Jaguarciklid 2003 - del 8

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    Jaguarciklid 2003 - del 8

    200 poster i del 7, startar del 8

    Tidigare trådar:

    "jaguar ciklid"


    "Jaguarciklid 2003"


    "Jaguarciklid 2003 forts."


    "Jaguarciklid 2003 - del 3"


    "Jaguarciklid 2003 - del 4"


    "Jaguarciklid 2003 - del 5"


    "Jaguarciklid 2003 - del 6"


    "Jaguarciklid 2003 - del 7"
    fish r friend
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    FI: den där påfågeln är inte min, det är ett exemplar jag fotat på Globefish här i huvudstaden. Jag håller dock med dig om att den är kanonvacker

    De påfåglar jag har tillhör ändå min bror, de har vuxit ur hans 200L kar så jag huserar dem tills han har flyttat till större och skaffat ett riktigt akvarium.

    Har akvariehandlaren kvar några av den Vieja du har? isåfall ringer jag nog å ser om man kan fixxa nån deal med frakt hit.
    fish r friend

    Kommentar

    • INXS

      #3
      Jaggan ser mest vit ut for blixtens skull. Annars ar den mer guldaktig som honan i bakgrunden - men monstret ar riktigt.

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        #4
        FI:
        Börjar vi ana lite frustrationer med jaggorna. Din hane är fortfarande en ung liten påg. Ha tålamod och vänta något år till innan du ger upp. Min hanne ändrade utseende även då han blev äldre.
        Din hane lär väl inte bli vit, men kanske lite mer kopparfärgad och det är inte fel det heller.
        Sedan så såg jag en bild på din Zonatum. Har den så mycket blått i sig redan nu, hur kommer den att bli när den blir större. De 5 jag har är mest gråa än så länge och de är nog trots allt större än vad jag tror din är.

        Avslutningsvis; Idag så skall fiskarna flytta in i det nya karet. Inredning blev det inte så mycket, det känns som att flytta från en 1rummare till en villa. Man har inte möbler tillräckligt för att fylla alla rummen. Den grisrosa bakgrunden såg som tur är annorlunda ut under vattnet. Mer äggskalsfärgad, väldigt ljus alltså, algerna får göra sitt också, så det blir bättre förhoppningsvis.
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          #5
          ta lite bilder nu jinnarparen, på alla fiskar vi inte sett och nya karet.

          har du lyckats klura ut hur pass "purebred" dina citrinellum är?
          fish r friend

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            #6
            Vad det gäller Citrinellumen så var föräldradjuren från Tjeckien. Mer visste de inte i affären. Sämsta tänkbara är väl att det är en korsning. En sak kan jag säga om dem i alla fall, "purebred" eller inte, de växer fort.

            Skall se om det inte kan bli lite bilder under helgen. Det blir väl i och för sig på bleka och förmodlgien lite skrämda fiskar.
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • chrillo
              Användare
              • februari 2003
              • 180

              #7


              Har ändrat lite i galleriet. Imorrn flyttar jaggarna över till 530karet och vi ska börja sätta igång 375an för Cichlasoma festae cikliderna som kommer på måndag.
              720liter Malawi

              Mvh /Christian
              http://www.akvaristforeningnord.org

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

                FI:
                Börjar vi ana lite frustrationer med jaggorna. Din hane är fortfarande en ung liten påg. Ha tålamod och vänta något år till innan du ger upp.
                Nejdå, jag bara överdrev mina känslor litegrann, jag har ju inga planer på att byta in fiskarna så om de bara håller sig friska och krya så kommer vi med all säkerhet att sitta och studera bilder på mina jaggor även om flera år... Förhoppningsvis så är de då lika vackra som de sanslöst vackra firrarna du hade.

                Men jag tycker fortfarande att jaggor med kritvit basfärg är strået vassare än den varianten jag har, kontrasten mellan prickarna och basfärgen blir större och detta är något jag verkligen gillar.
                Utseendet är ju däremot inte allt och då firrarna har ett sånt självsäkert och härligt beteende så känns det bara fjantigt att sitta och klaga på utseendet... "Lillen" var ju jättevacker men hur kul var det att ha en tokfin jagga som knappt vågade visa sig?...
                Beteendet är det viktigaste, har fiskarna sedan även ett snyggt utseende utöver ett härligt beteende så är det givetvis ännu roligare men man kan ju inte få allt här i världen...

                citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

                Sedan så såg jag en bild på din Zonatum. Har den så mycket blått i sig redan nu, hur kommer den att bli när den blir större. De 5 jag har är mest gråa än så länge och de är nog trots allt större än vad jag tror din är.
                Kameran luras en aning, den framhäver färgerna lite för mycket, det är därför som jaggorna är så gula, växterna så gröna och zonatumen så blå. Men zonatumen är helt klart blåaktig även om den kanske inte är fullt så blå som på bilderna, jag ska försöka fotografera firrarna i fullt dagsljus någon gång, då borde färgerna bli lite mer naturliga. Problemet är bara att det blir så ruskigt mycket reflexioner... man måste ju städa rummet innan man törs posta bilder som är tagna i dagsljus. ;D

                Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  #9
                  chrillo: vart får du tag på äkta festae?!

                  du verkar ha hafft tur och hittat en liten juwel till jaguarhane, bara 13cm och redan så vackert mönstrad.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 2437

                    #10
                    FI: svara på min fråga om zonatumen!
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av orm

                      Har akvariehandlaren kvar några av den Vieja du har? isåfall ringer jag nog å ser om man kan fixxa nån deal med frakt hit.
                      Han hade tyvärr bara ett enda exemplar, men jag kan fråga honom var han hade fått den från, om den var inbytt eller beställd.
                      De skulle för övrigt få in festae på samma butik, det kanske är dessa firrar chrillo skulle köpa... ?
                      Rolles Akvariecenter heter i alla fall butiken, vill du ringa och kolla det där med zonatumen själv så är telefonnumret: 0920- 211740

                      Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • chrillo
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 180

                        #12
                        Japp FI det är jag och sambon som beställt dem =). Men vi ska bara ta 2st och hoppas på att det blir en hane vi har inte tänkt fixa ett lekpar av dessa utan bara en hane.
                        720liter Malawi

                        Mvh /Christian
                        http://www.akvaristforeningnord.org

                        Kommentar

                        • Daniel Odell
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 2437

                          #13
                          Rolles verkar vara ett kanonställe med kvalitetsfisk iallafall.

                          Ska nog slå en signal.
                          fish r friend

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #14
                            chrillo: Vet du hur stora de är? Är de bara ungfiskar eller lite större exemplar?

                            Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • chrillo
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 180

                              #15
                              De är cirka 4cm dvs riktiga ungfiskar =)
                              720liter Malawi

                              Mvh /Christian
                              http://www.akvaristforeningnord.org

                              Kommentar

                              Arbetssätt...