EU-val i maj, kolla var din kandidat står

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    #76
    NCS kunde skriva ihop en liten pamflett med argument för
    a) akvariehobbyn
    b) att fångst av akvariefisk i naturen är en positiv sak
    och skicka den till alla EU-valkandidater i Norden.
    Och varför inte dela ut den till allmänheten på olika mässor och möten.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • GraTis
      Användare
      • januari 2013
      • 414

      #77
      Ursprungligen postat av Pabbe
      Ja, visst skulle planeten i ett akut läge må bra av en total nedsläckning av mänsklig aktivitet. Men nu är vi ju djur utrustade med en speciell hjärna som sprungit snabbare än evolutionen; reptilhjärnan finns där nånstans. Den visar sig väl tydligast i krigens spår.

      Till de som kan tycka att akvariehobbyn är onödig, vill jag säga: då finns det mycket jag skulle vilja plocka bort med argumentet onödigt:
      Hundkapplöpning, travsport, cirkus. Eller för att inte tala om alla onödiga motorsporter. Speedway; en utomordentligt onödig och miljömässigt förkastlig sport, dessutom tråkig som få, curling är roligare. Rally, formel 1, går att rada upp i all oändlighet en massa trist och energislösande hobbys. Problemet är ju att de genererar pengar.
      Det gör ju akvariehobbyn också. Skulle alla farhågor besannas, går väl Eheim omkull,och alla andra tillverkare av kringutrustning. Undrar hur mycket akvariehobbyn omsätter världen över?
      Sen skulle jag vilja trycka på argument som framförts; akvariehobbyn väcker intresset för naturliv och förhoppningsvis insikter hos kommande alltmer urbaniserade generationer om miljöfrågor. Det vi ser i ett misskött akvarium, som övergödning t. ex, är ju något som kan illustrera vad som sker i en övergödd sjö.
      Kul med denna tråd. Väcker upp den sovande hjärnan hos mig i alla fall
      Jag tycker personligen akvariehobbyn är helt onödig, men den roar mig och jag kommer hålla på med den så länge jag får. Men om den visar sig vara ett hot mot miljön ger jag upp den. Vad jag vet jobbar inte typ ATG för bevarande av travhästar i ursprungliga biotoper. Det kanske är en skillnad som gör att jag satsar mina pengar på ATG istället för NCS.

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #78
        Ursprungligen postat av Mikael W
        NCS kunde skriva ihop en liten pamflett med argument för
        a) akvariehobbyn
        b) att fångst av akvariefisk i naturen är en positiv sak
        och skicka den till alla EU-valkandidater i Norden.
        Och varför inte dela ut den till allmänheten på olika mässor och möten.

        Jag tar med mig det.

        /Jocke

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #79
          Ursprungligen postat av GraTis
          Jag tycker personligen akvariehobbyn är helt onödig, men den roar mig och jag kommer hålla på med den så länge jag får. Men om den visar sig vara ett hot mot miljön ger jag upp den. Vad jag vet jobbar inte typ ATG för bevarande av travhästar i ursprungliga biotoper. Det kanske är en skillnad som gör att jag satsar mina pengar på ATG istället för NCS.
          Visst är det så, den är onödig som mycket annat vi människor sysslar med. Vi vill roa oss livet ut. Vi lär oss likt andra djur att som småbarn rusta oss för livet via lek. Skillnaden är väl att vi fortsätter leka. Och ja, ofta på bekostnad av omgivningen.
          Men det går ju inte att hejda, dock måste vi väl prioritera vad vi leker och roar oss med ganska snart. För mig så tycker jag nog att akvariehobbyn borde vara ganska harmlös jämfört med många andra "onödiga" aktiviteter?

