EU-val i maj, kolla var din kandidat står

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ducce
    Användare
    • november 2009
    • 360

    Ursprungligen postat av Mikael W
    Konstigt nog ligger det inga sådana pamfletter redan nu i zooaffärerna (åtminstone har jag inte sett några här). Ska man tolka det så, att affärerna redan har kommit till att de inget har emot att fiskarna förbjuds.
    Skulle nog tolka det som en fråga som inte många uppmärksammat, därför är det nog bra att sprida information om det. Om man söker lite på nätet så verkar det bara vara de akvaristiska grupperna som uppmärksammat det, inte lika många träffar från grupper med reptiler eller framför allt burfåglar.
    /R

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      Håller med Ducce - det är nog mest för att "ingen" har uppmäksammat denna fråga och dessutom handlar det ju inte heller om något färdigt förslag utan "bara" ett löfte från vissa partier om att stödja denna djurätts organisations agerande.

      Kommentar

      • GraTis
        Användare
        • januari 2013
        • 414

        Det är nog bra att ni som kan, motar olle i grind på ett väldigt tidigt stadium. Växer sig någon stor o stark kan det vara svårt att ändra på en redan inslagen väg.

        Kommentar

        • bossep
          Användare
          • januari 2013
          • 2352

          Min uppfattning av det hela är att man försöker smyga genom backdörren genom att låta politikerna skriva på ett inte alltför tokigt löfte
          som sedan har ett underliggande manifest som är helt galet. Då kan de sedan gå tillbaka till politikerna och säga "Men herre Gud, du har ju
          redan skrivit på det här". Det är dessutom svårt att "besvara" något som egentligen inte finns. Men de förslag som Erik, Kjell med flera har skrivit bemästrar detta faktum.
          Så visst vi måste mota Olle i grind. Låt oss se om vi kunde hitta på några korta rader man kunde ha i diverse affärer. Kanske i form av namn insamling. Det här kommer inte att försvinna bara för att EU valet är över.
          Webmaster för Ciklid.org.
          Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            Ursprungligen postat av bossep
            Det här kommer inte att försvinna bara för att EU valet är över.
            Nej, definitivt inte - detta är bara lugnet före stormen

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8598

              Ursprungligen postat av bossep
              Det här kommer inte att försvinna bara för att EU valet är över.
              Just det. I Sverige förnyades djurskyddslagstiftningen för några år sedan, då gav NCS ett remissutlåtande (år 2010), så det kanske inte aktualiseras helt strax. Men EU-lagstiftning kan leda till att också den nationella lagen tas upp för översyn, så därför är det bra att agera.

              I Finland för vi just nu striden på två fronter, dels informationen till EU-valkandidaterna, dels är vår lagstiftning i huvudsak från medlet av 1990-talet (var med och skrev remissutlåtande då även) och nu förbereder ministeriet ett nytt lagförslag som ska ges till riksdagen inom ett år. Möjligen är detta en bra sak, därför att vi kommer åt att påverka på bägge hållen.

              Förhoppningsvis tar akvaristerna också i resten av Europa tag i detta. I England har de sin Hands off my hobby -kampanj. Vet inte hur det är i andra länder, har ni hört något?
              Jag har skrivit till Anton Lamboj, som är ordförande i vår tyska broderförening för att höra om de gör något, men inte fått svar ännu.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                Jag har inte hört någon annan motkampanj än "Hands of my hobby", jag hoppas dock att andra akvarister i Europa har uppmärksammat hotet. Dock hör man ingenting om det i diverse internationella FB-grupper och så.

                /Jocke

                Kommentar

                • Pabbe
                  NCS Medlem
                  • september 2006
                  • 1805

                  Jag pratade med en granntjej som förestår akvarieavdelningen i en Djurmagazinet-butik i närheten. Hon hade ingen aning om detta. Jag sa hon borde vidarebefordra info till ägarna och huvudkontoret. Man tycker en så pass stor kedja borde nåtts av detta någonstans ifrån. Alla butiker i den kedjan satsar väl inte så mycket på akvariedelen, men denna har en stor avdelning som verkar ha ekonomisk betydelse.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    Ursprungligen postat av Pabbe
                    Jag pratade med en granntjej som förestår akvarieavdelningen i en Djurmagazinet-butik i närheten. Hon hade ingen aning om detta. Jag sa hon borde vidarebefordra info till ägarna och huvudkontoret. Man tycker en så pass stor kedja borde nåtts av detta någonstans ifrån. Alla butiker i den kedjan satsar väl inte så mycket på akvariedelen, men denna har en stor avdelning som verkar ha ekonomisk betydelse.
                    Zoorf (Zoobranschens Riksförbund) skickar regelbundet ut ett nyhetsbrev till alla medlemsföretag och detta har nämnts i flera av dessa och de har även uppvaktat EU-parlamentariker om detta http://www.zoorf.org/Nyhetsbrev/2014...mentariker.pdf
                    Så om det inte har gått fram så beror detta antingen på att affären ifråga inte är medlem i branschorganisationen (vilket de allra flesta djuraffärer är), att den som läser affärens mail inte har brytt sig om detta och inte rapporterat vidare till de anställda på företaget.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • april 2002
                      • 4619

