Nybörjare med SA-frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SonjaM
    Användare
    • augusti 2015
    • 26

    Nybörjare med SA-frågor

    Framöver så vill jag ju ha fler akvarier och förutom Malawi (som jag redan har) och L-mal som är på g, så klurar jag på ifall ett SA-kar kunde vara något. Är ganska oinsatt inom området men kan nämna några arter jag gillar (minns inte exakta artbenämnnigarna dock): geophagus, guianacara, skivtetra och hantelciklid. Skulle jag kunna ha ett par, eller flera av dessa i samma akvarium, och hur stort bör det vara? Skulle ju vara kul om en L-mal fick plats också. Vill helst inte ha större än omkring 300 liters akvarium.
  • PiaJo
    • januari 2011
    • 1744

    #2
    Ett kar på 220-300 liter funkar bra med ett par av Guianacaror, den kan man ha L-malar till dessa och ett gäng med tetror. Jag har detta och det funkar mycket bra
    Tror inte att du kan ha varken geophagus eller hantlar i ett såpass litet kar tyvärr.
    ----------------------------------
    /PIA

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Det beror lite på vilken Guianacara. De G. Sphenozona jag och Jocke odlar på blir riktigt stora.

      Mvh

      Olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • ScreamingBroccoli
        Användare
        • mars 2013
        • 231

        #4
        Har haft en grupp Guianacara geayi i ett 375. De verkar vara ganska sociala och visade inte alls upp samma bredd av beteenden när de hölls som par, så två par i ett kar på 300 liter med lite längd? Annars ett par om det är 200 liter som gäller. Hantlar och Geophagus tror jag inte på i ett kar på 2-300 liter. Skivtetror blirt ganska stora, och trots sin klumpiga form är de rejält snabba, så ska du ha dom i 300 liter får du ta någon liten variant, men jag tror ändå att det kan bli trångt. Dessutom äter de upp alla växter.

        Men det finns gott om mindre arter som är både vackra och intressanta. Och tetror har du i en uppsjö av varianter och t.ex. Dolkstyngstetran blir ganska stor och skulle nog passa bra i 2-300 liter.

        Kommentar

        • SonjaM
          Användare
          • augusti 2015
          • 26

          #5
          Tack allihop för kloka synpunkter. Tar till mig det ni säger och tänker satsa på 500 l kar om det blir aktuellt istället. Skippar nog skivtetran då jag vill ha växter ifred.. de Geophagus jag kollat på är winemilleri, megasema och neambi och av Guianacara gillar jag geayi och stergiosi.

          Kommentar

          • SonjaM
            Användare
            • augusti 2015
            • 26

            #6
            Dolkstygnstetran gillade jag också.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Ursprungligen postat av olof
              Det beror lite på vilken Guianacara. De G. Sphenozona jag och Jocke odlar på blir riktigt stora.

              Mvh

              Olof
              Aha, hur stora blir de? Är det jatapatu?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Kan du få tag i någon av dessa kan det nog gå:
                Geophagus grammepareius
                Geophagus obscurus
                Geophagus iporangensis

                De bllir alla bara lite mer än 10cm, men jag har aldrig sett dem i handeln
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • olof
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1823

                  #9
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Aha, hur stora blir de? Är det jatapatu?
                  Det är inte jatapu. Vi köpte dem av Alf Stalsberg för ett tag sedan och jag tror att min största var kanske 17 cm nu när jag sålde dem. Det låter kanske inte jättemycket men med tanke på hur höga och kraftiga de är är det rätt mycket fisk och det var svårt att få till att dessa bjässar skulle kunna gräva ut grottor. Jag tyckte att sex stycken var för mycket för mitt 540 och då gick de nästan helt själva på slutet. Det var ju inga elaka fiskar men de tar ändå en del utrymme för revir vid lek.

                  Mvh

                  Olof
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • SonjaM
                    Användare
                    • augusti 2015
                    • 26

                    #10
                    Ok, så de arter jag nämnde i mitt senaste inlägg skulle inte trivas på 500 liter då?

                    Kommentar

                    • SonjaM
                      Användare
                      • augusti 2015
                      • 26

                      #11
                      Ursprungligen postat av SonjaM
                      Ok, så de arter jag nämnde i mitt senaste inlägg skulle inte trivas på 500 liter då?
                      Frågan är till DaRe.

                      Kommentar

                      • olof
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1823

                        #12
                        Ursprungligen postat av DaRe
                        Kan du få tag i någon av dessa kan det nog gå:
                        Geophagus grammepareius
                        Geophagus obscurus
                        Geophagus iporangensis

                        De bllir alla bara lite mer än 10cm, men jag har aldrig sett dem i handeln
                        Geophagus obscurus och Geophagus iporangensis är av brasiliensis typ och blir troligen bra mycket över 10 cm i akvarium + att de är rätt agressiva.

                        Jag har sett de ipotangrensis som Calle har laggt upp bilder på i artregistret (inte helt hundra på att de är just ipotangrensis i och för sig). Snygga men hanen var nog mer 15 cm.

                        Geophagus grammepareius är nog svår att få tag i och även här är nog den verkliga maxstorleken okänd.

                        I ett 310 liter tycker jag att man kan hålla en grupp av någon av de mindre Geophagus som:

                        Geophagus sp. "orange head tapajós"

                        Geophagus parnaibae

                        Geophagus steindachneri

                        Geophagus taeniopareius

                        Det blir dock inte mycket utrymme över.

                        Mvh

                        Olof

                        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                        Kommentar

                        • SonjaM
                          Användare
                          • augusti 2015
                          • 26

                          #13
                          Okej, om jag har någon L-mal istället för Geophagus då och satsar på ca 500 liters akvarium. Och förutom L-mal har några scalarer, ett par hantelciklider, Guianacara geayi och dolkstygnstetra. Det kanske kan fungera.. och karet ska vara minst 55 cm för scalarerna..?

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Ursprungligen postat av SonjaM
                            Ok, så de arter jag nämnde i mitt senaste inlägg skulle inte trivas på 500 liter då?
                            Geophagus winemilleri , Geophagus megasema och Geophagus neambi

                            Iofs vi anger 500 liter och det kan nog fungera...
                            Senast redigerad av DaRe; 16 oktober 2015, 17:58.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Ursprungligen postat av olof
                              Geophagus obscurus och Geophagus iporangensis är av brasiliensis typ och blir troligen bra mycket över 10 cm i akvarium + att de är rätt agressiva.
                              Det kan vara att våran i artregistret inte är iporangensis, men jag vet de som hållit äkta vara av denna samt obscurus och de blir verkligen inte särskilt stora. iporangensis håller honorna sig till under 10 cm som max.

                              Det gör de lite extra spännande.
                              Senast redigerad av DaRe; 16 oktober 2015, 18:47.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...