Jaguarciklid 2003 - del 5

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #16
    orm:
    "FI: de hadde yngel i butiken enligt butiksägaren, så nån av de tre dominanta är nog av annat kön än de andra så att säga."
    Smart tänkt, jag tänkte inte så långt...

    "2 sajica (lekpar)"
    Tufft! Jag visste inte att du hade sajicaciklider.
    Hur länge har du haft dem och hur stora är de?

    Sajican är faktiskt en av mina favoriter av de fiskar jag har haft, den är en av de få fiskar som jag verkligen har lyckats bra med när det gäller odling och yngeluppväxt, jag fick faktiskt upp ett helt gäng med friska och krya yngel till skillnad från jaguarerna där 90% av de jag tog reda på dog och de resterande blev dvärgar...

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #17
      citat:Ursprungligen skickat av INXS

      Fredrik - Jag har en gibbiceps i karet med jaguarerna, den ar ca 16cm och haller sitt egna ganska bra. Han ar smart och haller sig undan for det mesta jag har inte sett honom jaga efter yngel eller agg.
      Det där kommer nog att funka jättebra, jag har aldrig heller sett min gibbiceps eller ancistrus käka ägg eller yngel. Sköter du ynglena bra och lyckas få dem att äta så kanske vi äntligen får se hur jaguarciklider gör om de blir redo för lek trots att de har hundratals yngel kvar.
      Jag gissar att de kommer att sköta om ynglena betydligt längre om det är fler som klarar sig, du får meddela oss vad som händer för det här kommer att vara intressant att följa.

      I mitt kar är ynglena så gott som dödsdömda, kolla in detta:
      1 Synodontis eupterus (17cm)
      1 Chokladmal(10cm)
      1 Fengädda(16cm)
      2 långsträckta pansarmalar(7 och 9cm)
      1 Tigerrandig skovelnosmal(12cm)

      ...som jag sa, ynglena är så gott som dödsdömda.

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • INXS

        #18
        Orm - om du borjar med sma fiskar som vaxer upp tillsammans i ett stort akvarium med mycket gomstallen , bra mat och ordentlig filtrering och vattenbyten kan du klara av mycket mer fisk tillsammans utan aggressioner an om du satter in dom tillsammans nar dom ar storre.
        Jag skulle inte rekomendera det men det ar i alla fall dom grejorna som hjalper. Samma sak om du tillsatter ny fisk - bygg om inredningen och tillsatt nagot nytt. Jag har ett 475 l pa jobbet som ar 150 cm langt. I det har jag nu 1 jaguar, 3 plecos, 1 mexikansk mal (?), 3 rivulatus, 2 eldbukar, 1 jack dempsey och en salvini. Det ar en hel del fisk men jag har flyttat ut jaguarparet darifran, en stor al dog, jack dempsey hanen hoppade ut och salvini hanen fick "popeye" och dog. Men aven innan detta var det inget brak for dom startade tillsammans nar dom var 5 cm langa och det var ordentligt inrett. Det ar alltid enklare att flytta ut dom som blir over an att tillsatta nagon.

        Fredrik - om du kan sa prova att satta dom resterande jaguarerna i ett storre kar - kanske en stor plastbalja utomhus. Ibland hjalper det att fa fram en tillvaxt spurt. De kvarvarande ser ju ganska bra ut.

        Det ser inte bra ut for ynglen , varfor alla dessa malar?

        Kommentar

        • Daniel Odell
          Användare
          • januari 2003
          • 2437

          #19
          FI: tog över paret av min lillebror, de dominerade hans lilla 200L lite för hårt. De är inte så stora, speciellt honan börjar ligga i farozonen att bli käk. Hanen däremot klarar sig utmärkt.

          INXS: ja .. fast va ska jag med 2 överblivna jaggar till? jag har ju planerat från början att bara behålla 2 och har i princip inrett karet efter det. Å Maculpinnisen ser sjuk ut. Det går säkert att inreda så man kan göra fisksoppa men det har jag absolut ingen lust med.
          fish r friend

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av INXS

            Fredrik - om du kan sa prova att satta dom resterande jaguarerna i ett storre kar - kanske en stor plastbalja utomhus. Ibland hjalper det att fa fram en tillvaxt spurt. De kvarvarande ser ju ganska bra ut.
            Jo visst ser de väl rätt okej ut och deras beteende är dessutom helt annorlunda än det du har hört mig berätta om det fega kräket som går i 120-litrarn... Ynglena är faktiskt väldigt framåt och inte alls särskilt skraja av sig.
            Hur som helst så tror jag inte att jag kommer att skaffa ett större kar åt ynglena just nu och att ha dem i en balja känns lite maxat... Vi får se hur jag gör, det är nog möjligt att jag sparar dem än ett tag men samtidigt så skulle det vara kul att prova plocka upp en ny kull och då skulle 60-liters karet passa perfekt...
            Nåja, vad jag till slut beslutar mig för att göra får framtiden utvisa.

            citat:Ursprungligen skickat av INXS

            Det ser inte bra ut for ynglen , varfor alla dessa malar?
            Förutom att vara ett rovfisk-freak så är jag även ett mal-freak. ;D
            Så tyvärr så måste det se ut så där...
            Hur som helst så har jag ändå inte möjlighet att ta reda på alla yngel så jag sitter inte direkt och gråter för att malarna får äta sig mätta, det går ju bara mindre mat till malarna.

