EU-val i maj, kolla var din kandidat står

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    Inget heller idag något positivt att rapportera om min debattartikel som skickades till tidningarna

    Svenska Dagbladet samt Sydsvenskan har meddelat om att de inte kunde ta in den. De andra tidningarna svarade varken bu eller bä!!

    Jag har även idag läst Göteborgsposten, Expressen, Aftonbladet och Metro och där var den i alla fall inte med.

    Jag har inte läst Dagens Nyheter och ETC. Finns det inte någon här som har dessa tidningar och kan kolla där.

    Jag har även kollat på alla tidningars websidor utan att hitta något.

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      Hobbydjurförbundet ska i kväll träffa Djurskyddsombudsmannen. Deras akvariekille fick förhinder, så jag blev snabbinkallad i stället. Det kan bli bra, eftersom DO är en viktig remissinstans för lagberedningen. (Men vi ska så klart inte slicka innan det droppar...)
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        Ursprungligen postat av Mikael W
        Hobbydjurförbundet ska i kväll träffa Djurskyddsombudsmannen. Deras akvariekille fick förhinder, så jag blev snabbinkallad i stället. Det kan bli bra, eftersom DO är en viktig remissinstans för lagberedningen. (Men vi ska så klart inte slicka innan det droppar...)
        Låter bra att det går framåt i Finland.
        Hur blir det i Sverige - SARF och NCS?

        Kommentar

        • bossep
          Användare
          • januari 2013
          • 2352

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Låter bra att det går framåt i Finland.
          Hur blir det i Sverige - SARF och NCS?
          Det är lite luddigt här i Sverige. Vi har ju ingen Djurskyddsombudsman här. Tydligen sorterar det under jordbruksverket här men jag har inte fått tag på någon som känner sig ansvarig. Som vanligt blir man skickad in i en rundgång.
          Webmaster för Ciklid.org.
          Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

          Kommentar

          • Spangberg
            Användare
            • april 2014
            • 31

            Fick svar från socialdemokraterena angående min oro över utvecklingen. Läs själva och se vad ni tycker.

            Hej Fredrik,


            Tack för ditt mail!


            Om det är Eurogroup for Animals du hänvisar till stämmer det att vi har skrivit på deras manifest. Organisationen bedriver ett viktigt arbete för att stärka djurskyddet i EU och andra delar av världen.*


            Det innebär dock inte att vi delar alla av organisationens ståndpunkter. Men i princip tycker vi att det är viktigt att bevara biologisk mångfald, ha ett högt djurskydd och arbeta för att ersätta tester på djur med andra alternativ.*


            Om det visar sig att begränsningen av exotiska djur på sikt leder till habitatförstöring kommer vi givetvis att sätta oss in i den frågan vidare och eventuellt ompröva vår ståndpunkt.*Biologisk mångfald är ju som du skriver väldigt viktigt och något som vi arbetar med ständigt.


            Vänliga hälsningar,

            De svenska Socialdemokraterna i Europaparlamentet

            *

            genom,
            Frida Eriksson Tall

            Politiskt Sakkunnig / Parliamentary Assistant

            Socialdemokraterna i Europaparlamentet*

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              Ursprungligen postat av Spangberg
              Fick svar från socialdemokraterena angående min oro över utvecklingen. Läs själva och se vad ni tycker.

              Hej Fredrik,


              Tack för ditt mail!


              Om det är Eurogroup for Animals du hänvisar till stämmer det att vi har skrivit på deras manifest. Organisationen bedriver ett viktigt arbete för att stärka djurskyddet i EU och andra delar av världen.*


              Det innebär dock inte att vi delar alla av organisationens ståndpunkter. Men i princip tycker vi att det är viktigt att bevara biologisk mångfald, ha ett högt djurskydd och arbeta för att ersätta tester på djur med andra alternativ.*


              Om det visar sig att begränsningen av exotiska djur på sikt leder till habitatförstöring kommer vi givetvis att sätta oss in i den frågan vidare och eventuellt ompröva vår ståndpunkt.*Biologisk mångfald är ju som du skriver väldigt viktigt och något som vi arbetar med ständigt.


