LED lampor och budgetlösningar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Streamstone
    Användare
    • augusti 2013
    • 241

    LED lampor och budgetlösningar

    Är väldigt sugen på LEDljus i karet men hej så dyrt det kan bli. Så jag funderar och surfar runt lite då och då efter billiga alternativ som skulle kunna funka. Vet att man får vad man betalar för, men så länge det inte kostar skjortan skulle det kanske kunna vara värt att pröva. Bland det mer intressanta jag hittat hittills så verkar den här lampan faktiskt ganska intressant http://www.pepsbutik.se/p/akvariebel...36-w-sotvatten

    Frågan är då sedan, hur många watt ungefär motsvarar 36 jämfört med tex ett lysrör. Beror väl kanske på vad för slags teknik som framkallar ljuset, är lite ärthjärna på LED fronten. Sen så undrar jag hur man på bästa sätt skulle kunna lösa det här med att gynna lite grönt i karet. 14k vitt och 460nm blått är ju knappast optimalt växtvänligt. Nu är ju inte växter dödsviktigt i ett tangakar, men trevligt med lite. Komplettera med nåt växtrör, typ kompakt. Eller kan det funka att komplettera med en sån här LED i akvarium http://www.pepsbutik.se/p/led-vaxtbelysning-15w . Kanske inte optimalt för akvarium, men... ja. Tänker och funderar mest en massa.

    Bygga och joxa själv är uteslutet, min hjärna kopplar inte tekniktänket och kommer antagligen sluta med en självlysande rökmaskin. Andra bra hyffsat fungerande budgetlösningar mottages med strålande nyfikenhet.
  • Joakim Birgersson
    Användare
    • augusti 2013
    • 202

    #2
    I samma situation. Vill byta ut mina T5 rör av flera anledningar. Letar efter en integrerad lösning som samtidigt som den kan ge fullgott ljus också har programering för soluppgång, krispigt dagsljus, skymning, månljus, natt. Vill inte ge mig på Gör-det-själv utan letar efter en färdig lösning. Kommer att följa denna tråden noga.
    720 l. Malawi mbuna
    720 l. Tanganyika
    112 l. Yngel och karantän

    Kommentar

    • Mreque
      Användare
      • juni 2011
      • 348

      #3
      Ursprungligen postat av Streamstone
      Är väldigt sugen på LEDljus i karet men hej så dyrt det kan bli. Så jag funderar och surfar runt lite då och då efter billiga alternativ som skulle kunna funka. Vet att man får vad man betalar för, men så länge det inte kostar skjortan skulle det kanske kunna vara värt att pröva. Bland det mer intressanta jag hittat hittills så verkar den här lampan faktiskt ganska intressant http://www.pepsbutik.se/p/akvariebel...36-w-sotvatten

      Frågan är då sedan, hur många watt ungefär motsvarar 36 jämfört med tex ett lysrör. Beror väl kanske på vad för slags teknik som framkallar ljuset, är lite ärthjärna på LED fronten. Sen så undrar jag hur man på bästa sätt skulle kunna lösa det här med att gynna lite grönt i karet. 14k vitt och 460nm blått är ju knappast optimalt växtvänligt. Nu är ju inte växter dödsviktigt i ett tangakar, men trevligt med lite. Komplettera med nåt växtrör, typ kompakt. Eller kan det funka att komplettera med en sån här LED i akvarium http://www.pepsbutik.se/p/led-vaxtbelysning-15w . Kanske inte optimalt för akvarium, men... ja. Tänker och funderar mest en massa.

      Bygga och joxa själv är uteslutet, min hjärna kopplar inte tekniktänket och kommer antagligen sluta med en självlysande rökmaskin. Andra bra hyffsat fungerande budgetlösningar mottages med strålande nyfikenhet.
      Kolla in på floodlights på ebay i länken nedan, 30W PureWhite ( 6500k ) hyffsad Lumen 2200-2500 om du tänker att allt riktas dit du pekar den. Inte som lysrör som strålar åt alla håll..
      Hör hört de ska funka, kan ju kombinera 2 kallvita med 1 vamvit för ca 700kr. Sen bygga in det i en huva eller bara något snyggt diskret.

