Bukvattensot i karet!! :(((

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 335

    #16
    Ursprungligen postat av vattengris
    Läste tråden om bukvattens sot och har nu skaffat furanol (nifurpirinol) och fått recept utskrivet för flagyl ( efter att ha ringt ca 8 veterinärer)!
    Blir att börja medicinera med detta ikväll, ska stänga av ytterfiltret så jag inte sabbar balansen i det och så inte det aktiva kolet stör medicineringen.
    Har satt in 2 innerfilter och ska ev också få låna en bekants innerfilter då mina inte räcker för ett 700l.

    'Om jag inte får tag i något mer filter kanske kan ev kan sänka vattenytan? Så dom orkar driva det?
    Har beställt 2 luftpumpar o pump huvud från Tyskland nyligen så vill inte springa till djur affären o köpa en till dyr pump.

    Hoppas på att jag ska kunna rädda min delfin som hänger vid botten o kippar efter luft (
    Och stänger du av ytterfiltet bör ändå ta isär det och skölja ur det, å du kan lika bra direkt plocka ur det aktiva kolet och ha bra filtrering.

    Ursprungligen postat av vattengris
    Läste tråden om bukvattens sot och har nu skaffat furanol (nifurpirinol) och fått recept utskrivet för flagyl ( efter att ha ringt ca 8 veterinärer)!
    Blir att börja medicinera med detta ikväll, ska stänga av ytterfiltret så jag inte sabbar balansen i det och så inte det aktiva kolet stör medicineringen.
    Har satt in 2 innerfilter och ska ev också få låna en bekants innerfilter då mina inte räcker för ett 700l.

    'Om jag inte får tag i något mer filter kanske kan ev kan sänka vattenytan? Så dom orkar driva det?
    Har beställt 2 luftpumpar o pump huvud från Tyskland nyligen så vill inte springa till djur affären o köpa en till dyr pump.

    Hoppas på att jag ska kunna rädda min delfin som hänger vid botten o kippar efter luft (
    Och stänger du av ytterfiltet bör ändå ta isär det och skölja ur det, å du kan lika bra direkt plocka ur det aktiva kolet och ha bra filtrering.

    Kommentar

    • riktlinjer
      Användare
      • augusti 2013
      • 335

      #17
      Ursprungligen postat av vattengris
      Läste tråden om bukvattens sot och har nu skaffat furanol (nifurpirinol) och fått recept utskrivet för flagyl ( efter att ha ringt ca 8 veterinärer)!
      Blir att börja medicinera med detta ikväll, ska stänga av ytterfiltret så jag inte sabbar balansen i det och så inte det aktiva kolet stör medicineringen.
      Har satt in 2 innerfilter och ska ev också få låna en bekants innerfilter då mina inte räcker för ett 700l.

      'Om jag inte får tag i något mer filter kanske kan ev kan sänka vattenytan? Så dom orkar driva det?
      Har beställt 2 luftpumpar o pump huvud från Tyskland nyligen så vill inte springa till djur affären o köpa en till dyr pump.

      Hoppas på att jag ska kunna rädda min delfin som hänger vid botten o kippar efter luft (
      OM dina fiskar kippar efter syre så kanske ett rejält vattenbyte inte alls är en dum ide, det kommer inte göra saken sämre.

      Kommentar

      • vattengris
        Användare
        • augusti 2014
        • 31

        #18
        Öppnar ju helst inte filtret hr ju bara en liten påse med kanske 100-200g akivt kol i ett 18 liter stort filter, kommer denna lilla mängd verkligen förstöra så mycket?
        Täta vatten byten har gjorts och jag tror knappast jag har syre brist när jag pumpar 3000l/h hyffsat bra kapacitet i ett 700l.
        Dessutom är det bara just den insjukna fisken som skippar! Om man läser om bvs kan man läsa att detta är ett av symptomen!

        Kommentar

        • vattengris
          Användare
          • augusti 2014
          • 31

          #19
          finns det något sett jag undgå att ta bory kolet? för jag kan inte göra det själv utan att skvätta ner golvet då det är så stort?
          kanske ha på filtret i några timmar under medicinering bara så ev dåliga bakterier dör?
          Eller finns det ingen annan utväg att jag plockar bort kolet? kan tyvärr inte börja med medicinen redan ikväll då och då känns det som jag kommer hinna få ytterligare dödsfall:/

          Kommentar

          • ScreamingBroccoli
            Användare
            • mars 2013
            • 231

            #20
            Stänger du av ytterfiltret i mer än några timmar klipper du av syretillförseln till bakterierna i det med massdöd som följd. Då måste du likväl ta isär och skölja ur det vare sig du vill eller inte då det vore klart ohälsosamt för fina fiskar om du drar igång det utan rengöring.

