hane eller hona med annat sällskap?

Är dom mer aggressiva när dom går själv eller vice versa?

Ni marknadsför ju Managuensen så bra att man kan ju inte låta bli att börja fundera på att kanske prova med en jaguar eller två.
              Det där med aggressionen är oerhört svårt att svara på... Vissa verkar ju onekligen bli monster, annars skulle den väl inte ha ett sånt rykte gissar jag, men själv så tycker jag att mina jaggor är förhållandevis lugna av sig, de blir extremt aggressiva vid leken men lugnar alltid ner sig då leken börjar vara avslutad och håller sig sedan lugna ända tills nästa lek... och så håller det på.
              De som har en ensammen jagga helt själv i ett kar verkar ofta få fram de där extrema vilddjuren men jag tror inte att de blir så om de går med andra ciklider eller om de lever i ett par.

Könsfördelningen i karet bör nog vara endast en hona och en hane för att det ska fungera i längden, eventuellt så kan det fungera med två honor men det har jag ingen erfarenhet av själv så det här är bara rena gissningar.

Det stora problemet med jaggor är hur som helst att de blir så aggressiva vid leken, mina jaggor har normalt ett revir i karet på ca 75*50cm eller nåt sånt, vid leken så utökas detta till hela bottenytan, alltså 150*50cm. Jag ser inga andra fiskar i karet under själva leken, alla gömmer sig i små skrymslen och blir attackerade så fort de tittar fram. Skovelnosmalen är dock ett undantag av någon konstig anledning, den kan ofta ligga mitt i yngelmolnet utan att jaggorna bryr sig... det ser märkligare och märkligare ut ju större den blir... man funderar hur länge jaggorna egentligen ska tolerera detta...

Hur som helst, det är leken som är värst, lyckas man få dem att låta bli att leka eller om man bara har en hane eller en hona tillsammans med andra ciklider så tror jag inte att man behöver oroa sig för särskilt mycket aggressioner så länge man inte stoppar ner dem med extremt lugna arter.

Observera att det jag säger bara är baserat på hur mina egna jaggor har betett sig och hur jag antar att de skulle bete sig om de gick själva i karet med andra ciklider osv, att ge ett generellt svar som passar alla jaggor är nog omöjligt...

Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

Störtskön film Fredrik.

jag plockade hem en liten Synspila igår och det lilla jag kunnat observera av beteende så är han precis lika pigg i beteendet som din zonata.
                fish r friend

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

orm: Härligt, Vieja synspila är nog en av de färgrannaste fiskarna som finns bland sötvattensfiskarna. Du har väl inte missat jarinens fiskar i medlemsgalleriet? Ruskigt vackra fiskar!
                  För övrigt så kanske vi måste starta en Vieja-tråd snart så det går att snacka lite mer fritt...

Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• jarinen
                    Användare
                    • April 2003
                    • 1888

Jo det känns väl lite som Managuenser behöver en helt egen balja, riskabelt att sällskapa dom med Synspila, återigen slås man av tanken att jag har alldeles för lite akvarium fast en del påstår annat .

Som sagt så finns det ju inga sanningar när det gäller cikliders beteende, utan man får bilda sin uppfattning av andras efarenheter, så tack för dina FI.

Jodå nog har orm sett bilderna, han har ju tjingat avkomma .

Väntar bara på lek. Får börja trixa lite i rutinerna i hopp om att få igång dom.

Mvh Jari

Kommentar

• chrillo
                      Användare
                      • February 2003
                      • 180

Snart borde ynglena bli frisimmade och medans jagghanen och våran största gibbi har lite inbördes fighter så donar honan på i reviret. Dock verkar både hanen och honan uppvisa en viss respekt för den eftersom den får befinna sig mycket närmare reviret än de mindre gibbicarna. För överigt så fick vi flytta bort juvel cikliderna från karet med påfåglarna eftersom de gav sig på fenorna på påfåglarna. Se nu går de tillsammans med jaggarna. Det verkar funka än så länge även fast Jagghanen smyger omkring runt omkring dem. För nån dag sedan så testade vi också köpa in 10 jättedanios vilket inte funkade så bra, 5st var borta redan första natten. Andra natten försvann 3st men de 2 sista är fortfarande kvar.

Har märkt en sak då hanen närmar sig juvelerna så läggar han sig som på sned och glider fram. Är detta nått sorts jaktbeteende?
                      720liter Malawi

Mvh /Christian
                      http://www.akvaristforeningnord.org

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

citat:Ursprungligen skickat av chrillo

Har märkt en sak då hanen närmar sig juvelerna så läggar han sig som på sned och glider fram. Är detta nått sorts jaktbeteende?
                        Hehe, jajemen! ;D Jag vet inte riktigt varför de gör så men jag tror att det dels har att göra med att de vill se mindre ut alternativt att de syns mindre, jag tror också att det är för att de vill sluka fisken på snedden istället för på högkant. Tyvärr så äter de ju upp foderfiskarna så snabbt så man hinner aldrig riktigt studera jaktteknikerna så mycket som man vill, förra gången så klarade sig 20st jättedanior i 2-3 dygn... Det skulle vara kul om man hittade någon "foderfisk" som klarade sig lite längre men som jaggorna fortfarande jagade på samma sätt som jättedaniorna. Är det ingen som har något bra tips?

Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• chrillo
                          Användare
                          • February 2003
                          • 180

AAh påsåvis. Förästen var det du som var på guldfisken igår FI? jag tror det var du som var där men var inte nog säker för att gå fram och hälsa =). Jag var hur som helst där med sambon och kollade på några malar.
                          720liter Malawi

Mvh /Christian
                          http://www.akvaristforeningnord.org

Kommentar

• Ola
                            Användare
                            • August 2002
                            • 1232

Kongotetror kanske är ett alternativ? men det bli lite dyrt om man ska köpa ett stim kongotetror kostar väl runt 45:- st.

Nu när jag ändå ska flytta upp karet så fuderar jag på att snygga till det med en Juwel bakrund. har bara ett problem vart jag ska lägga jaggorna när silliconen härdar? Tips?

Mvh
                            ola lindeberg

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

hinkar? med luftpump till dom. eller badkaret. eller vilken balja som helst bara du syresätter vattnet så klarar de sig ett par dygn utan problem. ja det får inte bli för kallt heller för om de råkar skada sig så får de lätt svampinfektioner om temperaturen kryper ner till runt 20 grader. nu härdar väll silikon rätt fort .. 16 timmar va? så det borde inte vara några problem.
                              fish r friend

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

citat:Ursprungligen skickat av chrillo

Förästen var det du som var på guldfisken igår FI? jag tror det var du som var där men var inte nog säker för att gå fram och hälsa =). Jag var hur som helst där med sambon och kollade på några malar.
                                Hehe, jo det var nog jag, tänk vad liten världen är. Du hade keps va? och tjejen hade mörkt och lite lockigt hår? Du borde slänga upp ett foto här i forumet så man känner igen dig om man träffar på dig och tjejen i framtiden.

Jag var där och köpte några små ancistrus till yngelkaret, algerna har börjat ta över lite FÖR mycket och även om jag inte vet om ynglena skadas av detta så är det lite tråkigt att titta in i karet om allt är grönt...

Mvh Fredrik Isaksson
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...