      Jag ska iaf testa med Floodlights som komplement till T5 rören jag har i dagsläget.


      Kommentar

      • Carpus
        Användare
        • september 2012
        • 142

        #4
        Jag är i precis samma sits, sugen på led/ spottar med fullgott ljus och nån slags kvälls/mysbelysning. Tyvär kan jag inget alls om detta och är helt värdelös på teknik. Tack och lov jobbar min polare som ljusdesigner, så vi ska nog kunna knåpa ihop nått framöver :-)
        Kommer uppdatera om detta när jag orkar dra igång en projekttråd på mitt 375l kar

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Jag kan inget om teknik heller så jag har gjort det lätt för mig själv

          I två av mina burkar kör jag med en 12W ledspot + några mindre spottar (led) och blå led rör.

          Ser ut så här:
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Streamstone
            Användare
            • augusti 2013
            • 241

            #6
            Ursprungligen postat av Erik Österlund
            Jag kan inget om teknik heller så jag har gjort det lätt för mig själv

            I två av mina burkar kör jag med en 12W ledspot + några mindre spottar (led) och blå led rör.

            Ser ut så här:
            Ohh! Grymt härlig setup med två kar sådär och den ljussättningen. Fasiken så läckert. Vad har du för spottisar. Finns ju egentligen hur mycket som helst att välja på till rimligt pris men det mesta verkar vara varmvitt eller på sin höjd 6500k, vilket inte jag tycker är kallvitt, som det ofta kallas - på sin höjd neutralvitt. Funkar det bra att "kyla ner" ljusfärgen med blåljusLED. Dum fråga kanske, för det ser ju ut att funka fint som det ser ut i dina kar. Är ju ute efter lite svalare ljusbild. Samtidigt kanske neutralvitt är lite mer gynsamt för växter. Problemet är väl oavsett att LED har väldigt snävt färgspektrum.

            Hur mång watt, lumen eller vad som helst som beskriver ljusstyrkan behöver jag ungefär till ett Juwel Rio 240. Bara så jag har nåt ungefär att gå på. Tänker då på möjligheten att kanske få växterna att funka också.

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Jag köpte mina små led-spottar för rätt länge sen (typ 3 år sen) och då fanns dom på Clas Olsson, men nu finns dom inte kvar längre. Har börjat kolla runt lite eftersom jag är rädd att mina kanske slocknar snart.. Men nu för tiden finns det bara varm-vita och det funkar inte. Jag minns inte vad mina låg på men jag har för mig att det var 6500K och dom ger ett okej vitt ljus iaf i kombination med blått.

              12W spottarna funkar inte för växter men jag har köpt en led-lampa nu som jag ska bygga in i en heltäckande ramp. Se mer info här: http://www.ciklid.org/forum/showthre...-aqualight-led
              Jag har inte kopplat in min än. Den jag köpte har blå-vitt ljus men det fanns även med röd-vitt så man kan kombinera dessa och styra dom med en dosa om man vill kunna justera ljuset och ha sol upp/nedgång.

              Bild på mina 12W spottar:
              Bifogade filer

              Kommentar

              • Streamstone
                Användare
                • augusti 2013
                • 241

                #8
                Ursprungligen postat av Mreque
                Kolla in på floodlights på ebay i länken nedan, 30W PureWhite ( 6500k ) hyffsad Lumen 2200-2500 om du tänker att allt riktas dit du pekar den. Inte som lysrör som strålar åt alla håll..
                Hör hört de ska funka, kan ju kombinera 2 kallvita med 1 vamvit för ca 700kr. Sen bygga in det i en huva eller bara något snyggt diskret.

                Jag ska iaf testa med Floodlights som komplement till T5 rören jag har i dagsläget.


                http://www.ebay.com/itm/10W-20W-30W-...item2c75758096

                Klart intressant och väldigt bra pris. Är det verkligen så billigt och stabilt att beställa därifrån som det låter? Tack för tipset. 6500k kan ju funka men lite högre K hade vart nice. En svagare RGBspot skulle kanske kunna bjuda på lite intressant färgjustering. Gäller bara att få ihop en sån uppsättning så att spridningen blandas snyggt så man inte får en discoburk. Har funderat på om nåt slags färgfilter på hade kunnat fungera att styra färgen. Några bitar av genomskinlig plast i rött, blått och grönt att mixa ljuset genom. Alltså nu brainstormar jag vilt - allt för att kicka igång kreativa lösningar. Grejen är den att så har jag faktiskt gjort på ett av mina rör. Sitter små bitar av genomskinlig bokomslagsplast i rött och blått med jämna mellanrum på mitt neutralvita rör. Blev faktiskt lite snyggare ljusfärg.

                Helst skulle jag vilja slipp rör helt för att få fram snygga kontraster i akvariet. Rör ger så utslätad ljusbild.

                Kommentar

                • affealien
                  Användare
                  • januari 2012
                  • 1157

                  #9
                  Alltså ska försöka att inte låta grinig i detta inlägg, ta det inte som nått påhopp eller så.

                  Alla vill ha LED till sina kar nu för det är ju det "senaste" och inne prylen alla vill ha. Folk springer och köper allt som heter LED och kör över sina kar och är grymt nöjda när de har LED belysning... Folk får däremot nästan skäll när man har lysrör som inte är anpassade för akvariebruk medan samma personer ger beröm för LED slingan från IKEA.
                  Det jag vill komma fram till är att folk lägger gärna 500-1000kr på 2 st akvarielysrör som måste bytas 1-2 gånger per år men skulle aldrig falla dem in att lägga 3000kr på en styrbar ledramp som har rätt våglängder och håller i kanske 10år.

                  Nu tycker jag det är kul att folk bygger eget och testar, tycker själv det är roligt så sluta inte med det för all del. Sedan just till Tanganyika kar är rätt ljus inte lika viktigt eftersom det oftast bara är fiskar man vill belysa.

                  Jag skulle nog fortsätta rekommendera Maxspects Razor LED ramp med tanke på priset och styrbarheten så är det nog det prisvärdaste man kan få tag i.
                  Den har 6 olika tillfällen där du kan ställa tid och ljusintensitet på 2 kanaler så den dimma upp och ner under dagen precis som man själv vill att det ska vara och med de 2 kanalerna kan du ändra färgen på ljuset också. Att rampen sedan är snygg är ju ingen nackdel.
                  Har själv en 60W ramp till mitt nano kar som jag är nöjd med.

                  Finns att köpa 8000k varianten hos tex Drakfisken.se så får man den från Sverige och slipper tull och Moms och kan lättare reklamera vid strul.
                  Vill man köpa den i butik vet jag att tex Akvarielagret även har dessa ramper, Hänger en över deras "damm" mitt i butiken om man är nyfiken.

                  Lite info om rampen och uppbyggnaden av deras LED kluster och våglängder finns här.
                  Senast redigerad av affealien; 20 december 2013, 12:31.
                  Mvh
                  //Alf

                  Kommentar

                  • RaketLasse
                    Användare
                    • oktober 2013
                    • 22

                    #10
                    Maxspect razor kostar 3900 för 52 cm ljusramp, många vill nog ha den till större kar än lekkuber?
                    Bara en spontan reaktion, men 8000 för att sätta ljusramp på 540-liters diskuskaret man köpte för en tusing känns lite snett, iaf när man inte behöver mer ljus än för att se fiskarna i snyggt ljus.

                    Kommentar

                    • Streamstone
                      Användare
                      • augusti 2013
                      • 241

                      #11
                      No hard feelings affealien Håller med dig fullständigt egentligen. Man får ju som sagt vad man betalar för. Kan med god självinsikt säga att det här med LED är betydligt mer fix idé än ett nödvändigt behov. Eller ja, begäret efter en läcker ljussättning har ju en rätt kraftfull inverkan på behovet - inbillad nödvändighet för att (förhoppningsvis) bli nöjd och belåten - sen vill man ha mer.