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • INXS

              #21
              Orm - jag menade inte att rekommendera att overbefolka utan ville bara ge nagra tankar pa vad som har funkat battre for mig for att fa fisken att samsas - man vill ju inte att dom skall ta kal pa varandra. Farre fiskar ar ju alltid mer fornuftigt men ofta sa blir det ju inte som man hadde planerat : .

              Fredrik - ar du intresserad av L- malar? (typ pleco, ancistrus, gibbi., etc) Jag har borjat fixa mer av L malar for jag tycker dom ser valdigt koola ut - manga farger och monster. Dessutom ar dom bra pa att halla rent, jag har inte haft problem med aggressioner och dom verkar kunna anpassa sig for nastan allt (har inte kunnat att fa en att overleva med afrikaner - troligen for hogt gh och ph.

              Det dar med baljan namnde jag bara for att det ar latt att slanga en plastbalja av nagat slag (barnbassang, laskkylare eller nagon sorts plast kontainer att lagra grejor i) ofta kan man fixa det billigt eller gratis . Om man tar en pa 200-500 liter och later firrarna vara ute ett par manader kan dom vaxa till sig snabbt. Det kanske inte ar praktiskt for alla men om man har rum ar det ett enkelt och billigt satt.

              Kommentar

              • walle_1
                Användare
                • februari 2003
                • 708

                #22
                Jag har mailat snakeheads.org och dom påstår att det tar ca ett år för en obscura att bli fullstor (35cm). Den kommer alltså växa ikapp jaguaren, det är ju bra så att inte jaguaren är mycket större så länge.

                Dom skriver också att mitt akvarie är i bra storlek för att husera en obscura.

                Som det ser ut nu så blir det en ormhuvudsfisk, återkommer när jag har bestämt helt.


                MVH Martin
                MVH Martin

                http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #23
                  citat:Ursprungligen skickat av INXS

                  Fredrik - ar du intresserad av L- malar?
                  Jag har borjat fixa mer av L malar for jag tycker dom ser valdigt koola ut - manga farger och monster.
                  Jo jag är intresserad av alla typer av malar, precis som du säger så finns det massor av olika mönster och utseenden på dem. Det är precis det jag gillar med malarna, de skiljer sig liksom från mängden.

                  Jag skaffade för övrigt nyligen ett anabola-monster till ancistrus som tveklöst har passerat vad som normalt kallas maxlängd på en ancistrus. Min gissning är att den är minst 15cm... Det är en hyper-fullvuxen hane som har typ 2-3cm långa spröt på huvudet som grenar av sig åt alla möjliga håll och kanter... Ett monster kort och gott.
                  Jag ska försöka ta ett kort på honom någon gång så ni får se.

                  Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • INXS

                    #24
                    Fredrik - sjalv diggar jag L malarna mest, dom verkar inte lika aggressiva som en del andra sa det gar ju att ha en mangd olika tillsammans dessutom verkar inte dom jag har ge sig pa agg eller yngel sa mycket. Jag har 3 gibbiceps, 5 plecos, en ancistrus, en L-168 och en L-128 , det ar allt tror jag(?). Haller just och spanar in nagra Iriri Gold nuggets (L-177) och zebror (L-46) dom kommer inte att ga ner med jaggisarna. Jag har ocksa hallit koll efter nagra svarta med vita prickar, det finns en mangd olika.

                    Ett par andra som jag kann fa tag pa och som jag tror skulle halla i jaguarkar ar L-91 three beacon pleco och L-114 redtail leopard pleco. Dom blir bada ganska stora sa jag tror dom skulle kunna vara bra med jaguarer. Har ocksa kollat in L-27 royal pleco men dar finns det mycket farg och monster variation sa jag far se om jag hittar nagon som jag gillar - dom ater mycket tra sa det galler att ha nagra rotter med dom.

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #25
                      Några citat från PredatoryFish-forumet angående hur stora jaguarciklider blir osv...

                      Första citatet är från forumets troligtvis mest respekterade och kunniga person, MoJo, ägaren till "Jumbo" .

