LED lampor och budgetlösningar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    #31
    Ursprungligen postat av Mreque
    Dem var gängade så man kunde sätta i en uphängning.
    Så det borde ju smidigt gå att fästa över vilket akvarium som helst med lite DIY!
    Absolut, lät bara som att man kunde byta ut vilka lysrör som helst med dem och de var "bolt on"
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • Mreque
      Användare
      • juni 2011
      • 348

      #32
      Ursprungligen postat av affealien
      Absolut, lät bara som att man kunde byta ut vilka lysrör som helst med dem och de var "bolt on"
      iofs såg det du skrev innan, Dem LEDsen lär ju inte vara speciellt effektiva då det saknas någon form av kylning.

      Kommentar

      • Streamstone
        Användare
        • augusti 2013
        • 241

        #33
        Naa! Budget och fixa eget i all ära. Visst går det om man vill, och kan. En hake i det hela som inte direkt har nåt med vare sig kelvin, lumen, våglängder eller akvarium att glra är små håriga djur som heter katter. Dom älskar att ligga på rampen och titta ner i karet eller bara ligga där och slappa. Öppna lösningar är inget alternativ även om dom säkert lär sig snabbt efter några bad. Sen kommer dom lära sig att utmana ödet och balansera på kanten är jag rätt säker på. Glasskiva, jomenvisst - mörka moln på himlen och viss risk för glasknäck. Bygga in, jo de är väl tanken oavsett men då är tunna lösningar att föredra. Vill inte bygga nån apful låda ovanpå.

        Sen kommer vi då till själva ljuset. Att hitta rätt efter behov och önskemål. Blanda med befintliga lysrören eller inte kan bli en fasligt massa bröte under locket. Och hur billigt kan och vill jag komma undan, inklusive värt besväret att bli tillfredsställande och inte nåt same, same but different. Låter som ett fruktansvärt tungt i-landsproblem det här.

        Har helt enkelt i stort sett kommit fram till vad jag tror kan bli bäst, enklast, snyggast, mest funktionellt för mig. En Current Satelite Freshwater LED+ http://current-usa.com/aquarium-led-...ater-led-plus/
        Smidig design som med lätthet kommer att gå att montera under befintliga Juwel locket med lite modifikation och behöver inte fundera ett smack på på valet av färgtemperatur. Tillräckligt med ljus tror jag inte är nåt större bekymmer. Grymt bra pris och funktionalitet för pengarna känns det som. Just nu är det oförskämt bra pris på kensfish.com. Tyvärr räcker inte det i nuläget så det blir till att spara ihop lite slantar först. Har jag tur blir det normalpris under tiden jag sparar. LED belysning följer ju lite i samma spår som LED TV - ny teknik och nya lösningar sänker priset på gårdagens nyheter. Vad jag läst så har den här rampen fått enormt bra kritik. Punkfredd här på forumet - Hej! har ju en. Fortfarande nöjd?

        frågan är om jag ska satsa på en fullängdare för att få tillgång till maximalt med ljus (får precis plats i karet under locket tror jag). Eller om det räcker med den lite billigare på runt 90cm. Mörkare i hörnen kan ju bli snyggt och skapa lite djup. Tror det kan bli bra oavsett. Känns skönt att slippa tänka så mycket.

        Kommentar

        • Bosse G
          NCS Medlem
          • november 2013
          • 235

          #34
          har 90 cm i 120cm´s kar. Funkar bra

          Kommentar

          • Streamstone
            Användare
            • augusti 2013
            • 241

            #35
            Åhå! Så du har en sån du med. Är du nöjd? Inga förväntningar på ultimat perfekt, om det ens finns är det inget jag har har råd med ändå. Jag menar nöjd som i nöjd helt enkelt om 90 räcker så känns det ännu bättre, varenda krona är värdefull.

            Kommentar

            • Joakim Birgersson
              Användare
              • augusti 2013
              • 202

              #36
              Finns Current USA prylar hos någon handlare i Sverige, eller köper Ni via Kensfish i USA? Verkar som att gå över ån efter vatten osså var det det där med 110 Volt och 60 Hz...
              720 l. Malawi mbuna
              720 l. Tanganyika
              112 l. Yngel och karantän

              Kommentar

              • Streamstone
                Användare
                • augusti 2013
                • 241

                #37
                Ursprungligen postat av Joakim Birgersson
                Finns Current USA prylar hos någon handlare i Sverige, eller köper Ni via Kensfish i USA? Verkar som att gå över ån efter vatten osså var det det där med 110 Volt och 60 Hz...
                Så vitt jag vet finns inte Currents grejer på den här sidan Atlanten och nåt likvärdigt i samma prisklass - med frakt och ev tull inräknat har jag inte sett. I Sverige är utbudet LED magert, om du inte tar fram stora feta spargrisen. Men det blir liksom overkill. Currents LED går på 12V så det är inga problem.

