Efter flytten, nystarten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• ThomasK
    svarade
    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Ja det känns lite som ett missbruksbeteende det här men jag har läget under kontroll

Jag ska inte ha 11 burkar som jag hade innan flytten i alla fall
    Nä 10 räcker gott o väl skämtåsido, det är alltid intressant att se dina projekt.

Lämna en kommentar:

• Erik Österlund
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    Oj, nu dundras det på. Kul att följa! Ser framemot bilder.
    Ja det känns lite som ett missbruksbeteende det här men jag har läget under kontroll

Jag ska inte ha 11 burkar som jag hade innan flytten i alla fall

Lämna en kommentar:

• Erik Österlund
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Dimensionen är ovesentlig. Optimalt är om man kan få vattnet att stå över utloppet så det alltid är vattenfyllt. Jag blev galen på mitt droppfilter som jag byggde för många år sedan. Den hade ett 50 mm hål i botten och det surplade. Därför kör de flesta hemmabygge med dursostandpipe för att slippa ljudet. Alternativt sätter man en kran på utloppet som man stryper tills flödet ut är luft fritt. Det luriga är om det sätter igen och vattnet svämmar över i filtret. Det får man lösa med ett reserv uttag en bit upp i filtret.
    Om jag bygger om filtret framöver så kommer jag att sätta kranar på utloppen.

Ljudnivån är dock inget jag stör mig på, det låter innefrån filterlådan när vattnet passerar och det låter från när alla små syrebubblor "poppar" vattenytan. Mest låter 650 L/H powerheaden, om den inte tystnar efter ett par veckor så måste den bytas..

Lämna en kommentar:

• ICC
    svarade
    Oj, nu dundras det på. Kul att följa! Ser framemot bilder.

Lämna en kommentar:

• Erik Österlund
    svarade
    Jag har ändrat rubriken för jag köpte en burk till förra veckan så jag samlar alla mina projekt i den här tråden

Den nya burken har måtten L 130 D 70 H 60. Med andra ord en bottenyta med härliga mått.
    I den här burken kommer det att bli malawi

Belysning 2 stycken CT Light LED G4
    Filtreringen kommer att skötas av en FX6

Bilder kommer!
    Senast redigerad av Erik Österlund; 22 August 2016, 08:23.

Lämna en kommentar:

• Erik Österlund
    svarade
    I helgen kom det vatten och sand i burken Droppfiltret läckte i genomföringarna men jag limmade om dom med Tangit istället för silikon och packning så det löste sig.

Fisk kommer att bli:
    Apistogramma (beroende på tillgång)
    Nanacara anomala
    Mikrogeophagus ramirezi
    Corydoras sterbai
    Rödmunstetra
    Ancistrus
    Senast redigerad av Erik Österlund; 22 August 2016, 08:24.

Lämna en kommentar:

• Pettap
    svarade
    Dimensionen är ovesentlig. Optimalt är om man kan få vattnet att stå över utloppet så det alltid är vattenfyllt. Jag blev galen på mitt droppfilter som jag byggde för många år sedan. Den hade ett 50 mm hål i botten och det surplade. Därför kör de flesta hemmabygge med dursostandpipe för att slippa ljudet. Alternativt sätter man en kran på utloppet som man stryper tills flödet ut är luft fritt. Det luriga är om det sätter igen och vattnet svämmar över i filtret. Det får man lösa med ett reserv uttag en bit upp i filtret.

Lämna en kommentar:

• Pabbe
    svarade
    Effektiv som få! Men spelar dimensionen på utloppsrören någon roll? Som Petta skriver; bara det är vattenfyllt. Eller är det att det rinner för fort igenom med grövre dimension? Jag har aldrig provat själv.

Lämna en kommentar:

• Erik Österlund
    svarade
    Igår limmade jag PVC-rören så idag är planen att det ska i sand och vatten

Lämna en kommentar:

• Erik Österlund
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Kanon projekt. Borra inte för stort utlopp ur droppfiltret. Utlopps röret skall helst vara vattenfyllt om du vill ha det tyst. Det blir annars ett obehagligt surplande när den suger med sig luft. Tro det eller ej men nu inspererade du mig så jag vet hur jag ska lösa rampen till mitt hörn akvarium
    Oj.. det är för sent Kör med dubbla 32 mm genomföringar. Vi får väl se (eller höra) hur det blir när allt är igång. Det står inte i sovrummet så lite ljud är okej. Men det är det första droppfiltret jag bygger, kan tänka mig en version 2.0 sen för det är redan några saker som jag har upptäckt att jag inte har tänkt igenom ordentligt..

Ska bli kul att se din lösning med rampen sen!

Lämna en kommentar:

• Pettap
    svarade
    Kanon projekt. Borra inte för stort utlopp ur droppfiltret. Utlopps röret skall helst vara vattenfyllt om du vill ha det tyst. Det blir annars ett obehagligt surplande när den suger med sig luft. Tro det eller ej men nu inspererade du mig så jag vet hur jag ska lösa rampen till mitt hörn akvarium

Lämna en kommentar:

• NiclasVH
    svarade
    Ser kanon ut.

Lämna en kommentar:

• Erik Österlund
    svarade
    Ursprungligen postat av Trafter
    Riktigt riktigt snyggt! Blir det mörkt vatten eller av det klarare slaget?
    Tack!

Till att börja med så blir det klart vatten. Fördelen med droppfiltret är att det är enkelt att slänga i något där om man vill, t ex alkottar om man vill ha tevatten.

Lämna en kommentar:

• Trafter
    svarade
    Riktigt riktigt snyggt! Blir det mörkt vatten eller av det klarare slaget?

Lämna en kommentar:

• Erik Österlund
    svarade
    Ursprungligen postat av Reiwolf
    Ser fantastisk ut. Hva skal du ha i burken?
    Tack! Det blir små ciklider. Någon Apistogramma, sen har jag några andra tänkbara kandidater.

Ursprungligen postat av ThomasK
    Kanonsnyggt
    Tack!

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...