Bukvattensot i karet!! :(((

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #31
    Du gör nog bäst i att rengöra filtret och filtermedia (vad använder du?) innan du kör igång det igen. Om du börjar medicinera ikväll med avstängt ytterfilter är det nog lika bra att göra det, annars har du ju "omedicinerad" filtermedia som dessutom stått still ett dygn. Och då kan du ju vänta några dagar med att koppla in det. Eller kanske köra filtret efter rengöring några dagar i ett annat kar eller hink/badkar, med typ easylife.

    Kommentar

    • riktlinjer
      Användare
      • augusti 2013
      • 335

      #32
      Ursprungligen postat av vattengris
      Öppnar ju helst inte filtret hr ju bara en liten påse med kanske 100-200g akivt kol i ett 18 liter stort filter, kommer denna lilla mängd verkligen förstöra så mycket?
      Täta vatten byten har gjorts och jag tror knappast jag har syre brist när jag pumpar 3000l/h hyffsat bra kapacitet i ett 700l.
      Dessutom är det bara just den insjukna fisken som skippar! Om man läser om bvs kan man läsa att detta är ett av symptomen!
      Så lite cirkulation kan vara problemet.

      Du står vid ett vägskäl. Åt ena hållet är vad du bör göra, eller kommer bli tvungen att göra. Det är att öppna ditt filter, 18 liter låter inte helt omöjligt att bära till duschrummet och spilla vatten där det inte gör något.

      Det andra hållet är att inte göra något åt filtret, då behöver du troligen inte slösa pengar på mediciner heller... Eller stänga av filtret några dagar och riskera döda fiskarna när du sedan startar det igen. Eller döda fiskarna för att filtret är avstängt.

      Ursprungligen postat av vattengris
      Öppnar ju helst inte filtret hr ju bara en liten påse med kanske 100-200g akivt kol i ett 18 liter stort filter, kommer denna lilla mängd verkligen förstöra så mycket?
      Täta vatten byten har gjorts och jag tror knappast jag har syre brist när jag pumpar 3000l/h hyffsat bra kapacitet i ett 700l.
      Dessutom är det bara just den insjukna fisken som skippar! Om man läser om bvs kan man läsa att detta är ett av symptomen!
      Så lite cirkulation kan vara problemet.

      Du står vid ett vägskäl. Åt ena hållet är vad du bör göra, eller kommer bli tvungen att göra. Det är att öppna ditt filter, 18 liter låter inte helt omöjligt att bära till duschrummet och spilla vatten där det inte gör något.

      Det andra hållet är att inte göra något åt filtret, då behöver du troligen inte slösa pengar på mediciner heller... Eller stänga av filtret några dagar och riskera döda fiskarna när du sedan startar det igen. Eller döda fiskarna för att filtret är avstängt.

      Kommentar

      • GraTis
        Användare
        • januari 2013
        • 414

        #33
        Hahaha! Det här är nog den absolut roligaste tråden på jättelänge, synd att den är så tråkig.
        Jag undrar jag.......

        Kommentar

        • vattengris
          Användare
          • augusti 2014
          • 31

          #34
          Nu är filtret rengjort, kolen är väck,1/3 vatten bytt och flagyl o Nifurpirinol är doserat efter anvisningar.
          Nu är det bara att hoppas på det bästa då!

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #35
            Hur går det?

            Kommentar

            • vattengris
              Användare
              • augusti 2014
              • 31

              #36
              gått bra nu inga fiskar som dött eller ser ut o må dåligt längre dom lekte igår också! bara 2 dagar kvar med full dos flagyl,!
              Min delfin hona dog dock dagen efter jag började med medecin, hade nog gått för långt för henne.
              Fiskarna börjar se lite smala ut nu så ska bli skönt o börja ge dom lite mat nu på lördag

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                #37
                Ursprungligen postat av vattengris
                gått bra nu inga fiskar som dött eller ser ut o må dåligt längre dom lekte igår också! bara 2 dagar kvar med full dos flagyl,!
                Min delfin hona dog dock dagen efter jag började med medecin, hade nog gått för långt för henne.
                Fiskarna börjar se lite smala ut nu så ska bli skönt o börja ge dom lite mat nu på lördag
                Vad bra. Hur gjorde du med ytterfiltret? Kör du det under medicineringen?

                Kommentar

                • vattengris
                  Användare
                  • augusti 2014
                  • 31

                  #38
                  japp har kört ytterfiltret sen en vatten pump och en luft pymp

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #39
                    Tänk på att det blir en omstart av akvariumet. Medicinen slår även ut nyttiga bakterier.

                    skönt att det börjar ordna sig!

                    Kommentar

                    • vattengris
                      Användare
                      • augusti 2014
                      • 31

                      #40
                      Tog ut lava stenar om var i akvariet lite innan jag började medicinera, bör jag koka dessa innan jag lägger i dom igen?
                      Eller är det risk fritt med tanke på att dom varit torkade i över en vecka?

                      Kommentar

                      • Classemann
                        Användare
                        • augusti 2014
                        • 59

                        #41
                        Det är ett helsicke med bukvattensot.

                        Kommentar

                        • ScreamingBroccoli
                          Användare
                          • mars 2013
                          • 231

                          #42
                          Ursprungligen postat av vattengris
                          Tog ut lava stenar om var i akvariet lite innan jag började medicinera, bör jag koka dessa innan jag lägger i dom igen?
                          Eller är det risk fritt med tanke på att dom varit torkade i över en vecka?
                          Om det verkligen är fråga om bakterier skulle jag koka dom bara för att vara säker. Många bakterier klarar uttorkning och om stenarna inte är större än din största kastrull är det ett rätt litet besvär jämfört med vad det skulle vara att få tillbaka skiten i karet.

                          Kommentar

                          • perik9
                            Användare
                            • april 2002
                            • 161

                            #43
                            OOJ Denna missade jag
                            Perran

                            Kommentar

                            Arbetssätt...