936 liters Tanganyikakar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Streamstone
    Användare
    • augusti 2013
    • 241

    Ursprungligen postat av DaRe
    Nu blev den upp och ned

    Testar två rotationer och sparar så får vi se.
    Ta det lugnt så du inte blir yr Men nån gång borde det ju gå. Har för mig att jag lyckades vända en video i Windows MovieMaker en gång. Men det tog ett antal låsningar och mycket frustration innan det gick vägen. Bra program annars, när det funkar 2 ggr av hundra typ. Heter väl Live nånting numera.

    Kommentar

    • mbitton
      Användare
      • februari 2013
      • 223

      Ursprungligen postat av DaRe
      Hmm fick en sjuhelsikes massa "sten" av maltandis. Hur futtegrisen ska jag använda dem då? Jag laborerar lite...
      Vet någon vad detta är? Konstgjorde sten av något murbruk? Ganska lätta kalkfärgade med lite gröna svaga linjer.
      Hej David! Gick igenom din tråd lite här.. Fick du reda på vad är för stensort? /Micke
      600 + 120 lliter Tanganyika

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        Nej vet ej, men jag den känns som lättbetong och den finns att köpa på Akvarielagret. Den är nästan vit lite porös med gröna ådringar.

        Men, den är perfekt som grogrund för alger och jag kan helt klart rekommendera den. Hur bra som helst. Misstänker och att den grova porösa ytan är grym bakterieodling
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          Ursprungligen postat av Streamstone
          Ta det lugnt så du inte blir yr Men nån gång borde det ju gå. Har för mig att jag lyckades vända en video i Windows MovieMaker en gång. Men det tog ett antal låsningar och mycket frustration innan det gick vägen. Bra program annars, när det funkar 2 ggr av hundra typ. Heter väl Live nånting numera.
          Nu blev det rätt tror jag, åtminstone då jag kollar.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • mbitton
            Användare
            • februari 2013
            • 223

            Ursprungligen postat av DaRe
            Nej vet ej, men jag den känns som lättbetong och den finns att köpa på Akvarielagret. Den är nästan vit lite porös med gröna ådringar.

            Men, den är perfekt som grogrund för alger och jag kan helt klart rekommendera den. Hur bra som helst. Misstänker och att den grova porösa ytan är grym bakterieodling
            Ska höra med akvarielagret ifall de ha dom kvar. Om jag förstod dig rätt så menar du att ev betongen är lätt? Skulle vara helt underbart med tanke på att jag vill använda mig av många stenar Tack!
            600 + 120 lliter Tanganyika

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              Ja de är inte tunga alls. Porösa luftiga. Inte som en modul men lätta för att vara stenar.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • mbitton
                Användare
                • februari 2013
                • 223

                Låter hur bra som helst. Skadar verkligen inte med att ha porös sten som grogrund för lite nyttobakterier. Får bli en skön bilfärd upp till huvudstaden nästa vecka om allt går bra.
                600 + 120 lliter Tanganyika

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8598

                  Intressant att inte Altolamprologusarna försöker. Men de är kanske kodade bara för att jaga nära bottnen, inte vid ytan.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    De tar mat vid ytan och sedan maktskiftet skett mellan de två ventralishannarna så att den mindre aggressiva hannen nu har största sandytan och helt klart dominerar har altolamprologusarna generellt börjat röra sig mycket mer över hela akvariet. Dock satt jag nog två timmar totalt vi akvariet igår och de visade inget intresse, men annars borde de kunna överaska genom att snabbt suga in de små liven.

                    Idag hittar jag inga.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Mikael W
                      NCS Medlem
                      • augusti 2002
                      • 8598

                      Det borde gå ganska enkelt att bara håva upp dem där vid ytan, särskilt när lyset tänds på morgonen, och föda upp dem i ett yngelakvarium. (Om du vill dra upp några, alltså.)
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Har redan två kullar som jag drar upp så jag låter dessa snyggingar gå i ekologins ärenden.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Repen1
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 877

                          Ursprungligen postat av Mikael W
                          Intressant att inte Altolamprologusarna försöker. Men de är kanske kodade bara för att jaga nära bottnen, inte vid ytan.
                          Har märkt samma tendens hos mina "calvusar" dom "leptosama"yngel som blivit spottade i karet o håller sej öppet vid ytan bryr dom sej inte om, men på möra är dom väck. En liten teori jag har är att då "calvusen"är smygjägare så vet dom att det är svårt att få tag på något som ser dom på långt avstånd o inte bryr sej, men när det blir mörkare/ tätare mellan stenar, då kan man smyga fram för att komma tillräckligt nära. Mille
                          Dieselråttan

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Jag har samma tanke
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              Morgonsol.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                Alla samlas kring stora stenröset i allmänhet men allra oftast då solen skiner på det. Ventralisen älskar att visa upp sig i solsken.

                                Dock blir jag aldrig klok på ventralishannarna. Det har ju skett ett maktskifte, men som i filmen ovan så är det den tidigare dominante hannen, som numer gömmer sig längst upp i högra hörnet hela dagarna, som tar kommandot i morgonsolen och på en sekund svartnar och svansar omkring som om han var dominant igen, man serr honom till höge ri karet. Så fort jag tänder lyset återgår han till blekblå och gömmer sig i högra inre hörnet igen och den hannen som syns mest i bild blir nästan silvervit med mörkt huvud och tar över stora sandytan till höger. Mysko omfördelningar, misstänker att det är arefakter av att de bor i ett akvarium och inte vilt.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...