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  #38
                  Ursprungligen postat av Joakim Birgersson
                  Finns Current USA prylar hos någon handlare i Sverige, eller köper Ni via Kensfish i USA? Verkar som att gå över ån efter vatten osså var det det där med 110 Volt och 60 Hz...
                  Priserna på Led i USA slår allting i hästväg om man jämnför med Europa marknaden. Och utbudet är 10 ggr större. Om allt går smidigt kommer grejerna på ca 10 dagar vilket är snabbare än vad vissa firmor i SVERIGE lyckas med.

                  Current ramperna går på 12 Volts adapter så de är bara att köpa en "svensk" sån på typ clasohlson och tuta o köra.

                  Ursprungligen postat av Streamstone
                  Så vitt jag vet finns inte Currents grejer på den här sidan Atlanten och nåt likvärdigt i samma prisklass - med frakt och ev tull inräknat har jag inte sett. I Sverige är utbudet LED magert, om du inte tar fram stora feta spargrisen. Men det blir liksom overkill. Currents LED går på 12V så det är inga problem.
                  Jag är fortfarande grymt nöjd med min. Med benen längst in så mäter den 121,7 cm.

                  Tror man ska ha en ramp per 50 cm "djup" på karet om man vill lysa upp hela ytan. Vill man skapa ett mörkare intryck så funkar det med bara en på 60 cm.

                  Smidig och billig. Om 5-6 år är väll marknaden ikapp här.

                  Kommentar

                  • Streamstone
                    Användare
                    • augusti 2013
                    • 241

                    #39
                    Ursprungligen postat av Punkfredd
                    Priserna på Led i USA slår allting i hästväg om man jämnför med Europa marknaden. Och utbudet är 10 ggr större. Om allt går smidigt kommer grejerna på ca 10 dagar vilket är snabbare än vad vissa firmor i SVERIGE lyckas med.

                    Current ramperna går på 12 Volts adapter så de är bara att köpa en "svensk" sån på typ clasohlson och tuta o köra.



                    Jag är fortfarande grymt nöjd med min. Med benen längst in så mäter den 121,7 cm.

                    Tror man ska ha en ramp per 50 cm "djup" på karet om man vill lysa upp hela ytan. Vill man skapa ett mörkare intryck så funkar det med bara en på 60 cm.

                    Smidig och billig. Om 5-6 år är väll marknaden ikapp här.
                    Åh shit! Så en 60 ramp hade kunnat funka till mitt Rio 240 då alltså - 120cm. Den långa går bort märker jag eftersom den inte får plats som jag tänkt. Lutar kanske lite mer åt 90 för lite ångermarginal - lättare att blända av för bra ljus än tvärtom. Å andra sidan är varje krona billigare en ekonomisk vinst. Har tid att tänka. Blir aktuellt först vid nästa löning i bästa fall.

                    Äh fasen. Det skiljer ju bara runt en hundring mer för 90cm så det känns inte som nåt att fundera över.
                    Senast redigerad av Streamstone; 25 december 2013, 21:02.

                    Kommentar

                    • Bosse G
                      NCS Medlem
                      • november 2013
                      • 235

                      #40
                      Ursprungligen postat av Streamstone
                      Åhå! Så du har en sån du med. Är du nöjd? Inga förväntningar på ultimat perfekt, om det ens finns är det inget jag har har råd med ändå. Jag menar nöjd som i nöjd helt enkelt om 90 räcker så känns det ännu bättre, varenda krona är värdefull.
                      Nej men en liknande. och jag kan testa att köra den som 60 cm . Tror det räcker också. Eller så sätter du dig på bussen och kollar. Kan plocka upp dig i Kungälv :-)

                      Kommentar

                      • svanvik
                        Användare
                        • september 2006
                        • 90

                        #41
                        Vet ni någon handlare i göteborgstrakten som har dem? Min ramp har president lagt av så jag måste ändå köpa en. Skulle vara kul att se vad de kostar här.

                        Kommentar

                        • svanvik
                          Användare
                          • september 2006
                          • 90

                          #42
                          Ser att svaret redan fanns. Om någon är intresserad av en gemensam beställning för att minska transportkostnaden något kan ni ju höra av er.

                          Kommentar

                          • Streamstone
                            Användare
                            • augusti 2013
                            • 241

                            #43
                            Tyvärr vågar jag inte svara helt säkert på när jag kommer beställa min ramp. Beror helt på hur tex januarilönen ser ut. Innan dess är definitivt inte aktuellt.

                            Kommentar

                            • svanvik
                              Användare
                              • september 2006
                              • 90

                              #44
                              Är det tullavgifter och annat som tillkommer? Någon som har koll på hur mycket det i så fall är?

                              Kommentar

                              • FrePGun
                                Användare
                                • mars 2009
                                • 2410

                                #45
                                Ursprungligen postat av svanvik
                                Är det tullavgifter och annat som tillkommer? Någon som har koll på hur mycket det i så fall är?
                                Om det blir tull på varan så är det 25% av dess värde. Har du betalt säg 1000kr så tillkommer tull på 250kr.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...