                      "I have 14 Managuense now and have kept them in all tank sizes up to and including the 1600 gallon pond. Many of the fish I have had for years. None have hit 16"...16" would be a VERY large Managuense. I think you would rarely see them this size in a home aquarium...not impossible, but not likely either."

                      Ingen av hans 14 jaguarciklider han har haft i åratal har alltså nått 40cm...

                      Det andra citatet kommer från en annan kunnig person, triggerfish, samma person som har jaggorna där det var så enkelt att könsbestämma firrarna.

                      "A male jag of 12 inches would be considered full grown by ACA judges. It is uncommon to see male jags exceed 14 inches in captivity. According to ACA records the largest jag on record is 16 inches and 2.8 lbs (aquarium raised). The largest even caught was 21.5 inches and just shy of 4 lbs. I have had about 6 fully mature jags over the years and the smallest I have had was 12.5 inches. The largest was 15 inches."

                      Det låter som att vi knappast lär få se våra fiskar bli 50cm, snarare 35-40cm...
                      Detta är positiva nyheter för mig eftersom fiskarna kanske inte blir så vulgärt stora som jag först trodde. Visst kommer det att vara lite trångt att ha 2st fiskar på drygt 30cm i 375an, men om de samtidigt lugnar ner sig då de blir äldre som några här på forumet har sagt så borde det åtminstone fungera ett bra tag till.

                      Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 2437

                        #26
                        asså mojos jagga är så vacker!

                        kan han inte få lite offspring på den så kan väll nån smuggla ett 100-tal yngel till sverige så får vi entusiaster lite kvalitetsgener!
                        fish r friend

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #27
                          citat:Ursprungligen skickat av orm

                          asså mojos jagga är så vacker!

                          kan han inte få lite offspring på den så kan väll nån smuggla ett 100-tal yngel till sverige så får vi entusiaster lite kvalitetsgener!
                          Jag frågade han faktiskt detta en gång, han sa tyvärr att det inte var aktuellt.
                          Jumbo var tänkt att bli en utställningsfisk så han tordes inte para ut honom med en hona ifall de skulle börja bråka, en ärrad fisk med trasiga fenor vinner tydligen inga priser på utställningarna.
                          Men nog tror jag att det finns andra vackra jaggor också, det gäller nog att ha lite flyt och sedan låta dem växa upp i en bra miljö och ge dem bra käk. MoJo matar Jumbo med mat som gör att färgerna blir tydligare, det kan vara detta som gör att mönstret är så brutalt snyggt.
                          Mina jaggor har sedan 3 månader tillbaka endast ätit Hikaris och cichlid sticks... Så man får nog skylla sig själv antar jag.

                          Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Daniel Odell
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 2437

                            #28
                            vad är det för specialmat då? räkor ska väll innehålla mest naturliga färgämnen av all mat.
                            fish r friend

                            Kommentar

                            • Motaguensis
                              Användare
                              • juni 2003
                              • 250

                              #29
                              INXS: Det er ikke spesielt mye fisk i mitt 530L no. Det er 5 Labiatum på 15-20cm, som bruker ene halvdelen og et Managuense avlspar, der hunnen er 27cm og hannen 33cm. Managuensene kunne brukt hele akvariet som sitt revir men bruker bare halve. Blir jo dårlig plass hvis Labiatumene begynner å yngle, men de skal ut snart. Takk, Managuensene holder på å flytte ikke frittsvømmende yngel akkurat no.



                              orm: Ok, her i Norge er det ikke så dyrt for Crenicichla. Har funnet noen artikkler om forskjellige arter og har mest lyst på C. proteus, C. regani eller C. saxitillis. Her er to artikkler om C. proteus og C. regani: http://www.cichlidae.com/articles/a066.html



                              En venn av meg har en Managuense hann på 45cm og hunnen er 30-35cm, så jeg tror nok en Managuense hann blir 40-45cm i akvarium. Han har hatt sin i noen år tror jeg i et 530L for det meste tror jeg.

                              I går fikk mine Friedrichsthali, Festae og Salvini "Red breast" avlspar 12 stk Skjørte tetra på 4cm og de brukte bare 30 sekunder på å fange alle enda de er ganske små ennå. Den største i akvariet er en Friedrichsthali hann på 14-15cm. Han var 14 for 14 dager siden. Ga 18 stk til cichlidene i 900L, den lille Managuense hoa på 16.5cm spiste 5 Skjørte tera på 4cm på 20 sekund. Det er sjelden jeg mater med levende fisk.
                              Preben

                              Kommentar

                              • Daniel Odell
                                Användare
                                • januari 2003
                                • 2437

                                #30
                                Motaguense: det är inte dyrt med crenicichlor i sverige heller.

                                tror INXS sa det var dyrt i USA dock, lite konstigt.
                                fish r friend

                                Kommentar

                                Arbetssätt...