936 liters Tanganyikakar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maltandis
    Användare
    • oktober 2003
    • 1567

    Inget fel alls, tycker det ser trevligt ut. Jag gillar sällskapskar
    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      Ursprungligen postat av DaRe
      Filmer alldeles nyss:
      Översikt:


      Tropheus sp. "black" , pemba första bråket mellan hannar jag sett, får se var detta barkar:


      Eretmodus cyanostictus , Kasanga. Deras favoritlekplats. Detta par har hållt sig till den stenen vid rutan sedan dag ett. De utmanas av en annan hanne, men inte senaste veckan. Han kanske hittade en ny fjälla.

      Tackar allihopa! Nu finns sista klippet offentligt också, vet inte hur jag lyckades få det privat.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        ERik Österlund var förbi idag och vi kollade lite på fiskarna. Frågan kom upp om det var hannen som ruvade hos denna hästnos och jag var osäker men nu när jag läser på ser jag att alla är biparentala och att hanen tar över efter ett tag.

        Jag var tvungen att gå till burkarna och kolla lite då något inte stämde sist vi kollade och det som nu hänt är att den fisken som ruvade (i ett av paren) ej längre ruvar utan nu är det hannen i stället, intressant att switchen skett nu senaste 2 dagarna just när frågan dök upp.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • maltandis
          Användare
          • oktober 2003
          • 1567

          Ursprungligen postat av DaRe
          ERik Österlund var förbi idag och vi kollade lite på fiskarna. Frågan kom upp om det var hannen som ruvade hos denna hästnos och jag var osäker men nu när jag läser på ser jag att alla är biparentala och att hanen tar över efter ett tag.

          Jag var tvungen att gå till burkarna och kolla lite då något inte stämde sist vi kollade och det som nu hänt är att den fisken som ruvade (i ett av paren) ej längre ruvar utan nu är det hannen i stället, intressant att switchen skett nu senaste 2 dagarna just när frågan dök upp.
          Roliga firrar de där hästnäsorna
          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

          Kommentar

          • Pierre_N
            Användare
            • mars 2004
            • 772

            Ja riktigt tuffa, hos mina Tanganicodus har bytet skett efter 11-13 dagar, det kan vara värt att skriva upp så man håller koll på det. Jag har haft turen att få se ett byte och det såg riktigt roligt ut när de dansade omkring.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              Ett sådant tuggbyte vore en cool film att ha i artregistret
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                Den ventralishane som tidigare tog befäl precis vid vattenbyte har nu utmanat tidigare dominante herre på täppan och övertagit bästa lekplatsen i karet. Jag gilar detta då denne herre inte alls är lika aggressiv mot övriga fiskar.

                En film på en del av fajten idag:
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  Den mörkare gömmer sig nu och den ljusare äger områden som syns i filmen.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • GraTis
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 414

                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Den ventralishane som tidigare tog befäl precis vid vattenbyte har nu utmanat tidigare dominante herre på täppan och övertagit bästa lekplatsen i karet. Jag gilar detta då denne herre inte alls är lika aggressiv mot övriga fiskar.

                    En film på en del av fajten idag:

                    Häftiga.....

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      Ventralisarna leker som attans, en hona spottade i stora karet i går tydligen. Såg 2 små yngel som simmade vid ytan mitt i karet. Efter jag filmat hittade vi 5st till så sju st simmar nu i ett tätt stim vid ytan. Lustigt att de håller sig så pass mycket i öppet vatten och inte i grottorna. Jag tror det är rätt strategi, men intressant i alla fall. De som visat intresse är Cyprichromis som försöker få tag på dem, men ynglen har väldigt lätt att hålla sig undan utfallen. Fördel att se fienden hela tiden kan jag tänka.

                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Hur gör jag för att vrida videon?
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Streamstone
                          Användare
                          • augusti 2013
                          • 241

                          Har inte testat själv men jag tror man kan rotera klipp i YouTubes egna videoredigerare, som är tillgänglig online via ditt konto. Man klickar nånstans på redigera video, har jag för mig.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Jo jag roterar men i editvyn ser filmen rätt ut men så roterar jag i alla fall och ett tag ser det bra ut men så när jag laddar om sidan är del felroterad igen?!
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              Ursprungligen postat av DaRe
                              Ventralisarna leker som attans, en hona spottade i stora karet i går tydligen. Såg 2 små yngel som simmade vid ytan mitt i karet. Efter jag filmat hittade vi 5st till så sju st simmar nu i ett tätt stim vid ytan. Lustigt att de håller sig så pass mycket i öppet vatten och inte i grottorna. Jag tror det är rätt strategi, men intressant i alla fall. De som visat intresse är Cyprichromis som försöker få tag på dem, men ynglen har väldigt lätt att hålla sig undan utfallen. Fördel att se fienden hela tiden kan jag tänka.

                              Lyfter fram detta i alla fall.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                Nu blev den upp och ned

                                Testar två rotationer och sparar så får vi se.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...