          Om du ger upp hobbyn av miljöskäl så ska det respekteras. Om jag ska ge upp den vill jag nog att andra drar sitt strå och ger upp sin "onödiga" miljöförstörande hobby. Tyvärr så tror jag att det inte finns så många akvarister i EU-parlamentet. De skulle inte ha tid att sköta ett akvarium. Därmed har de nog ingen förståelse för oss som vill syssla med en så marginell hobby. Är Eheim börsnoterat? Troligen inte.
          Däremot finns det säkert många EU-politiker med personligt intresse i andra mer inkomstbringade onödiga hobbyaktiviteter som de lobbar friskt för. Så kanske måste vi få in en hängiven akvarist i maj om det finns någon?

          Men att börja med att skicka en lista/pamflett med argument för och vad som behöver förbättras utifrån vårt perspektiv är en bra början. Tror det är viktigt att även visa att vi är medvetna om brister, som vi vill åtgärda. Samt att påvisa miljömedvetenhet. Att t.ex LED-belysningen breder ut sig inom hobbyn. Glöm inte hur viktig belysningsfrågan om den vanliga glödlampan var i EU-debatten. Tror inte många heller vet hur energisnåla dagens pumpar är osv,osv

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #80
            Bra skrivet Pabbe!
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • GraTis
              Användare
              • januari 2013
              • 414

              #81
              Ursprungligen postat av Pabbe
              Visst är det så, den är onödig som mycket annat vi människor sysslar med. Vi vill roa oss livet ut. Vi lär oss likt andra djur att som småbarn rusta oss för livet via lek. Skillnaden är väl att vi fortsätter leka. Och ja, ofta på bekostnad av omgivningen.
              Men det går ju inte att hejda, dock måste vi väl prioritera vad vi leker och roar oss med ganska snart. För mig så tycker jag nog att akvariehobbyn borde vara ganska harmlös jämfört med många andra "onödiga" aktiviteter?

              Om du ger upp hobbyn av miljöskäl så ska det respekteras. Om jag ska ge upp den vill jag nog att andra drar sitt strå och ger upp sin "onödiga" miljöförstörande hobby. Tyvärr så tror jag att det inte finns så många akvarister i EU-parlamentet. De skulle inte ha tid att sköta ett akvarium. Därmed har de nog ingen förståelse för oss som vill syssla med en så marginell hobby. Är Eheim börsnoterat? Troligen inte.
              Däremot finns det säkert många EU-politiker med personligt intresse i andra mer inkomstbringade onödiga hobbyaktiviteter som de lobbar friskt för. Så kanske måste vi få in en hängiven akvarist i maj om det finns någon?

              Men att börja med att skicka en lista/pamflett med argument för och vad som behöver förbättras utifrån vårt perspektiv är en bra början. Tror det är viktigt att även visa att vi är medvetna om brister, som vi vill åtgärda. Samt att påvisa miljömedvetenhet. Att t.ex LED-belysningen breder ut sig inom hobbyn. Glöm inte hur viktig belysningsfrågan om den vanliga glödlampan var i EU-debatten. Tror inte många heller vet hur energisnåla dagens pumpar är osv,osv
              Håller med i det du skriver, men lite barnslig svensk avundsjuka innehåller det allt. "Ska dom andra få leka med sina leksaker så ska jag också......."

              Kommentar

              • Kawasa
                Användare
                • september 2012
                • 840

                #82
                Såg precis att tråden rörde någonting annat, har tagit bort mitt tidigare inlägg
                Senast redigerad av Kawasa; 30 april 2014, 12:00. Anledning: postat i fel tråd
                Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                Kommentar

                • Pabbe
                  NCS Medlem
                  • september 2006
                  • 1805

                  #83
                  Ursprungligen postat av GraTis
                  Håller med i det du skriver, men lite barnslig svensk avundsjuka innehåller det allt. "Ska dom andra få leka med sina leksaker så ska jag också......."
                  Haha,ja jag förstår den markeringen, men jag vill snarare kalla vår svenska avundsjuka för rationell svensk avundsjuka. Vi är tråkiga och hemskt rationella i detta kompromissernas land. Dessutom är jag så övermaga att jag tror EU behöver vår lågmälda, rationella tråkighet.

