936 liters Tanganyikakar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    Ursprungligen postat av DaRe
    Ett
    Dags att göra något åt det ser det ut som på bilderna

    Fina bilder på fina firrar ur som helst!

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      Hehe. Därav diskussionen kring flera arter i samma yngelkar.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Micke Jarhl
        Användare
        • april 2002
        • 2277

        Fina firrar David! !
        Micke Jarhl Med akvarium!

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          Tackar Micke!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Intressant iakttagelse just nu. Ett tredje hästnospar valde att leka längst upp på vänstra stenröset och när de kromade sig för varandra var den ljusa a. Compressiceps honan väldigt nyfiken. Och tro på f-n om hon inte lyckadrs sno åt sig åtminstone två ägg på detta sätt. Compressiceps honan var också väldigt obrydd över hästnosparets försök att jaga undan henne, istället bytte de lekplats till en sten bredvid och altoshonan hakade på men spelade nonchalant och visade ryggen till. Just som de la ett ägg till vände hon sig snabbt och sög in det ägget också. Häftigt att se.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              Filmer alldeles nyss:
              Översikt:


              Tropheus sp. "black" , pemba första bråket mellan hannar jag sett, får se var detta barkar:


              Eretmodus cyanostictus , Kasanga. Deras favoritlekplats. Detta par har hållt sig till den stenen vid rutan sedan dag ett. De utmanas av en annan hanne, men inte senaste veckan. Han kanske hittade en ny fjälla.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                Jädrar. De måste gå att spendera timmar vid det karet utan att tröttna...

                Hur många olika arter går däri?

                Och vilken fight! Såg riktigt styggt ut. Sista filmen kunde jag inte öppna för den var privat stod det.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  En hel del arter. Jag ska uppdatera första inlägget med arterna framöver.

                  Många skulle nog säga tanganyikasoppa, och det gör att jag själv letar fel. Men, jag är nöjd, väldigt nöjd. Jag får stå ut med känslan at det borde vara för ... någonting.

                  Bara 8 troffar och det ska ju vara dömt att misslyckas och de har inte gått länge hos mig, men jag tycker mig se att berget med grottor är en väldigt bra moderator i agressiviteterna. Alla gillar att vara i de grottorna emellanåt, men så snart jag är i rummet kommer de fram, jahg måste vänta länge och hålla mig stilla och dold för att de ska återgå, annars ser det ut som i filmerna.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Pettap
                    NCS Medlem
                    • januari 2005
                    • 1385

                    Ursprungligen postat av DaRe
                    En hel del arter. Jag ska uppdatera första inlägget med arterna framöver.

                    Många skulle nog säga tanganyikasoppa, och det gör att jag själv letar fel. Men, jag är nöjd, väldigt nöjd. Jag får stå ut med känslan at det borde vara för ... någonting.

                    Bara 8 troffar och det ska ju vara dömt att misslyckas och de har inte gått länge hos mig, men jag tycker mig se att berget med grottor är en väldigt bra moderator i agressiviteterna. Alla gillar att vara i de grottorna emellanåt, men så snart jag är i rummet kommer de fram, jahg måste vänta länge och hålla mig stilla och dold för att de ska återgå, annars ser det ut som i filmerna.
                    Jag tycker det ser helt underbart ut. Det är så jag vill att mitt akvarium skall se ut. Blir lite sugen på att ha troffar i när jag ser ditt akvarium. Det ända jag personligen tycker du har för många av är Leleupin varför vet jag inte när man kan ha många av andra arter utan att det ser fel ut. Du har inte upplevt att det är svårt att mata med troffar i så alla får tillräckligt med mat?
                    //Peter
                    4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                    900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                    Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      Tack Pettap! Det värmer. Ja, leleupin vill jag dra ned till 5st. Den åtgärden ligger högst på åtgärdslistan.


                      Jag undrar dock om troffebrottningen kommer leda till större problem längre fram, mest på grund av att rangordningsbråk nu börjat ta fart.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        första inlägget uppdaterat med denna artlista:
                        Cyprichromis microlepidotus , Bulu Point, F1 20st
                        Altolamprologus compressiceps , kipili 2+2 VF
                        Eretmodus cyanostictus , Kasanga 7st (3 par coolt nog)
                        Tropheus sp. "black" , pemba 8st
                        Neolamprologus leleupi 15st
                        Ophthalmotilapia ventralis , Kambwimba 3+3
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 2439

                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Tack Pettap! Det värmer. Ja, leleupin vill jag dra ned till 5st. Den åtgärden ligger högst på åtgärdslistan.


                          Jag undrar dock om troffebrottningen kommer leda till större problem längre fram, mest på grund av att rangordningsbråk nu börjat ta fart.
                          Svårt att säga men om det uppstår problem så är det vid könsmogen ålder och framåt. Om du nu inte bryr dig i att några troffar kanske blir lite söndertuggade så tror jag det kommer att räcka med antalet Pembor. Du har ju massor av annan fisk som hjälper till att fylla ut burken. Speciellt ventralisen är grymt bra att använda sig av när man har för få troffar i burken. Jag använt mig av den många gånger när antal i troffar är för få.
                          Om du tar bort ett antal leleupi så kan det räcka för att få igång en obalans i både Leleupi och Pemba gruppen. Det är ju så klart inget säkert men man vet ju inte. Det är bara och prova
                          Senast redigerad av Johan F; 27 oktober 2013, 07:10.
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Jo et är lurigt även om en ventralis tar mycket volym till höger så kan det bli problem om jag flyttar honom. Jag tror inte leleupin påverkar balansen mycket, de glider mest omkring och varken jagar elle rblir jagade av andra.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Pierre_N
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 772

                              Kul med filmer! Trotts besättning så ser det relativt harmoniskt ut (förutom troffarna som slåss då men det är bara att hålla tummarna). Nej, sluta leta fel och vad nöjd säger jag, det ser riktigt trevligt ut

                              Det sista videoklippet är privat så det kan jag inte se.

                              Kommentar

                              • HåE
                                Användare
                                • september 2007
                                • 1525

                                Wow, du har fått till ett helt fantastiskt kar! Måste gå igenom tråden när jag är ledig nästa gång.
                                När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...