                      Tanken med en budgetlösning är också en fix idé, jag vill alltid komma billigt undan. Men risken att det inte riktigt blir som man tänkt sig blir ju samtidigt ganska stor. Det kan kosta så det smakar men har man inte lagt för mycket tid, pengar och energi kan det vara värt att misslyckas ibland, även om det aldrig är ett särskilt roligt nederlag.

                      Faktum kvarstår. Har faktiskt sneglat ganska mycket på riktiga LED armaturer och särskilt just den du nämner. Utgiften kommer att karva djupt i plånboken, men samtidigt är jag väl medveten om att det är en investering som kommer jämna ut sig med tiden. Plus nåt som är komponerat för ändamål, extra allt - möjligheten att styra ljuset och tillfredsställande mums som controllerstyrning. Kan inte förneka att en del av mig tycker det här är jävligt mycket bättre, egentligen. Oavsett hur billigt jag kan komma undan och kanske nästan lyckas bra.

                      Kommer inte ge mig på nåt alternativ förrän tidigast bortigenom februari och däråt. Så jag hinner med några rådslag med mig själv - och regeringen.

                      Kommentar

                      • affealien
                        Användare
                        • januari 2012
                        • 1157

                        #12
                        Nu förstår jag att man gärna inte lägger så mycket pengar på belysning till sötvatten eftersom den egentligen inte är så viktig. Jämför man med saltvatten så är ju det den viktigaste delen så där kostar folk gärna på den för att kunna hålla de koraller man vill ha.

                        Det jag skulle göra, som nu även är det senaste inom saltvatten, kombinera Lysrören med led spottar om man vill spara pengar men ändå få glimmer effekten och ett bra ljus.
                        Ha spotsen att starta på morgonen sedan mitt på dagen lyser även lysrören sedan på kvällen har man vara spottar igen. Gammal teknik är inte skräp bara för det finns ny


                        Ursprungligen postat av RaketLasse
                        Maxspect razor kostar 3900 för 52 cm ljusramp, många vill nog ha den till större kar än lekkuber?
                        Bara en spontan reaktion, men 8000 för att sätta ljusramp på 540-liters diskuskaret man köpte för en tusing känns lite snett, iaf när man inte behöver mer ljus än för att se fiskarna i snyggt ljus.
                        Nu är det ju inte så att rampen bara lyser rakt ner och det är inte meningen man ska lägga den på täckglaset. Jag menar en MH lampa är 1dm me de funkar i större kar än 10L. Men visst en ramp för 5000kr som gränsfall klarar ett 150cm långt kar är säker i dyraste laget för folket. Men vill man ha styrbarhet som egentligen är det nya i jämförelse med MH, och mindre strålvärme förståss, så kostar det eftersom det fortfarande är relativt ny teknik.
                        Mvh
                        //Alf

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          Ursprungligen postat av affealien
                          Alltså ska försöka att inte låta grinig i detta inlägg, ta det inte som nått påhopp eller så.

                          Alla vill ha LED till sina kar nu för det är ju det "senaste" och inne prylen alla vill ha. Folk springer och köper allt som heter LED och kör över sina kar och är grymt nöjda när de har LED belysning... Folk får däremot nästan skäll när man har lysrör som inte är anpassade för akvariebruk medan samma personer ger beröm för LED slingan från IKEA.
                          Det jag vill komma fram till är att folk lägger gärna 500-1000kr på 2 st akvarielysrör som måste bytas 1-2 gånger per år men skulle aldrig falla dem in att lägga 3000kr på en styrbar ledramp som har rätt våglängder och håller i kanske 10år.

                          Nu tycker jag det är kul att folk bygger eget och testar, tycker själv det är roligt så sluta inte med det för all del. Sedan just till Tanganyika kar är rätt ljus inte lika viktigt eftersom det oftast bara är fiskar man vill belysa.

                          Jag skulle nog fortsätta rekommendera Maxspects Razor LED ramp med tanke på priset och styrbarheten så är det nog det prisvärdaste man kan få tag i.
                          Den har 6 olika tillfällen där du kan ställa tid och ljusintensitet på 2 kanaler så den dimma upp och ner under dagen precis som man själv vill att det ska vara och med de 2 kanalerna kan du ändra färgen på ljuset också. Att rampen sedan är snygg är ju ingen nackdel.
                          Har själv en 60W ramp till mitt nano kar som jag är nöjd med.