              Vänliga hälsningar,

              De svenska Socialdemokraterna i Europaparlamentet

              *

              genom,
              Frida Eriksson Tall

              Politiskt Sakkunnig / Parliamentary Assistant

              Socialdemokraterna i Europaparlamentet*
              Samma person som svarade mig. Här var det dock i alla fall lite mer kött på benen i än i det svaret.
              ast egentligen också denna gång är det ett svar som inte säger något för de har ju redan skrivit under och det backar de inte på och inte ens om det sedan visar sig att ett sådan beslut skulle leda till habitatförstöring så tar de avstånd utan skriver bara att de då "EVENTUELLT" kommer att ompröva sitt beslut
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 23 maj 2014, 14:10.

              Kommentar

              • bossep
                Användare
                • januari 2013
                • 2352

                Om det visar sig att begränsningen av exotiska djur på sikt leder till habitatförstöring kommer vi givetvis att sätta oss in i den frågan vidare och eventuellt ompröva vår ståndpunkt.*Biologisk mångfald är ju som du skriver väldigt viktigt och något som vi arbetar med ständigt.
                Är nog halmstrået vi måste gripa efter och arbeta lite långsiktigt med att öppna ögonen på politikerna. Vi kommer mycket längre med fakta och positiv information än att kasta oss ut och fördöma "Eurogroup for Animals" helt och hållet.
                Webmaster för Ciklid.org.
                Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  Användare
                  • september 2006
                  • 796

                  Det får nog anses som ett klart steg framåt! Början på en tankeprocess.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    Ja nu är EU-valet över men denna fråga är inte på något sätt avslutad utan tvärtom det är nu som det gäller om akvarieorgansiationerna kan mobilisera så pass att vi kan få ha kvar vår akvariehobby samtidigt som vi kan göra en insats för miljön.

                    Min kampanj med ett öppet brev till de partier och politiker som då hade skrivit under löftet om att se till att kraftigt inskränka akvariehobbyn vilket skulle få klart negativa effekter på den biologiska mångfalden och miljön, samt de tidningar som jag skickade in min debattartikel gjorde alla på samma sätt - de sket totalt i det. Visst ett intetsägande svar kom från S, några tidningar svarade att de inte hade plats (men de hade ändå plats för tramsartikar om fulla akvariefiskar, eller om rumpor på hamstrar så nog fanns det plats). Grunden till att de struntade i oss akvarister är att att de inte vill ha upp denna fråga till debatt och att akvaristerna idag inte är någon faktor som de behöver ta hänsyn till.

                    I framtiden så måste akvarieorgansiationerna (i princip även andra sällskapsdjursorganisationer) se till att göra sig hörda och jag tror definitivt att det går att påverka om vi alla samverkar. Se till att uppvakta politiker och partier, se till på in artiklar i pressen etc. Så jag ställer frågan till Sveriges akvarieoganisationer Sveriges akvarieföreningars Riksförbund, Nordiska ciklidsällskapet, Nordiska diskussällskapet, Svenska diskussällskapet samt i viss mån även de nordiska organsiationerna Skandinaviska killisällskapet och Poecilia Scandinavia (borde ju även finnas en saltvattensorgansiation eftersom denna del av hobbyn är den mest hotade, men en sådan finns det inte) vad tänker ni göra?

                    Kommentar

                    • GraTis
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 414

                      Klart enklare att få tidningar att skriva om "Exotiska fiskar är fångade Dalälven" än om att några vill hålla liv i en fritidssyssla för att den biologiska mångfalden i Malawisjön skall överleva.
                      Att i samma skrift avhandla vikten av biologisk mångfald samt att fiskar minsan har det bättre i akvariemiljö jämfört med i det vilda är också ett stolpskott, kan jag tycka.

                      Hoppas verkligen NCS får ihop något bra till våra EU-politiker.

