EU-val i maj, kolla var din kandidat står

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Åhlander
    Användare
    • september 2006
    • 796

    #46
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Jag anser dock att SARF borde ta initiativet till att bjuda in olika akvarieorganisationer i Sverige till ett samarbete (med en representant för varje organsiation). Sedan får man utveckla detta samarbete vidare med andra sällskapsdjursorgansiationer och sedan ytterligare ut i Norden. Men det bör börja att byggas från basen - dvs att inleda ett "samarbete" mellan olika akvarieorganisationer i Sverige.
    Jag skall ta upp detta med styrelsen!

    Kommentar

    • bossep
      Användare
      • januari 2013
      • 2352

      #47
      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
      Jag skall ta upp detta med styrelsen!
      Det låter riktigt bra om vi kommer tillsammans och kan börja jobba, Sedan reder det sig nog. Facebook och tvitter är bra på att sprida sånt här. Jag skulle gärna ta en liten ordväxling med folket på andra sidan.
      Webmaster för Ciklid.org.
      Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8597

        #48
        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
        SARF har haft frågan uppe, men det krävs en del stadgeändringar för att det skall vara praktiskt genomförbart - och sånt tar lite tid...
        Hur då menar du?

        § 1. Förbundets målsättning
        Förbundet har som målsättning att verka för information, debatt och samverkan kring akvariehobbyn samt att engagera sig, politiskt och religiöst obundet, för en saklig och tidsenlig syn på naturvård och miljöskydd.

        § 2. Förbundets sammansättning
        Förbundet är en sammanslutning av akvarieföreningar och akvarister i Sverige, samt med dessa närbesläktade organisationer och naturintresserade
        .

        Man får nog ta till en tämligen snäv tolkning av dessa paragrafer för att anse att t.ex. NCS, Diskussällskapet, Poecilia, SKS inte skulle anses falla inom en enda av kategorierna i § 2.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8597

          #49
          Ursprungligen postat av Mikael W
          Hur då menar du?

          § 1. Förbundets målsättning
          Förbundet har som målsättning att verka för information, debatt och samverkan kring akvariehobbyn samt att engagera sig, politiskt och religiöst obundet, för en saklig och tidsenlig syn på naturvård och miljöskydd.

          § 2. Förbundets sammansättning
          Förbundet är en sammanslutning av akvarieföreningar och akvarister i Sverige, samt med dessa närbesläktade organisationer och naturintresserade
          .

          Man får nog ta till en tämligen snäv tolkning av dessa paragrafer för att anse att t.ex. NCS, Diskussällskapet, Poecilia, SKS inte skulle anses falla inom en enda av kategorierna i § 2.
          Citerar mig själv, he he.
          Får visst ta ett halvt steg tillbaka. Det finns antagligen ett par saker att fundera på i alla fall. T.ex. frasen "i Sverige" kan vara en belastning. Och stadgandena om medlemsavgift kanske behöver ses över.

          Och, skulle t.ex. NDS då ansluta sig till alla de nordiska riksförbunden? Vilket organisatoriskt sammelsurium det skulle bli.

          En sak att beakta just nu är, att nu behöver vi fokusera på att släcka eldsvådan, inte på att fundera på hur en heltäckande släckningsverksamhet ska organiseras.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #50
            Jag noterar denna fråga som en huvudpunkt inför nästa styrelsemöte, så kommer vi ha en representant redo Erik. Bara att höra av dig när ni i SARF har haft ert möte.

            Jag är övertygad om att vi måste samarbeta för att kunna påverka, både inom akvaristiken och med andra husdjursorganisationer. Jag ska luska lite bland reptilföreningar och så (är osäker på vilka typer av föreningar det finns men ska kolla upp det).

