Recension jmb aqualight led

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropheusforever
    Användare
    • maj 2013
    • 119

    Recension jmb aqualight led

    Fick i veckan hem min nya led belysning .
    jag är sjukt nöjd och kan varmt rekommendera dessa .
    jag har 2 st på 120cm
    Ena röret är med röda/vita led på 8.000 k
    och de andra röret med blå/vita led på 12.000 k
    allt styrs med fjärrkontroll med en massa funktioner
    I dag har jag rören i ett 720 snett bakom varandra och då räcker ljuset gott till.
    har placerat blå bak och röda fram för att få djup i burken .
    när man beställer kan man välja andelar blå resp röd leddioder i röret . Tex 3 vita och en röd , eller tex 4 vita och en blå etc .

    kika på : aqualights.nl
    återförsäljare är Aqua Tropic i Sala han är jätte bra att göra med
    Tropheus Ikola
    Tropheus ilangi
    VF Tropheus red rainbow kasanga
    Tropheus Black Kiriza
    Tropheus Red cheek Mpimbwe
    Tropheus Black caramba
    Tropheus Duboisi Maswa
    Tropheus golden Kazumbe
    Tropheus sp sjöberg
    pettrichromis red bulu point
  • Thörre
    Användare
    • april 2013
    • 44

    #2
    Vad kostar dom och finns det flera längder?

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #3
      Lite bilder och prisuppgifter osv hade varit trevligt!

      Kommentar

      • Trafter
        Användare
        • oktober 2013
        • 345

        #4
        Hemsidan du länkar fungerar inte. Prövat aqualight.nl men verkar inte heller rätt.
        1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8598

          #5
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • tropheusforever
            Användare
            • maj 2013
            • 119

            #6
            tillgängliga längder just nu är 300 , 600 , 900 , 1200 mm
            jag fick betala 3.600 kr för två 120 rör .
            säger bara magiskt bra ljus , har tyvärr bara mobilen att tillgå med video eller bilder , nån som vet hur jag laddar över bilder från telefonen ?
            datorn vet jag hur men går inte då det är jobb datorn
            Tropheus Ikola
            Tropheus ilangi
            VF Tropheus red rainbow kasanga
            Tropheus Black Kiriza
            Tropheus Red cheek Mpimbwe
            Tropheus Black caramba
            Tropheus Duboisi Maswa
            Tropheus golden Kazumbe
            Tropheus sp sjöberg
            pettrichromis red bulu point

            Kommentar

            • Mreque
              Användare
              • juni 2011
              • 348

              #7
              Vilka våglängder ligger respektive diod på ? Så man vet hur det funkar till växter.

              Kommentar

              • fragster
                Användare
                • januari 2013
                • 85

                #8
                Ursprungligen postat av Mreque
                Vilka våglängder ligger respektive diod på ? Så man vet hur det funkar till växter.
                Det står på de små bilderna http://www.jmbaqualight.nl/specificatie.html när man scrollar ner en bit. Inte helt uppenbart...

                Kommentar

                • Joakim Birgersson
                  Användare
                  • augusti 2013
                  • 202

                  #9
                  Berätta mer! Inte särskilt lätt att läsa holländska och hittar ingen info hur det går att ställa in ljuset, eller bara jag som letat dåligt?


                  Jag vill byta ut mina T5 rör för ett Juwel 450 med Tanganyika och letar efter en lösning där jag kan uppnå följande i ett och samma paket. Här är vad jag skulle vilja göra:


                  06.00-10.00 Månsken
                  10.00-14.00 Gryning, ca 50% av max eller ännu hellre "glidande" från månsken till fullt dagsljus
                  14.00-20.00 Dagsljus, krispigt, lite högre Kelvin än Juwel Daylight rör men kanske inte fullt som ett salt kar. Riktat så det blir lite reflexer.
                  20.00-22.00 Skymning lika som omvänd gryning
                  22.00-24.00 Månsken


                  Funkar det med JBL led, Ni som har erfarenhet från den. Är Ni fortfarande nöjda?
                  720 l. Malawi mbuna
                  720 l. Tanganyika
                  112 l. Yngel och karantän

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Jag pillade lite med att försöka få till timerfuntionen med olika styrka på ljuset. Jag fattar inte hur det är tänkt att man ska göra. Jag är ju inte direkt något teknikfreak så förmodligen är det jag som är trög och inget fel på belysningen

                    Jag har följt manualen.
                    Scene set knappen, väljer ettan längst till vänster, trycker på scene set igen och då ställt in tiden sen scene set igen för ljusstyrka. Sen ok för att spara men det verkar som att jag gör något fel.

                    Konstigt och att man kan ställa ljusstyrkan på över 100%?

                    Och hur ställer man in att belysningen ska släckas?

                    Hjälp!

