Satanoperca Daemon info?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #61
    Ursprungligen postat av Tellsak
    Hej

    Kastar mig in i diskussionen och som ni ser så har jag inte varit så aktiv tidigare utan detta är första inlägget som trycks....
    När jag såg denna tråd tänkte jag, okay nu reggar "vi" ett konto! ....
    (För att inte kapa denna tråd helt presenterar jag mig kort: Malar+Saltvatten+Gymnogeophagus/Geophagus/Satanoperca och Apistogramma = Göran)

    Jag är även med på beställningen den 6:e till Stockholm.

    Jag och några personer hade en lokal under ett antal år och där var det bara malar, geophagus och framför allt 5 st fullvuxna Satanoperca Daemon.

    Vi hade våra Daemon relativt varmt, ca 32 grader och matade med i stort sett allt utom torrfoder (även fast de ibland knyckte maltabletter från malarna) räkmix, cyklops, mysis röda och vita mygg. Vi fick dem aldrig till att leka (eller åtminstone såg vi aldrig det) men de två paren visade några gånger kraftiga lekbeteenden. De hade grävt stora gropar som de låg och gosade i, och råkade man då under denna tidpunkt peta i akvariet av misstag, var det med livet som insats kan jag säga .

    Men vägen från lekbeteende till yngel är förvisso lång, men ibland kändes de som om det var riktigt nära. Men tyvärr...
    Vattnets ledningsförmåga (konduktiviteten) i lokalen mättes till 200 μS (micro siemens). För att få ner den siffran och simulera lite regnperioder började vi byta med osmosvatten, men den största förändringen i beteendet kom inte med osmosvattnet för oss. Utan det var när vi gjorde vattenbyten med kallare vatten. Det var bara under vissa perioder som vi gav dem osmosvatten, mestadels av tiden var det vanligt kranvatten som de gick i.

    En annan sak som vi la märke till var att under hela den tid som vi hade lokal så fick inte någon av våra Daemon hål i huvudet . Men en del geophagusar som fick det. Många gånger som de fick hål i huvudet så kunde vi se iallafall en gemensam nämnare, och det var temperaturen. Det var något kallare i de akvarierna. Om vetenskapen stöder detta vet jag inte med det var bara vår observation.

    Vi har inte kvar lokalen eller våra Daemon men jag kan bara säga att man nästan grät blod när man var tvungen att sälja så fina och stora djur.

    That´s my story.....



    (Förresten AFFEALIEN, dina gamla Satanopercor mår bra! (Har för mig att jag köpte dem av dig) Fast de kommer på sikt ge plats åt mina Daemons...)

    Ett stort välkommen hit!

    /Jocke

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • april 2002
      • 2294

      #62
      Det är detta gänget som skall ut o resa på tisdag Tog filmen en timme efter de fått rikligt med fryst artemia o särskilt blyga verkar de inte o vara.
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • affealien
        Användare
        • januari 2012
        • 1157

        #63
        Ska bli riktigt kul att få hem dem!
        typiskt att man ska vara bortrest hela veckan så de får bo i ett minikar hos en bekant några dagar.
        Mvh
        //Alf

        Kommentar

        • affealien
          Användare
          • januari 2012
          • 1157

          #64
          Sitter och funderar på vad man egentligen ska ha för kamrater med dessa och fundera lite mer på kanske göra ett svartvattens kar bara för att
          I mina sökningar på nätet snubblade jag över fishbase lista på arter i Rio Negro. Kan vara lite roligt att skumma igenom och se vad de bor med i Naturen.
          Information on tropical freshwater aquarium fish species (none)
          Mvh
          //Alf

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            Användare
            • september 2006
            • 796

            #65
            Nu tror jag S. daemon finns bara i den övre delen, men det kanske inte spelar någon roll. Svartvatten är det ju likafullt.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #66
              Ursprungligen postat av affealien
              Sitter och funderar på vad man egentligen ska ha för kamrater med dessa och fundera lite mer på kanske göra ett svartvattens kar bara för att
              I mina sökningar på nätet snubblade jag över fishbase lista på arter i Rio Negro. Kan vara lite roligt att skumma igenom och se vad de bor med i Naturen.
              http://fish.mongabay.com/data/ecosys...io%20Negro.htm
              Schysst lista Alf
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • MisterPils
                Användare
                • juni 2013
                • 73

                #67
                Ursprungligen postat av DaRe
                Schysst lista Alf
                Ja, verkligen, finns det fler listor av den typen för andra habitat så skulle länkar till dessa uppskattas som en nubbe till sillen!

                Kommentar

                • kaj.p
                  Användare
                  • april 2002
                  • 2294

                  #68
                  Inte en enda apistogramma
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #69
                    Ursprungligen postat av MisterPils
                    Ja, verkligen, finns det fler listor av den typen för andra habitat så skulle länkar till dessa uppskattas som en nubbe till sillen!
                    Det går väl att dra ut från fishbase tror jag!?
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #70
                      Ursprungligen postat av kaj.p
                      Inte en enda apistogramma
                      Ja det kan ju inte stämma
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        Användare
                        • september 2006
                        • 796

                        #71
                        Ursäkta, jag satt bara med en mobil, så jag kunde inte svara utförligare. Det där är inte FishBase lista den är här: Species in Negro. Och det står uttryckligt att den inte är komplett ... och den innehåller sju Apisto.

                        Och jo, det finns sådana listor för de flesta större vatten.

                        EDIT: Det står "See Picture" högst upp. Klicka där!

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #72
                          Jag har skickat PM till alla som ska ha percorna, hoppas jag.

                          De ska komma denna vecka så vi får väl se när. Hur många har ni alla beställt? Jag beställde 6st.
                          Senast redigerad av DaRe; 05 augusti 2013, 08:26.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #73
                            Imorgon lämnas de in och bör vara framme onsdag. Packas för 48h.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Banderad
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 3479

                              #74
                              Jag ser fram emot alla bilder när de har gått till sig i karen

                              /Jocke

                              Kommentar

                              • Cichlid-Power
                                Användare
                                • november 2006
                                • 253

                                #75

                                Vannbytte,vannbytte,vannbytte. Når jeg drev og avlet på Satanoperca daemon , var en 500 liter til ett par bra, men en 200 liter kan være brukbart som et kar de kan vokse i. Nå vet jeg ikke hvor store dine fisk kommer i, men de bør ha plass.Bunnlaget bør være litt blandet kornstørrelse, for når de skulle leke og hadde gravd en grop, gikk de i gang etter leken og plukke småstein i ertestørrelse for å dekke over eggene. De første leken gikk i begynnelsen ikke bra, eggene mugnet, men når pH kom ned på fem fungerte det bra. Når jeg fanget S. daemon ute i Rio Atabapo (Colombia) målte jeg vannverdien (pH) til 4,8 - 5,2. Temperaturen mellom 28 til 32. Jeg ønsker deg lykke til med flotte fisk.

                                Cichlid-Power

                                Kommentar

                                Arbetssätt...