            /Jocke

            Kommentar

            • bossep
              Användare
              • januari 2013
              • 2352

              #51
              Om det inte redan är gjort så borde en eller fler facebook sidor skapas.
              Jag tror de flesta politiker följer FB och om de ser sitt namn där blir det effektivare en ett
              brev eller protestlista (det ena utesluter inte det andra).
              Någon frivillig?
              Det tycks som det finns vissa språkförbistringar inom norden och folk tenderar att vilja
              skriva på sitt eget språk.
              Även om nu inte Norge är med i EU så brukar de norska politikerna följa EUs beslut.
              Webmaster för Ciklid.org.
              Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

              Kommentar

              • bossep
                Användare
                • januari 2013
                • 2352

                #52
                Ursprungligen postat av Banderad
                Jag noterar denna fråga som en huvudpunkt inför nästa styrelsemöte, så kommer vi ha en representant redo Erik. Bara att höra av dig när ni i SARF har haft ert möte.

                Jag är övertygad om att vi måste samarbeta för att kunna påverka, både inom akvaristiken och med andra husdjursorganisationer. Jag ska luska lite bland reptilföreningar och så (är osäker på vilka typer av föreningar det finns men ska kolla upp det).

                /Jocke
                Bra
                Webmaster för Ciklid.org.
                Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                Kommentar

                • bossep
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 2352

                  #53
                  Här finns en lista på de Svenska kandidaterna.
                  Här är de elva största svenska partiernas kandidater till Europaparlamentsvalet i maj i år. Partierna fick två procent  eller mer i förra EU-valet. Partierna är
                  Webmaster för Ciklid.org.
                  Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                  Kommentar

                  • bossep
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 2352

                    #54
                    Jag kanske är blind men finns det någon länk till lagförslaget eller i alla fall en referens till det?
                    Vi behöver ha grundfakta som sedan kan postas här och eventuellt översättas.
                    Webmaster för Ciklid.org.
                    Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      #55
                      Det finns väl inget konkret förslag ännu, dock en organisation som har stöd på många håll inom EU och jobbar för det.

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #56
                        Här är diskussionen på saltforumet: http://www.saltvattensguiden.se/foru...ighlight=hobby

                        Värt att läsa.

                        Kommentar

                        • bossep
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 2352

                          #57
                          Ursprungligen postat av Banderad
                          Här är diskussionen på saltforumet: http://www.saltvattensguiden.se/foru...ighlight=hobby

                          Värt att läsa.
                          Jag klickade mig igenom diverse länkar och hittade detta.
                          http://www.voteforanimals.eu/ och deras manifest http://voteforanimals.eu/images/uplo...ions_4_okt.pdf
                          Löftet DE vill att politikerna skall skriva under på http://voteforanimals.eu/images/uplo...tions_2014.pdf
                          Om det är det vi är upprörda över så tycker jag vi kanske skulle skriva under det och sedan verka för att reglerna följs.
                          Jag ser ingen stans vart akvariefiskar i någon större omfattning skulle beröras av detta.
                          Jag är mer oroad av att diverse politiker i sin iver att få mer röster tar detta som en möjlighet att skriva in rejält tokiga tolkningar i en ny lag och
                          där kan vi kanske göra en insats som "experter".

                          Finns det något annat att bli upprörd över i den här frågan?
                          Senast redigerad av bossep; 16 april 2014, 13:02.
                          Webmaster för Ciklid.org.
                          Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • augusti 2002
                            • 8597

                            #58
                            Ursprungligen postat av bossep
                            Jag klickade mig igenom diverse länkar och hittade detta.
                            http://www.voteforanimals.eu/ och deras manifest http://voteforanimals.eu/images/uplo...ions_4_okt.pdf
                            Löftet DE vill att politikerna skall skriva under på http://voteforanimals.eu/images/uplo...tions_2014.pdf
                            Om det är det vi är upprörda över så tycker jag vi kanske skulle skriva under det och sedan verka för att reglerna följs.
                            Jag ser ingen stans vart akvariefiskar i någon större omfattning skulle beröras av detta.
                            Jag är mer oroad av att diverse politiker i sin iver att få mer röster tar detta som en möjlighet att skriva in rejält tokiga tolkningar i en ny lag och
                            där kan vi kanske göra en insats som "experter".

                            Finns det något annat att bli upprörd över i den här frågan?
                            Upprörd, vad då? Vi som är så sakliga hela tiden.
                            Skämt åsido, dessa två formuleringar skulle jag inte underteckna.
                            Endeavour to minimise live animal transport
                            Work to reduce the number of species and animals being kept

                            Orsak: I oskickliga händer kommer dessa målsättningar att förverkligas genom fångst- och importrestriktioner och genom förbud av att hålla arter (i värsta fall positivlistor).
                            Jag ser inget undantag för akvariefiskar i texten.
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              #59
                              Ursprungligen postat av Mikael W
                              Jag ser inget undantag för akvariefiskar i texten.
                              Jag hittade också ett klargörande över vad de speciellt är bekymrade för
                              tropical fish, birds and mammals.
                              när jag kollade runt på deras Facebooksida innan jag tog upp detta på Zoopet för ca. 1,5 månader sedan.

                              Sedan är det också intressant att de handskas väldigt oförsiktigt (oärligt) med siffror och i materialet som skickades ut till ledamöterna skrev de t.ex. att det 2011 importerades reptiler för 6,4 miljarder EUR till EU när det i själva verket rörde sig om 6,5 miljoner!!!!!!!!!!!! Detta påpekade en Chris Newman på deras Facebooksida och de har nu också ändrat detta.

                              Oavsett vilket - Bosses påpekande pekar ändå på vikten att man dels sätter sig in i vad de skriver och vilka frågor de driver och att man skaffar fram slagkraftiga argument som stödjer sällsksapsdjurshobbyns sak på ett ansvarsfullt sätt.

                              Kommentar

                              • bossep
                                Användare
                                • januari 2013
                                • 2352

                                #60
                                Ursprungligen postat av Mikael W
                                Upprörd, vad då? Vi som är så sakliga hela tiden.
                                Skämt åsido, dessa två formuleringar skulle jag inte underteckna.
                                Endeavour to minimise live animal transport
                                Work to reduce the number of species and animals being kept

                                Orsak: I oskickliga händer kommer dessa målsättningar att förverkligas genom fångst- och importrestriktioner och genom förbud av att hålla arter (i värsta fall positivlistor).
                                Jag ser inget undantag för akvariefiskar i texten.
                                Jag gillar att bli upprörd när politiker strular till det och blandar sig i mitt liv!
                                Men jag är också för ett bättre djurskydd och samma sak med miljön.
                                Jag tror att det redan finns en hel del gällande just dessa 2 punkter i den kommande djurskydds propositionen som kommer efter valet här i Sverige. Bland annat kommer den nog att innehålla en paragraf om att man inte skall få transportera djur mer än 8 timmar. Samt att djur skall hållas på en viss yta för att dessa skall ha ett naturligt beteende.
                                Det senare är ju ganska befängt då i så fall både kor, krisar och hundar borde få springa lösa. Men då blir de invasiva arter. Eller så får vi springa runt och mjölka älgar. Samma sak med transporter. Det beror nog mer på hur djuren transporteras än hur länge de skjutsas runt. Det är nog också en viss skillnad på en guppy och en slaktfärdig ko eller gris.
                                Det enda jag inte begriper är “reduce the number of species”. Det borde vara en självklarhet att man inte hur som helst kan sälja och hålla rödlistade arter.
                                Min inställning i frågan om positivlistor är att jag inte vet hur jag ställer mig. Jag har velat fram och tillbaka i den frågan.

                                En gemensam djurlagstiftning inom EU är nog bra av många skäl men ”the devil is in the details”. Där bör sådana som vi fisknördar vara med och påverka.
                                Om man spånar lite kanske en certifiering typ krav, fair trade och MSC (Marine Stewardship Council) Kunna appliceras på husdjur såsom akvariefisk. Skulle man köpa kravmärkt guppy eller fair trade diskus. Även om de var någon krona dyrare?
                                Webmaster för Ciklid.org.
                                Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...