                  Men vi kan ju välja att köra racet fullt utom vi vill. Ha huset fullt av akvarier, tre bilar, flyga till Thailand varje vinter, alperna på våren, plöja runt i skärgården med egen racerbåt på sommaren, flyga till Paris på hösten, köpa ny platt-tv vartannat år, byta grafikkort till datorn då nya spel kräver det också minst vartannat år.
                  Jag menar, det finns massor av människor numera i detta avlånga land som gör allt detta alltmer, så om det är barnslig svensk avundsjuka från mitt håll så, okey, men nu råkar jag vara rätt nöjd med mina fem akvarier och jag antar att du måste vara någorlunda på den linjen, att det kanske krävs en viss rättvis fördelning även runt våra accelererande nöjesbehov, om du är beredd att ge upp hobbyn om den visar sig vara ett hot för miljön?

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #84
                    Ursprungligen postat av GraTis
                    Jag tycker personligen akvariehobbyn är helt onödig, men den roar mig och jag kommer hålla på med den så länge jag får. Men om den visar sig vara ett hot mot miljön ger jag upp den. Vad jag vet jobbar inte typ ATG för bevarande av travhästar i ursprungliga biotoper. Det kanske är en skillnad som gör att jag satsar mina pengar på ATG istället för NCS.
                    Akvariehobbyn är väl redan ett hot mot miljön om man resonerar som du gör. Ett akvarium innebär onödig energiförbrukning, slöseri med rent vatten osv. Så om du verkligen anser att det är helt onödigt att hålla fiskar och att det här är en skithobby - sälj ditt akvarium!

                    Jag håller med Pabbe om att det finns många andra saker som har större påverkan på miljön än att ha ett akvarium (eller några till ) hemma. Det handlar knappast om avundsjuka ("om den får så ska jag också") utan om att alla måste göra det dom kan och avstå från att göra sådant som är "onödigt" inom rimliga gränser. Jag har mycket svårt att tänka mig att majoriteten av befolkningen i västvärlden är beredda att göra avkall på all sin "lyxkonsumtion" eller sina fritidsintressen. OM det ska till en förändring så måste det vara på en rimlig nivå.

                    Istället för att sluta upp med akvaristik kan man göra saker som t ex inte resa utomlands, äta mindre kött, inte ta bilen i onödan, köpa begagnade saker m.m. Det handlar om prioriteringar, att välja vad som är viktigast för en själv.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #85
                      Just diskussion om vad som är nödvändigt tar oss på väldiga avvägar tycker jag. Är du och jag nödvändiga? Nåja det blir direkt off topic.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • GraTis
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 414

                        #86
                        Jag har personligen väldigt svårt att försvara och påstå att akvariehobbyn är viktig för någon/något som berör mig. Visst den är viktig i vissa U-länder som till viss del tjänar pengar på turism o export av fisk.

                        Och jag har väldigt svårt att tro att det lönar sig att försvara hobbyn genom att säga att det finns andra onödigare hobbys som borde förbjudas före just hållning av fisk i akvarier.

                        Och viktigast av allt det blir inte bättre av att tycka att EU är skit och att dom som bestämmer där inget begriper.

                        Så vart är argumenten?

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #87
                          Jag är för EU på så många sätt man kan och tycker det är viktigare med att undvika invasiva arter än att hålla på med en hobby, men det får väl ändå visa sig vara ett reellt problem innan man tar till åtgärder. Alla politiker måste ju prioritera vad de lägger tid på och då borde de väl ändå fokusera på faktiska problem och inte icke-problöem som har blåsts upp av lobbyister. Om ploitikerna har blivit övertygade om att det är ett problem måste vi ju ändå vara med och berätta om den andra sidan av myntet. Jag tycker det svärmar med massor av goda skäl varför det är onödigt med lagstiftning här.