                    Kommentar

                    • Streamstone
                      Användare
                      • augusti 2013
                      • 241

                      #11
                      TjänaHejsan. Nu börjar det närma sig LEDljus och det verkar som om min hjärna har gjort upp om vart och vad jag ska köpa. Och det ser helt klart ut att bli JMB nu. Haft och har lite maikontakt med Janne på Aquatropic i Sala just nu och förbereder mig på ett köp. Var helt inne på USA beställning från början men frakt, tull mm tog lite död på den förväntade glädjen. Kollat in andra länder närmare också men till slut landade jag i Sweden. Känns trots allt tryggt att ha nära kontakt med sin försäljare om problem skulle uppstå. Priset är helt klart konkuranskraftigt i jämförelse med vad JMB kostar i Holland, Tyskland och Danmark tex. Och kvalitetsmässigt klart konkurranskraftigt gentemot andra märken. Så beslutet känns helt rätt på många sätt. Sista spiken i väggen är inte inne än men jävligt nära

                      Det enda jag saknar är lite underlag för valet av vitt 8 eller 12k samt vilken fördelning vitt/blått som kan tänkas se snyggast ut. Vad har ni för kelvin och fördelning vitt/blått på era och hur upplever ni ljuset av det? Oerhört subjektiv uppfattning som är väldigt individuell förståss, men känn efter och bjud på ett omdömme bara. Gillar när det drar lite mot blått men inte som i ett saltkar helst. Tanken för min del är ett 90 centimeters till mitt Juwel 240 (120 långt). Rätt bra krut i ljuset har jag hört men det är ju lättare att dimma ner än upp om ljuset blir för bra, än tvärtom. Hade även tänkt skaffa controllern till så med den kan jag ju styra ljuset (hoppas jag - hur går det med programmeringen Erik?).

                      Släng gärna ut nån bild om ni har det, orkar och lyckas pilla in den här.

                      Kommentar

                      • GraTis
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 414

                        #12
                        Varför vill du ha blått ljus????

                        Kommentar

                        • Streamstone
                          Användare
                          • augusti 2013
                          • 241

                          #13
                          Det är mer än vanligt med blå dioder mixade med vita i LEDramper, även med redan kallvitt ljus. För saltvatten är det väl önskvärt med omkring 50/50 men riktigt så djävulsblått vill jag inte ha det. Däremot vill jag ha lite blå ton i mitt Tangakar för att jag tycker det passar biotopen helt enkelt. Blåa leddar ger dessutom en annan blå ton än enbart kallvita dioder och framhäver fiskarnas färg lite bättre än med enbart kallvitt. Kort och gott utan att veta så mycket. Bra effekt på fotosyntesen har det också. Misstänker att LED kanske behöver lite hjälp med den blå våglängden för optimal funktion och ljusbild

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #14
                            Jag har inte grejat något mer faktiskt. Saken är att jag är totalt ointresserad av sånt här. Jag vill trycka på några knappar sen vill jag bara att det ska funka. När det inte funkar efter att jag har tryckt på knapparna några gånger så orkar jag inte pilla mer

                            Jag tycker att du ska ta 60 cm rampen. Det gjorde jag och min burk är 130 cm lång. Då får du lite skuggiga partier mot gavlarna om du dimmar ljuset. Med full kräm så täcker det hela längden. Jag har tre blå och tycker att det ger en perfekt kontrast. Jag gillar också lite blått ljus, men det ska bara finnas där utan att man egentligen kan urskilja det. Köp nu så kan du berätta för mig sen hur man gör

                            Kommentar

                            • Streamstone
                              Användare
                              • augusti 2013
                              • 241

                              #15
                              Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              Jag har inte grejat något mer faktiskt. Saken är att jag är totalt ointresserad av sånt här. Jag vill trycka på några knappar sen vill jag bara att det ska funka. När det inte funkar efter att jag har tryckt på knapparna några gånger så orkar jag inte pilla mer

                              Jag tycker att du ska ta 60 cm rampen. Det gjorde jag och min burk är 130 cm lång. Då får du lite skuggiga partier mot gavlarna om du dimmar ljuset. Med full kräm så täcker det hela längden. Jag har tre blå och tycker att det ger en perfekt kontrast. Jag gillar också lite blått ljus, men det ska bara finnas där utan att man egentligen kan urskilja det. Köp nu så kan du berätta för mig sen hur man gör
                              Ha Ha! Tack för bra input. Så fasen, så bra kräm i ljuset. Då hade Janne rätt - han gissade också på att 60 skulle räcka. Men det är ju bara bra, då är chansen större att jag har råd att köpa controllern samtidigt. Ungefär så som du beskriver ljuset ser det ut i min hjärna också. Skitbra. Ja nu är det nog dags att slå in den där avgörande spiken och beställa, snart. En hel jädra låång vecka innan lönen kommer, bara - olidligt. Så inga tips på hur controllern funkar innan dess. Annars är jag väl inte den där teknikfrälste direkt som heller gillar att tänka för mycket för att få elektroniska prylar att funka - lite som du där, det ska helst bara funka utan ansträngning. Men samtidigt är jag löjligt envis, så jag får förlita mig på den egenskapen. Sen hur jag ska lyckas beskriva vad jag eventuellt kommer fram till är en annan femma.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...