                      Kommentar

                      • bossep
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 2352

                        Utan att på något sätt påstå att jag kan tyda hur politiker och väljare tänker har jag kommit fram till några saker.
                        1. Svenska folket anser att djurskydd är en viktig fråga. Inte minst par poserandet med grisar som har knorr visat detta.
                        2. Det är framförallt 2 kvinnor som har Svenska folkets förtroende i frågan om djur och natur nämligen Marit Paulsen (FP) och Isabella Lövin (MP). Båda är nog tämligen pålästa och Isabella Lövin har också fisk och fiske som sitt huvudintresse.

                        Vill vi påverka EU och politikerna bör vi framföra vår sak på ett korrekt och vederhäftigt sätt till dessa två politiker. Kan vi få dessa två att förstå vår sak (vilket jag tror) så kan vi få med resten också.
                        Jag kommer att träffa folk runt Isabella Lövin i en annan kanske relaterad fråga nämligen hållbar fiskodling för matproduktion. Jag kommer då att dra paralleller med att hålla fisk i akvarier som hobby.
                        Jag kommer också att träffa folk från Jordbruksverket och Länsstyrelsen i Södermanland.
                        I samtliga fall kommer djurskydd och fiskarnas trivsel att stå högt på listan. Främst då fiskdensitet och vattenkvalité men också användandet av hormoner, antibiotika, transporter och hur man skall ”mäta” fiskarnas allmänna välbefinnande, Hållbarhet och miljö påverkan av foder och produktion av det, etc.
                        Kan hållning av tropiska fiskar för matproduktion accepteras så bör samma sak gälla för hållandet av liknande djur som sällskapsdjur också vara tillåtet. Troligtvis mår fiskar som hålls av kunniga akvarister bättre än de som hålls i kommersiell fiskodling.
                        Webmaster för Ciklid.org.
                        Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4619

                          Nu har "Eurogroup for Animals" summerat sin kampanj och det kan ses på denna sida. Sverige är faktiskt det land där flest EU-parlamentariker (10 st) har skrivit under manifestet (=i praktiken flest EU-parlamentariker som gärna ser att akvariehobbyn stoppas och att avverkningen av regnskogen ökar) och dessa svenska EU-parlamentariker kommer från 5 partier

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            När jag bara skummade igenom det hittade jag inte direkt specificeringar mot vår hobby (har barn som pratade med mig konstant när jag läste, så fullt uppmärksam var jag inte). Men sedan läste jag igen, och där står det specificerat om Wildlife trade. En femårsplan är det som gäller tydligen.

                            /Jocke

                            Kommentar

                            • kaj.p
                              Användare
                              • april 2002
                              • 2294

                              Satt på Interzoo o snackade med en av bossarna på ett av de stora tyska företagen. Vi kom in på Vf fisk o då sa han det är ju förbjudet. Jag fick faktiskt övertyga honom att så var inte fallet (ännu). Men vet inte dessa herrar så är det svårt.
                              Diskussällskapet
                              www.diskusforum.se

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • april 2002
                                • 4619

                                Den 7-9 oktober håller "Eurogroup for Animals" (en samlingsorganisation som representerar 46 nationella djurrättsorganisationer) en konferens i Brussels Euro Parliament Building i djurfrågor. Denna organisation har ju som bekant som målsättningen att kraftigt begränsa djurhållningen av exotiska djur (t.ex. akvariefiskar) och helt förbjuda vildfångade fiskar.
                                Bland föredragshållarna finns inte någon som representerar vare sig branschen eller hobbyn och den tillåter inte ens de med motsatta åsikter än deras att delta på konferensen. Programmet för konferensen.

                                Det därför hög tid att agera och kontakta våra EU-representanter om man inte vill att att denna djurrättsorganisation ensam skall kunna föra ut sin åsikt för hur vår hobby/bransch skall se ut i framtiden. Jag ställer frågan till vår branschorganisation Zoorf och till våra akvarieorganisationer t.ex. SARF och NCS - hur kommer ni att agera i denna fråga
                                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 25 september 2014, 13:37.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...