Efter flytten, nystarten
Kollaps
X
-
-
Dimensionen är ovesentlig. Optimalt är om man kan få vattnet att stå över utloppet så det alltid är vattenfyllt. Jag blev galen på mitt droppfilter som jag byggde för många år sedan. Den hade ett 50 mm hål i botten och det surplade. Därför kör de flesta hemmabygge med dursostandpipe för att slippa ljudet. Alternativt sätter man en kran på utloppet som man stryper tills flödet ut är luft fritt. Det luriga är om det sätter igen och vattnet svämmar över i filtret. Det får man lösa med ett reserv uttag en bit upp i filtret.
Ljudnivån är dock inget jag stör mig på, det låter innefrån filterlådan när vattnet passerar och det låter från när alla små syrebubblor "poppar" vattenytan. Mest låter 650 L/H powerheaden, om den inte tystnar efter ett par veckor så måste den bytas..Lämna en kommentar:
-
Jag har ändrat rubriken för jag köpte en burk till förra veckan så jag samlar alla mina projekt i den här tråden
Den nya burken har måtten L 130 D 70 H 60. Med andra ord en bottenyta med härliga mått.
I den här burken kommer det att bli malawi
Belysning 2 stycken CT Light LED G4
Filtreringen kommer att skötas av en FX6
Bilder kommer!Senast redigerad av Erik Österlund; 22 August 2016, 08:23.Lämna en kommentar:
-
I helgen kom det vatten och sand i burkenDroppfiltret läckte i genomföringarna men jag limmade om dom med Tangit istället för silikon och packning så det löste sig.
Fisk kommer att bli:
Apistogramma (beroende på tillgång)
Nanacara anomala
Mikrogeophagus ramirezi
Corydoras sterbai
Rödmunstetra
AncistrusSenast redigerad av Erik Österlund; 22 August 2016, 08:24.Lämna en kommentar:
-
Dimensionen är ovesentlig. Optimalt är om man kan få vattnet att stå över utloppet så det alltid är vattenfyllt. Jag blev galen på mitt droppfilter som jag byggde för många år sedan. Den hade ett 50 mm hål i botten och det surplade. Därför kör de flesta hemmabygge med dursostandpipe för att slippa ljudet. Alternativt sätter man en kran på utloppet som man stryper tills flödet ut är luft fritt. Det luriga är om det sätter igen och vattnet svämmar över i filtret. Det får man lösa med ett reserv uttag en bit upp i filtret.Lämna en kommentar:
-
Effektiv som få! Men spelar dimensionen på utloppsrören någon roll? Som Petta skriver; bara det är vattenfyllt. Eller är det att det rinner för fort igenom med grövre dimension? Jag har aldrig provat själv.Lämna en kommentar:
-
Igår limmade jag PVC-rören så idag är planen att det ska i sand och vattenLämna en kommentar:
-
Kanon projekt. Borra inte för stort utlopp ur droppfiltret. Utlopps röret skall helst vara vattenfyllt om du vill ha det tyst. Det blir annars ett obehagligt surplande när den suger med sig luft. Tro det eller ej men nu inspererade du mig så jag vet hur jag ska lösa rampen till mitt hörn akvariumKör med dubbla 32 mm genomföringar. Vi får väl se (eller höra) hur det blir när allt är igång. Det står inte i sovrummet så lite ljud är okej. Men det är det första droppfiltret jag bygger, kan tänka mig en version 2.0 sen för det är redan några saker som jag har upptäckt att jag inte har tänkt igenom ordentligt..
Ska bli kul att se din lösning med rampen sen!Lämna en kommentar:
-
Kanon projekt. Borra inte för stort utlopp ur droppfiltret. Utlopps röret skall helst vara vattenfyllt om du vill ha det tyst. Det blir annars ett obehagligt surplande när den suger med sig luft. Tro det eller ej men nu inspererade du mig så jag vet hur jag ska lösa rampen till mitt hörn akvariumLämna en kommentar:
-
-
Riktigt riktigt snyggt! Blir det mörkt vatten eller av det klarare slaget?Lämna en kommentar:
-
Lämna en kommentar: