Bukvattensot i karet!! :(((

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vattengris
    Användare
    • augusti 2014
    • 31

    Bukvattensot i karet!! :(((

    Tror jag fått bukvattens sot, en rödzebra hona har redan svullnat upp och dött för några dagar sen, nu värkar det vara chipokae hanens tur så räknar med att han ligger död imorgon så det ser ut nu!

    Sen har jag även sett en golden hona som ser fet ut även om jag matat ytterst sparsamt i 3 dagar nu.
    Såg även nu att en del av fiskarna har trådlik avföring vilket tyder på bukvattensot??
    Fiskarna har också fått trasiga fenor speciellt drabbade är bröstfenorna, även om inga fiskar slåss eller jagar varandra.


    Akvariet: 720Liter startat seden 3-4 veckor sedan
    Sammanlagd pump kapacitet: 3000l/h
    27Grader
    0 nitrit
    ph 8

    Fiskar för 3500kr införskaffad på aquariummalawi i örebro för 9 dagar sedan.
    Är minst sagt nedstämd då jag just började med akvarie hobbyn igen efter 4 års uppehåll.
    Så jävla kul när man åkt 10 timmar för o köpa fisk sen börjar dom dö.

    Snälla ge mig råd o hjälp
    Senast redigerad av vattengris; 07 september 2014, 20:01.
  • vattengris
    Användare
    • augusti 2014
    • 31

    #2
    Ser även nu att 2 chipokae honor är smått svullnade vid analen.......

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Inte kul sök på bukvattensot här på forumet så får du bra info.

      Kommentar

      • vattengris
        Användare
        • augusti 2014
        • 31

        #4
        Funkar Jbl Furanol bra mot bukvattens sot? Vet att det finns i min djuraffär!
        Läste även om flagyl men det måste tydligen skrivas ut av läkare/veterinär är det smidigt gjort eller hur funkar det?

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • mars 2004
          • 772

          #5
          Börja med att sluta att mata helt tills de blivit bättre, gör ett rejält vattenbyte på 80-90% (har du inte tillräckligt bra kranvatten för att göra ett så stort vattenbyte så använd vattenberedningsmedel också). Det brukar inte vara några problem så länge inte tempen diffar för mycket.

          Det låter precis som att du skulle ha nitrit, fisk börjar dö i ett nystartat kar efter bara 3-4 veckor. Vad har du för nitrittest? Är det teststickor så köp ett dropptest istället, teststickor kan vara precis hur dåliga som helst tyvärr.

          Håll oss uppdaterade och jag hoppas att du lyckas rädda resten av firrarna!

          Kommentar

          • Johan F
            Användare
            • mars 2006
            • 2439

            #6
            Gör som Pierre rekommenderar. Passa även på att köpa hem Octocin från akvarieaffären vilket är mot magproblem.
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

            Kommentar

            • vattengris
              Användare
              • augusti 2014
              • 31

              #7
              så furanol funkar inte? skickade min far åå att köpa det idag då jag är på jobbet!?

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Furanol med Metronidazol eller? Jag vet inte vilken av dom de har i din butik men googlade på det och det verkar finnas olika varianter. Den "vanliga" innehåller ingenting, vad jag kunde se, som hjälper mot BVS. Det är dumt att börja medicinera innan du vet vad som är fel.

                Jag skulle följa Pierres rekommendationer, byta vatten, salta (1 dl/100 L), tillsätta t ex Easylife. Mata inte på några dagar. Kolla nitrit med dropptest innan vb och sen efter några dagar.

                Att medicinera blint brukar bara göra saken värre i och med att många mediciner slår ut den nyttiga bakteriefloran i burken. Dessutom stressar det fisken.

                Hoppas att du får ordning på det! Ge inte upp nu!

                Kommentar

                • vattengris
                  Användare
                  • augusti 2014
                  • 31

                  #9
                  har redan gjort täta vatten byten varranan dag och tillsatte 7 dl salt i akvariet successivt när jag såg att alla fiskars fenor var skadade
                  vad ska jag vänta på?
                  chipokae hanen låg död idag på morgonen en röd zebra har svullnat upp o dött avlivade en golden hona son var svullen och sket färglös smal trådlik avföring!
                  Vad exakt ska jag vänta på? vänta tills mina vf benga har dött med ?
                  känns som alla symtom på bvs är uppenbara.

                  Kommentar

                  • vattengris
                    Användare
                    • augusti 2014
                    • 31

                    #10
                    Jag har ingen nitrit och har också hällt i nyttiga bakterier samt lånat ett filter av mitt 80l som förhoppningsvis har lite goda bakterier i sig!

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      #11
                      Det underlättar ju för oss som försöker hjälpa till om du berättar vad du har gjort/inte gjort...

                      Om du är säker på att det är BVS så behandla mot det.

                      Kolla den här tråden: https://www.ciklid.org/forum/showthr...t=bukvattensot

                      Kommentar

                      • vattengris
                        Användare
                        • augusti 2014
                        • 31

                        #12
                        Har ju lite aktivt kol i mitt ytterfilter, dock väldigt lite! vet att det påvärkar ev medicinering dålig! ! Eller måste jag öppna mitt ehiem classic xl o plocka ut det? är ju mer eller mindre ett två manna jobb om man vill undvika o spilla vatten!

                        Kommentar

                        • vattengris
                          Användare
                          • augusti 2014
                          • 31

                          #13
                          ber om ursäkt om jag glömt nämna något eller om jag värkat arg men är lite frustrerand just nu!

                          Kommentar

                          • Pabbe
                            NCS Medlem
                            • september 2006
                            • 1805

                            #14
                            Ursprungligen postat av vattengris
                            Har ju lite aktivt kol i mitt ytterfilter, dock väldigt lite! vet att det påvärkar ev medicinering dålig! ! Eller måste jag öppna mitt ehiem classic xl o plocka ut det? är ju mer eller mindre ett två manna jobb om man vill undvika o spilla vatten!
                            Du bör nog ta bort kolet

                            Kommentar

                            • vattengris
                              Användare
                              • augusti 2014
                              • 31

                              #15
                              Läste tråden om bukvattens sot och har nu skaffat furanol (nifurpirinol) och fått recept utskrivet för flagyl ( efter att ha ringt ca 8 veterinärer)!
                              Blir att börja medicinera med detta ikväll, ska stänga av ytterfiltret så jag inte sabbar balansen i det och så inte det aktiva kolet stör medicineringen.
                              Har satt in 2 innerfilter och ska ev också få låna en bekants innerfilter då mina inte räcker för ett 700l.

                              'Om jag inte får tag i något mer filter kanske kan ev kan sänka vattenytan? Så dom orkar driva det?
                              Har beställt 2 luftpumpar o pump huvud från Tyskland nyligen så vill inte springa till djur affären o köpa en till dyr pump.

                              Hoppas på att jag ska kunna rädda min delfin som hänger vid botten o kippar efter luft (

                              Kommentar

                              Arbetssätt...