            Och med en brasklapp tycker jag överlag att dina problem låter som de jag hade då jag på grund av yttre omständigheter var tvungen att flytta fisk till ett biologiskt omoget akvarium. De svagaste strök med, och större fiskar verkade känsligare än mindre.

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • mars 2006
              • 2439

              #21
              Bukvattensot i karet!! ((

              Vet inte hur/om det aktiva kolet motverkar medicineringen.
              När du börjar medicinera så bör du även medicinera filtren. Du har ju någon bakterie som du vill få bort. Och den finns även i filtret.
              När du är klar med medicineringen så skall du försöka få tag i nyttiga bakterier från ett väl inkört filter.
              Senast redigerad av Johan F; 08 september 2014, 17:48.
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • vattengris
                Användare
                • augusti 2014
                • 31

                #22
                Det jag läst mig till är att det aktiva kolet "suger" upp partiklar även också medecin! Men eftersom det ett stort kar och jag har så pass lite kol så funder jag på om det verkligen kommer vara något problem att ha på det! För som andra har skrivit så vill man ju döda de dåliga bakterierna i filtret också!!

                Kommentar

                • Pabbe
                  NCS Medlem
                  • september 2006
                  • 1805

                  #23
                  Ursprungligen postat av vattengris
                  Det jag läst mig till är att det aktiva kolet "suger" upp partiklar även också medecin! Men eftersom det ett stort kar och jag har så pass lite kol så funder jag på om det verkligen kommer vara något problem att ha på det! För som andra har skrivit så vill man ju döda de dåliga bakterierna i filtret också!!
                  Som jag ser det har du två alternativ:
                  öppna filtret, ta bort kolet (ligger det i botten eller toppen?) och kör det medan medicinerinskuren varar.
                  eller
                  stänga av filtret, ta bort det och rengör det innan du kör igång det efter några dagar.

                  Kommentar

                  • vattengris
                    Användare
                    • augusti 2014
                    • 31

                    #24
                    Den lilla påsen med kol ligger i mitten av tunnan det är ju inte så att det ligger i korgar som i en del filter då vattnet tvingas att passera kolet!det ligger bara 1dm lång påse i mitten av det största av ehiem classic filterna! Ja har säkert fel men tycker det värkar konstigt att den lilla mängden skulle sabba en hel medecin kur
                    . Har aktivt kol så stor absorberande effekt?

                    Kommentar

                    • Pabbe
                      NCS Medlem
                      • september 2006
                      • 1805

                      #25
                      Jag har heller aldrig förstått nyttan med aktivt kol i ciklidkar. Har bara läst, framförallt i anvisningarna i bipacksedlar för medicin att man ska ta bort det.
                      Varför inte ta det säkra före det osäkra i det läge du har?

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        #26
                        Du dödar alla bakterier med nifurpirinol ( nyttiga och onyttiga) så om du inte vill ta ut kolen då bör du stänga av filtret. Och se till att de andra pumparna räcker för bra syresättning.
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • vattengris
                          Användare
                          • augusti 2014
                          • 31

                          #27
                          Ursprungligen postat av Pabbe
                          Varför inte ta det säkra före det osäkra i det läge du har?
                          För att filtret är så fruktansvärt stort mot vad jag är van vid! skulle gärna vänta tills jag kan få en hjälpande hand så jag slipper blöta ner parkettgolvet.

                          Kommentar

                          • vattengris
                            Användare
                            • augusti 2014
                            • 31

                            #28
                            Ursprungligen postat av Johan F
                            Du dödar alla bakterier med nifurpirinol ( nyttiga och onyttiga) så om du inte vill ta ut kolen då bör du stänga av filtret. Och se till att de andra pumparna räcker för bra syresättning.
                            jo tänkte ju med så först, men då dör ju inte ev dåliga bakterier i ytterfiltret. Ångrar att ja la i kolen såhär i efterhand.

                            Kommentar

                            • Pabbe
                              NCS Medlem
                              • september 2006
                              • 1805

                              #29
                              Ursprungligen postat av vattengris
                              För att filtret är så fruktansvärt stort mot vad jag är van vid! skulle gärna vänta tills jag kan få en hjälpande hand så jag slipper blöta ner parkettgolvet.
                              Jamen, stäng då av filtret och följ Johans råd att köra igång de andra pumparne. Filtret kan du väl ta hand om imorgon? Kanske du får byta kol och ev annat filtermaterial. Men vad är viktigast? Kol eller fiskar?

                              Kommentar

                              • vattengris
                                Användare
                                • augusti 2014
                                • 31

                                #30
                                Ja det får det bli att slänga ut kolet för gott i morgon sen koppla in den igen!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...