LED lampor och budgetlösningar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Taala
    Användare
    • oktober 2013
    • 9

    #46
    En fundering, varför byter vissa inom akvarievärlden rören så tätt?? Enligt tillverkarna så räcker ett T5 rör ca 17 000h och då med över 90% av ljusmängden kvar. Så varför byter ni flera ggr per år??? Eller är det T8 ni menar, då är det ju "bara" ca 12 000h.... Kanske inte har med denna diskussionen att göra igentligen men det finns en del övertro på LED, ännu har ingen vi monterat levererat det dom lovar.... Det är en hel del elektronik som kan krångla!
    En funderande elektriker...

    Kommentar

    • Streamstone
      Användare
      • augusti 2013
      • 241

      #47
      Jag har T8 och Juwel-size. Har inga förväntningar på att LED är svaret på meningen om livet och allting och visst är det lite hyperhype över LED. Anledningen till att jag vill ha LED beror främst på att jag helt enkelt tycker lysrörsljus ser tråkigt och platt ut. LEDljus blir lite mer distinkt och livfullt. Bättre ljus handlar mer om intressant och spännande ljussättning för min del. Inte om att få bästa ljuset mätt och mått. Ska man bekymra sig om elektronik som kan krångla är det ungefär lika oroande som att mobilen, TVen, internet och bilen också kan krångla. Bara ett eventuellt bekymmer till i mängden

      som sagt, för egen del vill jag inte byta till LED för att jag ska få nåt som jag tror är bättre - bara lite annorlunda - och bättre ur ett helt annat perspektiv.

      Kommentar

      Arbetssätt...