                          Tänk på att vi behöver inte visa på en massa fördelar, det räcker att visa på att det inte är väsentliga problem.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #88
                            Det är väl just det som är grejen med hobbys/fritidsintressen, att det är en lyx. Det är förmodligen rätt få hobbys/fritidsintressen som ger någon possitiv global miljöpåverkan. Visst kan man säga att akvaristiken ger viss miljöpåverkan lokalt eftersom det finns ett insitament att bevara naturområden pga turism och export av fisk t ex. men det kan man väl alltid hävda att det kan lösas på annat sätt än att vi i norden ska hålla fisk i akvarium...

                            Jag anser inte att det här är helt OT eftersom det ju faktiskt krävs argument för att möta det förslag som finns. Om vi inte kan ge ett svar där fördelarna med att hålla tropiska fiskar överväger riskerna så blir ju vårt bemötande rätt platt.

                            Jag har inte några argument förutom att det är en rolig och utvecklande hobby.

                            Kommentar

                            • Erik Åhlander
                              Användare
                              • september 2006
                              • 796

                              #89
                              Ursprungligen postat av GraTis
                              Jag har personligen väldigt svårt att försvara och påstå att akvariehobbyn är viktig för någon/något som berör mig. Visst den är viktig i vissa U-länder som till viss del tjänar pengar på turism o export av fisk.

                              Och jag har väldigt svårt att tro att det lönar sig att försvara hobbyn genom att säga att det finns andra onödigare hobbys som borde förbjudas före just hållning av fisk i akvarier.

                              Och viktigast av allt det blir inte bättre av att tycka att EU är skit och att dom som bestämmer där inget begriper.

                              Så vart är argumenten?
                              Jag är övertygad om att urbaniseringen gör att människor distanserar sig från sitt ekosystem och tappar förståelsen vad som är viktigt för att vi skall överleva som art. Det riskerar att drabba alla, mer eller mindre, men det är speciellt viktigt för de människor som fattar viktiga beslut - stora som små.

                              Alla aktiviteter som ökar förståelsen för hur naturen fungerar och vilken del vi har i det hela är viktiga och en bra motvikt. Sällskapsdjur, krukväxter, friluftsaktiviteter ute i naturen har alltså betydelse helt förutom den glädje det kan ge utövaren. Akvaristik är extra bra därför att det inte bara omfattar en organism som inte är människa utan ett helt system av ekologiska relationer. Utövaren måste lära sig lite elementa av relationerna mellan växter - djur - bakterier - omvärld för att få akvariet att fungera på sikt. Om det dessutom skapar ett djupare intresse för processerna - eller organismernas ursprungsmiljö, desto bättre!

                              Alltså borde alla beslutsfattare vara aktiva akvarister!!!
                              Senast redigerad av Erik Åhlander; 30 april 2014, 15:18.

                              Kommentar

                              • GraTis
                                Användare
                                • januari 2013
                                • 414

                                #90
                                Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                                Jag är övertygad om att urbaniseringen gör att människor distanserar sig från sitt ekosystem och tappar förståelsen vad som är viktigt för att vi skall överleva som art. Det riskerar att drabba alla, mer eller mindre, men det är speciellt viktigt för de människor som fattar viktiga beslut - stora som små.

                                Alla aktiviteter som ökar förståelsen för hur naturen fungerar och vilken del vi har i det hela är viktiga och en bra motvikt. Sällskapsdjur, krukväxter, friluftsaktiviteter ute i naturen har alltså betydelse helt förutom den glädje det kan ge utövaren. Akvaristik är extra bra därför att det inte bara omfattar en organism som inte är människa utan ett helt system av ekologiska relationer. Utövaren måste lära sig lite elementa av relationerna mellan växter - djur - bakterier - omvärld för att få akvariet att fungera på sikt. Om det dessutom skapar ett djupare intresse för processerna - eller organismernas ursprungsmiljö, desto bättre!

                                Alltså borde alla beslutsfattare vara aktiva akvarister!!!
                                Önsketänkare, om alla blev som oss på det här forumet och startar upp 5-15 akvarier bara för att förstå lite ekosystem så...............

                                Helt ärligt tror jag det är tur vi inte är fler än vi är. Eller inte

                                Kommentar

                                Arbetssätt...