936 liters Tanganyikakar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Streamstone
    Användare
    • augusti 2013
    • 241

    Ursprungligen postat av DaRe
    Morgonsol.
    Vackert, och sjuuukt läckert

    Kommentar

    • Repen1
      Användare
      • januari 2013
      • 877

      Kan ju inte se filmen ( men snart) men som du säger, mysko med omfördelningen det har jag aldrig sett förut,utan den som är dominant just i sitt revir är alltid dominant där. Men just att dom blir undanskuffade o inte flera färgar samtidigt, beror oftast på för små, eller för korta kar, dom flesta av dom här "stensandsillarna" behöver ofta minimum 1m (helst 2m) mellan sej. även om man har längre kar kan dom tycka att en sida inte passar dom, o då använder dom inte den till revir utan karet blir mindre än vad det igentligen är. Tyvär kommer det bli värre med åldern. Mille
      Dieselråttan

      Kommentar

      • Pettap
        NCS Medlem
        • januari 2005
        • 1385

        Ursprungligen postat av DaRe
        Morgonsol.
        Satan i gatan vad vackert! Harmoni
        4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
        900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
        Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          Tackar grabbar. Filmen borde fungera.

          Jag har två hannarsom har egna revir och färgar ut fullt samt leker av honorna, alla tre kontinuerligt. Inga stridigheter alls. Bytet av den som dominerar "bästa" ytan går fullständigt fredligt till och inte ens jakt sker, bara ett naturligt och smidigt byte. Den som har området på dagtid och den som har det vid halvmörker.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • maltandis
            Användare
            • oktober 2003
            • 1567

            Ursprungligen postat av DaRe
            Morgonsol.
            Ser riktigt najs ut
            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

            Kommentar

            • Pabbe
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 1805

              Verkligen skön stämning i det karet. Snyggt, DaRe

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                Tack Maltandis och Pabbe!
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Repen1
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 877

                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Tackar grabbar. Filmen borde fungera.

                  Jag har två hannarsom har egna revir och färgar ut fullt samt leker av honorna, alla tre kontinuerligt. Inga stridigheter alls. Bytet av den som dominerar "bästa" ytan går fullständigt fredligt till och inte ens jakt sker, bara ett naturligt och smidigt byte. Den som har området på dagtid och den som har det vid halvmörker.
                  Riktigt intresant, har som sagt aldrig sett att dom skiftar om på det sättet, man kan undra vad som gör att dom gör det,ska bli intresant att följa detta om dom kommer att fortsätta likadant när dom blir äldre,då borde det vara något med inredningen/medinvånare/ eller bara att hanarna axepterar varandra på något sätt som gör det.Mille
                  Dieselråttan

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 2439

                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Tackar grabbar. Filmen borde fungera.

                    Jag har två hannarsom har egna revir och färgar ut fullt samt leker av honorna, alla tre kontinuerligt. Inga stridigheter alls. Bytet av den som dominerar "bästa" ytan går fullständigt fredligt till och inte ens jakt sker, bara ett naturligt och smidigt byte. Den som har området på dagtid och den som har det vid halvmörker.
                    Är inte allt för ovanligt i ett troffe kar. Precis som du beskriver sker skiftet när ljusstyrkan ändras. Lite kul, man kan slå på, av belysningen för att bestämma vilken hane som skall ha reviret.
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      Coolt. Härligt att höra att fler sett motsvarande beteende. Undrar vad som ligger bakom, jag tror någon naturlig anledning ligger där och lurar.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Såg några troffeyngel idag som kilade omkring i stenröset. De hade en leleupi i hälarna så jag vet inte hur länge de kommer klara sig . De var nog 1,2 cm TL, hur stora är de när det spottas? Jag ska se om det går att filma eller fota.

                        En annan sak jag noterade var att en tuggande hona försökte jaga undan leleupin, kan det vara modern som spottat några yngel men har några kvar? Eller så lyckades hon ta tillbaka nåt yngel då hotet blev tydligt.
                        Senast redigerad av DaRe; 22 november 2013, 20:24.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          Nu jäsikens leker ett par av mina leleupi också! Hur vanligt är det? Jag har inte hört talas om det förut och hade inte räknat med det. De håller till så jag inte kan fota eller filma.

                          De leker mot en modul och beter som dessa :
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Pierre_N
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 772

                            Ursprungligen postat av DaRe
                            Såg några troffeyngel idag som kilade omkring i stenröset. De hade en leleupi i hälarna så jag vet inte hur länge de kommer klara sig . De var nog 1,2 cm TL, hur stora är de när det spottas? Jag ska se om det går att filma eller fota.

                            En annan sak jag noterade var att en tuggande hona försökte jaga undan leleupin, kan det vara modern som spottat några yngel men har några kvar? Eller så lyckades hon ta tillbaka nåt yngel då hotet blev tydligt.
                            De är väl ca 10mm när de spottas, har inte mätt någon nyspottad men någonstans där ligger de. Kan mycket väl vara så att hon vaktar sina yngel. Långt ifrån alla gör det när de väl spottat så va glad att du fått tag i en grupp med så pass bra yngelvård. Har de överlevt första dagarna så brukar de klara sig så det är bara att hålla tummarna, det är riktigt kul att se yngel pila runt i stenrösen, njut av det.

                            Angående leleupin så får de väl anses vara lättlekta, jag misstänker att anledningen till att man inte hör så mycket om leleupi-lekar är att de sällan hålls som huvudart och därför inte får tillräckligt bra förhållanden för att leka. Kan också bero på att de har så dålig yngelvård att rommen blir uppäten innan man ens har sett den. Jag har sett rom en gång på mina, 2-3 timmar senare hade en Lepidiolamprologus boulengeri (hona) tagit över deras revir och käkat upp rommen. Jag tror att de har lekt flera gånger, senast för några dagar sedan för en hona hade äggläggningsröret ute och vad märkbart smalare. Jag tror att rommen försvann lika snabbt den gången för jag såg då inget.
                            Senast redigerad av Pierre_N; 24 november 2013, 11:25.

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              Aha det är så det ligger till. Kul i alla fall
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Mikael W
                                NCS Medlem
                                • augusti 2002
                                • 8597

                                En annan teori är att leleupin helt enkelt är så pass aggressiv, att man sällan får ett par att fungera. Har man många fördelas aggressiviteten men ingen parbildning kommer åt att ske.
                                mvh
                                Mikael W
                                (NCS-medlem sedan 1981)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...