                      Ursprungligen postat av Banderad
                      Jag har inte hört någon annan motkampanj än "Hands of my hobby", jag hoppas dock att andra akvarister i Europa har uppmärksammat hotet. Dock hör man ingenting om det i diverse internationella FB-grupper och så.

                      /Jocke
                      Och "hands of my hobby" kampanjen drivs ju dessutom av en branschorganisation och inte av en akvarieorganisation så rent allmänt kan man säga att det än så länge inte har skett så mycket från akvarieorganisationer runt om i Europa

                      Kommentar

                      • bossep
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 2352

                        Sitter och funderar på om man intee kan kopiera lite från "hands of my hobby" och göra namnlistor att lägga ut i diverse zooaffärer.
                        Just nu är jag ganska upptagen med att fixa ciklid.org dels med fortsatt återställande efter oönskade besökare och säkerhets implementeringar men sedan
                        kan jag nog engagera mig mer i den här frågan.
                        Webmaster för Ciklid.org.
                        Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                        Kommentar

                        • bossep
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 2352

                          Ursprungligen postat av Mikael W
                          Just det. I Sverige förnyades djurskyddslagstiftningen för några år sedan, då gav NCS ett remissutlåtande (år 2010), så det kanske inte aktualiseras helt strax. Men EU-lagstiftning kan leda till att också den nationella lagen tas upp för översyn, så därför är det bra att agera.

                          I Finland för vi just nu striden på två fronter, dels informationen till EU-valkandidaterna, dels är vår lagstiftning i huvudsak från medlet av 1990-talet (var med och skrev remissutlåtande då även) och nu förbereder ministeriet ett nytt lagförslag som ska ges till riksdagen inom ett år. Möjligen är detta en bra sak, därför att vi kommer åt att påverka på bägge hållen.

                          Förhoppningsvis tar akvaristerna också i resten av Europa tag i detta. I England har de sin Hands off my hobby -kampanj. Vet inte hur det är i andra länder, har ni hört något?
                          Jag har skrivit till Anton Lamboj, som är ordförande i vår tyska broderförening för att höra om de gör något, men inte fått svar ännu.
                          Låter riktigt bra att ni kan jobba på två fronter. Ministeriet i Finland har jag haft en del duster med i andra frågor så jag vet hur sega de är. Så hoppas ni kan få något bra gjort med dom.
                          Webmaster för Ciklid.org.
                          Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            Jag har fortfarande inte fått någon ytterligare respons från något parti om mitt öppna brev. Så om inte något händer idag så kommer jag imorgon att skicka iväg ett debattinlägg till lite olika tidningar i Sverige.

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 3479

                              Kanon Kjell! Hoppas de ger mer respons än vad SVT och TV4 gjorde när jag kontaktade dem. Iof gjorde jag det bara öppet via deras FB-sida, men det genererade inte i något intresse alls.

                              /Jocke

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • april 2002
                                • 4619

                                Ursprungligen postat av Banderad
                                Kanon Kjell! Hoppas de ger mer respons än vad SVT och TV4 gjorde när jag kontaktade dem. Iof gjorde jag det bara öppet via deras FB-sida, men det genererade inte i något intresse alls.

                                /Jocke
                                Nej vi är ju en liten hobby ur pengamässig storlek så det är ju inte så intressant. Jag kommer främst att peka på att S, MP, V och FI stödjer en politik som hotar den biologiska mångfalden. Det kan kanske ge lite rubriker så här i valtider (åtminstone i högerpressen) eftersom det oftast är högern som skiter i miljön och "vänstern" som brukar dra upp miljöfrågor (vilket är bra). Tror att detta är den enda chansen för att pressen överhuvudtaget skall ta in något.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...