                          Finns att köpa 8000k varianten hos tex Drakfisken.se så får man den från Sverige och slipper tull och Moms och kan lättare reklamera vid strul.
                          Vill man köpa den i butik vet jag att tex Akvarielagret även har dessa ramper, Hänger en över deras "damm" mitt i butiken om man är nyfiken.

                          Lite info om rampen och uppbyggnaden av deras LED kluster och våglängder finns här.
                          http://maxspect.eu/index.php?option=...mid=21&lang=en
                          Håller med dig i det mesta du säger och vilken typ av belysning man väljer beror ju på hur man vill att burken ska se ut. Jag diggar lite mörkare partier i mina burkar och lite dunkelt ljus generellt.
                          Det finns många olika lösningar med LED. Ingen som jag har tittat på eller har köpt känns direkt "billig". Men precis som du säger så får man ju jämföra med rätt saker, inte äpplen och päron

                          Kommentar

                          • Streamstone
                            Användare
                            • augusti 2013
                            • 241

                            #14
                            Ursprungligen postat av affealien
                            Nu förstår jag att man gärna inte lägger så mycket pengar på belysning till sötvatten eftersom den egentligen inte är så viktig. Jämför man med saltvatten så är ju det den viktigaste delen så där kostar folk gärna på den för att kunna hålla de koraller man vill ha.

                            Det jag skulle göra, som nu även är det senaste inom saltvatten, kombinera Lysrören med led spottar om man vill spara pengar men ändå få glimmer effekten och ett bra ljus.
                            Ha spotsen att starta på morgonen sedan mitt på dagen lyser även lysrören sedan på kvällen har man vara spottar igen. Gammal teknik är inte skräp bara för det finns ny




                            Nu är det ju inte så att rampen bara lyser rakt ner och det är inte meningen man ska lägga den på täckglaset. Jag menar en MH lampa är 1dm me de funkar i större kar än 10L. Men visst en ramp för 5000kr som gränsfall klarar ett 150cm långt kar är säker i dyraste laget för folket. Men vill man ha styrbarhet som egentligen är det nya i jämförelse med MH, och mindre strålvärme förståss, så kostar det eftersom det fortfarande är relativt ny teknik.
                            Nu tände du lysröret som jag släckte med mina LEDtankar. Skrev ju tidigare att jag helst bara ville köra bara LED för att jag inte är så jätteförtjust i hur lysrör distribuerar ljuset. Men, nu har jag sett en del fina exempel (sötvatten) på att det faktiskt går att få till riktigt vassa resultat med LED och lysrör (YouTube) ihop. Ok, videoklipp med halvbra separation mellan ljus, skugga och mörker är väl ingen bra måttstock kanske, men en hint att det kan gå att få snyggare än med enbart lysrör. Med hjälp av LEDspots skulle man alltså kunna uppnå en slags penetrerande effekt som skapar en intressant kontrastverkan och livar upp lysrörens allmänna ljusfördelning.

                            En massa flugor i en smäll ju. Effektfullt LEDljus och bra täckning i färgspektrat som passar ögat efter önskemål och även gynnar växternas behov lite bättre. Och behöver inte bli särskilt dyrt alls. Bra nån eller några LEDspottar, behåller den befintliga ljusrampen och modifierar/bygger om lite för att få en snygg konstruktion. Fan det här låter bra. Visste ju om den här kombolösningen sen innan, men brydde mig liksom inte om den. Tack för att du skakade liv i den. Nu hittade jag en bra infart att spinna vidare på.

                            Kommentar

                            • johanlidman
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 118

                              #15
                              Nu tänker jag kapa denna tråden och fråga om vad man ska tänka på då man ska köpa LED?, jag har malawinoch inga växter och funderar på 4st spottar i ett 325l akvarium..
                              Hälsningar Johan
                              Över 9kubik vatten i lokalen hittills och ca 25kvm kvar att fylla upp med akvarier

                              Kommentar

                              Arbetssätt...